Sadlar (sammanslagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ännu en eländig sadeltråd, Hjälp mig!

Varför inte pröva en Wintec dressyr eller island? Hyfsat pris, lätta, enkla att sköta och ställbar bomvidd (med extra koppjärn), vilket jag uppskattar då det skiftar lite ibland.

Det kan ju vara bra att ha en flexibel sadel när du har fler hästar som säkert ändrar sig i kroppen de med.

Är lite förtjust i läder så jag har inte tittat på syntet än. Men visst hittar jag inget annat som passar så kan det kanske vara nåt.. Är Wintec smala i midjan så man kommer ner ordentligt i sadeln?

Haft funderingar på bomfri men fått höra att om man har taskig balans som jag :angel: (Har ridit knappt ett år) Då är det bara o glömma bomfria modeller för de är inte lika stadiga.
Vet inte om det stämmer?
Har inte upplevt det alls men de jag prövat (Diddi special, barefot nevada, Kari flex) har legat stadigt och hållt sig på plats. Har själv dålig balans i perioder pga sjukdom. Med Diddin så får man inte lika mkt stöd som tex Kari flexen. Fast Diddin har varit stabilare i sidled än de flesta bomsadlar jag testat.

Men kan tänka mig de modeller som barefoots sadlar med teddyundersida med en glatt padd under an bi ostabilt.

Själv håller jag tummarna för att jag vinner en Squid från Stall Akur (är bland de 13 i slutfinalen). Den är absolut den enda bomlösa (har en typ av halvbom) som jag testat som mina höfter klarar när jag har ont. Faktiskt den enda jag testat med smal midja. Tyvärr har jag inte plånboken att köpa en (är sjukpensionär)

Haft funderingar på bomfri men fått höra att om man har taskig balans som jag :angel: (Har ridit knappt ett år) Då är det bara o glömma bomfria modeller för de är inte lika stadiga.
Vet inte om det stämmer?

Detta med att kunde rida i bomfri sal och ha taskig balans känner jag väl till; jag har i princip bara 1 ben (det andra är där men jag kan inte använda det). Jag provade stortsätt alla märken - många var underbara att sitta i men jag skulle inte våga mig ut på tur med en piggelin till häst. Men en Kari Flex är för mig lika stadig som en bomsadel att rida i.

Är lite förtjust i läder så jag har inte tittat på syntet än. Men visst hittar jag inget annat som passar så kan det kanske vara nåt.. Är Wintec smala i midjan så man kommer ner ordentligt i sadeln?

Dressyren är det, framförallt Isabellen men den är dyrare.

Sv: KenTaur Kári Special

Skillnaden sägs vara att den har dubbelsytt franskt kalvläder,, usch låter inge vidare tycker jag och sen har den vita sömmar och mässingsbricka man kan gravera in namnet på :) :)
Ska jobba imorgon så jag kan kolla om det är någon mer synlig skillnad.. =)

Prova en bomfri - det finns många läckra som ser ut som en dressyrsadel; så slipper du sadelbekymmer!

Man ska inte rida i en bomlös jämt, men att variera sadel och "dyna" är ju bra :)

Man ska inte rida i en bomlös jämt, men att variera sadel och "dyna" är ju bra :)
Det finns det delade meningar om.
Själv vet jag inte vad jag ska tro riktigt vad som stämmer. Försöker få fram mer fakta för mig själv som kan vara stel,sned och dålig blans pga sjukdom (fibomyalgi). Älskar för min del att rida bomlöst för blir mjukare och skönare i kroppen men man vill göra det bästa för hästen. Det blir en suverän sjukgymnastik och mår så mkt bättre efter.

Har en fundering men skulle vilja få fram fakta. Med bomlöst så blir jag mjuk fortare och på så sätt så borde det vara bättre för hästen att ha tex en stel ryttare ett liten stund än hela ridturen. När det är som värst och jag rider med bomsadel är jag lika sned och stel efter ridturen.

Frågan är vad som är bäst? Sedan är det nog en rejäl skillnad mellan de bomlösa sadlarna. Ridit mkt i en som heter Diddi Special som har tjocka, kraftiga och stabila bossor.

Sv: Sadlar (sammanslagen)

Jag tycker att den är för lång, men den är bara på gränsen. Jag vill inte ta några risker.

Därför rider jag inte så mycket i sadeln, den har jag mer i skogen när det inte ska hända så mycket. Rider då bara på långa tyglar.

Skulle inte råda dig att köpa en westernsadel, köp hellre en islands/dressyr/bomlös sadel!

Hej
Jag har prövat ett 20 tal sadlar på mina hästar genom åren. Jag har tyckt om både ástund, top reiter och piet hoyos men.... jag kommer alltid tillbaks till min billigaste men bästa sadel hur många jag än prövar. Wintec dressyr, går att justera bomvidd, lättskött, väger lite och väldigt prisvärd. Jag har 3 olika Wintec, 2 dressyr och en island. Den ena dressyren är med luft stoppning den andra mad vanlig . Dom är även rätt korta så dom passar hästar med kort rygg oxo. Min sits har förbättrats enormt i denna sadel! finns i flera storlekar och bomvidder.

eller skaffa en till, större häst :idea:
nej, har en islands och en dressyrsadel nu och rider med pad ibland.

det är mest det att jag tror på bladsadlars uppbyggnad mer är engelska bomsadlar egentligen. de är mer anpassade för hästens rygg rent generellt, men en bladsadel som inte passar är ju lika illa som en bomsadel som inte passar...

nej, den dag jag blir rik och berömd blir det en måttbeställd montségur, det har jag bestämt.:banana: (hm, drömma går ju alltid...)

Sv: Top Reiter bomlös

:D Jag har en Gaitier och är nöjd ,den ligger stadigt utan att flytta sig när man sitter upp eller vid ridning,dessutom sitter man som i en bomsadel.Jag rekommenderar den varmt!

Tror isf du ska satsa på en från h**ks, en sådan för araber. Som någon sade:)

Tror också på bladsadlarna i framtiden

Lycka till!!

Sv: KenTaur Kári Special

Har en Kan Taur Kári till min häst i färgen vinröd :love: Men färgen har slitits bort längst ner på sadeln... :/ Men jätteskön att rida i, urmysig :d

Haha om det fortfarande är aktuellt så har jag tagit bild idag på sadeln :)

7084558.jpg
[/url][/IMG]

Lite mörk bild, hoppas ni ser något :angel:

Vilken längd och bredd har ni på era Ken Taur sadlar? Har någon mätt bomvinkeln? Skiljer sig bredderna mellan de olika modellerna?
Tacksam för svar. ;)

Jag har precis köpt sadel till en av mina isisar, en Farmland Preciosa dressyr. Bra stöd, "nära hästen" och ganska flat/öppen sits. Bild finns på farmlandsaddlery.com
Ny sadel görs för hand utifrån dina och hästens mått. Skapligt pris ca 15 000 ny. Jag är mkt nöjd!

FreeForm (som är bomlös) är framtagen för italienska landslaget i distansritt. Så inte nog med att de rider i den varje dag, de rider långt också. :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 577
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare