Sadlar (sammanslagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tips på bra sadlar?

Jag har en Prestige Hippos Dressage till min 46cm långa rygg.
Är fö till salu... :angel:
Vill ha en bomlös!!!!

Sv: Noen som har sadel fra Kentaur?

Yeahnny skrev:
Jag har en Ken Taur Kari sadel. Den är ca 1 ½ år gammal nu. Jätteskön och man får väldigt bra kontakt med hästens rygg.

Sadeln001.jpg

Så ser min ut.

Jag har också en sådan sadel! Fast min är mörkbrun jättefin:love: Älskar den eftersom den är så skön att rida i:d

Nicke skrev:
Albion K2 är en av marknadens kortaste sadlar. När jag mätte min fick jag den till 46 cm. Mjuk i sitsen till tusen, och man sitter som en gud! Vet flera som har XW till sin islandshäst. Ligger stilla på min häst utan vare sig förgjord, svanskappa eller pad av något slag.
Passar hästar med rund kroppsform och låg manke.

Tänk bara på att den passar bäst på väldigt raka ryggar!

Jag vet. Och konstigt nog ligger den bra på en av mina hästar som inte har så superrak rygg. Den kanske är så gammal så den har format om sig...:D

Loftursadeln från stall akur är 45cm i 17,5 och 47cm i 18.

soft mee islandshästar skrev:
Jag har också en sådan sadel! Fast min är mörkbrun jättefin:love: Älskar den eftersom den är så skön att rida i:d

Fast personligen gillar jag inte den sadeln du har. Tycker den är ganska hård och platt i sätet och personligen vill jag ha större kåpor. Sen tycker jag den är dålig i lädret, som man sett på din bruna sadels som ex. där lädret slitits och blekts där skenklarna ligger.

Har du mulighet til å legge ut bilde av din mørkebrune? Vet du forresten om det er den fargen som heter negro?

:)

Top Reiter JR

Hittade denna på bla Agersta och den låter intressant. Har någon sett den i verkligheten/ridit i den eller vet någon hemsida där man kan hitta lite mer info? Top reiters egna hemsida är ju inte mkt att hurra för

topreiter_jr.jpg

Har ingen men funderar bla på en KenTaur Kári Exclusive som verkar lika skön som den är snygg vad jag hört i alla fall.

kentaur_kari_exclusive_beskuren_lagupplost.jpg

County Icelandic är ytterligare en sadel med riktigt korta bossor. Jag tycker dessutom den ger en nära känsla till hästen.

Vi har däremot en dressyr Kentaur. Men högre säte, större kåpor och underbart mjuk att sitta i. Jag upplever att jag kommer djupare ner i sadeln och har mer stöd. Ja, den är underbar, den är pumpad med luftkuddar fyllda efter ryttaren, lite dyrare därför men i längden blir det billigare. Pris: kring 16

Josephine skrev:
Vi har däremot en dressyr Kentaur. Men högre säte, större kåpor och underbart mjuk att sitta i. Jag upplever att jag kommer djupare ner i sadeln och har mer stöd. Ja, den är underbar, den är pumpad med luftkuddar fyllda efter ryttaren, lite dyrare därför men i längden blir det billigare. Pris: kring 16

Fast det beror ju helt på vilken sadel man själv gillar.
Själv får jag panik i alltför djupa sadlar då jag inte klarar av att bara sitta på ett ställe utan vill kunna variera.

Stöden på KenTaur islandsmodellen tycker jag också är alldeles lagom, det är samma sak här, vill absolut inte ha för stora då jag bara känner mig fastklämd.

Jag vill hitta min egen balans i sadeln.

Jag har också en Globus som ligger fint på min häst som har kort rygg. Det är en bra, skön och prisvärd sadel med "djup" sits och väl uppbyggda knästöd; mer dressyrmodell mao. Men individuell utprovning rekommenderas såklart.

Jag köpte en Ken Taur karí special til mitt sto innan hon gick bort. Jag hann rida i den en del, och tyckte att den var suveränt skön! Man sitter väldigt bra i den och får god kontakt med hästen. Freyja gick hur bra som helst i den! Den är ju förhållandevis billig också, och har fem års garanti (eller är det mer?) på bommen. Den nya varianten, exlusive, ser ju fräsch ut. Det är samma modell som den jag hade, men med ett annat typ av skinn. Freyja hade kort rygg (jag hade 16,5") men var ändå ganska bred (hade bom 4). Jag fick sadeln utprovad.

Nicke skrev:
Jag vet. Och konstigt nog ligger den bra på en av mina hästar som inte har så superrak rygg. Den kanske är så gammal så den har format om sig...:D

Nja, det är väl snarare så att Albion kanske har ändrat modellen.

Ramn skrev:
County Icelandic är ytterligare en sadel med riktigt korta bossor. Jag tycker dessutom den ger en nära känsla till hästen.

Den rider jag i och är jätte nöjd med den. Men än en gång (*suck* vet att jag är jobbig) så nämner jag sadelbommar, för County sadlarna är ganska svängda i bommen och inget för hästar med rak rygg!

Yeahnny skrev:
Fast det beror ju helt på vilken sadel man själv gillar.
Själv får jag panik i alltför djupa sadlar då jag inte klarar av att bara sitta på ett ställe utan vill kunna variera.

Stöden på KenTaur islandsmodellen tycker jag också är alldeles lagom, det är samma sak här, vill absolut inte ha för stora då jag bara känner mig fastklämd.

Jag vill hitta min egen balans i sadeln.

Jo, jag har skrivit jag och personligen i varje mening typ:p

Jag rekommenderar Ástund Winner Plus som jag tycker är den bästa av alla sadlar jag ridit i. Har provat väldigt många. Den är inte billig precis men ligger bra på alla hästar och hästarna trivs bra med den. Hade jag råd skulle jag köpa direkt. Får spara så länge...

Sv: Top Reiter JR

Ser ju i alla fall snyggare ut än någon av deras andra sadlar! Lite Prestige Dodge över den! Du får höra med dem på Agersta...

Sv: Top Reiter JR

Jeg er også interessert i å få vite me rom denne salen. Inne på www.joras.dk kan du finne en tråd med mange bilder ol om den.Gå inn på debatforum og så inn på forum om ridutstyr:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 577
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar