Rottweiler!!

Sv: Rottweiler!!

Vet inte om du har hört nått men det har kommit fram att Vetos en av valparna i hans första kull har Demodex och dom misstänker det hos flera av dom.
Valpköpare å tikägare som är inblandade med honom lär ju inte bli så lajbans glada eftersom man inte får fortsätta avla på det när de framkommit men hans ägare gör det ändå. Sen har det kommit fram att han har OCD men att hans ägare inte vill skylta med det för att hon "tjänar" pengar på honom nu..

Kan det inte anmälas till rottweilerklubbens hälsoregister? Det verkar som om det kan göras trots att man inte äger hunden om man kikar här?

Rasen är så stor att man inte behöver använda skräp i aveln. Hade jag varit valpköpare eller tikägare så hade jag inte sparat på krutet för att "världen" skulle få info om hanhundens hälsostatus!

Var på MH förra helgen där en kull beskrevs. Vilket skit! Pappan är tydligen "orsaken" med sin skräpmentalitet och han används både hit och dit :crazy:

Senast ändrad:

Hans ägare vägrar känna sig vid det, så hos henne lär man inte få några svar förren de är försent. Har ett par vänner som vet mkt väl vem personen är men kan tyvärr inte gå ut med några namn då jag inte vill sätta dom i skiten.

Dessutom tänker hon para honom med samma tik med som är mamma till valpen med demodex..

Jag fick veta det eftersom jag funderade på att använda honom till en av mina tikar och blev avrådd illa kvickt oh fick då veta detta. Sen ska hon ha parat honom som tusan det senaste.
Fint när man har 1 kull av 3 som man kunnat utvärdera ordentligt som dessutom en valp har Demodex. OCh de misstänks på fler, några börjar blekna/ bli gråare i pälsen med.

Suck... aja. Väntar på att min uppfödare ska ringa upp, ska höra vad hon säger. Har du fått pmet jag skcikade?

Jag hoppas för allas inblandade skull att det inte stämmer men det gör det vilket är oehört sorgligt för alla inblandade. Du får gärna hålla mig uppdaterad!=)

Nu har jag fått info av min kennelmamma. Att en valp har demodex i första kullen stämmer, att äg. gör samma kombo igen är enbart superpuckat och får stå för henne. OCDn är tydligen skitsnack däremot, han har varit skadad pga. trauma och varit in och röntgat för inte så längesen helt utan OCD.. så det sa hon var bara ett elakt rykte. Kanske inte är helt ovanligt med dessa inom hundvärlden... kan nämligen garantera att min kennelmamma ALDRIG ksulle avla på en hund med OCD. I vilket fall så är det tråkigt att äg är villig att sätta sitt rykte på spel iom fortsatt avel på kombo med demodex. Menmen... hennes val.

Okej! Skönt att veta! Men med Demodexen får varken han, tiken till A-Kullen och valparna i A-kullen användas i aveln. Hur det är med valpar med annan tik och honom det vågar jag inte svara på.

Visste hon om att han hade Demodex innan hon parade med honom?

Nej, han hade bara haft en kull innan somvar runt halvåret när hon parade med honom, antar att ingen visat något då. Min uppf sa inget om att han inte skulle få fortsätta para, bara att det inte var bra att göra kombon igen.

Senast ändrad:

Edit på mitt inlägg:
En i kullen har konstaterad Demodex, men kommer antagligen inte läggas med avelsförbud än så länge det inte fler ur kullen har Demodex. Det är bara en i kullen som har ursprunglig tan färg. De andra har fått mer grå aktig för och vissa har tappat päls kring nosen.

Ravishing: Det är riktigt korkat att göra den kombon, hoppas många drar åt sig öronen å inte låter para med honom.

Jaa, en människa som tänker så osunt känns det inte direkt som man vill gynna. Vi vill väl knappast att Rottisen ska få problem med demodex också.

Vad har den här hanen som är så speciellt att så många vill använda honom? (med eller utan vetskap om demodex)

Vad har den här hanen som är så speciellt att så många vill använda honom? (med eller utan vetskap om demodex)

Utställningsresultat :) Det är väl en av "trend"-hanarna helt enkelt. Och det är inget elakt från min sida, våran tik är också efter en hane som haft enormt många valpar (Türingen's Fenomenal).

Jaa, en människa som tänker så osunt känns det inte direkt som man vill gynna. Vi vill väl knappast att Rottisen ska få problem med demodex också.

Nä vi har tillräckligt med sjukdomar så det räcker o blir över. Så jag begriper inte hur man medvetet vill avla fram något heller.

Enligt mitt tycke har han ingenting mer än att han är snygg. Inga titlar. Utställd ett par gånger. Senast på Rasspecialen i Härryda där han blev Bästa Rottweiler.

Jo.. han har ett fantastiskt humör! Han är lekfull, framåt, nyfiken och helt orädd. Inte ett uns agressivitet i kroppen. För mig är det viktiga egenskaper då jag tidigare suttit med en RÄDD hund (dock inte rottis) och det är bland det värsta jag varit med om, när hunden bara blir mer och mer rädd och till slut knappt vågar gå ut i samhället.

Sant, men för mig är det en självklarhet att en hund ska ha dom egenskaperna därför tog jag inte upp det. Men utöver det har han inget speciellt än att han är utställd ett par gånger.:)

Utställningsresultat :) Det är väl en av "trend"-hanarna helt enkelt. Och det är inget elakt från min sida, våran tik är också efter en hane som haft enormt många valpar (Türingen's Fenomenal).

Nä vi har tillräckligt med sjukdomar så det räcker o blir över. Så jag begriper inte hur man medvetet vill avla fram något heller.

:crazy:

Har han bra stam då? Jag hoppas inte att det bara kikas på en hund utan att han har lite att komma med bak i linjerna. Fortfarande beklagligt med demodexen dock.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka