Så nu alla som rider med väst...

Sv: Så nu alla som rider med väst...

Protestlistan ska väl då gå till Tipperary istället som tillverkar västar som inte uppfyller kraven. :cool:

Nja, eftersom Tipperary är en nordamerikansk väst och där godkänd enl deras regler är inte Tipperary rätt att skicka protestlista till. Tipperary är testad och godkänd av RAPRA (samma organisation som föö varit med och utformat BETA). Det kanske räcker i nordamerika! Den marknaden är större för Tipperary än den europeiska så att gå igenom "böket" att BETA-godkänna västen kanske inte är lockande för tillverkaren!

Gissar nu!

//Alice

Va F*N, när blev dessa reglerna kända?

Jag har en tipperary som jag tävlat fältävlan med 5-6 grr och ingen har sagt nått och jag vet en mass andra som också har gjort det :o

Jag e me på listan!!!

Lizette Svensson

Ok då förstår jag.

Men höjs alltså kraven på västarna nu också när den nya regeln kommer?
Eller har man fått rida i vilken väst som helst förr ?

men kan äre Rs västarna som är dom smidigaste eller? (om dom nu e godkända:crazy:) finns de nån bra väst som man lätt får in under kavajen utan å behvöa känna sig som en michelin gubbe?:D

Ni måste ha väst hela året fast ni fyllt 18, ni är ju fortfarande juniorer!

Jag har en tipperary som jag tävlat fältävlan med 5-6 grr och ingen har sagt nått och jag vet en mass andra som också har gjort det :o
Vet också de som tävlat fälttävlan med just den västen utan att någon sagt något eller att de blivit kollade! ;)

//Alice

Jag har en Riders Company väst, helt underbar:love: och precis ny! Så jag tänker banne mig inte köpa en ny:cool:
Men jag har den under kavajen så..:angel:

jag tycker att vi skickar en protestlista! alla har inte råd att köpa nya västar hit dit ....
Här är det första namnet att stå på den listan:
Malin Jussing

Lovisa Munter
Heidi Björk

Ni måste ha väst hela året fast ni fyllt 18, ni är ju fortfarande juniorer!

Mm, det var ju det jag tänkte. Men det är ÄNDÅ komplext som sjutton i o m att från den dagen jag fyller 18 år jag ju faktiskt myndig och ska få bestämma själv. Blä vad trött jag blir...

Vet också de som tävlat fälttävlan med just den västen utan att någon sagt något eller att de blivit kollade! ;)

//Alice

Hade inte varit så roligt om det hade hänt en allvarlig olycka och att dom då hade blivit kollade, tänk om tjejen som dog i Bollnäs hade ridit utan en godkänd väst! Undrar hur försäkringar och sådant kommer gälla om man rider med utrustning som inte är godkänd på tävling? Finns säkerligen något kryphål i försäkringsvillkoren angående det där. Inte så roligt att bli invalid och inte få ut en spänn pga man inte ville ha en godkänd väst på sig!

Mm, det var ju det jag tänkte. Men det är ÄNDÅ komplext som sjutton i o m att från den dagen jag fyller 18 år jag ju faktiskt myndig och ska få bestämma själv. Blä vad trött jag blir...

Då får dom ju göra om reglerna totalt i ridsporten då att du blir YR så fort du fyller 18, inte så kul att fylla 18 i januari med tanke på vad man förlorar i tävlingar om man rider på landslagsnivå

Ok då förstår jag.

Men höjs alltså kraven på västarna nu också när den nya regeln kommer?
Eller har man fått rida i vilken väst som helst förr ?

Ja eftersom det inte varit en regel att ha väst inom hoppning så har det ju varit valfritt, sedan att alla råkar ha valt ett häftigt innemärke på sin väst för att "alla" har den och som inte ens är godkänd är ju knappast förbundets fel så lycka till med eran protestlista :smirk:

Nja, eftersom Tipperary är en nordamerikansk väst och där godkänd enl deras regler är inte Tipperary rätt att skicka protestlista till. Tipperary är testad och godkänd av RAPRA (samma organisation som föö varit med och utformat BETA). Det kanske räcker i nordamerika! Den marknaden är större för Tipperary än den europeiska så att gå igenom "böket" att BETA-godkänna västen kanske inte är lockande för tillverkaren!

Gissar nu!

//Alice

Klart det kommer bli för det dröjer väl inte så lång tid innan FEI inför samma regel på alla internationella tävlingar så det är väl klart att västtillverkarna följer efter annars tappar dom ju en väldigt stor marknad till slut.

Klart det kommer bli för det dröjer väl inte så lång tid innan FEI inför samma regel på alla internationella tävlingar så det är väl klart att västtillverkarna följer efter annars tappar dom ju en väldigt stor marknad till slut.

Vad FEI har för regel har jag inte en susning om då jag är milslängder från att tävla internationellt, än mindre i fälttävlan. ;)

Men fortfarande undrar jag över texten i TR; det står ju att västen ska vara CE-märkt och motsvara BETA 3. Men "motsvara" innebär det i praktiken att den SKA vara märkt BETA? *känner sig otroligt korkad* Eg behöver jag inte bry mig eftersom jag inte tävlar fälttävlan och har passerat både junior- och YR-åren med råge..... :o

Men det vore ju väldigt mycket enklare om det fanns en världsomspännande klassning så här i globaliseringstider. Det skulle ju göra allt så mycket enklare....

//Alice

Men inte Beta märkt väl? och då är den väl inte godkänd? Funderade på att köpa en sådan till dottern men vet inte om den är godkänd?

Jo det måste den ju vaar. De måste ju vara beta godkända för att få säljas...

Nej, dom måste inte vara BETA-godkända för att få säljas...

I sådana fall så skulle ingen av oss här i tråden kunnat ha en Tipperary, eftersom den endast är klass 2, och inte BETA-godkänd! :crazy:

Diana

Neeeeej!! :mad:

Jag har en Tipperary, har slängt ut 3000:- för den, och så kommer jag inte få rida i den?? :cry:
Nu hatar jag alla andra västar, så jag vet inte vad jag ska göra!
Mamma och pappa vägrar att betala en ny väst nu, eftersom den andra inte alls är gammal... :cool:

nej men eftersom det är en ny regel så måste man följa den, vill de inte köpa en ny väst. tyvärr- då får du inte tävla.. tror inte att ridsportförbundet kommer att ändra sig regel bara för att dina förälrar inte vill köpa en ny väst åt dig...

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
878
Senast: Takire
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 460
Senast: ako
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 181
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar