Sadlar (sammanslagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadlar (sammanslagen)

Jag tycker sadeln ser för lång ut, och ser även ut att var för smal, sadeln ligger liksom ovanpå ryggen och inte på ryggen ;)

Okej, innan så låg den ganska bra tyckte jag, men nu har den börjat glida fram väldigt mycket när jag rider.. kan det bero på att hon har fått mer ryggmuskler och blvit bredare över ryggen? Eller hur kan ja kolla om den är för smal annars?
Uscha hatar sadlar, jag köpte denna för ungefär ett halv år sedan bara och nu är det daxs för ny igen kanske:crazy:

Absolut, har hon musklat på sig så har väl sadeln blivit för smal helt enkelt.

Prövat bomlöst?

okej;)
Nej jag har faktiskt aldrig provat en bomlös sadel, använder du bomlös?
Ni som bytt till bomlös, vilken rekomenterar ni och vad märkte ni för skillnad från att ha bytt till det?
Men sen så var jag och kollade på en syntetsadel på hööks och då sa dom att det tar ungeför 40 min att sitta in en sådan och en bomsadel tar ca 20 timmar att sitta in, tänk då en bomlös om man sitter snett ett ridpass utan att märka det själv, då är det vell störra risk att hästen också blir sned? Eller tänker jag fel?:p

Nej jag har inte prövat bomlöst ännu, men så fort jag får råd ska jag köpa en ;) Är mkt intresserad av den nya Soft Supreme Shortback som tydligen ska vara en jättekort sadel!

Halloj
Jag har en Ideal Islandic till min pålle, den är superbra.
Ärligt talat borde du ta ut en sadelutprovare alternativt åka till en för att slippa expriment på din hästs rygg och sitter du dessutom snett.......
Innan jag köpte min häst hade han ridits 1 år med för lång sadel vilket resulterade i att han inte kunde ridas på ett halvår och det vill du väl inte.
Sen kan dom få knölar som aldrig läker, min förra häst fick det pga fel sadel.

Lycka till iallafall.

:)

JAg rider min islandskille barbacka! Har gjort det i 4 år och funkar perfekt! Har en gammal sadel somjag använder lite dåoch då när jag känner för det! Men han funkar bäst barbacka!

Sv: Thorowgood T4 Griffin Haflinger/Cob Dressyr

Lite "gammal" tråd nu men..
Beställde nyligen en griffin:d
Någon som har någon bild på sin griffin?

Vill bara varna för att jag beställde en bomlös top reiter från ett välkänt islandshäst företag & den var helt sned överallt, jag ringde & sa att jag skickar tillbaka den, jag är rädd om min häst & vägrar sätta en sån sadel på häst stackaren.
Då tyckte personen i telefon att alla bomlösa är sneda & det är fullt normalt.Jag hoppas verkligen att så inte är fallet.
Nu ska jag testa en Kari Flex, men eftersom jag bara ska ha en islandshäst nu då jag ska sälja 2 pga graviditet har jag börjat fundera på en Rivelette HdR Island Horizon.Ngn som testat denna?

någon som har en bild eller erfarenhet av County iceland?

Ännu en eländig sadeltråd, Hjälp mig!

Har nu köpt min tredje islandshäst som behöver en sadel akut.
Har till de andra två tagit ut en sadelprovare men denna gången tänkte jag försöka hitta en beg på egen hand då plånboken är tunn just nu.
Lade på stoets stuebben tristan islandsmodellen som är 108gr stl 33,5 18tum. Den är på tok för stor o tippar fram. :( Favoritsadeln!!
Provade sen valackens HDR treckner som är 32 och 18 tum i sits. Den ligger ganska bra då hon är något svankig men är lite lång. Sen gillar jag inte den sadeln som har för bred midja och för små knästöd för mig.
Provade även en gammal Ulan som låg i stallet som är 99gr o 18 tum om jag inte är helt ute o cyklar?
Tror den var något vid då inte manken fick riktigt med utrymme. Sen tycker jag Ulansadlarna är skit o rida i.:devil:

Då till mina frågor-
Nån som vet graderna i HDR Treckners 32a?
Nån som har förslag på sadelmärke som är lik Stuebben Tristan i midja och lika kort?
Nån som vet vilka grader stuebben har i sina storlekar?
Eller andra lysande förslag?:idea:

KL

Någon som rider sin islandspålle med westernsadel?
Berätta! hur går det isf med gångartsridningen? Vad har du för sadel? Hur lång är den (de har ju en förmåga att vara ganska långa, tyvärr..)

:bump:

Jag har en. den passar bara en av vår fem hästar. Men den är UNDERBAR att sitta i:)

Använder bara de tre grundgångarterna när jag rider i den.

hur är det med längden på den ni har?
Varför bara de tre grundgångarterna, förhindrar sadeln på något sätt den samling och aktion som tölten innebär?

jag är nyfiken, har funderat på att köpa en nämligen, men det är en stor investering för mig ekonomiskt...

tack för svar:banana:

Sv: Ännu en eländig sadeltråd, Hjälp mig!

Jusst nu har vi en Equipe Island på våran ena isis. Är superbra & skön att rida i. Har en inlagd gelpad också ;)

Sen har vi en Loftur sadel, också väldigt skön, Dock passar den inte till Askur, så vi måste sälja den men har inte hittat så många intresserade än... :cool:
Den är som sagt väldigt skön & man får en väldigt bra sits i den.

Hade en HDR Treckner förut, men kommer inte ihåg storlek tyvärr ..

Prova en bomfri - det finns många läckra som ser ut som en dressyrsadel; så slipper du sadelbekymmer!

KL

Någon som rider sin islandspålle med westernsadel?
Berätta! hur går det isf med gångartsridningen? Vad har du för sadel? Hur lång är den (de har ju en förmåga att vara ganska långa, tyvärr..)

:bump:
Jeg rir islandshestene med araber light fra Hooks. Den er kort, avrundet bak og 15,5 tommer sete. Den er fin og ri gangarter med men best på¨langturer. Til daglig trening har jeg tøltsal.

Varför inte pröva en Wintec dressyr eller island? Hyfsat pris, lätta, enkla att sköta och ställbar bomvidd (med extra koppjärn), vilket jag uppskattar då det skiftar lite ibland.

Det kan ju vara bra att ha en flexibel sadel när du har fler hästar som säkert ändrar sig i kroppen de med.

Prova en bomfri - det finns många läckra som ser ut som en dressyrsadel; så slipper du sadelbekymmer!

Haft funderingar på bomfri men fått höra att om man har taskig balans som jag :angel: (Har ridit knappt ett år) Då är det bara o glömma bomfria modeller för de är inte lika stadiga.
Vet inte om det stämmer?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 577
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare