Rumsväxter 2

Det bästa mot trips enligt min erfarenhet är helt klart nyttodjur. Stäng in alla växter i ett rum med stängda fönster och släpp ut oriusbaggar så fixar de biffen åt en. Det kräver ett par omgångar men de är onekligen effektiva.
Avvakta typ 3 månader innan växterna tas ur rummet så hinner kvarvarande trips/ägg ute i resten av boendet dö också. Alternativt kör på det dyrare alternativet och släpp ut enorma mängder oriusbaggar i hela boendet :p
 
Jag var på semester söderut förra helgen och pep in på Brändmarks. Och vilket himmelrike! :love: Fick med mig Philodendron verrucosum, Philodendron painted lady, Philodendron gloriosum, Philodendron micans och variegerade hjärtan på tråd ❤️
 

Bifogade filer

  • 20230619_163501.jpg
    20230619_163501.jpg
    209 KB · Visningar: 32
Looool bara för det så hittade jag mängder av trips på min Philodendron florida idag :laugh: Jaja! Fuck it, stuvar in allt i ett rum med baggar framåt hösten, de får klara sig med minimalt arbete (läs: bortplockning av det som syns i mån av ork) till dess. If they die, they die :p
 
Jag var på semester söderut förra helgen och pep in på Brändmarks. Och vilket himmelrike! :love: Fick med mig Philodendron verrucosum, Philodendron painted lady, Philodendron gloriosum, Philodendron micans och variegerade hjärtan på tråd ❤️
Åh, just variegerad ceropegia woodii har jag försökt och misslyckats att buda hem på Tradera :love: Tycker de är så fina. Synd att Brändmarks är så långt bort.
 
Lite bilder på några av mina hoyor. Jag har blivit hoyabiten, de är himla enkla och tåliga samt att det är så roligt när de blommar.

Min äldsta Carnosa blommar äntligen med tre stänglar, och dess syskon har två på gång.
FOhaafz.jpg

Sen skaffade jag mig denna splashiga Publicalyx Pink Silver som jag hoppas kommer blomma i år, men jag ser inga stänglar just nu. Hon är jordig på bladen efter omplanteringen, det är inte ohyra. Såg att det såg skumt ut nu på stor bild.
1cZsblF.jpg


Bläckfisken, H. Lobbii. Jag tror det är den med rosa blommor, men jag vet inte. Min planta mådde inte så bra ett tag pga. att jag övervattnade, så hon har inte blommat ännu.
9FhiHdr.jpg

H. Australis "Lisa", även denna höll jag på att vattna ihjäl så nu bor hon i orkidébark och mår mycket bättre.
vqvqVWg.jpg

H. Krohniana splash, som jag inte tycker är särskilt splashig.
R4CIfhF.jpg

Min lilla H. Fitchii.
w1DXyBr.jpg

H. Bhutanica med sina just nu lite olikfärgade blad. Denna har äntligen tillväxt igen efter flytt till bark och lite Algomin-näring.
xL2UmrL.jpg

H. Sunrise som inte är särskilt röd, jag får flytta den till ett nytt fönster. Ignorera peruken på staffliet i bakgrunden :rofl:
gQE5Pk0.jpg

Nya småplantor, den storbladiga H. Latifolia "Snow Queen" och den mindre H. Crassipetiolata splash.
9B03elz.jpg

Min lilla H. Lacunosa Royal Flush som blommat. Denna blir riktigt häftig om den får mycket ljus/sol.
PbX74sC.jpg

Och så mitt mini-växthus för sticklingar. Från vänster: H. Sigillatis, i glaset stora H. Erythrina NS07-097 och lilla H. sp NS12-323 (så kallad Microdwarf), och till höger H. Lacunosa Snow Caps.
2BNr8iD.jpg

Mitt XL-miniväxthus, överst från vänter: H. Heuschkeliana variegata, den med lila blad är H. Caudata, söta H. Curtisii jag vattnade till döds men hann ta en stickling av i våras, sist H. sp. Borneo Gunung Gading med sitt läckra blad.
På mittenraden har vi H. Lacunosa Royal Flush igen och till höger en Krohniana silver.
Underst till vänster en H. Danumensis ssp. Danumensis, och en H. Latifolia albo marginata (yttervariegerad).
I plastbyttan är det små sticklingar som rotats i perlit och vatten. En H. Carnosa Wilbur Graves, en H. Lacunosa Laos, en H. Lacunosa Langkawi Island, och det minsta skottet är H. Okänd då jag fick den som bonus. Misstänker Krohniana men den är för liten för att vara säker.
Snoq6cj.jpg
 
Växt till ganska mörkt badrum?

Hade en fredskalla som jag lyckades övervattna. Ska jag testa med en kalla igen eller har ni något annat tips?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 462
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 053
Senast: Shenzi
·
Småbarn Liten uppdatering i all enkelhet. :) Både vi och framförallt sonen är mycket nöjda med den nya förskolan. Det tog inte många dagar...
Svar
17
· Visningar
1 550
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp