Rottweiler!!

Sv: Rottweiler!!

Absolut! Men med tanke på hur många rottisar det finns med kass mentalitet så känns det viktigt :) Däremot hade ju arbetsmeriter varit att föredra... menmen, en snygg glad, arbetsvillig hund har man ju iaf ;). Förhoppningsvis utan Demodex. ´Dessutom skrev du ju själv att du ev. varit intresserad av honom, så då måste det ju finnas något mer förutom ett fint huvud :p. En mer arbetsmeriterad hund ÄR väl att föredra, särskilt med ett antal utvärderade kullar bakom sig? Jag är ju helt ny i Rottisvärlden... men så tänker väl jag. Däremot så föredrar JAG en hund som ännu inte är så meriterad men gjort bra MH, bra exteriör och som dessutom är trevlig och arbetsvillig, än en hund som bara är en brukshjärna och inte funkar utanför planen. Vilket iaf jag vet finns...

DIsen: Jag är inte så kunnig om just de tyska linjerna, men jag vet att iaf min uppfödare anser det.

Senast ändrad:

DIsen: Jag är inte så kunnig om just de tyska linjerna, men jag vet att iaf min uppfödare anser det.

Såvitt jag har förstått så är det i alla fall tämligen ovanliga linjer i Sverige, vilket ju är positivt. Har annars sett att inavelsgraden börjar bli ganska hög på många rottisar.

Jag är ju långt ifrån någon expert eller uppfödare, men jag tycker dock att det måste finnas snygga hanar med bra linjer, bra mentalitet (dokumenterad på papper) OCH bruksresultat, med tanke på hur många rottisar det finns.

Mentalitetet är A och O för aveln, men oehört många väljer att avla på skräp tyvärr :/ De finns allt för många oseriösa kennlar som inte ens borde få ha kennel:(.
Ja jag hade kunnat tänka mig honom till en av mina, men jag vill ha lite mer meriter än "bara" utställningsresultat. :)

Jag håller med dig, Linduzz... Arbetsmeriter hade föredragits helt klart. Men samtidigt tror jag att om man tror på att hunden passar ens tik som hand i handsken kanske man bortser från det pga. Ex ålder....men en Lp1 borde man ju ha skrapat ihop kan man väl tycka.

Precis, jag kan ju ta mig själv som exempel, igen:D Jag hade kunnat bortse från det om jag hade använt honom på en av mina, just för att jag tror att de hade kunnat bli en toppen kombination med deras stam och att dom hade kompenserat varandra bra. Men n dök detta med Demodex upp så det är inte ens att fundera på.

Men samtidigt har man en sån attraktiv hane så borde man ju åtminstone korat/LP1 bara för att ha något liksom.
Hon skriver att hon tränar på BSL/IPO nivå me honom, de filmer jag sett kan man inte tro på det iaf.

Btw, hittade två supersöta valpbilder på Flinga på hennes hemsida! =)

:crazy:

Har han bra stam då? Jag hoppas inte att det bara kikas på en hund utan att han har lite att komma med bak i linjerna. Fortfarande beklagligt med demodexen dock.

Han är tyskimport, helttyska hundar är attraktivare här i Sverige. Han har ganska ovanliga linjer som man kanske inte ser i så många hundar här i Sverige som ex. Ambassador Von Shambala som är far till en av mina tikar. Han dyker upp tittsom tätt i stamtavlorna.

Men vilka bilder då? :-o hmm har bara sett på fb, måste kolla. Hon har tagit ngra bilder från min blogg annars...kanske kommer därifrån? Koras ska han iof... I sommar har hon sagt...men who knows. Men som sagt en ipo1 eller lp1 vore ngt...

*Lån*

Det här med bleknos, det ska ju inte vara tillåtet enl rasstandarden, men ändå är det väldigt många som det går bra för i utställningsringen.
Men hur tidigt kan man se att man har en råtta med bleknos?
Min är ju som sagt 8 mån (om några dagar) och hans pappa (självklart görläcker :angel: ) har bleknos o ja, det är ju snyggare med en som har en helt svart nos.
Men är ju lite "orolig" att min pojk även han skulle få det.
så hur är det med detta? :)

Bleknos, är det den ljusa randen på nosen du tänker på då? Svärmors hane har en rand men är trots det SEUCH. Nu är han ju 9 år, men hon kan inte minnas att han någonsin varit helt svart.

precis.
Jo jag vet att det går väldigt bra i ringen även för dom, som sagt så är min pojkes pappa "bleknos" men är ändå ch i inte bara ett land.
Okej, ja då finns det större chans att Herr P behåller helt svart nos då :p

Har kallas det for "snow nose" och beror pa att nosen inte far tillrackligt mycket sol for att vara helt svart. Min tjej's nos ar svart pa sommaren (det rader ingen brist pa sol har:p) men pa vintern (ELLER nar hon ar mycket hos min son i Florida dar hon ar inne for det mesta) far hon en brun rand mitt pa nosen.

Mamman till Atlas (som svärmors hane heter) var såvitt jag vet helt svart på nosen. Däremot tycker jag mig kunna ana på bilder att Grindsjöns Höder-Harry, som är pappa till Atlas, är ljusare på nosen.

är det därför dom får "bleknos" :p du se man lär sig något nytt för varje dag ;p

nya bilder från mig

Pombah med Storebror Bosse
DSC03865.jpg

Matte hamnade visst på bild oxå ^^ Var väldigt varmt och skönt i vattnet, dock så luktade man blålera efter man kom upp-.-
DSC03873.jpg

storebror Bosse i täten med lillebror bakom sig
DSC03941.jpg

DSC03965.jpg

DSC03956.jpg

föresten.
Är lite nyfiken.. Ni som ställer era råttor,
Vad använder ni som utställningskoppel? vanligt halsbans o koppel, halvstryp, helstryp eller nått spec halsband enbart för utst?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka