Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jamtland skrev:Det är alltså okej för dig att hänga upp dig på andra delen av en mening, men inte för mig att bli sur över en "kommenterande bisats" som inte har med saken att göra utan är en ren förolämpning? Bara undrar...
Jenny
Racoon skrev:Seriöst, vi vill som sagt alla göra det bästa för våra barn, så VARFÖR ger vi oss på varandra?
prinsessfeminist skrev:Jag håller med dig och jag ber om ursäkt för min sarkasm. Kanske skulle jag inte ge mig in i denna debatt just ikväll då jag har huvudvärk och är allmänt otålig och irriterad på det mesta.
Det är väl just då man behöver sådana här debatter i och för sig? För att se att det fortfarande, förhoppningsvis, finns några tänkande människor kvar i världen... :smirk: Jag håller inte med alla här i tråden om det de skriver, men jag FÖRSTÅR varför de tänker som de gör. Och det är väl bara att acceptera att vi befinner oss på olika ställen i livet. Om man vill förändra någons synsätt funkar det enligt min erfarenhet MYCKET sällan med att försöka tvinga dem att tycka som en själv. Bättre då att på ett vänligt och intelligent sätt berätta om vad man själv tycker... Utan att för den skull vara mesig och undfallande. Jag kan vara rätt bitsk och gåpåig i diskussioner men det leder ju sällan till bra resultat har jag märkt...
Däremot tycker jag att du tolkar in lite för mycket i mina olyckliga formuleringar. Jag har ägnat mycket tid på liknande diskussioner som denna på Bukefalos. Många gånger har jag kommit till den tråkiga slutsatsen att det inte spelar någon roll hur väl jag uttrycker mig, hur noga jag är med att skriva på ett sådant sätt att det uppfattas som helt igenom korrekt - mottagaren är ändå inte villig att öppna ögon och öron.
Kanske är just denna diskussion ett offer för min allmänna frustration och uppgivenhet i att inte nå fram?
Jag förstår precis vad du menar, jag har deltagit i SÅ många diskussioner, både i verkligheten och på nätet, där alla bara kör på med sina egna åsikter utan att lyssna på någon annan. Jag är ledsen om du uppfattade det som om jag inte lyssnade på dig ordentligt. Tyvärr "snabbläser" jag alldeles för ofta, studieskada, och tolkar kanske lite fel ibland. Det är väl därför jag klagar på andra som gör så, för att jag irriterar mig på det hos mig själv...
Men vet du - du verkar vara både klartänkt och besitta en hel del tålamod så fortsätt du ditt goda resonemang! (i all uppriktighet)
Och vet du, det är precis sånt här jag tycker att vi behöver mer av i våra diskussioner: vänliga ord och uppriktighet utan anklagelser. Så tack för en bra avslutning på kvällen.
Jamtland skrev:Att flickor och pojkar faktiskt är olika tycker jag är rätt uppenbart även förutom det rent fysiska (som jag antar att jag inte behöver gå in på? )
Tar ett snabbt exempel. Tittar du på en grupp flickor och en grupp pojkar så leker flickorna oftast (men givetvis inte alltid) lugnare och tystare lekar medan pojkarna leker lite "våldsammare" och mer högljutt (samma här, oftast, men inte alltid). Skulle vi då slå ihop dessa pojk- och flickgrupper och behandla barnen absolut lika så kommer pojkarna (som det visat sig på så många skolor/förskolor/dagis) ta mer plats än flickorna. Därför "måste" vi behandla barnen olika för att få det jämnlikt, eller hur?
Sen vad detta beror på kan vi diskutera i oändlighet, jag anser att det är mer än uppväxten(dvs förväntningarna att flickor och pojkar ska bete sig olika) som gör att de olika könen beter sig olika, men faktum kvarstår att det kan inte bli helt jämnlikt för det ÄR skillnad.
Sen den här "jakten" på att det inte får vara någon skillnad på flickkläder/saker och pojkkläder/saker tycker jag har gått till överdrift. Flickor som kommer upp några år (samma här, klart det finns massor med undantag) tycker ofta om att klä sig prinsessfint, gärna med massa rosa fluff och glitter, ska jag som mamma då hindra en sån tjej för att det inte är jämnlikt? Självklart inte att jag gör det, precis lika självklart som att jag inte skulle hindra en eventuell son att klä sig i vilken klänning han vill. Eller tjejen i tuffa traktorkläder.
Jenny
Tokmaja skrev:Nu menar jag inte att vi som människor kanske måste följa det till punkt och pricka men jag tycker som Jamtland, jämställdhet ska vara i behandling, lön och rättigheter, inte i kläder eller färger.
Jadzia skrev:Då skulle jag vilja be dig förklara hur könen skiljer sig åt. Det man kan se i leken och i skolan angående plats är en social konstruktion så det håller inte.
Jadzia skrev:Den forskning jag tagit del av har kommit fram till att det är sociala konstruktioner och de enda skillnader som kan härledas till kön är de som har med sex och kärlek att göra. Där är vi tydligen olika, men det ser jag inte som något konstigt. Dock finns det en hel del sociala konstruktioner där också.
Om vi återgår till matriarkaten, skulle de barnen ha en annorlunda genetiskt uppsättning?
Inget. Därför ska vi inte göra det heller, men vi ska väl för sjutton inte gå in i en annan fålla bara för det?!prinsessfeminist skrev:Vad vinner kvinnan på att sitta kvar i den gamla fållan?
??? Det är väl just det jag vill, att ALLA ska få klä sig som man vill. Man ska alltså som tjej också få ha rosa utan att något är fel.Kat skrev:Men VARFÖR vill du ha en skillnad där?
Varför vill du inte ge möjligheten till ALLA att klä sig i det som de vill ha på sig och leka med det som de vill leka med?
Du kan väl inte på allvar tro att pojkarna leker med bilar för att det är medfött?!
Snurrfian skrev:Nu hakar jag på Kats sista fundering, att pojkar inte leker med bilar medfött... Nej det kan hända men jag kan se en väldig skillnad på Elin och Fredrik vad de väljer att leka med...
Eftersom Elin är äldst så är det "hennes" leksaker, nu är hon inte någon utpräglad "tjej" och är inte någon dockfantast, men hon valde dockor och mjuk djur före bilarna när hon var liten. Det trots att hon hade ungefär samma mängd av båda...
Medans Fredrik är oerhört facinerad av bilar och saker som är hårda och rör på sig.
Det kan lika gärna vara individ sak men det är lite intressant att se hur olika de leker.
Jamtland skrev:Jag tänker inte diskutera mer med dig av den enkla anledningen att du nu har placerat mig i ett fack (de som står vid sidan av och inte bryr sig eller GÖR någonting) och verkar oförmögen att FATTA att jag faktiskt bryr mig och att jag står för det...
Jenny
Jamtland skrev:Det mesta i våra liv går ut på fortplanting,
Tokmaja skrev:??? Det är väl just det jag vill, att ALLA ska få klä sig som man vill. Man ska alltså som tjej också få ha rosa utan att något är fel.
Nej jag har aldrig påstått att lek med bilar är medfött av den enkla anledningen att vad jag vet som har människan uppfunnit bilen, dockan ja osv.
Däremot anser jag att vi människor är djur, som jag sagt i tidigare debatter, och det är ofta STOR olikhet mellan könen hos djuren i beteende osv, varför skulle det INTE vara det hos människan??
Se bara på föl, hingst och stoföl leker på olika sätt.
Sen är vi nog intelligenta att bortse från det många gånger, det går inte att förneka.
Tycker inte att vi ska ha "könsroller" osv MEN jag tycker inte att kvinnor ska foga sig in i männens värld för att komma upp i "status", då lurar vi bara oss själva.
Varför ska inte kvinnor få fortsätta vara just "kvinnor" utan att det ses som negativt, då framför allt av andra kvinnor, det är de andra kvinnorna som fortsätter att hålla ner de som vill vara "kvinnor" under ytan, ser ner på dem, som om de inte vore lika mycket värda som de som försöker ta sig in i "männens värld".