Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

*KL*
Såg den där hästen idag som EJ är RK riden. De har röntgat o scintat allt, men hittar inget. Å som den ruskar på huvudet kan den inte ha ont i nacken.
det har pågått snart 1 år.
till de som inte tycker att hästar har självbevarelsedrift.

Jag har inte läst de böckerna men ditt citat blir jag inte klok på riktigt, hur kopplar du det till ridning och rollkur. :confused:
Det får du nog förklara.
Du skriver om att ha ont även när man inte har ont och att inte kunna göra ngt öht:confused:
Hur drar du parallellen till Ankys hästar:confused:

Jag fattar faktiskt inte, men är kanske trög:crazy:

Och Susan, ser du något positivt i hennes ridning alls?

jag kan svara på dina frågor

Det sista först...
Någonstans i denna tråd har jag tom. skrivit att hon inte skulle vara där hon är om hon inte hade en hel del kvaliteter som ryttare. Så självklart finns det possitiva saker med hennes ridning. Det kan nog alla se - även om man inte nämner det i varje inlägg. :D

Men sedan får du hålla reda på vad jag som person skriver - och vad som står i citatet från Wikipedia (vilket jag inte författat )

också vilka paralleller jag drar och vilka paralleller andra har dragit.

Det jag har menat är att individer som straffas när de protesterar - drar sig för att protestera.
Det är inget konstigt - vanlig simpel psykologi.

Så här _tror_ jag - man tänker om inlärd hjälplöshet och hästens rörelsemönster

Om en häst eller en människa är halt länge - så ändras rörelsemönstret, och detta förändrade rörelsemönster kommer att finnas kvar även efter att smärtan försvunnit.

Det är ju det all rehabilitering går ut på - att hitta tillbaka till ett naturligt rörelsemönster:) I texten ovan menar man då att en individ har anpassat sitt beteende efter något som inte längre akut pågår:idea:

fler paralleller

Om du tänker dig en travare som går med uppkäk mycket och att den är kort, så kan den till slut inte ens "skritta normalt i en grimma".
Den börjar nästa röra sig som en kråka med framdelen - den gungar sig fram med kroppen - kan du se det framför dig? Har diu sett mycket travare och tänkt på hur de rör sig?

Ett annat exempel är ju den felaktigt gramanridna hästen som med gramanen hindras att använd halsen som en balansstav. En häst som gått kort i nacken länge är det ju svårt att få ut halsen på - den tror ju att det inte går.

Verkningen av gramanen kvarstår länge efter att den är bortplockad:idea: Är du med?

Nästa exempel friserselen - där hästens ena ben lyfts när det andra sätts i backen - helt enkelt för att de är ihopknutna.:crazy:

I en friesesele så måste hästen pga tvång lyfta frambenen högt oavsett om de fysiologiska förutsättningarna medger det eller inte.
Denna häst ändrar ju sitt naturliga rörelsemönster och får ett rörelse mönster anpassat till situationen (selen) på samma sätt som den halta hästen eller den som gått med käk eller graman.

och när selen plockas bort så rör sig ju hästen som om den fortfarande satt på :idea:

Detta kan ju också överföras på inspänningstyglar och faktiskt även på pelarer som nämnts tidigare.

frågan är då här om rollkuren passar in i detta.

Är det så att rollkuren när den placerar hästen i en onaturlig form - permanent påverkar hästens sätt att röra sig - även när den inte går i rollen?

Om du bortser från att huvudet vid tävling är så att nacken är högsta punkt - är någon annan del av hållningen - framförandet en konstlad produkt av rollen?

Det vet inte jag - och orkar inte heller tycka något om.

Däremot tycker jag att hästars rörelsemönster rent generellt skvallrar om hur de tränas.
Man kan se en häst i hagen och få ett hum om hur den rids till vardags om man har erfarenhet eller som jobb att studera hur hästar rör sig

Senast ändrad:

Wikipedia är väl inte den mest tillförlitliga av källor. Men jag tänker inte tävla om vem som har störst kunskap eller referenslitteratur. (Jag kan PM:a en lista om du vill! :D )

Om nu smärtupplevelsen vore det centrala även i djurstudierna tycker jag det är ännu mer förvånande att AvG lyckas så som hon gör, utan att hästarna tappar gnistan. I den ursprungliga studien av Seligman ville hundarna som blivit inlärt hjälplösa till slut inte utföra någonting, utan förblev apatiska oavsett vad som hände eller vad man gjorde med dem. Som jag förstår är AvG:s hästar fortfarande alterta. Och det verkar svårt att rida hästar som inte svarar på stimuli - åtminstone på den nivån.

jag kan svara på dina frågor

Om en häst eller en människa är halt länge - så ändras rörelsemönstret, och detta förändrade rörelsemönster kommer att finnas kvar även efter att smärtan försvunnit.

Det är ju det all rehabilitering går ut på - att hitta tillbaka till ett naturligt rörelsemönster:) I texten ovan menar man då att en individ har anpassat sitt beteende efter något som inte längre akut pågår:idea:

Alldeles hypotetiskt: Vad talar i så fall emot att alla hästar har ont av att alls bli ridna men att vi bara inte vet om det. Deras rörelsemönster ändrar ju sig när och därför att vi rider dem. Hur kan vi veta att det inte beror på att de egentligen har ont av alltihop men bara har blivit inlärt hjälplösa inför lidandet vi utsätter dem för genom att ens sitta upp?

Såg nu att du inte ska delta - men någon annan kanske känner sig dristad att svara. :idea:

Svårt att hålla reda på så långa inlägg så jag delar upp det:

Någonstans i denna tråd har jag tom. skrivit att hon inte skulle vara där hon är om hon inte hade en hel del kvaliteter som ryttare. Så självklart finns det possitiva saker med hennes ridning. Det kan nog alla se - även om man inte nämner det i varje inlägg. :D

Jo jag vet att du skrev det, men hittade inte. Men vad tycker/tror du då ÄR det positiva? Vad kan man se?

Men sedan får du hålla reda på vad jag som person skriver - och vad som står i citatet från Wikipedia (vilket jag inte författat )

också vilka paralleller jag drar och vilka paralleller andra har dragit.

Det jag har menat är att individer som straffas när de protesterar - drar sig för att protestera.
Det är inget konstigt - vanlig simpel psykologi.

Ja, men du hänvisade tilll det - utgick frånatt det då är din defintition?

Men jag tror jag frågade förrut: tycker du inte de ser ut att kunna protestera? Särskilt Krack C gör ju det i en video. (den från gräsbanan)

Så här _tror_ jag - man tänker om inlärd hjälplöshet och hästens rörelsemönster

fler paralleller

Om du tänker dig en travare som går med uppkäk mycket och att den är kort, så kan den till slut inte ens "skritta normalt i en grimma".
Den börjar nästa röra sig som en kråka med framdelen - den gungar sig fram med kroppen - kan du se det framför dig? Har diu sett mycket travare och tänkt på hur de rör sig?

Ett annat exempel är ju den felaktigt gramanridna hästen som med gramanen hindras att använd halsen som en balansstav. En häst som gått kort i nacken länge är det ju svårt att få ut halsen på - den tror ju att det inte går.

Verkningen av gramanen kvarstår länge efter att den är bortplockad. Är du med?

Nästa exempel friserselen - där hästens ena ben lyfts när det andra sätts i backen - helt enkelt för att de är ihopknutna.

I en friesesele så måste hästen pga tvång lyfta frambenen högt oavsett om de fysiologiska förutsättningarna medger det eller inte.
Denna häst ändrar ju sitt naturliga rörelsemönster och får ett rörelse mönster anpassat till situationen (selen) på samma sätt som den halta hästen eller den som gått med käk eller graman.

frågan är då här om rollkuren passar in i detta.

Är det så att rollkuren när den placerar hästen i en onaturlig form - permanent påverkar hästens sätt att röra sig - även när den inte går i rollen?

Jag är med i hur du tänker och har sett travare:crazy: o gramanridna hästar bla, och håller helt med om det. Jag ser absolut faran ang rollkuren - definitivt.

Om du bortser från att huvudet vid tävling är så att nacken är högsta punkt - är någon annan del av hållningen - framförandet en konstlad produkt av rollen?

Det vet inte jag - och orkar inte heller tycka något om.

Men det är precis den typen av frågor vi diskuterar:idea: Är det så?

Det är här det vore intressant med syn punkter. Vad tyder på att det är så? Hur ser det i så fall ut. Du har beskrivit uppkäk och graman
tex, hur ser då en sån här häst ut ? Det är där det blev intressant.

På vilket sätt syns det på hennes hästar, som på dem du nämner?:confused: Det kan jag inte se. Men jag undrar vad andra ser.

En annan fråga är, om de rids så hela tiden, så ja, troligen skador som du beskriver skulle jag säga. Precis som de flesta andra skulle säga, tror jag. Tror inte vi alls är oeniga här i tråden.
Men kan det vara så att de har ett system att börja arbeta in detta som gör att hästens kropp klarar det, utan de skadorna? jag vet inte. :confused: Men det är intressant vad andra tänker om det.

Och om hästarna bara skulle ridas så kortare stunder och stretchas skulle det ändå vara skadligt eller t o m en hjälp, som annan stretchning.:confused:

Och finns det andra sätt att rida den typen av häst, med samma resultat, eller är hennes sätt det som fungerar, för att få ut det hon får av dem?

Jag vet inte, men hör gärna andras åsikter.

Oj oj långt det där:o

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag varit borta ur diskussionen länge eftersom jag vart och provat ut ny dressyrsadel bland annat! :angel:
så jag sammanfattar lite.

Hallonsoda - ditt citat per ovan:
men nu är du ute och cyklar tycker jag om jag läser dig rätt och du drar ett likhetstecken mellan RK och modern dressyr i fråga om "flash", bensprattel, sänkt ryggaktivitet osv?! Var är det påvisat att detta är tydliga tecken på RK eller varför skulle dessa symptom vara tecken på att de är rollkurade? det finns HUNDRA andra sätt att rida på för att få dessa uttryck, helt plötsligt har det blandats ihop med att det är Rollkur som orsakat det?! När du säger RollkuraDE hästAR - vilka fler syftar du på då?

Jag syftar på Ankys och hennes elevers hästar.

Tyvärr är jag inte så bra på att uttrycka mig som jag skulle velat, men naturligtvis har du rätt. Jag har inte menat något annat heller, men mina resonemang har trasslat in sig.

Det är här det vore intressant med syn punkter. Vad tyder på att det är så? Hur ser det i så fall ut. Du har beskrivit uppkäk och graman

På vilket sätt syns det på hennes hästar, som på dem du nämner?:confused: Det kan jag inte se. Men jag undrar vad andra ser.

Ja och vad skiljer då tex Matine ifrån Salinero ? 2 superrörliga hästar som tränas helt olika men går med samma brister, förutom tycker jag att Salinero går med längre hals och nosen mer framme. Men Anky är nog en skickligare ryttare på det än vad Andreas är så det har väl med det att göra.

Den skillnaden jag tycker mig se mellan dessa två hästar är att jag tycker att Matines rörelser är mer naturligare, dom är mjukare medan Salinero är mer ryckig, jag tycker dock Salinero ser mjukare ut i Ankys video men där har hon inte haft honom så länge. Bonfire rörde sig oxå ganska ryckigt.
Kan det vara en gemensam nämnare :confused:

Den skillnaden jag tycker mig se mellan dessa två hästar är att jag tycker att Matines rörelser är mer naturligare, dom är mjukare medan Salinero är mer ryckig, jag tycker dock Salinero ser mjukare ut i Ankys video men där har hon inte haft honom så länge. Bonfire rörde sig oxå ganska ryckigt.
Kan det vara en gemensam nämnare :confused:

Men jag tycker inte Salinero var så ryckig tex i VM det jag såg (küren tex) :confused:

Men jämfört med Matiné ja, fast även hon var bitvis ryckig vid värmningen i Globen, om jag inte minns fel, så jag tänker även laddningsgrad - ryckighet. Att hålla ett riktigt energipaket på mattan kan bli mer ryckiga rörelser? (i o m ej helt avspänd bla) Även sänkta ryggar kan hänga ihop med det förstås.

Men du har sett mycket mer av Anky så du kan bedöma skillnaden bättre.

Jag säger inte emot dina funderinngar, bara funderar vidare......

Tänkte på en annan sak, inte genomtänkt än, men ang balans, hur kan hästen i rk arbeta i balans :confused: Det ser ju väldigt svårt ut
och där blir det ojämnt och skumt (tycker ju hela ridningen ser skum ut i o f s) Vad innebär det sen? Eller kanske måste kolla på videorna igen innan jag funderar mer här....

*KNAPPLÅN*

Sorry att jag försvann - datorhaveri.... återkommer om det fortfarande är aktuellt när datorn mår bra. mvh/T_B

jag får klippa och klistra tillbaka

Jo jag vet att du skrev det, men hittade inte. Men vad tycker/tror du då ÄR det positiva? Vad kan man se?

Men hon är ju en mästare på _sitt_ system.
Alla kommunikation handlar ju om tydlighet - timing och att vara konsekvent.

Precis som jag skrev tidigare, hon vet vad _hon_ vill ha - och ser till att få det.

Men jag tror jag frågade förrut: tycker du inte de ser ut att kunna protestera? Särskilt Krack C gör ju det i en video. (den från gräsbanan)

Jag börjar med den första videon från framridningen
I den positionen i rollkuren framförallt i de tvära "slutorna" är hästen väldigt muskulärt svag.
En muskel är olika stark beroende i vilket läge den är. En mycket stark muskel kan i "fel läge" inte producera så mycket kraft.

Musklerna är också mycket sårbara i ytterlägena -
Jag måste läsa på om det här om du vill att jag skall svara medicinskt på detta
Men om en led närmar sig ytterläge så skickar hjärnan signaler till antagonisten att bromsa ytterläger - hästen kan alltså rent fysiskt röra sig fritt när leder är i ytterläge :idea: - Muskler har ju också den funktionen att skydda lederna

Den från fräsbanan såg jag item om hästen blev rädd eller sa ifrån, där hanterade hon det ju också helt annorlunda än på den första filmen där hästen fick sporrarna i revbenen som respons

Jag är med i hur du tänker och har sett travare:crazy: o gramanridna hästar bla, och håller helt med om det. Jag ser absolut faran ang rollkuren - definitivt.

det här är jättesvårt att svara på kort.

Om jag då börjar med att definiera vad jag menar med balans - det är mycket mer än att inte ramla.

Om du hållit på med gympa tex. så vet du att om du skall göra en volt eller ngt liknande så är ingången helt avgörande för hur volten blir.
Ingången baseras på hållningen.

Samma sak gäller ju tex svikthopp.

man ser det på många idrottare att de letar efter ett slags LÄGE där kroppen har fullständig balans för att skapa maxiamal kraft

Detta känner ju också erfarna ryttare igen. För att göra olika rörelser så måste ju förutsättningarna - förberedelserna vara rätt.

Ett exempel är galoppen blir som fattningen.
Drar man det ett steg längre - fattningen blir som förberedelserna har varit.
En perfekt galoppfattning kommer när häst och ryttare har fattat ur det rätta LÄGET

Det man tränar är ju egentligen inte att hästen skall bli bättre på att fatta galopp - utan att häst och ryttare skall bli bättre på att hitta LÄGET ( sedan ökar galoppkvaliten med hästens styrka - men denna styrka kan inte heller tränas upp om man inte hittar det rätta LÄGET - så att det går att träna rätt styrka)

De som ideligen sysslar med att hitta läget - om och om igen är ju alla balanskonstnärer.

Tänk dig en akrobat på lina - det kretsar hela tiden runt det där läget - hamnar h*n det minsta för långt ifrån så faller den, och även om h*n hittar läget så är det flyktigt och måste hittas igen och igen - så länge man röra sig...
Står man still är det lättare att behålla.

Det finns speciella muskler som är designade för att syssla med denna kroppens finmotorik.

Tidigare pratade jag om de ytliga ryggmusklerna med Malisnky

Nu handlar det om du djupa Multifidus.

Dessa är korta muskler som löper mellan två eller tre kotkroppar i taget.

Det är små finjusteringar i multifidus som håller akrobaten kvar på linan.

I all muskler finns något som heter proprioceptorer.
Dessa kommunicerar med hjärnan om var kroppen är Kinestetiskt (stavn? ) sinne kallas det.
Alltså vår uppfattning om hur kroppen förhåller sig till rummet

I Multifidus finns det många flera proprioceptorer - då deras uppgift är just att hålla balansen.

Kallas ofta hållningsmuskler eller stabiliserade muskler - och ser lite annorlunda ut än rörelse musklerna.

En häst som där ekipaget hela tiden strävar efter att hitta LÄGET
med sina multifidus får ett särskilt sätt att röra sig på

- man kan faktiskt se ibland hur både häst och rytatre använder sig av små förändringar i hållningen för att försöka hitta LÄGET

Man kan också se att detta sätt att hålla balansen saknas

Man kan också se hur häst och ryttare går i och ur tillståndet.
Hur de ibland kommer så långt från läget att rörelsen blir helt misslyckad.

Givetvis känns det också när man själv rider.

Jag kan utveckla mer senare om du vill.

nu har jag annat att göra ett tag

Senast ändrad:

*ALLMÄNT KL*
Nu tror jag bestämt att vi måste fråga AvG vad hon håller på med o varför, innan Bukes oäkta Vet. medicinare konstaterar hur ont hästarna får i hela kroppen:crazy:

Denna ännu oäkta vet. medicinare avvaktar mer forskning i alla fall. Den som presenterats hittills är inte helt entydig åt något håll. :p

Däremot kan jag tycka att det SER väldigt ofysiologiskt ut, men så ser även mänskliga gymnasters övningar ut stundtals... :crazy:

Jag förstår en del av det du skriver men kan inte bedöma mycket av det, jag är inte heller veterinär elller annan expert så jag tror inte heller fler försök att förklara hjälper tyvärr. Det blir för komplicerat och teoretiskt och elementärt på en gång. :crazy:

Jag säger inte att du har fel, för jag vet inte. En del som jag hänger med i låter rimligt och klokt.

Trodde vi var klara med att balans inte är bara att ramla. Du hade inte behövt ta hela igen, det blir bara långt och jag undrar om du tror att jag nyss började rida.

Balansen är just en av de saker jag funderade på, vad som händer balansmässigt

Man kan också se att detta sätt att hålla balansen saknas

Man kan också se hur häst och ryttare går i och ur tillståndet.
Hur de ibland kommer så långt från läget att rörelsen blir helt misslyckad.

Menar du att du ser detta på Anky? För jag tycker mej ibland se det i rollkuren (pratr om när Anky rider jag går int ens in på de andra -vill inte ens titta på dem knappt) men inte alls så tydligt som du säger där. :confused:
Menar du även i hennes program? Jag menar, inte ens övriga elitryttare är väl alltid i total balans, särskilt när de rider fram:confused: Jag är ute efter om det är påtagliga skillnader. Tycker du det?

Delvis KL

Jag är mer inne på att verkligen försöka förstå mer av vad som leder till att hon lyckas trots allt, att hon envisas med att fortsätta trots allt, och hur tanken är från henne.

Medan axel mailar henne o frågar så funderar jag vidare i mina banor.

Funderingar :
Man stretchar en häst i nacken genom att böja halsen framåt coh dra in nosen (man står med sin axel under hästens huvud) Så har jag lärt mej. Det blir lite samma tanke som Rk, tror ajg. (Nu får andra säga emot)
Som jag förstår rollkur så om man gör som hon gör på rätt lång tygeln med hästen kvar i handen vilket inte ger bara dra in nosen utan "välvning" i nacken, så stretchhas faktiskt överlinjen, manken kommer upp o ryggen, men det kommer då mer framifrån, i alla fall inte enbart bakifrån. MEN ryggen kommer med om man inte sitter tungt och trycker ner den tror jag:idea:
Och jag tänker då på hur hon nästan står och kanske med det släpper upp ryggen det som krävs för att rörelsen inte ska bli bara i nacken utan hela vägen.

Nån som hänger med??:confused:

Det är svårt att "dra" in nosen, precis som axel skrev skulle folk inte behöva graman annars:angel: . MEN att göra det med längre tygel och som jag skrev ovan, successivt och med hästen med i välvningen möter inte samma motstånd.

Jag jämför med hur hoppryttare rider.

Det mindre duktiga hoppryttare gör är att helt enkelt trycka på coh hala in nosen coh böja och dra, men det de riktigt duktiga gör är något annat. Jag ser rollkuren som en slags dressyrvariant men vidareutvecklad.

Det handlar alltså inte enbart om att dra in nosen, och böja. Det är som jag tänker inte enbart en rörelse i nacken alls. Men det kan bli det om ryttaren gör fel och då kan ajg förstå hennes varningar. Bla får man nog inte sitta tungt och trycka ner ryggen:crazy:

Sen gör hon det extremt långt. Jag vet inte om det är bra eller skadligt, jag tycker inte det ser ett dugg bra ut. Jag undrar vad det innebär för bakdelen att man delvis gör tvärtom och tar det framifrån. Men baken är ju med också.

Men jag funderar om det finns delar som inte är så dåliga och hemska som vi tycker det ser ut och om det finns något att lära, hemska tanke.

Ledsen för mastodontinlägg, orkar sällan läsa dem noga själv:o
nån som fattar nåt? Det är svårt att förkalra.

OBS! jag praktiserar det inte och är inte FÖR, bäst att säga..

Denna ännu oäkta vet. medicinare avvaktar mer forskning i alla fall. Den som presenterats hittills är inte helt entydig åt något håll. :p

Däremot kan jag tycka att det SER väldigt ofysiologiskt ut, men så ser även mänskliga gymnasters övningar ut stundtals... :crazy:

:rofl:

Precis så ser elitgymnaster ut också, ofysiologiskt, för min kropp i alla fall:angel: :crazy:

hur man än vänder sig har man arslet bak.:crazy:

För att inte missförstås av någon - var jag tydlig i mitt inlägg till dig, det var inte personligt.

Angende vad som händer balansmässigt så är ju kroppen i ständig rörelse - så vad som sker skiftar ju från moment till moment.
det finns ju olika sätt att kompensera.

Paul Belasik har som sagt gjort intressanta rörelseanalsyser i "Exploring Dressage Technique" bla. det jag skrev om passagen förut

Det jag skrev om att gå i och ur - var allmänt menat.

Knapplån.

Efter en veckas läsning har jag äntligen kommit ifatt i tråden och den fråga jag ställer mig som knappt har behandlats är hur vi ska kunna förhålla oss till en teknik som är uppenbart hemlig. Jag får en känsla av sekt där endast några få invigda får ta del av hemligheten. Detta är för mig den största skillnaden mot den "vanliga" dressyren där alla går efter samma system, d v s du kan fråga vem som helst och du kan få ett svar, som inte är hemligt, utifrån den nivå du befinner dig på.

Någon skrev en liknelse om en F1-bil. Visst, jag vet inte hur den är att köra och jag skulle inte ha en aning om hur det känns. Men, om jag skulle vilja veta kan jag få informationen av dem som vet hur det går till.

Jag var själv på Flyinge och såg clinicen och det jag har kvar i minnet är hur A poängterade vikten av att hästen är kvick på hjälperna. När jag tycker min häst är snabb är hon en snigel i jämförelse. Här tror jag mycket av A:s styrka som tävlingsryttare ligger, allting blir precist. Hon berättade också att för hennes hästar betyder skänkeln endast framåt, d v s hon använder den inte annars. Vi fick ingen demonstration av RK men fick höra att hästarnas form varieras mycket under ett pass. Som vanligt satt publiken (antar jag) och väntade spänt på frågan som ingen vågade ställa... Tycker också att det känns lite obehagligt när tränare/make vakar över det hela som en hök (se sektteorin).

När det gäller filmer som vi kan se på nätet tycker jag det känns som korrigeringsridning, och det är väl inte vad jag väntar mig att se på framridning till en GP. Då borde det bara vara att mjuka upp, värma och checka av.

OK. Tyckte det lät som överdrivet pedagogiskt bara.

Men ang balans så hade det varit intressant om det var just något man ser mer hos henne. Jag skulle gärna vilja se mer att vad det är som skiljer, som gör att man ser skillnaderna mellan hennes hästar o andra, vad gäller negativa effekter.

Mina funderingar och reflektioner.

Jag är med på det du säger att stretchen säkert går hela vägen över ryggen annars vore den meningslös :confused:

MEN i detta extrema ytterläge som det blir i RK kan man inte samtidigt begära samling - eller? Hästen kan kanske gå i balans/jämvikt men inte samtidigt med omvinklat bäcken och vinkla höft, knä och has för att bära mera vikt. Eller kanske den kan börja göra det om den sakta vänjs och längs ut?

Är baken verkligen med i RK? Eller är det bara ett sätt att länga överlinjen till max? Träna hästen på att vara rund och kanske att det mer blir med automatik som rumpan ska hamna under hästen när näsan kommer upp... (tänk en gunghäst fast i rund form :idea: )

Jag stör mig dock på att denna extrema form av stretch måste ske samtidigt som hästen faktiskt springer..

En sak till - är inte vikten av ryttaren konstant på hästens rygg oavsett om man står eller ej? Man har ju samma vikt som hästen bär upp, och förhoppningsvis passar sadeln så pass att den fördelar vikten jämt över bossorna även när man står i stigbyglarna...
Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar