Sadlar (sammanslagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bästa sadeln

Själv är jag mycket förtjust i min Stubben tristan CS. Den är skön, lagom dressyrformad och tycks inte ha stigläderfästena för långt bak heller (jag hamnar lätt i stolsits, men inte i denna sadel). Den passar hästen och har den trevliga egenskapen att bossorna bak är uppsvängda så de lämnar hästens rygg tidigt, men ger ändå tämligen gott om plats för ryttaren att sitta. Den passar bra på min häst tycker jag (och sadelutprovare samt tränare) och han är pigg och glad i den. Min häst har en anläggningsyta på hela 39 cm... :crazy: :D

Det enda felet med sadeln är att sadelgjordsstropparna är gjorda i MOCKA. Hemskt opraktiskt när man har en liten islandshäst och rider på geggiga ridbanor och grusvägar. :mad: Undrar vad det kostar att byta dessa mot lädervarianter hos någon sadelmakare? :confused:

Det är inte så särkilt dyrt att byta ut sadelgjordstropparna, betydligt billigare än vad man kan tro. Kolla får du se.

Är din stuben bred? Jag har tittat på en massa Stuben och alla är skitsmala, typ runt 90 grader, har ingn häst som passar i en sån :-(

smaland skrev:
Jo jag vet. Topreiter Z har en vinkel som passar dom flesta.

Det jag menar är att ibland tenderar "sadelproblematiken" att urarta. I många fall skulle det vara mycket bättre om ryttaren la pengarna på kurser/utbildning av sig själv och eller hästen istället för att köpa nya dyra sadlar.
\\\P

:confused: då har du inte träffat min häst som mäter 10 cm brett över ryggen. Dessutom kort och svängd rygg och lite högre bak än fram. Nog fick jag lägga både tid o pengar för att hitta en passande sadel! Hade jag kunnat hade jag gärna lagt dem på annat.

Har haft Henri de Rivel och den var jag väldigt nöjd med! :)

42 säger du, Tim. Ungefär vad jag har hemma, Prestigen ska tydligen vara kortare. Har inte mätt.

Måste få se den här drömsadeln någon gång o prova den o se om den är som alla här säger :d

Har du bebbe på G? Grattis :)

Den är 32 tum. Motsvarar ungefär detsamma hos Countyn och är lagom till min hyfsat breda islandshäst. Han är inte jättebred för han är bara aningens överviktig och dessutom ganska liten i storleken. Har tyvärr inget gradtal uppmätt på den, men gissar på att det ligger runt 100 då Ulan (som är 99 grader) också är lagom bred för honom, men för lång för honom och obekväm för mig!

Stubben har ju många sadlar, tristan Cs är en islandshästmodell så den kanske är bredare än de flesta andra?

Efter att ha provat och letat sadlar fram och tillbaka under flera år så är jag nu lycklig ägare till en X-vid County Competitor, passar både slimmat tävlingspålle till köttbulle runt sto. Dessutom får man en trevlig sits...kan det bli bättre?!

Jag har två sadlar till mina hästar som jag rider i. Dels min fina jättesköna och bra Zaldi Llavaneras ! Den är supervid (ca 120 grader i bommen) men det passar ju bra till min supervida häst ;) . Får ha lite kraftigare vojlock när jag rider min andra ridhäst som inte är fullt lika bred över ryggen ännu!
Sen har jag en Edingburgh dressyrsadel som också är superskön att rida i. Rejält vid i bommen är även den! Trodde inte att de skulle vara så pass vida som de var så det blev en väldigt possitiv överaskning när jag fick hem sadeln!

smaland skrev:
Jo jag vet. Topreiter Z har en vinkel som passar dom flesta.

Det jag menar är att ibland tenderar "sadelproblematiken" att urarta. I många fall skulle det vara mycket bättre om ryttaren la pengarna på kurser/utbildning av sig själv och eller hästen istället för att köpa nya dyra sadlar.
\\\P
Jasså du.
Jag har en STOR valack med HÖG manke som är 150 grader bred.
Sedan så har han en stor bak så det blir inte mycket plats för en sadel där emellan.
Sadeln måste vara superkort och tokbred samt formad som en banan.

På honom så passar en gammal Piab dressyrsadel som jag har köpt begagnad på annons.
Den har fjäderbom som är ganska så mjuk och ortspetsar som står i princip rakt ut åt sidorna samt har en total bananform.
Tyvärr så får bara små rumpor plats i den, normala männisor känner sig totalt inklämda i bananen.
Jag har liten rumpa tack och lov.

Isafold Safir är verkligen hur underbar som helst...synd bara att den är väldigt dyr!!!

Jag är intresserad av att testa AlliUnn-sadlen och Equipe-sadeln(obs. har inte testat ngn av dem...). Är inte riktigt nöjd med min nuvarande sadel.....nu har jag en Frank Baines(dressyrsadel).

Jag har för mig att det finns en sida på internet där man kan läsa om bomvidden på en massa olika sadelmärken... någon som känner till sidan? Jag har visst tappat bort adressen...

Jo....jag vet det.... :crazy: ...och tyvärr har jag inte råd att köpa en så dyr sadel.....men drömma kan man ju alltid..hehe :angel: :smirk:
AlliUnn-sadeln skulle jag verkligen vilja testa så jag ska se om ingen har en sådan i närområdet som e till salu.

Juvelflickan skrev:
Hejsan!

Jag undrar vilken enligt er är den bästa "Islandshästsadeln"?

Har nu en Stübben CS DL, (halvdjup dressyrsadel) som fungerar mycket bra.
Lätt att sitta i lodrät sits, ligger bra på flera hästar.
Tycker att en hel del islandshästsadlar har tendens att bli "baktunga", djupaste stället på sadeln ligger för långt bak och stigläderfästen för långt fram.
Så var det ialla fall när jag skulle prova ut ny sadel för något år sedan.

Den sadeln jag tycker bäst om är Hubertus Flexline dressyr. Vi är tre stycken i stallet som har en sån sadel och alla tycker jätte mycket om sina! :) Dom kan man byta koppjärn på också. Om man fyller bossorna med luft så blir den extra skön! :)

Den absolut bästa sadeln jag haft är Astund Super. Tyvärr insåg jag att den inte passade min häst, men nästa gång ska jag köpa en häst som kan ha en sådan sadel... ;)

Den ena herren har fått en Diddi special, eftersom jag "gav upp" letandet efter en passande, eller snarare lade det på is ett tag. Den andra har fått en Henri de Rivel som passar honom jättebra och den är mycket bekväm att rida i.

Men jag bara älskar Astund.... :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 577
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18