Rosevelt 1110

Sv: Rosevelt 1110

Dammar av den här gamla tråden!

¤ Finns det fler som vill berätta om sina Roosevelt-avkommor?
¤ Hur rör de sig och hur är deras temperament?
¤ Hur stora verkar de bli?
¤ Är det förresten någon som vet vad Roosevelt har för mankhöjder bakom sig i leden? (är lite rädd för att få en jättehäst...)

Efter typ tio års velande om betäckning eller ej, så har jag mycket sent om sider kommit till skott! Mitt bakknäskadade sto står sedan i morse nere på Troedsberga seminstation för att semineras med just Roosevelt. Kanske hinner två brunster med innan stationen stänger för säsongen och kanske, kanske så kommer vi ha en lite Roosevelt-Bellini-Chagall-bebis skuttande i hagen nästa år...

:bump:

pic2673.jpg

Kvalbästa 7-åring i Falsterbo igår, final på söndag - tummar hålls!
 
Senast ändrad:
Sv: Rosevelt 1110

Hej jag har ett alldeles underbart svart Roosevelt föl och hade jag inte varit så rädd att köra stoet och bebis så långt hade jag absolut gjort om denna kombination :love:

Hon är vacker ,med både rörelser ,och toppen temprament dock blir hon nog inte så stor .
Ska försöka få in en bild i veckan .

Mvh Mia
 
Sv: Rosevelt 1110

Ser fram emot bilder :banana:

*kl*
Här har vi nyligen gjort ett tredje försök att få vårt sto e.Topaasch - Don Primero - Tip Top, dräktigt med Rosevelt. Går det inte denna gången så måste vi byta hingst :cry:. Håll tummarna hårt för att det tagit sig denna gången!
 
Sv: Rosevelt 1110

Victovie: Tror du att ni har haft en allmän otur eller tycks hans dräktighetsprocent vara lite vissen detta året?

[OT] Topaasch minsann! Den hingsten blev jag huvudlöst förälskad i påhingstvisningen för två (?) år sedan... Vad har ditt sto ärvt från honom sett till gång, exteriör och ...temperament? (Vet du förresten annars ngt ifall Ts temperament tycks återfinnas hos några av hans avkommor, eller ifall det kanske "bara" varit en 'miljögrej'?)
 
Sv: Rosevelt 1110

Jagvet inget om vad han har för storlekar bakom sig men jag har en hingst född 07 som inte verkar bli ngn jätte. Mamman är 168 cm själv men är e. Amiral som har lämnat ganska mkt litet. Hon har en avkomma sedan tidigare som är ca 168 och jag tror Roosevelt avkomman blir ngt mindre. Ska försöka lyckas få in ett kort här ngn gång, men extriört har han lite köttbulle över sig- kort och ganska grov. En sak som jag är väldit nöjd med att han har ett bättre vinklat kors än sin mamma. Han har alltid varit väldigt trevlig och rör sig bra. Men för att skryta lite om mamma häst så har han en del att brås på från den sidan också.:love:
 
Sv: Rosevelt 1110

Bailice2008
[/URL][/IMG]


Hoppas det fungerar nu .:crazy:

En dålig film har precis hämtat henne från seminstation . Ska försöka få lite bättre bilder och en film på henne senare ,men en lite förhandstitt iallafall .

Jag håller absolut tummarna för att hon tar sig denna gång ,hade jag inte fått detta stoföl hade jag åkt ner igen men det är en 40 mils resa och det blir långt med en liten bebbe .

Är dock himla sugen på att åka ner med hennes syster till Roosevelt eftersom jag gillar fölungen så himla mycket :love:

Men tiden och orken resan ner sätter stopp men jag håller tummar och tår för dig Victove .

Mvh Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Rosevelt 1110

Han har ju inte bra livslängd på spermierna, lite drygt ett dygn enligt vet. Dock verkar det som att dräktighetsprocenten ändå är rätt god när man frågat. Problemet har även varit stoets brunster som inte velat sluta, utan har gått med ett andra, litet ägg och släppt senare, vilket de missade. Har denna gången sprutat henne (skulle ha gjorts redan förra gången, men de gjorde det aldrig), så går det inte nu så fungerar det inte med honom.


Fackellilja har ärvt hans stora gång! Upplever som att hon har ärvt rättså mkt från honom (även andra avkommor jag sett har sett ut att vara mkt präglade av han), jättego och snäll, bra exteriör, nerver har hon med, men hur pass kommer vi nog aldrig veta då hon är skadad och aldrig kan ridas :(. Håller för avel lyckligtvis!
Har hört ryktas lite om åtminstonde att några som inte ska ha varit så lätta att rida in, men desto bättre att rida sen.

Haha, nej hans nervighet var ingen "miljögrej" ialf :D. Det har han fått från sin far Jazz, han lämnar mkt nerver! Sen hur Topaasch lämnar kan jag inte säga.

Har sett ett annat sto e.T som är rätt närbesläktad med min (samma stostam, klyvs i två grenar vid "Liljas" mormors mor) som är enormt vacker, fick höga poäng på treårs och har fantastisk gång!
 
Sv: Rosevelt 1110

Vet en superfin 2-åring ue De Niro. Svart m stjärn. Lagom stor, har varit extremt "färdig" hela tiden. Trygg och självständig och med mkt bra gång - gick etta som föl.
 
Sv: Rosevelt 1110

Tack för info allihop!

Nu är mitt sto seminerat och klart och hemhämtat igen! Jag hade tur som attan i fredags när jag kom dit med henne för första gången - follikeln var 4 cm och hon seminerades direkt på eftermiddagen. Hon blev bakknäopererad på torsdagen veckan innan och inte förrän dagen innan jag åkte ned lyckades jag få tag på veterinären som opererade för att få klartecken (hade jagat honom sedan måndagen). Eftersom Roosevelts sperma har kort livslängd så semineras de ju på söndagarna också istället för att vänta till måndagen, och då var follikeln 4,5 cm och i går morse hade den släppt. Snabba ryck. UL 5/8 och sedan hinns det med en sväng till ifall det inte har tagit sig.

Är det någon av er som vet hur många avkommor han har fått så här långt och hur det har gått för dem på fölvisningarna?
 
Sv: Rosevelt 1110

Jag ha en val e. Roosevelt - Amiral - Hertigen - Iliad. Han är född 2007 och är ca 165 cm hög nu.

5808_1184440686838_1102876105_30581480_2819301_n.jpg


5808_1184440726839_1102876105_30581481_7329826_n.jpg


5808_1185110103573_1102876105_30583518_1403638_n.jpg


5808_1185110143574_1102876105_30583519_2966031_n.jpg
 
Sv: Rosevelt 1110

Är det någon av er som vet hur många avkommor han har fått så här långt och hur det har gått för dem på fölvisningarna?

Upprepar frågan i rutan ovan!!

Mitt sto tog sig inte på det första av de två försök hon hinner få med R. Livmodern visade på dav 17 tecken på att hon hade resorberat, hon sprutades igång på dag 19 (i fredags) och i morse hade hon två folliklar á 3 cm. Ska ner med henne igen på onsdag och så får hon insemineras då och ev på fredag (och ev på söndag ifall de har de som sista tappningsdag för säsongen, men vet trodde att ägget skulle ha släppt innan dess).

Hur har det gått för er som använt Roosevelt i år?
Har era ston blivit dräktiga? På hur många försök?
 
Sv: Rosevelt 1110

Hur har det gått för er som använt Roosevelt i år?
Har era ston blivit dräktiga? På hur många försök?

Mitt sto betäcktes för första gången iår och hon tog sig direkt.
Seminerades en gång, hade släppt ägget dagen efter. Hon är nyligen kollad på 90 dygn och fortfarande dräktig. Så om inget händer nu så har jag en Roseveltbäbis nästa vår :love:
Håller tummarna för att det går bra för er den här gången!
 
Sv: Rosevelt 1110

Ser fin ut! Hur stor är mamman?
har du någon bild på honom uppställd från sidan?
 
Sv: Rosevelt 1110

Fackellilja(e.Topaasch - Don Primero) tog sig inte med Roosevelt trots tre försök, så var tvungen att byta hingst :cry: (blev Santiago, vet ännu ej om hon tagit sig).
 
Sv: Rosevelt 1110

KL

Bakgrund:
Har ett sto f 95 som jag funderat på att betäcka i en halv evighet. Fastnade till sist på ett sätt som jag aldrig gjort för ngn hingst förrut för Roosevelt och tänkte göra slag i saken i år.
Men så först kom annat i mellan och så i slutet av maj så fick stoet en knäskada som såg riktigt illa ut och efter några turer till olika veterinären så fick vi i juli en remiss till operation. Operationen fick ett lyckat resultat och plötsligt vaknade de nedlagda betäckningsplanerna till liv igen!
Med veterinärens tillåtelse så åkte vi till Troedsberga en vecka efter op, och då kunde vi inseminera för första gången samma dag... 17-dagars kollen visade en trolig resorberad dräktighet och med hjälp av igångsättningsspruta och sedan ägglossningsspruta så hann vi precis med en insemination innan seminstationen stängde den 15e augusti.

I måndags var mitt sto på ultraljud på dag 18 för att kolla efter eventuell dräktighet och i så fall eventuella tvillingar (hon släppte två ägg). Och minsann, hon var dräktig!!! Och inte med tvillingar, utan alldeles lagom med en liten en... :D

ciatravargaia.jpg

Så nu hoppas vi på att knäet kommer att läka för ridning igen och på att det ska bli en liten Roosevelt-Bellini-Chagall hos oss nästa år!
 
Sv: Rosevelt 1110

Vad kul för dig Grattis till dräktigheten :) Ditt sto ser fin ut .

Ville åka ner med mitt andra sto e metall-De niro men hade för mycket att göra så det blev inte av ,,, ångrar mig nu .........

Mia
 
Sv: Rosevelt 1110

Puttar upp en gammal tråd

Jag är nyfiken på hur det går för alla Roosevelt-"bäbisar"!?
Hans första årgång gick ju treårs i fjol med strålande resultat måste man väl säga :laugh:
Är det någon här som ska visa i år?

Jag fick ett litet sto förra året som jag är supernöjd med på alla sätt, kunde inte ha önskat mig mer.

Så hur går det för er där ute??!
 
Sv: Rosevelt 1110

Tillägger att det förstås skulle vara roligt att se bilder på avkommorna också! :laugh:

Och en undran om någon vet hur det går för Roosevelt i USA?
 
Sv: Rosevelt 1110

Det sista jag hörde om Roosevelt i tävlingsväg var att han tävlat och vunnit St George klasser i USA - detta var förra året.

Här går det bra! Har två helsyskon e Roosevelt födda -09 och -10. Har lite nya bilder och en video på tvååringen. Åringen väntar jag med att fota eftersom hon är i växtfas just nu:cool: "Tobbe" däremot är riktigt fin och helt underbar i sitt temperament. Vi är väldigt nöjda:love:

IMG_2693_omgjord2.jpg


Video från mitten av april:
http://www.youtube.com/watch?v=V0pe7iFggEY
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 332
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 300
Senast: Farao
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 361
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp