Rider ni med snokrem?

Mjoo...mitt val av utrustning baserar jag på studierna som kom för några år sen som visade just på att engelsk nosgrimma (cavesson) gav tryck på tänderna även korrekt spänd, samt att vissa hästtandläkare avråder från att använda inåtvända spännen. Jag märker stor skillnad på min som sagt, som nu dessutom de facto har problem i det området när jag har engelsk på henne, och då även om vääääldigt löst spänd. Men om ens häst trivs med den nosgrimman och inte får problem så är det väl upp till var och en att bestämma vad man ska ha på sin häst 😊

Det gäller för all utrustning. Använd det som passar och som hästen trivs med. Men jag tycker inte att man behöver skrämma upp folk i onödan.
Sen tycker jag att man har ett ansvar som hästägare att regelbundet känna efter i sin hästs mun, precis som man visiterar ben osv.
Inte bara vid den årliga kontrollen. Då hinner man upptäcka vassa kanter och annat innan det blir problem.

Var det inte just det jag skrev? 😅 Eller hur tolkar du:

"Men om ens häst trivs med den nosgrimman och inte får problem så är det väl upp till var och en att bestämma vad man ska ha på sin häst 😊"
Fast ditt inlägg lät ju mer som att du egentligen tycker att alla ska avstå pga sår. Särskilt om man läser hela ditt inlägg och inte bara sista meningen.

Jag äger ett träns som hade snokrem men har nyligen valt att klippa bort den (ej avtagbar annars). Jag är lyckligt lottad med en häst som är väldigt stilla och lugn i munnen, har nosgrimma för estetikens skull (oerhört löst spänd) alt för stabilitetens skull på vissa träns (där nosgrimman sitter fast i sidostyckena), upplever att hästen uppskattar den typen av träns. Med det sagt så ser jag inga problem med snokrem om den inte sitter för hårt och hästen inte är brydd av den eller får problem i munnen.

Jag ser inge syfte med varken snokrem elr nosrem😊. jag vet att många använder dem för att bettet rör sig, inte ligger stilla i munnen men då handlar det snarare om ryttarens händer elr att hästen själv inte har bra "sug" på bettet.

remmar kan ligga å klämma på nerver, tillåter inte hästen å gapa ifall ryttaren är hård i handen elr råkar bli för hård i handen.
remmar tillsammans med bett gör att de blir svårare för hästen att svälja men kan även påverka andningen.
dåligt anpassade remmar kan ligga å klämma på tänderna/kinderna.
samt så kan remmar försvåra för hästarna att röra käkarna sidleds.

"Snokrem" blir det ju av med pullaret med?!? om man räknar det, det använder jag och även engelsk nosgrimma men där har jag klippt av flärpen till achenremmen, tycker inte jag behöver använda det, gillar de inte så värst. Min gamla häst använde jag det på, tog sen bort och prova igen och han visade tydligt att nä bort med "skiten" :)

Utgår från engelsk nosgrimma på alla hästarna. Min ena går utan nosgrimma helt för han trivs bäst så. Sen gillar jag stolpnosgrimma och det får jag ha i WE men inte i dressyren. Så har det på mina WE-träns. Den stabiliserar tränset och eftersom den sitter i sidostycket kommer den en bit från tänderna i kinden också.
20241118_144238.webp

Jag rider gärna med snokrem om hästen trivs med det och/eller behöver det - med "behöver" så menar jag inte för att den gapar annars, men för att remmen stabiliserar bettet så det ligger mera stilla i munnen, vilket jag ser som en stor fördel t.ex. på unghästar. Jag spänner dock alltid snokremmen så löst så man får iaf 2-3 fingrar under den.

Som med allting annat tycker jag man ska lyssna på sin häst och prova sig fram vad den gillar. Min 5-åring går t.ex. helt fint med vanlig (hög) engelsk nosgrimma, men är mycket nöjdare och gladare med denna:

Bifogade filer

• Snapchat-1343253097.webp
    Snapchat-1343253097.webp
    174,2 KB · Visningar: 26

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 162
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 789
Senast: Vogue
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 410
Senast: Jolo
·
Utrustning Jag tänkte köpa ett nytt träns till min bamse-häst men det var visst svårare än vad jag trodde att hitta fina träns i x-full och...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.