Sadlar (sammanslagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bästa sadeln

Min absoluta favoritsadel är :love: Loftur :love: från Stall Akur, som tur är så tycker min pålla lika bra om sadeln som matte gör. :bow:

Vad ligger priset på Childericen?

Mkt tacksam för svar!

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Min sadel är bäst! Tycker jag. ;) :D
Det är en Stübben Bennis Harmony II.
Jag bad en sadelutprovare komma hem och lägga en sadel på min häst, eftersom jag inte vågade laborera själv. Hade en Top Reiter Z innan, den var helt gräslig på min allt annat än magra häst. Hon töltade inte ett steg så länge jag hade den, det säger en hel del. Som tur var hittade jag en nöjd köpare till den, så jag slipper ha dåligt samvete. Ser att fler verkar vara nöjda med den.
I min nuvarande sadel har jag fått en korrekt och helt stilla sits, alldeles av sej självt, och jag har alltid suttit som en kråka innan! Och min häst töltar mer än gärna, och är glad och lycklig när vi rider ut. Inga ömma ryggmuskler eller spänningar.
Svar till djurjouren: visst finns det Stübben som passar bredare hästar!

Har en dominus dressyr häst nu, men den passar inte längre så i väntan på att få en ny sadel utprovad rider jag med padd. Dominusen kan jag annars verkligen rekomendera, underbar att rida i!! Hoppas jag kan prova ut en likadan bara en smalare bomvidd.

Ajda skrev:
Har en dominus dressyr häst nu, men den passar inte längre så i väntan på att få en ny sadel utprovad rider jag med padd. Dominusen kan jag annars verkligen rekomendera, underbar att rida i!! Hoppas jag kan prova ut en likadan bara en smalare bomvidd.

Var på G att köpa en Dominus dressyr, men den var för smal så det blev en Prestige. Prestige är minst lika bra som Dominus, dock är bommen i Prestigen "mjukare" än D.

Hej!
Jag tycker den bästa sadeln är Dressyrsadeln Dominus och Amerigo. Aldrig ridit i någon skönare sadel än dom.
Jag har en Olympic Jessica och en Griffin som är helt okej, olympicen är jätte skön, griffinen är något hårdare, men funkar super på min andra häst då den är lite flatare dressyrmodell.
Har haft ett antal islandssadlar genom åren men skulle aldrig mer gå tillbaka till dessa då det bara skapat obehag hos hästarna pluss att dom flesta bara finns i 17½ som är alldeles för stort för mig!

//Ultrabeat

Bästa sadeln är självklart den som ligger bra på hästen i fråga.

Jag har ett sto som är ganska bredd, har kort rygg och är hemskt överbyggd bak.(kanske inte så farligt egentligen men när man letar sadel blir det hemskt.)

Till Henne har jag provat dom flesta sadlar både islands sadlar och rena dressyr sadlar. Hittade till slut en som ligger perfekt på henne även när hon inte är i tävlingsform som nu då.

Det blev för våran del en Passier Grand Gilbert. Den ligger kanon och jag får en jätte bra sits i den.

Till min valack som är i slimmad tävlingsform ( inte riktigt nu längre) och inte heller har så lång rygg passar inte Passieren. Har provat många sadlar på honom med, bland annat alli unn sadeln, goertz, wintec, nordica mfl. Ingen som passade dom var för smala i kanalen och tryckte mot ryggraden. Till honom har jag en Top Rieter Z:a som ligger kanon.

Så det här med saldar och vilken som är bäst är helt upp till hur hästen ser ut.

Angående Alli Unn sadeln, läste att någon här var intresserad av den.
Den är super skön att rida i, hade den passat nåron av mina hästar hade jag definitivt haft en sådan i min ägo.

Lycka till önskar jag alla er som letar i sadel djungeln.

/

Ann-Sofie

Ja den sadeln är inte dum... (Isafold'en) :love: Har hon inga planer på "masstillverkning" så en annan kunde fundera på köp?
Hur pass flexibel är den egentligen? Har själv en hyggligt bred herre, som jag hoppas ska muskla sig ännu lite mer med tiden ;) Är det lönt att sukta efter denna sadel redan nu, eller är det bättre att vänta ett tag?

Inte_Ung skrev:
Jasså du.
Jag har en STOR valack med HÖG manke som är 150 grader bred.
Sedan så har han en stor bak så det blir inte mycket plats för en sadel där emellan.
Sadeln måste vara superkort och tokbred samt formad som en banan.

På honom så passar en gammal Piab dressyrsadel som jag har köpt begagnad på annons.
Den har fjäderbom som är ganska så mjuk och ortspetsar som står i princip rakt ut åt sidorna samt har en total bananform.
Tyvärr så får bara små rumpor plats i den, normala männisor känner sig totalt inklämda i bananen.
Jag har liten rumpa tack och lov.

:rofl: :rofl: :rofl:

Ibland gör du väldigt roliga inlägg må jag säga! Låter som min 3-åring kanske skulle ha en sådan sadel när det blir dags. Han är breeeed över ryggen som bara den och ganska kort och jag vet att ingen av mina sadlar kommer att passa honom... Pust. Ny investering igen... Men problemet är att jag förvissa har liten rumpa men jag tänkte min son skulle rida honom så småningom och han har vuxit om mamma på alla håll, lika grovt byggd som hästen... Dessutom är han ju kille och då kan det ju kännas ännu trängre... :D

Något förslag???

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Juvelflickan skrev:
Hejsan!

Jag undrar vilken enligt er är den bästa "Islandshästsadeln"?
Själv har jag en Àstund Super, men den känns inte bra längre.
Vilken är bäst??? Pris spelar ingen roll, vill bara veta den bästa enligt er :d :D

Mkt tacksam för svar!

Jag har en Luc Childeric som är måttad efter hästen och den är fantastisk! Den sitter som gjuten på pållen och jag trivs mycket bra i den! Nackdelen är ju då priset...

/Malin

Kosmoskatten skrev:
Ja den sadeln är inte dum... (Isafold'en) :love: Har hon inga planer på "masstillverkning" så en annan kunde fundera på köp?
Hur pass flexibel är den egentligen? Har själv en hyggligt bred herre, som jag hoppas ska muskla sig ännu lite mer med tiden ;) Är det lönt att sukta efter denna sadel redan nu, eller är det bättre att vänta ett tag?

Planerna har funnits i flera år... Men tiden därifrån till att det verkligen händer något kan vara omöjligt att uppskatta :crazy:

Den är inte flexibel alls i bomvidden men har korta ortspetsar. Du beställer alltså en fast bomvidd efter din häst. Min på 110-115 grader funkar på flesta faktiskt, man får padda upp under de smalare och den ligger OK även på sådana som mätts till 135 grader just för att den inte sticker ner så långt på sidorna.

Sedan är den hur flexibel som helst för övrigt, även i sidled så den vrider sig när hästen böjer sig liksom. Skillnaden mot en bomlös är att den ändå har ett minne och fjädrar tillbaka och bär upp vikten bättre.

Nu ska jag förhoppningsvis få rida i den igen i vår :angel: *sneglar åt mandalakis håll* - har nästan glömt hur det kändes :crazy: :o

Herregud vad många olika sadlar det finns! Själv har jag en specialsydd Amerigo dressyr till min häst och en WinteX syntet dressyr. Båda är jättesköna och ligger bra.

Min kompis köpte en bomfir sadel till sin isis!
När jag väl hade satt mig i den så vägrade jag gå ur... :D

Bomfria sadlar finns att hitta till dom flesta hästmodeller och är mycket värda det!!

pannkakssmet skrev:
Min kompis köpte en bomfir sadel till sin isis!
När jag väl hade satt mig i den så vägrade jag gå ur... :D

Bomfria sadlar finns att hitta till dom flesta hästmodeller och är mycket värda det!!

Var en här och provred en valack som jag hjälpte en vän att sälja. den hästen är extremt vid över revbenen men inte så bred i bringan och så en väldigt kort rygg! Hon hade en dyrare version av Torsion (bomlös, kostade 9000) som verkade ligga väldigt bra och hästen såg ut att trivas. Funderar på en sådan. Någon annan bomlös som är bra eller någon som har erfarenhet av Torsion på bred häst?

Anette

Jag har Torsion på bred häst. Är inne på min tredje - nu har jag en extra light med uppbyggt säte, och det är definitivt den modell av Torsion jag rekommenderar. Man sitter mycket smalare än i vanliga Torsion, och kommer bättre intill med skänklarna. Bogfriheten med vanliga Torsion var bra - här är det ännu snäppet bättre.

Provsatt Torsion på Globen, och den kändes jättebra! Funderar allvarligt på den - jag som egentligen tycker bomlöst inte är mycket att ha, men nu får jag ge mej för Torsionsadlarna var mycket fina och såg välgjorda ut jmf mot tidigare intryck och andra bomlösa sadlar som mest sett ut som hopstoppade skumgummibitar.

Svea - kan du berätta lite mer? Tittade på Torsions islandsmodell för den var väldigt kort och det är vad jag söker bl a.

Nej, jag har tyvärr inga bra förslag.
Jag önskar att jag hade det.

Jag satte ut en annons på "Dressyrsadel önskas köpa".
Och skrev ung. "Min gamla svankryggiga islandshäst behöver en bred och baksutten sadel. Är det någon som kan ha en sådan i någon gömma?"

Och så fick jag svaret om Piab-sadeln.
Den har varit mycket bra till flera hästar, och den gamla svankryggiga är inte särskilt svankryggig längre, så han har fått en plattare sadel.

Har inte tittat så noga på islandsmodellen faktiskt. Däremot vet jag att många i Tyskland som har islandshästar väljer Torsion i ungdomsstorlek. Men då vill det ju till att man är liten och nätt. Själv kommer jag att använda min vanliga Torsion till mitt russ. Jag skulle ju kunna testa i dag och ge en liten rapport sen kanske?

Liten o nätt tror jag knappt jag är, men håller mej under de här 72 kilona :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 577
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18