Rumsväxter 2

Vi kräver bilder sen! 🌱🌱
IMG_7282.jpeg

Nu började den första blomma 😍
 
Min philodendron har sista tiden växt rejält och jag funderar på den behöver något att klättra på eller bara stöd? Googling har inte hjälpt så jag hoppas någon här vet.
Den är ännu lätt i topp så inte ostadig men det är nog inte långt bort.
20230619_212849.jpg
 
Min philodendron har sista tiden växt rejält och jag funderar på den behöver något att klättra på eller bara stöd? Googling har inte hjälpt så jag hoppas någon här vet.
Den är ännu lätt i topp så inte ostadig men det är nog inte långt bort.
Visa bifogad fil 121677

Jag har en liknande situation med min phhilodendron och har inte heller lyckats klura ut om den ska ha stod eller ej, sa foljer med har!
 
Men vad kuuul att jag slutligen drabbats av trips jag också! :meh: Det har varit lite av ett skitår växt-mässigt för mig, problemen har avlöst varandra och jag har varit nära att ge upp och övergå till plastväxter flera gånger. Och nu rundar vi alltså av det hela med en trevlig liten tripsinvasion. Hittills bara i köket, dock. Jag gissar att de kommit in genom fönstret nu när vi har haft öppet mycket, och att murgrönan i fönsterkarmen var första offret (läste någonstans att trips är lite extra förtjusta i just murgröna). Jag tror/hoppas att jag upptäckte det i tid och har sprayat loss med såpalösning, men en del av mig är förberedd på att få slänga alla 20+ växter jag har och börja om från början. Förhoppningsvis går det inte så långt, vi får väl se! Håll en grön tumme eller två för mig är ni snälla :heart
 
Men vad kuuul att jag slutligen drabbats av trips jag också! :meh: Det har varit lite av ett skitår växt-mässigt för mig, problemen har avlöst varandra och jag har varit nära att ge upp och övergå till plastväxter flera gånger. Och nu rundar vi alltså av det hela med en trevlig liten tripsinvasion. Hittills bara i köket, dock. Jag gissar att de kommit in genom fönstret nu när vi har haft öppet mycket, och att murgrönan i fönsterkarmen var första offret (läste någonstans att trips är lite extra förtjusta i just murgröna). Jag tror/hoppas att jag upptäckte det i tid och har sprayat loss med såpalösning, men en del av mig är förberedd på att få slänga alla 20+ växter jag har och börja om från början. Förhoppningsvis går det inte så långt, vi får väl se! Håll en grön tumme eller två för mig är ni snälla :heart

Håller tummarna!! Trips är ett jävla helvete 😪
 
Min philodendron har sista tiden växt rejält och jag funderar på den behöver något att klättra på eller bara stöd? Googling har inte hjälpt så jag hoppas någon här vet.
Den är ännu lätt i topp så inte ostadig men det är nog inte långt bort.
Visa bifogad fil 121677
I princip alla philodendron vill ha stöd att klättra och behöver det för att utveckla storleken på bladen. Det är väl mest de storbladiga hjärtformade som inte behöver stöd (Pastazanum, Gloriosum etc). Så skaffa en kokos/mosspåle och bind upp den :)


Jag hade kapat den ovanför det bladet med rosa som är lite skadat, därefter är bladen så små och rankan lång mellan bladen så med stöd kan nytillväxten komma tätare och finare. Eventuellt behöver den mer ljus också för att fortsätta ge stora blad.
 
Skulle verkligen behöva kolla igenom blommorna och snygga upp vissa. Mycket Bryan blad på ampelliljorna och så skulle jag behöva ta en omgång med spray då jag tycker tripsen blivit lite fler igen.
Har haft tripsen i några år nu. Så vi har gjort en överenskommelse att dom får hålla sig inom rimliga mängder och inte döda något, då jag inte har hjärta att slänga alla blommor och börja om. :( Så får bli såpaspray när jag kommer ihåg, så dom blir färre, skulle behövt göra det oftare. och plocka bort blad efter hand jag ser att dom är påverkade.
 
Men vad kuuul att jag slutligen drabbats av trips jag också! :meh: Det har varit lite av ett skitår växt-mässigt för mig, problemen har avlöst varandra och jag har varit nära att ge upp och övergå till plastväxter flera gånger. Och nu rundar vi alltså av det hela med en trevlig liten tripsinvasion. Hittills bara i köket, dock. Jag gissar att de kommit in genom fönstret nu när vi har haft öppet mycket, och att murgrönan i fönsterkarmen var första offret (läste någonstans att trips är lite extra förtjusta i just murgröna). Jag tror/hoppas att jag upptäckte det i tid och har sprayat loss med såpalösning, men en del av mig är förberedd på att få slänga alla 20+ växter jag har och börja om från början. Förhoppningsvis går det inte så långt, vi får väl se! Håll en grön tumme eller två för mig är ni snälla :heart
Såpa är meningslöst på trips. Vattna med myrr flex det kan hjälpa om du har tur. Har du ännu mer tur dör inte växterna av behandlingen.
 
