Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja vi är ju inget stort land Dessutom med nedrustat försvar sen många år tillbaka. Det är ju enorm personalbrist som det är.Tja, om Sveriges försvar består av 20 000 personer så är det knappast speciellt mycket jämfört med Rysslands armé på ca 1 miljon aktiva och en reserv på 2 miljoner. (Snabbgooglade siffror från nätet gällande Ryssland).
Har scrollat mitt FB-flöde i tio minuter och ser inte ett ord om Ukraina. Inte från vänner, inte från sidor, inte från företag, organisationer eller myndigheter. Det vore intressant att veta om det beror på att FB inte presenterar Ukraina-relaterade poster i mitt flöde eller på att de jag interagerar med helt enkelt inte är engagerade i ämnet.
Jag har inte fått någon uppfattning om hur starkt stödet för invasionen faktiskt är bland civila ryssar i gemen. Det har jag inte sett belysas.
Tänk på konsekvenserna för det. Då är vi tvungna att gå in o stötta med militär i situationer som denna, med ett nato försvar. Även mycket mer i mali etc. Jag tycker vi ska ha ett invasionsförsvar istället, som bygger på att skydda oss själva. Som det var "förr". Vi har stöd av nato ändå, iom vårt samarbete med dem.
Jag ser typ ingenting heller i mitt Facebook-flöde när det gäller personer på deras egna sidor, dock ett par trådar i olika grupper. Personligen ser jag inget behov alls av att skriva något i stil med "känner med Ukraina" eller kommentera kriget, jag pratar med mina vänner i privata chattar, ser verkligen ingen fördel (eller egentligen nackdel heller) med att sitta och skriva på min vägg.
Så, jag tror inte att det är Facebook som är inblandat, utan snarare att få kanske inte ser ett behov av att skriva saker? Hellre dela relevanta, källkritiskt granskade, länkar om man ska skriva något.
Där kanske jag är ego men motsatsen påverkar hur vi i försvaret verkar på ett sätt jag inte önskar mig själv.Vad gör invasionsförsvar för nytta när det inte är en storskalig invasion som utgör hotet mot Sverige?
Förstår dock inte hur floskler som "jag känner med Ukraina" och "mitt hjärta blöder" skulle vara att vara att låta Putins narrativ stå obesvarat?? Därför la jag till att det är bättre, i mitt tycke, att om man ska dela något är det bättre att dela bra artiklar från tillförlitliga källor. Att uppmana människor att vara källkritiska, att tänka själva, vem är det som säger vad och varför? DET är viktigt, inte tomma ord i en statusuppdatering.Jag ser en poäng med att föra åtminstone en del av diskussionen öppet. Sociala medier är en del av påverkanskrigföring, och där kan vi välja att vara tysta och låta Putins narrativ stå obemött, eller att i våra egna kretsar göra tydligt att det här: inte kan förringas, inte är acceptabelt, och är ett angrepp riktat mot hela vår demokratiska världssyn. Dels för att man aldrig vet hur medvetna/omedvetna ens yttre bekantskapskrets är, dels för att vara en motvikt till de enorma trollfabriker som pumpar in snyggt paketerade åsikter tex för att påverka utgången i svenska val (och andra länders givetvis).
Ja, nu exploderade det verkligen.Verkligen intressant detta om FB, hela mitt flöde handlar bara om Ukraina måste jag nog säga.
Samma här delas inlägg från vänners vänner som skriver om att de ska försöka fly, och att de söker uppehälle. Usch så tragisktJa, nu exploderade det verkligen.
Jag måste säga att det här inlägget triggade mig. Varför kalla sympati för floskler? Detta gör mig otroligt upprörd.Förstår dock inte hur floskler som "jag känner med Ukraina" och "mitt hjärta blöder" skulle vara att vara att låta Putins narrativ stå obesvarat?? Därför la jag till att det är bättre, i mitt tycke, att om man ska dela något är det bättre att dela bra artiklar från tillförlitliga källor. Att uppmana människor att vara källkritiska, att tänka själva, vem är det som säger vad och varför? DET är viktigt, inte tomma ord i en statusuppdatering.
Att de skulle bomba Kiev trodde jag verkligen inte? Putin har blivit galen och vad som helst kan hända
Han är till åren och den sortens män föredrar att, ursäkta uttrycket, "go out with a bang" istället för att blekna in i glömskan.
Har blivit? Han har väl alltid varit, mer eller mindre.Att de skulle bomba Kiev trodde jag verkligen inte? Putin har blivit galen och vad som helst kan hända
Jag tror dessutom att vi är många i Sverige som kan känna så utan att ha en anknytning till just Ukraina, men för att vi har erfarenhet - egen eller vidareförd - vad som händer när ens land blir invaderat.Jag måste säga att det här inlägget triggade mig. Varför kalla sympati för floskler? Detta gör mig otroligt upprörd.
Har själv en mamma som bott i Odessa och en bror som är född där. Vad jag känner idag är verkligen att mitt hjärta blöder. Mitt hjärta blöder för att något som min familj, och så många andra där ute, håller kärt blir attackerat.
Blir faktiskt oerhört provocerad av ditt inlägg. Hoppas du tänker en extra runda nästa gång du väljer att uttala dig så där.
Läs mitt inlägg i kontexten att jag svarade ett inlägg där jag ifrågasatte om "floskler" skulle på något sätt skulle vara att man kämpar emot vad användaren sa var att låta "Putins narrativ stå obesvarat".Jag måste säga att det här inlägget triggade mig. Varför kalla sympati för floskler? Detta gör mig otroligt upprörd.
Har själv en mamma som bott i Odessa och en bror som är född där. Vad jag känner idag är verkligen att mitt hjärta blöder. Mitt hjärta blöder för att något som min familj, och så många andra där ute, håller kärt blir attackerat.
Blir faktiskt oerhört provocerad av ditt inlägg. Hoppas du tänker en extra runda nästa gång du väljer att uttala dig så där.
Jag tittar på pressträffen och tycker det är mycket svävande på det mesta inklusive om vi kommer ta emot flyktingar från Ukraina. Jag kanske inbillar mig, men det känns som att S svävar extra på frågan med stundande val i åtanke, eftersom den frågan engagerar de som röstar.