Jo, det gör de faktiskt, i princip - bara inte dygnet runt
. Djur i bur ska motioneras och vistas utanför buren, och det mer än några minuter om dagen i vardagsrummet. Både för fysisk och mental stimulans - det är viktigt för dem liksom för alla djur.
Jag älskar min katt. Djupt, innerligt och både som en nära vän och en familjemedlem.
Jag tycker att kattsand under fötterna är äckligt, därför sopas den upp när den kommer på golvet. Jag har också en "dörrmatta" (kattsandmatta) intill kattlådan som fångar upp det allra mesta av den sand som katten råkar ta med sig ur lådan, och en kattlåda med rätt rejäl bakkant då min katt gräver ganska mycket emellanåt ( = mindre risk för att sanden "kastas" ut ur lådan). Hår är en sak, det går att städa bort - min katt hårade fruktansvärt mycket under sommaren (troligast pga stressen med flytten etc, då det gått över nu) - men jag vill inte ha det i min mat (får inte äckelkänslor av att hitta ett enda strå i maten, men jag vill
inte ha katten på köksbänken och jag vill
inte ha katthår i kylskåpet. Punkt.). Jag är inte pedantisk, men vill hålla ordning - vilket är bra för både mig och katten då jag bor litet - och städar när jag tycker att det behövs (någon gång i veckan). Så, jag kan till viss del förstå sambons känslor rörande lägenheten, men tycker samtidigt att det mesta av det han har problem med när det gäller renligheten går att åtgärda.
Att inte få sova mer än ett par timmar per natt är helt klart ett problem som behöver tas tag i, på ett eller annat sätt. Antingen omplacering av katten, eller genom att åtgärda det som får katten att uppvisa beteendet (kan ta tid, men det är det imo värt). Min katt hade en period i somras (nyinflyttad kisse), då han hade dille på att väcka mig femtioelva gånger per natt. Så jag förstår hur förbannat jobbigt det kan vara. Det var tur att jag var ledig under den aktuella tiden, för vissa dagar var jag inte kapabel att köra bil, kan jag säga. Det löste sig - katten lärde sig att 1) det blir ingen mat före kl 6 på morgonen här i huset (det är då jag går upp på vardagarna) och 2) jag går
inte upp för att han skriker, klänger, hoppar, etc. Men det krävdes en del tålamod, och en drös nätter som var så gott som helt utan sömn. Att ha det så permanent skulle aldrig fungera för mig, då min vardag kräver att jag kan köra bil, hantera vassa och delvis farliga verktyg och kan tänka ordentligt. Jag älskar mina djur mer än något annat, och är beredd att offra (och har också gjort det) väldigt mycket för deras skull. Men att kunna sköta jobb/skola och annat som är absolut nödvändigt, är ett grundkrav i tillvaron. Men jag anser också att det är ens uppgift som ägare att lokalisera och åtgärda källan till ett sådant beteende - det uppkommer sällan "som en blixt från klar himmel" utan någon som helst grundorsak.
//Liten, som inte kan tänka sig att leva utan hästen och katten - vi är en "package deal", take it or leave it.