Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tja, om Sveriges försvar består av 20 000 personer så är det knappast speciellt mycket jämfört med Rysslands armé på ca 1 miljon aktiva och en reserv på 2 miljoner. (Snabbgooglade siffror från nätet gällande Ryssland).
Ja vi är ju inget stort land :) Dessutom med nedrustat försvar sen många år tillbaka. Det är ju enorm personalbrist som det är.

Har scrollat mitt FB-flöde i tio minuter och ser inte ett ord om Ukraina. Inte från vänner, inte från sidor, inte från företag, organisationer eller myndigheter. Det vore intressant att veta om det beror på att FB inte presenterar Ukraina-relaterade poster i mitt flöde eller på att de jag interagerar med helt enkelt inte är engagerade i ämnet.

Jag ser en hel del, privata poster. Min bekantskapskrets består till stor del av folk som jobbar i FM och andra statliga myndigheter.

Jag har inte fått någon uppfattning om hur starkt stödet för invasionen faktiskt är bland civila ryssar i gemen. Det har jag inte sett belysas.

Går det ens att svara på, med tanke på hur ryska folket är styrda av censur och matas med propaganda i Puttes intresse? Det är i mina ögon inte märkligt om man under de förutsättningarna har helt annan syn på saken än vi har.

Tänk på konsekvenserna för det. Då är vi tvungna att gå in o stötta med militär i situationer som denna, med ett nato försvar. Även mycket mer i mali etc. Jag tycker vi ska ha ett invasionsförsvar istället, som bygger på att skydda oss själva. Som det var "förr". Vi har stöd av nato ändå, iom vårt samarbete med dem.

Vad gör invasionsförsvar för nytta när det inte är en storskalig invasion som utgör hotet mot Sverige?

(Och i fråga om Mali har ju Frankrike gått före med att avsluta hjälpen när regimen vände sin kappa mot wagnergruppen. Helt i linje med svenska värderingar och politisk linje, men de var lite snabbare med beslut, om jag är rätt informerad?)

Kan tillägga att jag inte har någon klar åsikt i fråga om för eller emot Nato-medlemskap, men att vi skulle kunna bemöta 2020-talets krigföring med 1990-talets metoder, det är hela min försvarsbubbla ense om att man inte kan.

Jag ser typ ingenting heller i mitt Facebook-flöde när det gäller personer på deras egna sidor, dock ett par trådar i olika grupper. Personligen ser jag inget behov alls av att skriva något i stil med "känner med Ukraina" eller kommentera kriget, jag pratar med mina vänner i privata chattar, ser verkligen ingen fördel (eller egentligen nackdel heller) med att sitta och skriva på min vägg.
Så, jag tror inte att det är Facebook som är inblandat, utan snarare att få kanske inte ser ett behov av att skriva saker? Hellre dela relevanta, källkritiskt granskade, länkar om man ska skriva något.

Jag ser en poäng med att föra åtminstone en del av diskussionen öppet. Sociala medier är en del av påverkanskrigföring, och där kan vi välja att vara tysta och låta Putins narrativ stå obemött, eller att i våra egna kretsar göra tydligt att det här: inte kan förringas, inte är acceptabelt, och är ett angrepp riktat mot hela vår demokratiska världssyn. Dels för att man aldrig vet hur medvetna/omedvetna ens yttre bekantskapskrets är, dels för att vara en motvikt till de enorma trollfabriker som pumpar in snyggt paketerade åsikter tex för att påverka utgången i svenska val (och andra länders givetvis).

Jag ser en poäng med att föra åtminstone en del av diskussionen öppet. Sociala medier är en del av påverkanskrigföring, och där kan vi välja att vara tysta och låta Putins narrativ stå obemött, eller att i våra egna kretsar göra tydligt att det här: inte kan förringas, inte är acceptabelt, och är ett angrepp riktat mot hela vår demokratiska världssyn. Dels för att man aldrig vet hur medvetna/omedvetna ens yttre bekantskapskrets är, dels för att vara en motvikt till de enorma trollfabriker som pumpar in snyggt paketerade åsikter tex för att påverka utgången i svenska val (och andra länders givetvis).
Förstår dock inte hur floskler som "jag känner med Ukraina" och "mitt hjärta blöder" skulle vara att vara att låta Putins narrativ stå obesvarat?? Därför la jag till att det är bättre, i mitt tycke, att om man ska dela något är det bättre att dela bra artiklar från tillförlitliga källor. Att uppmana människor att vara källkritiska, att tänka själva, vem är det som säger vad och varför? DET är viktigt, inte tomma ord i en statusuppdatering.

Förstår dock inte hur floskler som "jag känner med Ukraina" och "mitt hjärta blöder" skulle vara att vara att låta Putins narrativ stå obesvarat?? Därför la jag till att det är bättre, i mitt tycke, att om man ska dela något är det bättre att dela bra artiklar från tillförlitliga källor. Att uppmana människor att vara källkritiska, att tänka själva, vem är det som säger vad och varför? DET är viktigt, inte tomma ord i en statusuppdatering.
Jag måste säga att det här inlägget triggade mig. Varför kalla sympati för floskler? Detta gör mig otroligt upprörd.

Har själv en mamma som bott i Odessa och en bror som är född där. Vad jag känner idag är verkligen att mitt hjärta blöder. Mitt hjärta blöder för att något som min familj, och så många andra där ute, håller kärt blir attackerat.

Blir faktiskt oerhört provocerad av ditt inlägg. Hoppas du tänker en extra runda nästa gång du väljer att uttala dig så där.

Jag anser med emfas att vi helt kan släppa NATO eller inte NATO för Sveriges del.
Vad vi i Sverige tycker och tänker om detta har ingen bäring alls i det stora hela.

Vi har Gotland.
Om Ryssland vill fucka i Baltikum kommer de behöva Gotland för att placera ut luftvärn för att fuckandet ska störas så lite som möjligt.
NATO vill absolut inte ovanstående, de vill INTE ha Ryskt luftvärn ståendes på Gotland vid ett sånt tillfälle.

Just därför kan vi lika gärna vara med i Fantomenklubben.

Han är till åren och den sortens män föredrar att, ursäkta uttrycket, "go out with a bang" istället för att blekna in i glömskan.

Och även Ryssland som "stormakt" har blivit frånsprunget och "gammalt". I en världsordning där snabba skiftningar på en marknad och maktbalans genom transaktioner har Kina tagit över som den stora motpolen till väst. Det är ju lättare att göra mer av "samma som man alltid gjort" istället för att göra en stor förändring där man redan skvalpar i kölvattnet.

Gorbatjov var modig, Putin är det inte.

Jag måste säga att det här inlägget triggade mig. Varför kalla sympati för floskler? Detta gör mig otroligt upprörd.

Har själv en mamma som bott i Odessa och en bror som är född där. Vad jag känner idag är verkligen att mitt hjärta blöder. Mitt hjärta blöder för att något som min familj, och så många andra där ute, håller kärt blir attackerat.

Blir faktiskt oerhört provocerad av ditt inlägg. Hoppas du tänker en extra runda nästa gång du väljer att uttala dig så där.
Jag tror dessutom att vi är många i Sverige som kan känna så utan att ha en anknytning till just Ukraina, men för att vi har erfarenhet - egen eller vidareförd - vad som händer när ens land blir invaderat.

Min mamma kom som barn till Sverige från Finland under andra världskriget. Även om hon mindes lite och pratade ännu mindre om hur det var hemma innan hon som fyraåring placerades på ett tåg med destination till främmande land (för Sverige var verkligen helt främmande!), präglades min uppväxt av hennes skräck för att ryssen skulle komma. Hade hon levt idag hade hon varit helt nedbruten, trots att hon aldrig satt sin fot i Ukraina. Och jag känner också av det där traumat, trots att det hände långt innan jag föddes.

Jag tittar på pressträffen och tycker det är mycket svävande på det mesta inklusive om vi kommer ta emot flyktingar från Ukraina. Jag kanske inbillar mig, men det känns som att S svävar extra på frågan med stundande val i åtanke, eftersom den frågan engagerar de som röstar.

Läs mitt inlägg i kontexten att jag svarade ett inlägg där jag ifrågasatte om "floskler" skulle på något sätt skulle vara att man kämpar emot vad användaren sa var att låta "Putins narrativ stå obesvarat".

Jag menade inte att personer med koppling eller familj från Ukraina, eller bara starkt känner för vad som händers inlägg är floskler, utan mer personer som "facebook-kämpar" genom att skriva tomma ord inte på något sätt skulle vara att bekämpa trollfabriker, missinformation etc, utan att här krävs det att man säger ifrån, sprider korrekt information, tänker igenom innan artiklar delas vidare osv.
Uttrycker jag mig lite klarare nu, för jag förstår hur mitt inlägg kan misstolkas och det ber jag om ursäkt för.

Alla inlägg är inte floskler, utan jag känner att det blir floskler när man anser att det på något sätt skulle vara en kamp genom att skriva en rad eller två på sin privata Facebook-sida, och att de som inte gör det liksom... Inte kämpar emot?

Jag tittar på pressträffen och tycker det är mycket svävande på det mesta inklusive om vi kommer ta emot flyktingar från Ukraina. Jag kanske inbillar mig, men det känns som att S svävar extra på frågan med stundande val i åtanke, eftersom den frågan engagerar de som röstar.

Borde man inte då istället passa på att vara tydlig?

Om Sverige vägrar att ta emot och hjälpa flyktingar från Ukraina kommer jag att skämmas. Så visst finns det engagemang.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka