Överdrifter av vad? Varför inte
för lika? Barn är barn och bör behandlas som barn, dvs att man fostrar dem till att bli vettiga barn i sandlådan, vettiga större barn, vettiga tonåringar och förhoppningsvis goda vuxna!
Självklart borde det vara varje förälders önskan och intention att få lika fina och trevliga pojkar som flickor i familjen.[/QUOTE
I ditt inlägg visar du ganska tydligt att det kanske är betydligt mer komplicerat än vad man gärna vill tro. Är flickor "fina och trevliga" i jämförelse med pojkar? Och vad är det som säger att det är eftersträvansvärt att vara "fin och trevlig"? Jag VILL verkligen att världen ska vara rättvis, jämlik, könsneutral och allt vad det heter, är stolt och något luttrad feminist vid det här laget. Tyvärr tror jag inte att det är så enkelt, att vi bara kan börja behandla flickor och pojkar på samma sätt. Även om jag som förälder skulle behandla mina söner och döttrar exakt lika så kommer resten av världen inte att göra det. Är det då inte min plikt att förbereda mina barn på detta och på något sätt få dem att förstå könsrollerna även om jag inte försöker fostra dem in i dessa roller? Ska man göra sina barn till könskampens martyrer, aldrig ge sina döttrar dockor eller sina söner bilar "för sakens skull" när alla deras vänner får det de vill ha?
Det påminner om frågan om man som feminist ska raka benen eller inte. Ska man bli feminismens martyr eller ska man acceptera hur samhället ser ut? Jag har inga svar och det tror jag ingen annan har heller. Det som stör mig är att man i den här frågan inte kan föra en konstruktiv diskussion utan genast går till personangrepp, ropar och skriker om "förtryck" och hemskheter till höger och vänster. Ta det lugnt, anta inte att folk är ute efter att cementera könsroller, de allra flesta gör nog så gott de kan. Jag vet till exempel att Jamtland skulle offra sitt liv för sin dotter, vilket jag är säker på att de allra flesta andra också skulle göra.
Vi vill våra barns bästa så kan vi inte istället försöka hjälpas åt, komma med lite konstruktiva förslag kring hur vi kan förändra saker och ting? Att vi till exempel lyssnar lika mycket på flickor som på pojkar? Att vi inte sätter "tysta" flickor mellan bråkiga pojkar på dagis? Det tror jag spelar större roll än vilken färg vi klär ungarna i.