Rumsväxter 2

Min favorit är Elho, de har insatser som du kan stoppa i vilken vattentät ytterkruka som helst :) Här står min thai i en Elho-insats i en vanlig vit Elho Brussels som ytterkruka.Visa bifogad fil 159204

Nackdelen är att de inte finns under 18 cm dock, så till mindre växter har jag billigt krafs från typ Temu och Amazon. Har några med genomskinlig botten och några med ett fönster men tycker de funkar rätt kasst överlag, det blir skitigt och nivån i fönstren syns ofta lite dåligt, föredrar helt klart en mätare som den på Elho.

Som Jordgubben skriver har Lechuza krukor också, de ska vara bra och finns i mindre storlekar men då är det kompletta set. Lite olika utformning bara, vissa kommer med insats och vissa är det bara en bottenplatta med mätare för självbevattning. Det funkar säkert men själv vill jag kunna lyfta upp en innerkruka för att se om det börjat kika fram rötter samt kunna spola igenom då jag använder pon :)

Jag är jäkligt sugen på Lechuzas deltini och minideltini att byta ut mina mindre krukor till själv men de är tyvärr tokdyra... Önskar att Elho fanns i mindre storlekar 😅
Hur tycker du att Elho funkar? Hur fungerar det egentligen?

Det låter ju bra men jag fasar för att behöva omplantera mina plantor isåfall ... varje gång jag gör det så blir det en massdöd :cautious:

Min mor är en av dom som lyckas få dom att leva. Å hos henne dör annars det mesta. 🤣🤣
Det brukar vara så! Själv har jag inga problem med Alocasia som folk brukar tycka är svåra men jävlar om jag försöker mig på en ampellilja. Men med kalatheor tillhör jag majoriteten :D

Hur tycker du att Elho funkar? Hur fungerar det egentligen?

Det låter ju bra men jag fasar för att behöva omplantera mina plantor isåfall ... varje gång jag gör det så blir det en massdöd :cautious:
Jag tycker det funkar skitbra! Jag bara fyller på vatten (med näring när jag pallar) och så sköter det sig självt. Jag har pon i mina krukor istället för jord dock men antar att det går fint även med jord.

Nu har jag hunnit testa Lechuzas Deltini-krukor också. De funkar bra de med men jag föredrar Elho till större plantor :)

Massdöden måste ju bero på nånting som blir fel. Hur gör du när du omplanterar? Vad är det som tar stryk?

Jag har ju bara haft den några veckor :)
Jag har dödat kalatheor snabbare än så :angel: :D

Det brukar vara så! Själv har jag inga problem med Alocasia som folk brukar tycka är svåra men jävlar om jag försöker mig på en ampellilja. Men med kalatheor tillhör jag majoriteten :D

Jag tycker det funkar skitbra! Jag bara fyller på vatten (med näring när jag pallar) och så sköter det sig självt. Jag har pon i mina krukor istället för jord dock men antar att det går fint även med jord.

Nu har jag hunnit testa Lechuzas Deltini-krukor också. De funkar bra de med men jag föredrar Elho till större plantor :)

Massdöden måste ju bero på nånting som blir fel. Hur gör du när du omplanterar? Vad är det som tar stryk?

Jag har dödat kalatheor snabbare än så :angel: :D
Pon? :o
Anpassar de sig efter hur mycket växten dricker eller? Vad händer om det är en växt som bara dricker och dricker när det är vatten där fast den egentligen ska bara ha lite? Alltså, kort sagt, passar de alla typer av växter?

Jag är uppenbarligen för brutal när jag omplanterar. Jag försökte vara försiktigare förra gången men delade på ett par plantor då det var flera i en och samma kruka (hibiskus), och alla förutom en vit dog :meh:

Pon? :o
Anpassar de sig efter hur mycket växten dricker eller? Vad händer om det är en växt som bara dricker och dricker när det är vatten där fast den egentligen ska bara ha lite? Alltså, kort sagt, passar de alla typer av växter?

Jag är uppenbarligen för brutal när jag omplanterar. Jag försökte vara försiktigare förra gången men delade på ett par plantor då det var flera i en och samma kruka (hibiskus), och alla förutom en vit dog :meh:
En typ av vulkanisk stenblandning typ :)

Sustrato-para-plantas-LECHUZA-PON-XXL-25-litros-3-600x600.webp

Alltså växten dricker ju det den behöver i stort sett, problemet är om de står för blött och inte får syre till rötterna. Det går att ha växter i enbart vatten också ;) Det gäller bara att tillsätta näring och syre med tex vattenbyten eller syrepump. Sen passar det väl inte alla men det ska tom fungera med kaktusar sägs det.

Jag kör pon för att minska lite på ohyra (sorgmygg har ingenstans att lägga ägg så jag slipper de helt, och jag inbillar mig att trips har svårare att förpuppas i pon) och för att det är just luftigt så rötterna får gott om syre. Den absoluta majoriteten av mina växter står i självvattnande krukor med pon. Men det går som sagt bra med jord också.

Du får vara lite mindre brutal då antar jag :D

Ny tråd! 🥳

Uppdatering på min monsterastickling:

Visa bifogad fil 98026
Vill den ha stöd? Kan jag få den buskigare på nåt vis? Jag kan inget om dom, trodde knappt att sticklingen skulle överleva och definitivt inte må bra :laugh: den börjar få lite luftrötter och sätter nya blad mest hela tiden, men bara längst ut i änden liksom.

Jag är ny på att liksom "odla" och ta skott osv. Jag har en Monstrera som är 2 år gammal och börjar bli stor. Kan jag ta skott av denna och hur gör jag i så fall?☺️:bump:

Bifogade filer

• 489945735_541177218676209_1248536507684522563_n.webp
    489945735_541177218676209_1248536507684522563_n.webp
    114,1 KB · Visningar: 6

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 080
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 846
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 857
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kloskada
  • Allt om bur till bilen
  • Guldfasanerna