Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dom flesta gröna växterna skulle jag säga. Jag har monstera, ormbunke, gullranka, ampellilja osv i norrfönster.Tänkte höra om någon har tips på växter som trivs i norrfönster. Det som klurar till det är att det är i köket och att det är ett gammalt hus. Vill alltså inte ha t ex garderobsblommor eller liknande. Önskar 'gammaldags' växter.
Kruxet är att jag inte tycker de passar i ett gammaldags kök Däremot tar jag tipset till ovanvåningens norrfönster - tack!Dom flesta gröna växterna skulle jag säga. Jag har monstera, ormbunke, gullranka, ampellilja osv i norrfönster.
En av mina klätterväxter trivs väldigt bra hos mig och höll på att välta.
Visa bifogad fil 123994
Den har två små spaljéer som jag tänkte försöka klippa sönder och omplantera den och ge den en större. Tyvärr var de för kraftiga för mina verktyg så jag fick klippa ner växten i stället.
Tänkte höra om någon har tips på växter som trivs i norrfönster. Det som klurar till det är att det är i köket och att det är ett gammalt hus. Vill alltså inte ha t ex garderobsblommor eller liknande. Önskar 'gammaldags' växter.
Kruxet är att jag inte tycker de passar i ett gammaldags kök Däremot tar jag tipset till ovanvåningens norrfönster - tack!
Tänk gammalt torpkök. Tack för hoya-tipset!Jag skulle definitivt satsa på en hoya carnosa om det ska vara tåligt, lättskött och "gammaldags". Den kommer förmodligen inte att blomma i ett rent norrläge, men bladen blir vackra.
Sen är det ju frågan om vilken stil man tänker sig i övrigt, tex ormbunkar var ju trendiga som sjutton under viktoriansk tid. Rätt val av krukor gör mycket för stilen där också.
Skulle slå ett slag för Hoyor (porslinsblomma). Om det kommer lite kvällssol på fönstret så finns det några som blommar. Men annars så är ju Hoyor också fina för sina blad.Tänkte höra om någon har tips på växter som trivs i norrfönster. Det som klurar till det är att det är i köket och att det är ett gammalt hus. Vill alltså inte ha t ex garderobsblommor eller liknande. Önskar 'gammaldags' växter.
Ingen kvällssol tyvärr. Men det gör inget om den inte blommar, för blommorna luktar kattp... i alla fall den vi hade i min studentkorridorSkulle slå ett slag för Hoyor (porslinsblomma). Om det kommer lite kvällssol på fönstret så finns det några som blommar. Men annars så är ju Hoyor också fina för sina blad.
Har ett fönster som vätter mot norr (inte helt mot norr) på sommaren så får halva fönstret sol och mina Hoyor som står där blommor.
Köpt en Alternanthera ficoidea 'Party Time’ av en privatperson som ska komma idag
De ska va lite som palettblad?
Törstiga?Visa bifogad fil 124850
Philodendron, skulle kunna vara Rojo Congo men ärligt talat är vissa sorter förvillande lika.Visa bifogad fil 126941
Denna mår mycket bättre nu när den fått flytta närmare ett fönster i norr
Glömt vad de heter dock
Vilket vackert exemplar. Tycker Philodendron är en av de enklaste blommorna att få att överleva, däremot är min inte lika vacker i färgenJag har köpt mig en Philodendron Pink Princess efter att ha suktat länge men inte velat "hantera" philodendron. Nu skall den få ett kokosstöd och luftigare jord, så får vi se om jag kan sköta den rätt.
Visa bifogad fil 126943
Det låter ju hoppfullt! Förhoppningsvis behöver jag bara köra in mig, funderar på hur stort ljusbehov de har och hur lätt de bränner sig? Jag har fönster i alla väderstreck och även belysning men känner mig lostVilket vackert exemplar. Tycker Philodendron är en av de enklaste blommorna att få att överleva, däremot är min inte lika vacker i färgen
Jag upplever att de bränner sig rätt lätt, samtidigt vill de ju ha bra ljus om de ska behålla sina färger. Min står just nu vid en vanlig LED-lampa på ett skåp, har råkat bränna några blad med min växtbelysning. Skulle gärna ha den i ett öst/väst-fönster om jag hade några över.Det låter ju hoppfullt! Förhoppningsvis behöver jag bara köra in mig, funderar på hur stort ljusbehov de har och hur lätt de bränner sig? Jag har fönster i alla väderstreck och även belysning men känner mig lost