Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har scrollat mitt FB-flöde i tio minuter och ser inte ett ord om Ukraina. Inte från vänner, inte från sidor, inte från företag, organisationer eller myndigheter. Det vore intressant att veta om det beror på att FB inte presenterar Ukraina-relaterade poster i mitt flöde eller på att de jag interagerar med helt enkelt inte är engagerade i ämnet.

Har scrollat mitt FB-flöde i tio minuter och ser inte ett ord om Ukraina. Inte från vänner, inte från sidor, inte från företag, organisationer eller myndigheter. Det vore intressant att veta om det beror på att FB inte presenterar Ukraina-relaterade poster i mitt flöde eller på att de jag interagerar med helt enkelt inte är engagerade i ämnet.
Nyhetskanalerna pratar iaf bara om Ukraina och hur bomblarmen tjuter där just nu. Radio,tv osv.

Det första jag såg när jag vaknade i morse var ett inlägg från en fb-vän som skrev att Ryssland invaderat Ukraina. Sedan såg jag fler, men de nämner inget land i sina inlägg utan skriver mer "Där kom nyheterna jag aldrig trodde skulle komma" eller liknande.

Samma här. Kollar alltid FB först när jag vaknar, stod ingenting alls där. Sen gick jag in på Aftonbladet och fick en chock..

Jag är vän med en Ukrainare. Senast för 11 timmar sedan la hon ut att hon var ute o gick med hunden. Som ingenting hänt. För en timme sen la hon ut ett argt inlägg om att hon blev väckt kl 5 av något som låter som åskan, hela huset skakar och det är rök i luften.. Någon flygplats som blir bombad skriver hon, om översättningen stämmer (?). O några arga emojis i inlägget.

Jag är jag typ livrädd trots att jag inte bor där :crazy:

Jag har en resa till Litauen bokad nästa vecka. Är det bäst att stanna hemma? Läser att ryssarna går genom Belarus..

Jag har en resa till Litauen bokad nästa vecka. Är det bäst att stanna hemma? Läser att ryssarna går genom Belarus..
Den frågan känns svår att ta ställning till. Jag har inte fått intryck att det föreligger någon direkt risk kring vare sig Litauen eller flygresor dit. Med det sagt är Litauen ett NATO-land inkilat mellan de facto-Ryssland på två sidor. Jag hade nog avvaktat med beslut till någon dag före resan, om möjligt.

Jag ser en del från vänner, men jag är vän med ett par stycken från just ukraina.

Kan någon förklara varför Ryssland tycker att Ukraina ska vara deras? Och varför nu?

om de inte stoppas nu, vilket land står på tur?
Du kan räkna med att Vitryssland redan är ryskt, efter att Lukashenka tidigare imorse beordat sina styrkor att "uppgå och samarbeta" med den Ryska arméns invasion av Ukraina.
"The President of Belarus gave orders to his army to integrate and cooperate with the Russian army in the invasion of Ukraine"

Se'n hade också Lukashenka ett jul/nyårstal där han pratade om ett framtida "united Russia/Belarus/Ukraine/Kazakstan" - så där finns nog den fjärde pusselbiten.

Efter det kommer problemen för oss, då de Baltiska staterna ska övertygas om att komma åter till Sovjetunionen.

(sista ordet här ovan är svaret på din första fråga - och det handlar väldigt lite om girighet.)

Kan någon förklara varför Ryssland tycker att Ukraina ska vara deras? Och varför nu?

om de inte stoppas nu, vilket land står på tur?
Jag har inte fått någon uppfattning om hur starkt stödet för invasionen faktiskt är bland civila ryssar i gemen. Det har jag inte sett belysas.
Men det finns väl några huvudorsaker som anförs såvitt jag förstått. Dels historiska förhållanden i meningen att det som idag är Ukraina egentligen rättmätigt skulle vara en del av Ryssland. Dels att man vill rädda och skydda de stackars ryssar och ryssvänliga som utsatts för mångårig förföljelse och folkmord i de östra delarna av Ukraina. Yeah well... Dels att man vill försäkra sig om att NATO inte kryper ännu närmare inpå tomtgränsen.
Tidpunkten tror jag handlar mycket om att förutsättningarna framstått som goda just nu - inte minst med ett svagt och splittrat USA.
Och ja, det vore väl inte så långsökt att föreställa sig att Litauen, Lettland och Estland finns med på Putins att-göra-lista. Om än en bit ner, utifrån att de är NATO-medlemmar idag. För vår del kan man väl på sikt ana ett mer uttalat förbud mot att närma oss NATO, som medlemmar eller samarbetspartners, tänker jag.

Du kan räkna med att Vitryssland redan är ryskt, efter att Lukashenka tidigare imorse beordat sina styrkor att "uppgå och samarbeta" med den Ryska arméns invasion av Ukraina.
"The President of Belarus gave orders to his army to integrate and cooperate with the Russian army in the invasion of Ukraine"
Var kan man se något om det? Jag har kollat igenom nyhetssidor i Sverige lite snabbt nu men inte sett det.

Tidpunkten tror jag handlar mycket om att förutsättningarna framstått som goda just nu - inte minst med ett svagt och splittrat USA.
Det är ju som nämnts tidigare Putins plan B vi ser - plan A var att västvärlden skulle sprittras (minns Putins brev till 50 länder där han förväntade sig 50 olika svar) av Ryssarnas ultimatum (med gastörstiga Tyskland i spetsen), och helt enkelt acceptera att Ryssland byter regering i Kiev.
Men västvärlden blev enade istället, och tvingade Putin att byta taktik till att flexa med militära muskler.

Väldigt sorgligt att det faktiskt blivit krig. Känner med den ukrainska befolkningen.

Personligen hoppas jag att detta är droppen som får både Sverige och Finland att lämna in ansökan om Nato-medlemskap. Ryssland är icke att lita på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka