Rumsväxter 2

Jag har också en calathea som blommar! Flera blomster t.o.m.
Vet inte vad jag gjort rätt, men andas försiktigt!

Bifogade filer

• 20230712_080548.webp
    20230712_080548.webp
    186,1 KB · Visningar: 33
Min lilla Carnosa Wilbur Graves-bläckfisk har fått flytta till kruka nu. Den har suttit på rotning i en månad och hoyor kan vara lite tröga att rota, men den har tagit sig så fint.
CZleIqx.jpg

Även Latifolia Albomarginata har fått flytta ut perliten ner i bark. Den köptes rotad men rötterna hade ruttnat pga. värmen under dess färd till mig.
RXfZZMK.jpeg

Jag tycker det är så coolt att båda dessa är Hoyor. Den lilla har blad som är 1/2 av min lillfingernagel i storlek.
0ykF5o3.jpeg

ja jag har också funderat på det. Inte viktigt att få fram exakta varianten än. Får hoppas den blommar om några år

Många av mina hoyor (inkl ett par carnosor) har blommat inom ett år, flera inom ett par månader om man får dem när det tajmar deras säsong.

Väntar fortfarande på min serpens dock, det verkar som att den börjar bli nöjd nu när jag har den i sovrumsfönstret som alltid står på glänt. :)

Många av mina hoyor (inkl ett par carnosor) har blommat inom ett år, flera inom ett par månader om man får dem när det tajmar deras säsong.

Väntar fortfarande på min serpens dock, det verkar som att den börjar bli nöjd nu när jag har den i sovrumsfönstret som alltid står på glänt. :)
Åh! Hoppas. jag har planterat om min gamla i en med porös jord nu, innehållande kokosfiber, bark, jord och lite sand. Har en tendens att övervattna mina plantor så går även runt med en grillpinne i trä och känner i jorden.
Mina alocasior börjar blomma nu, inte särskilt spännande blomma och jag brukar klippa bort dem så att där läggs energi till nya blad istället men denna ville verkligen blomma så den satte en ny knopp direkt.
20230712_181651.webp

IMG_20230701_183428.webp

Alltså det här är ren magi! Efter en tuff vinter och vår för några av mina rankor där de av okänd anledning tappat nästan alla blad på kronan testade jag att köpa Keiki pasta.
Jädrar i havet vad de skjuter skott och nya blad nu :love:
Tog bara någon vecka innan jag började se resultat. Såååå glad!! De nya bladen är dessutom så fina. Marble Queen bladen är så ljusa med lite spray av grönt och lever friskt och starkt.

En av mina klätterväxter trivs väldigt bra hos mig och höll på att välta.
20230716_162135.webp

Den har två små spaljéer som jag tänkte försöka klippa sönder och omplantera den och ge den en större. Tyvärr var de för kraftiga för mina verktyg så jag fick klippa ner växten i stället.

Jag har ett fönster där det skulle passa fint med en ampel. Ni som har sådana, kan man hänga dem i gardinstången eller blir det för tungt? Hur hänger man dem annars i ett fönster?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 598
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 195
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar