Rosa och ljusblått

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kamomilla

Trådstartare
Blev riktigt sur när jag var och handlade igår, skulle ha tag på en present då minste sonen ska på kalas och går runt bland barnsakerna, vad får jag då syn på?

Jo, M*ckis lära-gå-vagnar, i rosa och ljusblått :devil: :devil: :devil:
Vad i :devil: vad det för fel på de könsneutralt röda som funnits i jag vet inte hur många år.

Kamomolla som köpt blå dockvagn till sin son.

Sv: Rosa och ljusblått

Vet du vad?
Jag tycker att färgerna rosa och blått är just bara FÄRGER!!!!
De är ju vi som mår illa om barnet är en pojke och är klädd i rosa, eller tvärtom....
Barnet i fråga lider förmodligen inte ett dugg!!!!
Jag hade en rosa barnvagn till min son, och inte tusan blev han konstigare än andra barn för de, jag tyckte rosa va snyggt helt enkelt:o

* Jenny *

Min sons lära-gå vagn är röd/grön och gul.

Men på tal om färger på barnsaker.Har ni tänkt på att Bobby-caren alltid har varit röd? Men nu finns det helt plötsligt finns den även i blått, och gjord som en polisbil-liknade?

Visst att det bara är färger, och killar kan ha rosa och tjejer kan ha blått. Men ärligt talat så tror jag att man ofta köper "tjejfäger" till tjejer och tvärtom. Det går utav bara farten.

Jag vet vilken blick min son fick när han stolt gick omkring med sin dockvagn ute på gården. En gammal tant kom fram och berömde att jag hade en söt dotter. När jag påpekade att det är faktiskt en kille så blev hon jättekonstig i blicken och gick iväg.

Vad är det för farligt att låta barn få leka med dom tycker om??

Det jag tycker är jobbigast är alla som orkar BRY sig vilken färg som respektive kön har. Jag struntar fullständigt i om min bebis har rosa, blå, svarta eller gröna kläder eller leksaker... Det är väl ändå inte FÄRGERNA som avgör om vi får våldsamma pojkar och våpiga flickor?

Jenny

Jo faktiskt Jämtland, så inverkar det också. Eftersom barn behandlas olika av omgivningen beroende på färger de har på sig och använder, då vissa färger associeras till flickor och andra till pojkar.

"De som inte bryr sig" brukar ofta vara dem som är snarast till att konservera könsroller.

En annan sak jag tycker är jobbigt är folk som kommer med liknande kategoriska bullshit uttalanden:

"De som inte bryr sig" brukar ofta vara dem som är snarast till att konservera könsroller.

Ja, kanske det är så att jag vill konservera könsrollerna då jag helst klär dottern i rosa. :smirk: Det kan inte bero på att jag ärvt mest såna kläder? Eller på att jag gillar rosa?

Det ÄR skillnad på pojkar och flickor, däremed inte sagt att de ska behandlas olika, men de ska heller inte behandlas för lika tycker jag, överdrifter är aldrig av godo.

Enda sättet att få bort färgtänkandet är att använda alla de färger jag och min bebis gillar utan att bry mig ett skvatt om vad folk tycker och tänker. Och det gör vi!

Jenny

Ditt svar visar med all tydlighet att mitt uttalande var rätt klarsynt.

Eh, varför ska pojkar och flickor behandlas olika på något vis alls?
Skillnader barn emellan är snarare baserad på individ än på kön. De biologiska skillnader som finns mellan könen borde inte ens börja märkas förrän barnen går in i puberteten.

Oh så intressant, du måste genast tala om på vilket sätt ditt uttalande var klarsynt, för jag tycker personligen att du hade fel (för tänk, jag borde ju veta bäst när det gäller min egen ståndpunkt?!)

Jenny

Jamtland skrev:
Det ÄR skillnad på pojkar och flickor, däremed inte sagt att de ska behandlas olika, men de ska heller inte behandlas för lika tycker jag, överdrifter är aldrig av godo.

Vad i rödaste glödheta menar du med detta?
:eek:

Överdrifter av vad? Varför inte för lika? Barn är barn och bör behandlas som barn, dvs att man fostrar dem till att bli vettiga barn i sandlådan, vettiga större barn, vettiga tonåringar och förhoppningsvis goda vuxna! :mad:

Självklart borde det vara varje förälders önskan och intention att få lika fina och trevliga pojkar som flickor i familjen.

Jamtland skrev:
Oh så intressant, du måste genast tala om på vilket sätt ditt uttalande var klarsynt, för jag tycker personligen att du hade fel (för tänk, jag borde ju veta bäst när det gäller min egen ståndpunkt?!)

Jenny

De här citaten borde räcka som svar:

"Det ÄR skillnad på pojkar och flickor... "
"...men de ska heller inte behandlas för lika tycker jag, överdrifter är aldrig av godo. "

På vilka sätt är de olika och varför ska man inte behandla dem lika?

Att flickor och pojkar faktiskt är olika tycker jag är rätt uppenbart även förutom det rent fysiska (som jag antar att jag inte behöver gå in på?;) )

Tar ett snabbt exempel. Tittar du på en grupp flickor och en grupp pojkar så leker flickorna oftast (men givetvis inte alltid) lugnare och tystare lekar medan pojkarna leker lite "våldsammare" och mer högljutt (samma här, oftast, men inte alltid). Skulle vi då slå ihop dessa pojk- och flickgrupper och behandla barnen absolut lika så kommer pojkarna (som det visat sig på så många skolor/förskolor/dagis) ta mer plats än flickorna. Därför "måste" vi behandla barnen olika för att få det jämnlikt, eller hur?

Sen vad detta beror på kan vi diskutera i oändlighet, jag anser att det är mer än uppväxten(dvs förväntningarna att flickor och pojkar ska bete sig olika) som gör att de olika könen beter sig olika, men faktum kvarstår att det kan inte bli helt jämnlikt för det ÄR skillnad.

Sen den här "jakten" på att det inte får vara någon skillnad på flickkläder/saker och pojkkläder/saker tycker jag har gått till överdrift. Flickor som kommer upp några år (samma här, klart det finns massor med undantag) tycker ofta om att klä sig prinsessfint, gärna med massa rosa fluff och glitter, ska jag som mamma då hindra en sån tjej för att det inte är jämnlikt? Självklart inte att jag gör det, precis lika självklart som att jag inte skulle hindra en eventuell son att klä sig i vilken klänning han vill. Eller tjejen i tuffa traktorkläder.

Jenny

Jag ser färger just som färger, men visst, jag vill inte ha rosa på min kille, å andra sidan vill jag inte ha det på min dotter heller, men vad är det enda man får av folk, jo rosa kläder, så hela min strl 68 uppsättning består i stort sett av rosa kläder :crazy: . och jag som inte ens gillar rosa.... :smirk:

Men till saken.
Visst är det lite konstigt att man i dagens samhälle när det är sådant "bråk" just om det här väljer att verkligen ha rosa eller blåa vagnar.

Å andra sidan anser jag att flickor absolut ska kunna ha rosa om man tycker att det är fint, finns väl ingen anledning att behandla folk olika oavsett färg på kläder, kön, sexualitet, hudfärg, hårfärg.. ja osv...
Men det händer ändå.
Det är inte bara könen som har de här motsägelserna.
Blonda tjejer är korkade, visst är det så :smirk: , ja och brunetter är trista, det vet väl alla.
Jasså, var det bara olika färger på håret ;) .

Jag läste och såg då även slutet på din me ning som du medvetet valde att inte ta med i ditt citat.

men de ska heller inte behandlas för lika tycker jag, överdrifter är aldrig av godo.

Menar du att barn ska behandlas olika på grund av sitt kön?

Vad i rödaste glödheta menar du med detta?

Vad jag menar med det kan du läsa i mitt inlägg till Kat.

Barn är barn och bör behandlas som barn, dvs att man fostrar dem till att bli vettiga barn i sandlådan, vettiga större barn, vettiga tonåringar och förhoppningsvis goda vuxna!

Det här gör mig riktigt jävla förbannad! VAR har jag skrivit att barnen inte ska behandlas som barn och att de inte ska fostras till vettiga människor?! VAR?!

Självklart borde det vara varje förälders önskan och intention att få lika fina och trevliga pojkar som flickor i familjen.
Ja men självklart är det väl det?! Sen håller jag fortfarande inte med om att du generellt sett kan behandla pojkar och flickor (eller olika individer, men det var inte frågan här) exakt lika och få samma resultat.

Jenny

prinsessfeminist skrev:
Överdrifter av vad? Varför inte för lika? Barn är barn och bör behandlas som barn, dvs att man fostrar dem till att bli vettiga barn i sandlådan, vettiga större barn, vettiga tonåringar och förhoppningsvis goda vuxna! :mad:

Självklart borde det vara varje förälders önskan och intention att få lika fina och trevliga pojkar som flickor i familjen.[/QUOTE

I ditt inlägg visar du ganska tydligt att det kanske är betydligt mer komplicerat än vad man gärna vill tro. Är flickor "fina och trevliga" i jämförelse med pojkar? Och vad är det som säger att det är eftersträvansvärt att vara "fin och trevlig"? Jag VILL verkligen att världen ska vara rättvis, jämlik, könsneutral och allt vad det heter, är stolt och något luttrad feminist vid det här laget. Tyvärr tror jag inte att det är så enkelt, att vi bara kan börja behandla flickor och pojkar på samma sätt. Även om jag som förälder skulle behandla mina söner och döttrar exakt lika så kommer resten av världen inte att göra det. Är det då inte min plikt att förbereda mina barn på detta och på något sätt få dem att förstå könsrollerna även om jag inte försöker fostra dem in i dessa roller? Ska man göra sina barn till könskampens martyrer, aldrig ge sina döttrar dockor eller sina söner bilar "för sakens skull" när alla deras vänner får det de vill ha?

Det påminner om frågan om man som feminist ska raka benen eller inte. Ska man bli feminismens martyr eller ska man acceptera hur samhället ser ut? Jag har inga svar och det tror jag ingen annan har heller. Det som stör mig är att man i den här frågan inte kan föra en konstruktiv diskussion utan genast går till personangrepp, ropar och skriker om "förtryck" och hemskheter till höger och vänster. Ta det lugnt, anta inte att folk är ute efter att cementera könsroller, de allra flesta gör nog så gott de kan. Jag vet till exempel att Jamtland skulle offra sitt liv för sin dotter, vilket jag är säker på att de allra flesta andra också skulle göra.

Vi vill våra barns bästa så kan vi inte istället försöka hjälpas åt, komma med lite konstruktiva förslag kring hur vi kan förändra saker och ting? Att vi till exempel lyssnar lika mycket på flickor som på pojkar? Att vi inte sätter "tysta" flickor mellan bråkiga pojkar på dagis? Det tror jag spelar större roll än vilken färg vi klär ungarna i.

Menar du att barn ska behandlas olika på grund av sitt kön?

Jepp, för att få det jämnlikt anser jag att barn bör behandlas olika (än en gång, inga överdrifter) då barnet från födsel och pga samhället har olika förusättningar.

Jenny

Det du beskriver som självklara skillnader är något de lärt sig, inte något biologiskt betingar. Det går lätt att se om man tittar på andra kulturer, exempelvis matriarkaten på vissa öar i Asien. Om det vore så att denna "flickighet" är något medfött så skulle flickor över hela världen välja rosa fluff i övervägande del, men så är inte fallet.

Om man dessutom behandlar alla barn i en grupp utefter de indivduella förutsättningarna och inte efter kön så kommer inte pojkarna att kunna ta större plats. Det är när pojkar behandlas på ett visst vis och flickor på ett annat som grabbarna tar över. Det är då de får möjlighet att göra det.

Jadzia skrev:
Om man dessutom behandlar alla barn i en grupp utefter de indivduella förutsättningarna och inte efter kön så kommer inte pojkarna att kunna ta större plats. Det är när pojkar behandlas på ett visst vis och flickor på ett annat som grabbarna tar över. Det är då de får möjlighet att göra det.

Jag håller absolut med dig i dina tankar, men problemet är ju bara att VI som här har så smarta tankar :angel: inte styr över hur alla andra behandlar barnen. Om man behandlar barn efter sina individuella förutsättningar, alltså tar hänsyn till vad de själva vill, vad är det då som säger att barnen då inte "tvingar" oss att göra skillnad på killar och tjejer? Ta Jamtlands exempel med "stökiga" killar i en klass, de kommer naturligtvis att behandlas annorlunda än "tysta" tjejer. Men varför är det stökiga/tysta? För att de är sådana som personer? Eller är det könsrollerna som byggts in i deras sätt att vara? Man kanske måste behandla dem olika nu eftersom de HAR behandlats olika, för att "räta upp" situationen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 181
Senast: oz_joj
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 754
Senast: Disen
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 515
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar