Sv: Rollkür hysteri!
OK. Tyckte det lät som överdrivet pedagogiskt bara.
Men ang balans så hade det varit intressant om det var just något man ser mer hos henne. Jag skulle gärna vilja se mer att vad det är som skiljer, som gör att man ser skillnaderna mellan hennes hästar o andra, vad gäller negativa effekter.
Jag vet knappt om jag vågar svara.
Som jag skrev när tråden gick igång igen så är detta bukes hetaste potatis.
Det är många olika människor här, och en del blir provocerade av att man ens andas ngt som skulle kunna vara kritik. Och att då faktiskt yttra sig kritiskt är mer än vad en del klarar av. Och deras reaktioner är nog mer än vad jag klarar av
Det var det jag menade med bristande diskussion; att istället för att för att bemöta det som skrivs - så görs en "massa annat" som inte alls hör hit av _en och annan_ användare.
Jag menar då inte dig och absolut inte alla.
Det var _det_ jag syftade till med bristen på diskussion.
Det har tolkats på olika sätt beroende på person
- men det var det jag menade.
jag skrev det inte rent ut för jag ville inte lägga mer bränsle på den brasan.
Efter denna brasklapp - så skall jag svara på frågan- äntligen
( jag får väl ta time out efter det
)
Vad var frågan
jo
Det jag ser hos henne är just bristen på balans - i den meningen jag beskrev.
En häst som inte är fri att arbeta med multifidus får en stel /fix hållning.
Att arbeta genom ryggen för mig är när rörelser fortplantas genom hela hästkroppen ända fram till nacken (allt enl. kurs hästens förutsättningar för arbete)
- och det gör det inte på denna häst - halsen hålls väldigt stilla.
Jag ser heller ingen swingande rygg.
Det är inte helt unikt för denna häst - men det är kanske lite extra tydligt.
Även stelheten i bröstryggen - och de ibland eftersläpande bakbenen tycker jag är signifikant för hästar som rids med för mycket hand.
Det påståendet grundar sig också på en kurs hållen av en Äkta vet. Undrar om han nu inte fått en professur på Ulltuna?
Han och några andra vet. har ju gjort en undersökning av hur halsen hållning påverkar ryggen.
Forskningsresultatet visade ; att på en häst som arbetar djup och rund så höjs bröstryggen med länden sänks.
Är länden sänkt kan inte bakbenen komma in. Som Kottas skulle uttryckt det "How do you espect to put any weight on the haunches - of you allways ride the horse deep and round."
Jag är inte där varje dag så jag vet inte om det är allways - eller bara ibland.
Jag ser att när denna häst skall sätta sig ser det annurlunda ut - än när en häst som är fri att hålla balansen med multifidus sätter sig.
Det är här som det vare bra med en gemensam nomenklatur.
Vad är samling = sätta sig?
Kan det vara en korrekt samling om hästen belastar bakbenen bakom kroppen?
Kan hästen samla sig med sänkt rygg?
Är en häst fri att samla sig om den har dubbelsidig spänning i ryggen?
Denna diskussion gäller ju givetvis inte bara denna häst.
( angående tidigare diskussion ang. matine så måste jag ge dig rätt - jag såg lite på reprisen - den rör bogen jättemycket - det var överrarmen som inte rörde sig )