Men vad kuuul att jag slutligen drabbats av trips jag också! :meh: Det har varit lite av ett skitår växt-mässigt för mig, problemen har avlöst varandra och jag har varit nära att ge upp och övergå till plastväxter flera gånger. Och nu rundar vi alltså av det hela med en trevlig liten tripsinvasion. Hittills bara i köket, dock. Jag gissar att de kommit in genom fönstret nu när vi har haft öppet mycket, och att murgrönan i fönsterkarmen var första offret (läste någonstans att trips är lite extra förtjusta i just murgröna). Jag tror/hoppas att jag upptäckte det i tid och har sprayat loss med såpalösning, men en del av mig är förberedd på att få slänga alla 20+ växter jag har och börja om från början. Förhoppningsvis går det inte så långt, vi får väl se! Håll en grön tumme eller två för mig är ni snälla :heart
Efter att haft konstanta trips angrepp som jag inte fick ordning på tröttnade jag och numera kör på Raid. Ja, jag vet det är inte det bästa men det är det enda som faktiskt rått på skiten. Jag vill inte behöva slöngs fler av mina fina plantor.
 
Är det någon som testat att spraya växter med vatten + såpa + neemolja i förebyggande syfte mot trips? Gör det någon skillnad? :nailbiting:
 
Är det någon som testat att spraya växter med vatten + såpa + neemolja i förebyggande syfte mot trips? Gör det någon skillnad? :nailbiting:
Jag gjorde. Tyckte tyvärr inte det fungerade under aktivt angrepp. Behandlar i förebyggande syfte med det och putsar bladen med den blandningen. Vet inte om det hjälper men då gör jag nått iaf.
 
Är det någon som testat att spraya växter med vatten + såpa + neemolja i förebyggande syfte mot trips? Gör det någon skillnad? :nailbiting:
I förebyggande.. kanske. Jag gör bara på växter med blanka blad. ibland. Men som föregående sagt, funkar inte under pågående angrepp eftersom trips lever inuti växten och i jorden. Men det hjälper mot andra kryp förstås. Jag har aldrig haft ullöss tex. Kan iof inte säga att det är pga det eller bara tur
 
Är det någon som testat att spraya växter med vatten + såpa + neemolja i förebyggande syfte mot trips? Gör det någon skillnad? :nailbiting:
Jag har inte gjort det i förebyggande syfte men tvärt emot tidigare kommentarer här gav upprepade behandlingar effekt och fick bort tripsanfallet. Tror jag höll på någon månad med en dusch i veckan.
 
Jag hade kapat den ovanför det bladet med rosa som är lite skadat, därefter är bladen så små och rankan lång mellan bladen så med stöd kan nytillväxten komma tätare och finare. Eventuellt behöver den mer ljus också för att fortsätta ge stora blad.
De små bladen har ju kommit senaste månaderna och har inte hunnit bli större, men det kanske främst är rankas längd du tänker på?
 
Det verkar råda lite skilda åsikter om det här med trips och såpavatten, flera källor rekommenderar det medan andra ger annan info. Jag börjar såhär och ser hur det går, men blir det värre så får jag kanske ta i med hårdhandskarna. Jag bor inte i Sverige så vi har inte samma produkter här (typ Myrr), men det går säkert att hitta passande alternativ :)
 
Det verkar råda lite skilda åsikter om det här med trips och såpavatten, flera källor rekommenderar det medan andra ger annan info. Jag börjar såhär och ser hur det går, men blir det värre så får jag kanske ta i med hårdhandskarna. Jag bor inte i Sverige så vi har inte samma produkter här (typ Myrr), men det går säkert att hitta passande alternativ :)
Jag kan rekommendera pyrethrum om du kan få tag på det. Testade massa olika såp/alkohol/neemblandningar innan det när jag hade en massiv tripsinvasion men inget fungerade tills jag testade pyrethrum. Köpte koncentrat och blandade det lite starkare än vad som står på förpackningen och behandlade en gång i veckan. Brukar behandla nya växter förebyggande med det också och har aldrig märkt några negativa effekter :)
 
Jag kan rekommendera pyrethrum om du kan få tag på det. Testade massa olika såp/alkohol/neemblandningar innan det när jag hade en massiv tripsinvasion men inget fungerade tills jag testade pyrethrum. Köpte koncentrat och blandade det lite starkare än vad som står på förpackningen och behandlade en gång i veckan. Brukar behandla nya växter förebyggande med det också och har aldrig märkt några negativa effekter :)
Tack, ska kika närmare på det! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 462
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 053
Senast: Shenzi
·
Småbarn Liten uppdatering i all enkelhet. :) Både vi och framförallt sonen är mycket nöjda med den nya förskolan. Det tog inte många dagar...
Svar
17
· Visningar
1 550
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp