Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Tror precis som du att det är hemlighetsmakeriet, oviljan att dela med sig som skapar massor av frågor, fördomar och diskussioner som denna! Men förhoppningsvis lär vi oss något på vägen!

Det har åtminstone fått många ryttare att fundera på hur, när och varför och kanske fått någon att ifrågasätta även andra metoder och sin egen ridning och det ser jag som positivt!

Tack för att du orkade läsa:)

MEN i detta extrema ytterläge som det blir i RK kan man inte samtidigt begära samling - eller? Hästen kan kanske gå i balans/jämvikt men inte samtidigt med omvinklat bäcken och vinkla höft, knä och has för att bära mera vikt. Eller kanske den kan börja göra det om den sakta vänjs och längs ut?

Ja, precis min fråga. Jfr med tanken om ellitgymnaster som lickety skrev.

Är baken verkligen med i RK? Eller är det bara ett sätt att länga överlinjen till max? Träna hästen på att vara rund och kanske att det mer blir med automatik som rumpan ska hamna under hästen när näsan kommer upp... (tänk en gunghäst fast i rund form :idea: )

Jag tycker det ser ur så mestadels i alla fall, hon gör ju mer än håller in där fram. Hennes hästar tycks ju ha styrkan i bakdelen att klara GP-rörelser också. Men det är någt jag funderar över också

Jag stör mig dock på att denna extrema form av stretch måste ske samtidigt som hästen faktiskt springer..

En sak till - är inte vikten av ryttaren konstant på hästens rygg oavsett om man står eller ej? Man har ju samma vikt som hästen bär upp, och förhoppningsvis passar sadeln så pass att den fördelar vikten jämt över bossorna även när man står i stigbyglarna...
Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Jag stör mej också på hur det ser ut och verkar gå till. Bita i bringan.
Det blir så extremt. Men samtidigt - det är elitgymnaster, inte hobbyhästar.

Nja ang vikten så är den samma men man kan ju med sätet trycka ner tyngre med sittbenen eller lätta.

Det är intressant att fundera och som du också skrev lära sig något på vägen, kanske.

OK. Tyckte det lät som överdrivet pedagogiskt bara.

Men ang balans så hade det varit intressant om det var just något man ser mer hos henne. Jag skulle gärna vilja se mer att vad det är som skiljer, som gör att man ser skillnaderna mellan hennes hästar o andra, vad gäller negativa effekter.

Jag vet knappt om jag vågar svara.
Som jag skrev när tråden gick igång igen så är detta bukes hetaste potatis.

Det är många olika människor här, och en del blir provocerade av att man ens andas ngt som skulle kunna vara kritik. Och att då faktiskt yttra sig kritiskt är mer än vad en del klarar av. Och deras reaktioner är nog mer än vad jag klarar av:o

Det var det jag menade med bristande diskussion; att istället för att för att bemöta det som skrivs - så görs en "massa annat" som inte alls hör hit av _en och annan_ användare.
Jag menar då inte dig och absolut inte alla.

Det var _det_ jag syftade till med bristen på diskussion.

Det har tolkats på olika sätt beroende på person
- men det var det jag menade.:idea:
jag skrev det inte rent ut för jag ville inte lägga mer bränsle på den brasan.

Efter denna brasklapp - så skall jag svara på frågan- äntligen:D
( jag får väl ta time out efter det :angel: )

Vad var frågan :confused:
:D jo

Det jag ser hos henne är just bristen på balans - i den meningen jag beskrev.

En häst som inte är fri att arbeta med multifidus får en stel /fix hållning.

Att arbeta genom ryggen för mig är när rörelser fortplantas genom hela hästkroppen ända fram till nacken (allt enl. kurs hästens förutsättningar för arbete)
- och det gör det inte på denna häst - halsen hålls väldigt stilla.

Jag ser heller ingen swingande rygg.

Det är inte helt unikt för denna häst - men det är kanske lite extra tydligt.

Även stelheten i bröstryggen - och de ibland eftersläpande bakbenen tycker jag är signifikant för hästar som rids med för mycket hand.

Det påståendet grundar sig också på en kurs hållen av en Äkta vet. Undrar om han nu inte fått en professur på Ulltuna?

Han och några andra vet. har ju gjort en undersökning av hur halsen hållning påverkar ryggen.

Forskningsresultatet visade ; att på en häst som arbetar djup och rund så höjs bröstryggen med länden sänks. :o

Är länden sänkt kan inte bakbenen komma in. Som Kottas skulle uttryckt det "How do you espect to put any weight on the haunches - of you allways ride the horse deep and round."

Jag är inte där varje dag så jag vet inte om det är allways - eller bara ibland.

Jag ser att när denna häst skall sätta sig ser det annurlunda ut - än när en häst som är fri att hålla balansen med multifidus sätter sig.

Det är här som det vare bra med en gemensam nomenklatur.

Vad är samling = sätta sig?

Kan det vara en korrekt samling om hästen belastar bakbenen bakom kroppen?

Kan hästen samla sig med sänkt rygg?

Är en häst fri att samla sig om den har dubbelsidig spänning i ryggen?

Denna diskussion gäller ju givetvis inte bara denna häst.

( angående tidigare diskussion ang. matine så måste jag ge dig rätt - jag såg lite på reprisen - den rör bogen jättemycket - det var överrarmen som inte rörde sig )

Senast ändrad:

MEN i detta extrema ytterläge som det blir i RK kan man inte samtidigt begära samling - eller? Hästen kan kanske gå i balans/jämvikt men inte samtidigt med omvinklat bäcken och vinkla höft, knä och has för att bära mera vikt. .

Inte enligt den senaste forskningen som gjort av Marie Rhodin.

Är baken verkligen med i RK? Eller är det bara ett sätt att länga överlinjen till max? Träna hästen på att vara rund och kanske att det mer blir med automatik som rumpan ska hamna under hästen när näsan kommer upp... (tänk en gunghäst fast i rund form :idea: )

Jag tycker att det syns ganska tydligt på den första filmen att bakdelen faktiskt inte får plats att komma in.

Om bakbenen inte kommer in på plats så kan de ju inte belastas - och inte tränas och bli starkare.

Då är ju frågan; hur mycket tränas hästen i HF Hur väl lyckas ryttaren vinkla om bäckenet när den inte går i HF

Hästen stärks ju i den form den tränas till vardags

Hur den musklar sig säger ju också en del om hur den tränas till vardags

Det här har vi trott tidigare i tråden- Att hon inte är ute efter att samla hästen , utan att bara lösgöra den o att den tar hjälpen -direkt!
Hon red bara en liten bit sluta o det var inte så noga, men tydligen får hon det gensvar som hon vill ha. Samma sak med trampandet.

Hon rider inte fram som alla andra- att försöka att rida alla rörelser till perfektum- som många av globenhästarna fick göra. Piaff o passage i det oändliga:crazy:

Ska leta rätt på mailadressen o gå en snabbkurs i hollänska eller flammländska- vilket är det :confused: :angel:

Tror precis som du att det är hemlighetsmakeriet, oviljan att dela med sig som skapar massor av frågor, fördomar
Men tror du inte att de är otroligt luttrade på att paparazzis ligger i buskarna. Det har ju varit rena rama cirkusen där.
De har ju försökt att visa sitt system tidigare o varit öppna med den.

PS. Hon sa att hon använde sk. vid sidvärts oxå DS:

KL

O shit bukeeliten har uttalat sej. Det är bara för alla dödliga och även alla i världseliten att buga och underkasta sej eran visa kunskap. Om ni kunde läsa era egna svar med andras ögon skulle ni nog skämmas. Om ni nu själva är sånna fantastiska ryttare varför har ni då inte lyckats bättre?

KL

O shit bukeeliten har uttalat sej. Det är bara för alla dödliga och även alla i världseliten att buga och underkasta sej eran visa kunskap. Om ni kunde läsa era egna svar med andras ögon skulle ni nog skämmas. Om ni nu själva är sånna fantastiska ryttare varför har ni då inte lyckats bättre?

Men vad om detta :confused: :devil:

Är det inte bättre att enskilt och vända dig till den du har åsikter om istället att på detta sätt vara spydig till alla som svarat i tråden ? !

KL

ligger efter i tråden, men lite kort bara:

efter att ha läst sista sidorna så slår mig diskussionen som lite bisarr helt plötsligt, för att baken inte kommer med är väl konstaterat sen länge, om hals och huvud böjs in så extremt, då "bryts" linjen från bak-rygg-nacke. Betänk all debatt ang. alla "bakom lod" diskussioner som pågår här med jämna mellanrum, där är de flesta överrens om att bakom lod inte främjar bakbens och ryggaktivitet, så att sen fråga sig om RK gör det är lite goddag yxskaft om vi ska hålla den linjen som bakom lod diskussionerna gjort hittills. RK är ju inte bara extremt bakom lod, utan även en extrem förböjning av hela nack/halspartiet dessutom.

bara en tanke :D

så endera vet Anky mer än oss vilket är fullt möjligt, och isåfall har vi har alla fel och alla vi hämtat våra åsikter i frågan om med oss, - eller så är det som också tagits upp här - ett helt annat syfte och avsikt med RK momentet.

känner att vi snurrar runt lite i banor som redan diskuterats i tråden nu sen de sista låt oss säga 10 sidorna....men - kanske har jag fel, har som sagt skummat för att hinna ifatt lite.

Senast ändrad:

Det här har vi trott tidigare i tråden- Att hon inte är ute efter att samla hästen , utan att bara lösgöra den o att den tar hjälpen -direkt!
Hon red bara en liten bit sluta o det var inte så noga, men tydligen får hon det gensvar som hon vill ha. Samma sak med trampandet.

Hon rider inte fram som alla andra- att försöka att rida alla rörelser till perfektum- som många av globenhästarna fick göra. Piaff o passage i det oändliga:crazy:

Ska leta rätt på mailadressen o gå en snabbkurs i hollänska eller flammländska- vilket är det :confused: :angel:

Ja, kan fixa lexikon om du vill:p

Lösgörande - på ett annat sätt än det vanliga, ja.

Hemska tanke :eek: - men kan det vara så att det går att med en eftergiven häst få den dit utan mostånd? Precis som hon gör på halvlång tygel.
Det måste kräva en otrolig känsla och precision för att få den att gå kvar med den eftergivenheten och utan att tappa det som händer i hela överlinjen - om det fungerar som jag undrar om det gör:confused:

Vi pratade om lång och låg i en annan tråd och att det tappats bort enligt många (apropå globen o p&p). Tänk om RK är en avancerad variant av lång o låg, på sätt och vis.:eek: Fast om det är bra -är en annan sak.
Bara spånar.

KL

ligger efter i tråden, men lite kort bara:

efter att ha läst sista sidorna så slår mig diskussionen som lite bisarr helt plötsligt, för att baken inte kommer med är väl konstaterat sen länge, om hals och huvud böjs in så extremt, då "bryts" linjen från bak-rygg-nacke. Betänk all debatt ang. alla "bakom lod" diskussioner som pågår här med jämna mellanrum, där är de flesta överrens om att bakom lod inte främjar bakbens och ryggaktivitet, så att sen fråga sig om RK gör det är lite goddag yxskaft om vi ska hålla den linjen som bakom lod diskussionerna gjort hittills. RK är ju inte bara extremt bakom lod, utan även en extrem förböjning av hela nack/halspartiet dessutom.

bara en tanke :D

så endera vet Anky mer än oss vilket är fullt möjligt, och isåfall har vi har alla fel och alla vi hämtat våra åsikter i frågan om med oss, - eller så är det som också tagits upp här - ett helt annat syfte och avsikt med RK momentet.

känner att vi snurrar runt lite i banor som redan diskuterats i tråden nu sen de sista låt oss säga 10 sidorna....men - kanske har jag fel, har som sagt skummat för att hinna ifatt lite.

Ja det snurrar väl alltid lite när man funderar:p

Men jag tror grejen kan vara att det faktiskt inte bryts fast nacken böjs in, det beror på hur det görs, och hur eftergiven hästen är och hennes sätt kanske inte har så mycket med bakom lod-diskussionen att göra som det kan verka. En del av grejen tror jag är just den lite längre tygeln och hur hon rider f ö samtidigt. Svårt att förklara.:crazy:

Är säkert helt ute och cyklar, men jag funderar ändå. kan lugna alla med att ajg har inga som helst planer på att rida så eftersom jag inte tror jag är på samma planet ens som dem som skulle klara av det på rätt sätt, om det fungearr som jag tror.

Ja det snurrar väl alltid lite när man funderar:p

Men jag tror grejen kan vara att det faktiskt inte bryts fast nacken böjs in, det beror på hur det görs, och hur eftergiven hästen är och hennes sätt kanske inte har så mycket med bakom lod-diskussionen att göra som det kan verka. En del av grejen tror jag är just den lite längre tygeln och hur hon rider f ö samtidigt. Svårt att förklara.:crazy:

Är säkert helt ute och cyklar, men jag funderar ändå. kan lugna alla med att ajg har inga som helst planer på att rida så eftersom jag inte tror jag är på samma planet ens som dem som skulle klara av det på rätt sätt, om det fungearr som jag tror.

Jadå - absolut - jag har själv snurrat ett antal ggr. om samma sak i tråden, som du säger så är det ju det som händer när man snurrar, vänder och vrider på det hela.

för mig känns det ändå konstigt om det är bak och ryggaktivitet hon vill åt just med det momentet. det om elasticitet/streching kan jag köpa bättre isåfall. oavsett så finns det ju som redan konstaterat uppenbarligen ett syfte med det hela - och som helt klart presterar åt henne när hon sen rider uppvisning. :D

Men jag tycker det är en diskussion även om jag har skrivt så mycket nu att jag ska hållla tyst ett tag. Och inte särskilt het heller fn.

Men när du "föreläser" blir jag provocerad, :crazy: Som du märkte.
Man kan förutsätta att andra är med och ta det enklare för att få diskussionen mer ge och ta:idea: . Förstår att det inte bara är till mej men även övriga som deltar verkar förstå, förmodligen mer än jag dessutom:angel:

Ang ryggen och baken. Ja, jag vet inte om det är mer än andra hästar:confused: Jag vet faktiskt inte, men jag är inte bra på att se allt. Det är många andra här bättre på.

Men vad jag undrar, även om det låter konstigt, är om de rids med så mycket hand som det ser ut :confused: För om det inte är så faller det med hästar som rids med för mycket hand.

Jag tror det kan bli att länden sänks, ja. Det ser också så ut. Men om avsikten inte är samling i det här arbetet?
Tycker du hennes hästar generellt har bakbenen sämre under än andra i tävlingsridningen? OM det skulle vara så att bakbenens styrka tärnas på andra sätt - hemma - och att den rk hon rider på framridningar enbart är för att lösgöra?

Och jo, ang matiné, så ja, jag vet att jag hade rätt, såg henne ju:mad: :p

Ja, kan fixa lexikon om du vill:p

Lösgörande - på ett annat sätt än det vanliga, ja.

Hemska tanke :eek: - men kan det vara så att det går att med en eftergiven häst få den dit utan mostånd? Precis som hon gör på halvlång tygel.
Det måste kräva en otrolig känsla och precision för att få den att gå kvar med den eftergivenheten och utan att tappa det som händer i hela överlinjen - om det fungerar som jag undrar om det gör:confused:

Vi pratade om lång och låg i en annan tråd och att det tappats bort enligt många (apropå globen o p&p). Tänk om RK är en avancerad variant av lång o låg, på sätt och vis.:eek: Fast om det är bra -är en annan sak.
Bara spånar.
Jag börjar mer o mer att tro på detta.
En häst som är hög i formen o bakom lod( gamnacke) torde belasta sitt nackligament mer- Lickety...:confused: Får hemskt gärna svara- hon är ju snart äkta vara:idea: .

Min erfarenhet är att det nog blir bäst i längden ju tydligare man är.
Särskilt om man skall snitsla runt upprörda sinnen.

Om man sedan ett par gånger har blivit förlöjligad för att man tror att hästar ramlar :angel: eller från människor som tror att det handlar om att inet ramla av - så kanske denna förklaring var på sin plats .....

Men å andra sidan man kan inte gardera sig mot allt.
och hur man än vänder sig har man arslet bak.

din sista angel - kommentar i det stycket förstår jag inte :confused:

Anledningen att man kritiserar just Anky är ju att att hon kanske ibland har bakbenen lite för långt bakom - med tanke på hennes placeringar :angel:

Men det är ju inte unikt för henne att hon tappar bakdelen - händer ju oss alla - med ytterst få undantag

Din tolkning om handridning håller jag med om - såvitt jag förstår den

frågan om lösgöra - kan jag inte svara på - då det hon gör - hindrar begreppet losgelassenheit.

i losgelassenheitsbegreppet ingår att hålla balansen med multifidus - det kan hästen inte göra om man böjer den så mycket i sidled i halsen.
För att behålla arbetet med multifidus - måste böjningen vara jämn längs hela hals och ryggkotpelaren, och skapad av sitsen som enhet och inte primärt av handen

Eftergivenhet finns inte i min vokabulär.

I min "skola" känns hästen lätt på insidan för att den/man har hittat balansen på utsidan

Senast ändrad:

frågan om lösgöra - kan jag inte svara på - då det hon gör - hindrar begreppet losgelassenheit.

i losgelassenheitsbegreppet ingår att hålla balansen med multifidus - det kan hästen inte göra om man böjer den så mycket i sidled i halsen.
För att behålla arbetet med multifidus - måste böjningen vara jämn längs hela hals och ryggkotpelaren, och skapad av sitsen som enhet och inte primärt av handen

dum fråga antagligen, men om hon inte rider särskilt mycket med handen, som Flash - och jag tror du - båda kommenterar - hur kan man då skapa sån extrem böjning som du säger, med handen primärt? sorry om det är en korkad fråga. :o

Det är mer en generell reflektering över att ha läst tråden. Har sitter ett gäng människor. Jag ahr inte så stor aning om vad ni är eller vad ni har presterat och klankar ner på en ryttare som vunnit det mesta och haft flera olika hästar som hon vunnit med.
Hon har ett eget system som hon tillsammans med hennes man arbetat fram. Om jag inte missminner mej så har jag läst att Sjef tog fram detta sättet att rida fram sina hästar eftersom han hade en häst som inte gick att muskla på traditionellt sätt.
Om man åker på en vanlig nationell skittävling i hoppning kan man se många ryttare som "rollar" sina hästar. Ett par stegs överböjjning åt höger ett par steg åt vänster rakrikta och så börjar dom om igen. Troligen för att stretcha. Kan hålla med om att rollkuren om den rids av skogsnisse kanske inte är den mest hälsosamma varianten. Men jag tror nog att Anky och Sjef är väldigt medvetna om vad dom gör och hur dom gör. Att dom fått fram den mängden hästar dom fått trots sitt "rollande" är väl bevis nog. Sedan var det någon här som snackade om en häst som kon från Grunsven som var helt sabbad. Jag ahr sett sabbade tävlingshästar som inte hållit för en av våra storstjärnor i sverige som fick säljas till en 90 cms hopptjej. Så visst kan hästarna gå sönder hos de flesta.

Dock kan jag bara säga att jag står fast vid min åsikt. Det är sjukt när bukeeliten uttalar sig. Det är itne bara i denna tråden. Moget av flashlight som tycker att man skall ignorera sånna som mej. Blir mina åsikter månne lite obekväma?! Nämner man något okonventionellt som man gör med sin häst efter som detta faktiskt visar sig fungera på sin häst för att få den dit man vill så är man dum i huvudet borde söka hjälp med mera. När man sen erbjuder dessa en chans att visa sin kunskap är det ingen som dyker upp. Tur är väl det kanske.. :smirk:

Det är nog som en god vän säger. Man skall inte berätta allt man gör med sina hästar. Skulle tro att flera som sitter här är rätt skenheliga och gör tvärtom hemma. Det man inte berättar vet ingen lixom.:smirk:

Mina svar har samma mognadsgrad som inlägget jag svarar:idea:

kanske kan ge dej en hint:angel:

Du är välkommen i diskussionen. Som du kanske ser om du läser hela tråden så har vi kommit en bra bit ifrån att slå ner på Anky. ta dej en stund at lösa och återkom gärna sen.

Bukeeliten brukar jag också ironisera över men sparka inte in öppna dörrar:idea:

din sista angel - kommentar i det stycket förstår jag inte :confused
:

Menar du detta:
Förstår att det inte bara är till mej men även övriga som deltar verkar förstå, förmodligen mer än jag dessutom
Enda :angel: jag gjorde. Det var helt och hållet åt mej själv. Jag tror allvarligt att både du fio axel mfl begriper mer än jag när det gäller avancerad dressyr. Alla ni har i alla fall sett betydligt mer och vissa även ridit på en helt annan nivå än jag. Alltså inte riktat mot nån annan än mej:idea:

Anledningen att man kritiserar just Anky är ju att att hon kanske ibland har bakbenen lite för långt bakom - med tanke på hennes placeringar :angel:

Det är exempel på sånt jag faktiskt inte har koll på alls, vad "man" pratar om när det gäller elitryttare, tex.

Eftergivenhet finns inte i min vokabulär.

I min "skola" känns hästen lätt på insidan för att den/man har hittat balansen på utsidan

Nej jag är inte säker längre på att det hon gör hindrar lösgjordhet (eller losgelassenheit) så som man skulle tro och som jag har trott.
Eftergivenhet är för mej att hästen villigt och mjuk följer handen dit jag vill ha den utan att den slår sig fri eller tappar suget i bettet. Man kan nog kalla det annat om man vill. OCh jag menar som du självklart att det inte kommer "utifrån". Jag är inte emot ditt sätt att tänka ang bla grunderna. Att jag blir provocerad innebär inte att jag tycker allt du skriver är fel, Susan.

Grejen är att jag tror att böjningen kan vara jämn längs halsen och ryggkotpelaren men att ja, hon skapar det även med handen. (Samt med sitsen det ingår självklart, det går inte med bara hand). MEN inte genom att DRA in hästen. Hon lägger helt enkelt hästen där och anledningen till att den inte kastar eller slår sig fri när hon länger ut halsen är att den faktiskt inte suttit fast. Tror jag.

Jag tror (och jag vet att jag hädar nu) att hennes ridning kanske inte ligger fullt så långt från den klassiska som man kunde tro. *hukar*

Jag bara spånar. Men alltså för att förtydliga tror jag att det här kräver oerhört mycket av ryttaren och i det ljuset verkar varningarna hon delar ut väldigt befogade. Med oerhört mycket menar jag också att det inte är nåt för nån här och inte de flesta andra ryttare heller faktiskt. Det är en balans där man lika gärna kan skada hästen rejält. Om jag nu fattat nåt alls.

Mackan: Precis, att DRA in hästen dit tror jag inte är möjligt, knappt. Inte heller att någon som vinner i VM medvetet skulle göra det.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!