Sadlar (sammanslagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Thorowgood T4 Griffin Haflinger/Cob Dressyr

Jag har en Thorowgood griffin islandssadel som jag köpt på Hööks på min 6-åring som har kort rygg och den fungerar bra..

Jag är sugen på denna till min isis sedan när dressyren kommer i den nivån.:)

Tack för alla svar, jag tror att jag ska köpa sadeln:d
Islandshästen som jag tänkte ha den till har väldigt rak rygg, så det är nog inga problem.
Tänkte bara fråga hur stora de är i sätet?
Mvh Glittnir:)

Ja dom är rätt så stora i sätet tyckte iaf jag när ajg klämde och kände på sadeln.. eller nja inte mega stora men 17,5 typ men de finns väl i olika storlekar?

Ja dom är rätt så stora i sätet tyckte iaf jag när ajg klämde och kände på sadeln.. eller nja inte mega stora men 17,5 typ men de finns väl i olika storlekar?

okej!

tiotecken

Jag har en sån till min pålle, det är en bra sadel för så lågt pris! Jag trivs i min sadel...Islandsmodellen är nog för stor. Jag har en dressyr 17,5 o den är på gränsen till stor...men jag har en rätt stor pålle då, men hade ja köpt en ny nu hade det helst blivit en 17. :)
Jag kan rekomendera sadeln om man är ute efter en syntetsadel! Den har ett rätt "platt" säte med tanke på att det är en dressyrsadel, men det tycker jag om då man kan röra sig lite mer ifall man rider i skogen, eller vill hoppa ibland, eller något annat. :)
Lycka till med sadelköpet! :)

Jag har en sån till min pålle, det är en bra sadel för så lågt pris! Jag trivs i min sadel...Islandsmodellen är nog för stor. Jag har en dressyr 17,5 o den är på gränsen till stor...men jag har en rätt stor pålle då, men hade ja köpt en ny nu hade det helst blivit en 17. :)
Jag kan rekomendera sadeln om man är ute efter en syntetsadel! Den har ett rätt "platt" säte med tanke på att det är en dressyrsadel, men det tycker jag om då man kan röra sig lite mer ifall man rider i skogen, eller vill hoppa ibland, eller något annat. :)
Lycka till med sadelköpet! :)

Tack!
Jag undrade just om sätet är jättedjupt, vilket jag inte tycker om då jag gillar att kunna röra mig i sadeln, inte sitta fast.
Det blir nog att köpa en sådan sadel:D
Tack för alla svar!

Top Reiter bomlös

Någon som har erfarenheter av denna sadeln? Är helt inne på bomlöst nu till min islandshäst. Men viken sadel är bäst? Kari flexen är ju plånboken tacksam för, men hur är kvaliteten med den sadeln?

Är lite inne på top reiters bomlösa. vad tycker ni om den?

Sv: Top Reiter bomlös

Någon som har erfarenheter av denna sadeln? Är helt inne på bomlöst nu till min islandshäst. Men viken sadel är bäst? Kari flexen är ju plånboken tacksam för, men hur är kvaliteten med den sadeln?

Är lite inne på top reiters bomlösa. vad tycker ni om den?

Hej ja är heller inte så säker på villket märke som är bäst. Men jag har också prövat bomlös och ärligt talat är jag helt såld i dessa mirakel (okej de var väl att ta i men..) sadlar. Tycker dom är jätte härliga och värkar vara bra för både häst och ryttare och har nog inte hör något som sagt annant heller. Jag hoppas du får några bra svar här för jag är också nyfiken.

Ridit mkt i Diddi special (en äldre modell med bredare sits). Den är i liknande modell och om det inte gjort om topreiters så är den lite kortare än Topreiters. Diddi är kanonskön men ger inte mkt stöd och känns bred att sitta i (har inte testat den med smalare sits).

Topreiters är lite hårdare och kan tydligen ta lite tid innan den formar sig efter ryggen.

Det jag tycker är problemet med de bomlösa i modellen som tex bla Diddi special, top reiters och kari flexen är att man inte kan ha en häst med någon manke. Då ligger den på manken om man inte har specialpadd under. Känns lite dumt att köpa en sadel som inte passar utan en padd som korigerar.

Har bara testsuttit Kari flexen och den var kanonskön men låg nästan på manken på hästen den satt på. Den kändes betydligt smalare och mer stöd att sitt i än Diddi special.

Själv har jag blivit förtjust i Stall Akurs nya Squid men den kostar mer. Det var den första bomlösa (nästan den har en halvbom) som varit smal att sitta i, nära till hästen, mankfrihet och stöd. Har tyvärr inte råd att köpa den men är med i deras tävling där man kan vinna en. Håller tummarna att jag vinner :banana:

Tack för svaret =)

Det lutar åt en kari flex i helläder. Jag hoppas den passar min häst bra. Hennes manke är inget att skryta med så jag hoppas den ligger bra utan padd.

Jag har en Kari Flex och jag är helnöjd! :bump: Tycker man sitter stadigt och bra i den, får en bra sits! Jag har ingen specialpad under för mankens skull, en antiglidpad (för att hålla sadeln på plats när jag ska sitta upp)+schabrak bara.

Det finns mycket info om den här och på SIF:s forum. Sen har www.softsaddles.info massor med info om den!

Här är en bild på min sadel:
url=http://www.pixbox.se/pic5766032]
5766032.jpg
[/url]

Senast ändrad av en moderator:
KenTaur Kári Special

Funderar lite på en KenTaur Kári Special sadel, undrar därför vad för sorts ryggar den passar (rak el. svängd), vad ni har för erfarenheter av den, om ni har bilder på sadeln när den är på er häst, hur den är i sätesstorlekarna och hur lång anläggningsytan är i strl. 17,5" ?
Tacksam för svar:D

Denna tråd kanske passar bättre under utrustning, men eftersom sadeln är en islandssadel så satte jag den här.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: KenTaur Kári Special

Funderar lite på en KenTaur Kári Special sadel, undrar därför vad för sorts ryggar den passar (rak el. svängd), vad ni har för erfarenheter av den, om ni har bilder på sadeln när den är på er häst, hur den är i sätesstorlekarna och hur lång anläggningsytan är i strl. 17,5" ?
Tacksam för svar:D

Denna tråd kanske passar bättre under utrustning, men eftersom sadeln är en islandssadel så satte jag den här.

PuttPutt:angel: Är det verkligen ingen som har den här sadeln:angel: :eek: :D

Haha jag har försökt förklara skillnaden på exclusive och special flera gånger för kunder men just nu e min hjärna inte me :angel: :angel: :angel:
Jag har en exclusive men de är väldigt lika.
Specialen Har iaf en väldigt mjuk sits och är väldigt bred, vad kallar man det, tunnel? med breda bossor, ska väll fördela trycket bra.
Men jag gillar inte min längre, har återgått till gammel sadeln.
Den passar väldigt bra på hästar med kort rygg iaf..

Men som sagt var passar den inte min häst så bra längre, den trycker för mycket över ryggen fast den inte ska de.
Den är iallafall mycket skön att rida i :d Ska pröva den på stoet istället. :)

Men kan lägga på den imorgon på båda mina så kan jag lägga in foton åt dig då =)

Jag hade en Ken Taur Kari Special till min Freyja. Hon hade kort och rak rygg, och den passade henne väldigt bra. Jag hade st 16,5" och bredaste bomvidden.

Jag älskar sadeln och hoppas att jag ska kunna ha en till min hingst senare. Han är dock mycket större. Jag tycker att man sitter bra i sadeln, jag kanske hade velat ha lite mindre knästöd (gillar inte sånt), men sätet är bra för mig. Jag hamnar helt rätt. På Freyja låg sadeln jätte bra, och gav henne bog och rygg- frihet.

//Julia

Haha jag har försökt förklara skillnaden på exclusive och special flera gånger för kunder men just nu e min hjärna inte me :angel: :angel: :angel:
Jag har en exclusive men de är väldigt lika.
Specialen Har iaf en väldigt mjuk sits och är väldigt bred, vad kallar man det, tunnel? med breda bossor, ska väll fördela trycket bra.
Men jag gillar inte min längre, har återgått till gammel sadeln.
Den passar väldigt bra på hästar med kort rygg iaf..

Men som sagt var passar den inte min häst så bra längre, den trycker för mycket över ryggen fast den inte ska de.
Den är iallafall mycket skön att rida i :d Ska pröva den på stoet istället. :)

Men kan lägga på den imorgon på båda mina så kan jag lägga in foton åt dig då =)

Det vore jättesnällt om du kunde ta några kort på sadeln:)

Jag hade en Ken Taur Kari Special till min Freyja. Hon hade kort och rak rygg, och den passade henne väldigt bra. Jag hade st 16,5" och bredaste bomvidden.

Jag älskar sadeln och hoppas att jag ska kunna ha en till min hingst senare. Han är dock mycket större. Jag tycker att man sitter bra i sadeln, jag kanske hade velat ha lite mindre knästöd (gillar inte sånt), men sätet är bra för mig. Jag hamnar helt rätt. På Freyja låg sadeln jätte bra, och gav henne bog och rygg- frihet.

//Julia

Det verkar som om det är en bra sadel:D
Då verkar knästöden vara i min smak, för jag gillar nämligen stora knästöd:angel:
Är sätet "ovanligt" stort, "normalt" eller "litet"?
Det verkar som att de flesta hästar behöver den bredaste bomvidden.

Jag har den vanliga Kári... Den är super. Min häst är lite överbyggd och har bredaste bomvidden. Den ligger kanon på honom. Den har kortastroppar. Har för mig att special har långa. Det är ett annat läder i den oxå. Har bilder på min Kári ifall du vill se... Ligger på hästen... /Lina

Såg att sadeln har h-sprenger stigläderkrampor?
Vad är det för något?:angel:

Här kommer mina bilder på min sadel en Kan Taur Kári

4890207.jpg

4890220.jpg

4890240.jpg

4890260.jpg

Det här är en 17,5" Tror den har anläggningsyta på ca 45 cm....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 577
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18