Rumsväxter 2

Jag har fått en ”novemberkaktus” O_o
Kan jag ha den på balkongen nu eller kommer den dö? Ägaren tänkte kasta den så jag adopterade den…

Något särskilt jag borde tänka på?
 
Givetvis måste ju calathean mått dåligt av att jag helt enkelt inte har tillräckligt många calathea-kompisar till henne! :angel:Logiken där alltså... vid problem med ens växter = köp fler!?

Köpte iaf två calatheor till och så införskaffade jag min första Monstera (hoppas den vill bli helt enorm! 😍) och en Moses stentavlor, tycker de är så otroligt vackra. Också fick jag en stor kalla till! :D
Visa bifogad fil 117818

SEN insåg jag att problemet med min brunfläckiga calathea var att den hade spinn. :banghead: Så nu får hon inte vara med sina nya kompisar ändå. Det blev skamvrån för henne istället. Zebraskölden och en annan calathea hade också blivit angripna. Nu förstår jag varför den varit så ledsen. :(

Jag antar att det bara är att duscha, duscha, duscha och spraya med såpa/sprit/olja tills krypen förstår att de inte är välkomna nu då... Ursh! :mad:

Otroligt snygga krukor, och apsnyggt med stubben!

@Lumos_Nox Jag ar garna med pa sticklingsbyte, men da jag bor i UK inte om den internationella posten ar att lita pa, och det ar nog storre risk att det tar en halv evighet och att sticklingarna dor pa vagen + hogre porto, sa blir nog for besvarligt for alla inblandade!
 
Otroligt snygga krukor, och apsnyggt med stubben!

@Lumos_Nox Jag ar garna med pa sticklingsbyte, men da jag bor i UK inte om den internationella posten ar att lita pa, och det ar nog storre risk att det tar en halv evighet och att sticklingarna dor pa vagen + hogre porto, sa blir nog for besvarligt for alla inblandade!
Till uk lär det väl krävas phytocertifikat (hette det så?) också skulle jag tro, iom att det är utanför EU. Har för mig att det kostar typ 1000 kr bara för certet, utöver frakt och tull 😅
 
Till uk lär det väl krävas phytocertifikat (hette det så?) också skulle jag tro, iom att det är utanför EU. Har för mig att det kostar typ 1000 kr bara för certet, utöver frakt och tull 😅

Brexit fortsatter att ge....

Inte vart modan alltsa - far forsoka hitta nagon London baserad brupp!
 
Jag har fått en ”novemberkaktus” O_o
Kan jag ha den på balkongen nu eller kommer den dö? Ägaren tänkte kasta den så jag adopterade den…

Något särskilt jag borde tänka på?
Jag har min inne året om :) Min är ganska törstig, inte som kaktusar generellt som vill ha lite vatten, utan denna vattnas ganska ofta.
 
Jag har fått en ”novemberkaktus” O_o
Kan jag ha den på balkongen nu eller kommer den dö? Ägaren tänkte kasta den så jag adopterade den…

Något särskilt jag borde tänka på?
De är suckulenter så de vill ha "lagom" mycket vatten (för mig innebär det att det är perfekt att glömma att vattna den i någon vecka) och gärna inte stå i för stark sol, jag har min i österläge där den stormtrivs och blommar massor.
 
Jag har fått en ”novemberkaktus” O_o
Kan jag ha den på balkongen nu eller kommer den dö? Ägaren tänkte kasta den så jag adopterade den…

Något särskilt jag borde tänka på?
Blombildningen kommer efter en period av ”kyla” har det ganska kallt i mitt hus så nu kommer nya knoppar på min. Tredje gången på ett år. Provade att ha den ute en sommar, sniglar tyckte visst att det var mumma
 
IMG_7040.jpeg
Någon som har tips på hur man bäst tar hand om en bladkaktus? Köpte ett litet skott på tradera för flera år sen och den växer ju som ni ser. Hur får jag den att blomma? 😅
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 462
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 053
Senast: Shenzi
·
Småbarn Liten uppdatering i all enkelhet. :) Både vi och framförallt sonen är mycket nöjda med den nya förskolan. Det tog inte många dagar...
Svar
17
· Visningar
1 550
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp