Rottweiler!!

Sv: Rottweiler!!

Ugh, vi har en varmebolja med temperaturer mellan 30 - 37*C. Har ger man ocksa "heat index" hur varmt det kanns beroende pa luftfuktighet och annat. Heat index ligger ofta over 40*C. Vi tranar tidigt pa morgonen medan det ar lite battre, fuktigt men innan temperaturen har gatt over 30*C strecket i alla fall. Sedan tar jag henne och simmar nastan varje dag. Det finns inte en chance att en rottis ska orka springa i den har varmen.

Nu bor vi ju norrut så vi får kanske inte så varmt så ofta här, men med lite planering från vår sida så kan hon träna på som vanligt.
Däremot springer hon inte runt som vanligt när vi bara är ute i trädgården tex, utan ligger hellre i skuggan.

Men, som sagt, träning genomförs som vanligt, men vi kanske lägger ett kortare spår eller väljer att träna lydnad istället för upplet. Samt att vi ser till att vattna och kyla henne.

Tanken är ju att hon ska bli bevakningshund, och då känns det viktigt att hon ska klara av att jobba även under sämre förhållanden, samt att husse får lära sig var hennes gränser går och hur han undviker att gå över de gränserna.

Min pojke har sjukt svårt för värmen. så det blir endera tiidigt eller senare på kvällen för hans del.
Det vi brukar göra när det är riktigt varmt är såklart att ta bilen o fara o bada, något som han verkligen ÄLSKAR :D

Flinga är ju lite än så länge men gillar inte värmen. Hon blir trött och vill vara i skuggan så vi tränar mest morgon eller kväll.
version-8ba6148445df86b08fe67a9058bd4747

version-0df125cbf4f801fa53768ee3f8329643

Två bilder på lilla Flinga 15 v! Har börjat tejpa öronen så de ser mkt bättre ut :).

Hur sot somhelst.:laugh:

Det ar som att ga in het soppa har nu. UGH. Vi ska tavla till helgen. (Forsta gangen pa nastan ett ar nu da maken har gatt igenom cancerbehandling.) Det ar innomhus med AC men det ar inte latt att trana utomhus. Det var 27*C med 100% luftfuktighet vid 8:30 i morse och 'foggy'. Nu ar det 30*C i skuggan men ack sa mycket varmare i solen aven om det inte ar lika fuktigt. suck. Men vanta bara tills i vinter nar ni har sno och jag klagar pa att 5-10*C ar kallt.;) hehehe

Svarar "alla"

Tack för era svar! Jag har uppfattningen att Rottisarna har svårt för värme. Någon sa att det var dels för kroppsformen ("tunnlika" bröstkorgen) och en ganska låg kamplust/kämparglöd. Jag har ännu bara träffat en som kör på som en ångvält trotts stekande hetta på apellplanen, en ganska liten tik.

Någon som var på lägret i Kosta förra veckan? :)

*KL*
Är det någon av er som ska ställa i Svenstavik på söndag som far förbi Kramfors?
Tänkte om nån ev har plats i bilen för mig o Pombah?
Bilen min vill inte riktigt vara med :/

ugh!
ja imorgon blir det utställningen i Svenstavik, skjuts fixade sig tackochlov :) så behövde inte ställa in nått :bump:
Dock blir det mkt tidigare än vad jag planerade ^^
dom jag åker med ska åka senast halv sex .. vilket betyder att jag måste åka från mig senast halv fem .. huuga.
Men ser ändå fram emot morgondagen och hoppas på som sagt iaf en till i valpklassen, så man får lite konkurrens :p
Kommer självklart att uppdatera så fort jag kan om hur det har gått :)
Skulle inte va helt fy skam å bli bis-valp :p med vi får väl se hur det går.

Hur går det för alla andra råttor? :)

Lycka till imorgon!!

Vi har fullt upp med träning här hemma. Castros röntgen resultat kikade in på hunddata idag, HD A ED 0, så nu kan han äntligen börja sättas i träning ordentligt:)
Imorgon ska vi göra MH på Nova å Castro.. Börjar bli smått nervös, men ska bli kul å få träffa många ur kullen!:)

Resultatet av Svenstavik utställningen idag blev BIM-valp med en otroligt nöjd matte :)

Kritik:
Maskulin valp. Lovande huvud propotioner. Något runda stora ögon. Bra överlinje, kropp i utveckling för dagen. Lite lång o luftig. Bra benstomme. Rör sig bra, bra päls och färg

Bilder;
dsc_0106_160630950.jpg

dsc_0114_160631152.jpg

dsc_0115_160631317.jpg

dsc_0121_160632753.jpg

dsc_0127_160633026.jpg

dsc_0129_160637350.jpg

Grattis! Jättefin kille!

Vet du vem som blev BIR bland de vuxna? Och om det gavs ut några CACIB?

BIR blev Brumbjörnens Zafir, han fick iaf CK o CERT tro ja ... men inget CACIB ha ja för mig iaf. :p

Aha, tackar :) Kul med en ny stjärna, hade aldrig hört talas om den hanen förut!

Kom på en fråga till... Bruksklass tik?

Grattis till röntgenresultatet!! Hur gick MH:t? Hoppas det gick bra!!

Har några få bilder från Migas MT men de blev tyvärr lite suddiga... Vill du ha bilderna ändå så PM:a din mailadress så skickar jag bilderna!

Nu är semestern slut för i år men vi har hunnit med många dagar i skogen!

Zolo_spr_-_1.jpg

Zolo_spr_-_2.jpg

Zolo_spr_-_3.jpg

Zolo_spr_-_5.jpg

Zolo_spr_-_8.jpg

Zolo_spr_-_6.jpg

Har anmält till ett gäng lägre tävlingar i höst. Hoppas vi inte blir bortlottade på alla!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt