Rumsväxter 2

Tänkte höra om någon har tips på växter som trivs i norrfönster. Det som klurar till det är att det är i köket och att det är ett gammalt hus. Vill alltså inte ha t ex garderobsblommor eller liknande. Önskar 'gammaldags' växter.
 
Köpt en Alternanthera ficoidea 'Party Time’ av en privatperson som ska komma idag 🙂
De ska va lite som palettblad?
Törstiga?
IMG_4732.jpeg
 
Tänkte höra om någon har tips på växter som trivs i norrfönster. Det som klurar till det är att det är i köket och att det är ett gammalt hus. Vill alltså inte ha t ex garderobsblommor eller liknande. Önskar 'gammaldags' växter.
Dom flesta gröna växterna skulle jag säga. Jag har monstera, ormbunke, gullranka, ampellilja osv i norrfönster.
 
En av mina klätterväxter trivs väldigt bra hos mig och höll på att välta.
Visa bifogad fil 123994
Den har två små spaljéer som jag tänkte försöka klippa sönder och omplantera den och ge den en större. Tyvärr var de för kraftiga för mina verktyg så jag fick klippa ner växten i stället.

Jag har också en som gör så! Den står lutad mot fönstret nu och klättrar på gardinstången. Den skulle nog välta om den inte hade stöd av fönstret. Jag skulle vilja göra nåt åt det men är osäker på vad jag kan göra utan att den blir ledsen! Den brukar växa en hel del på sommarhalvåret men inget alls på vintern så det kanske är fel tid på året för att klippa nu? Å andra sidan brukar de blad som ligger mot fönstret på vintern dö p.g.a. kylan.
 
Tänkte höra om någon har tips på växter som trivs i norrfönster. Det som klurar till det är att det är i köket och att det är ett gammalt hus. Vill alltså inte ha t ex garderobsblommor eller liknande. Önskar 'gammaldags' växter.

Jag har elefantöra i norrfönster.

Gammeldags växter är jag nog osäker på vilka det är.
 
Kruxet är att jag inte tycker de passar i ett gammaldags kök :( Däremot tar jag tipset till ovanvåningens norrfönster - tack!


Jag skulle definitivt satsa på en hoya carnosa om det ska vara tåligt, lättskött och "gammaldags". Den kommer förmodligen inte att blomma i ett rent norrläge, men bladen blir vackra.

Sen är det ju frågan om vilken stil man tänker sig i övrigt, tex ormbunkar var ju trendiga som sjutton under viktoriansk tid. Rätt val av krukor gör mycket för stilen där också.
 
Jag skulle definitivt satsa på en hoya carnosa om det ska vara tåligt, lättskött och "gammaldags". Den kommer förmodligen inte att blomma i ett rent norrläge, men bladen blir vackra.

Sen är det ju frågan om vilken stil man tänker sig i övrigt, tex ormbunkar var ju trendiga som sjutton under viktoriansk tid. Rätt val av krukor gör mycket för stilen där också.
Tänk gammalt torpkök. Tack för hoya-tipset!
 
Tänkte höra om någon har tips på växter som trivs i norrfönster. Det som klurar till det är att det är i köket och att det är ett gammalt hus. Vill alltså inte ha t ex garderobsblommor eller liknande. Önskar 'gammaldags' växter.
Skulle slå ett slag för Hoyor (porslinsblomma). Om det kommer lite kvällssol på fönstret så finns det några som blommar. Men annars så är ju Hoyor också fina för sina blad.

Har ett fönster som vätter mot norr (inte helt mot norr) på sommaren så får halva fönstret sol och mina Hoyor som står där blommor.🥰
 
Skulle slå ett slag för Hoyor (porslinsblomma). Om det kommer lite kvällssol på fönstret så finns det några som blommar. Men annars så är ju Hoyor också fina för sina blad.

Har ett fönster som vätter mot norr (inte helt mot norr) på sommaren så får halva fönstret sol och mina Hoyor som står där blommor.🥰
Ingen kvällssol tyvärr. Men det gör inget om den inte blommar, för blommorna luktar kattp... :) i alla fall den vi hade i min studentkorridor
 
Vilket vackert exemplar. Tycker Philodendron är en av de enklaste blommorna att få att överleva, däremot är min inte lika vacker i färgen
Det låter ju hoppfullt! Förhoppningsvis behöver jag bara köra in mig, funderar på hur stort ljusbehov de har och hur lätt de bränner sig? Jag har fönster i alla väderstreck och även belysning men känner mig lost 😂
 
Det låter ju hoppfullt! Förhoppningsvis behöver jag bara köra in mig, funderar på hur stort ljusbehov de har och hur lätt de bränner sig? Jag har fönster i alla väderstreck och även belysning men känner mig lost 😂
Jag upplever att de bränner sig rätt lätt, samtidigt vill de ju ha bra ljus om de ska behålla sina färger. Min står just nu vid en vanlig LED-lampa på ett skåp, har råkat bränna några blad med min växtbelysning. Skulle gärna ha den i ett öst/väst-fönster om jag hade några över.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 462
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 342
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 053
Senast: Shenzi
·
Småbarn Liten uppdatering i all enkelhet. :) Både vi och framförallt sonen är mycket nöjda med den nya förskolan. Det tog inte många dagar...
Svar
17
· Visningar
1 550
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp