Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte läst de böckerna men ditt citat blir jag inte klok på riktigt, hur kopplar du det till ridning och rollkur.
Det får du nog förklara.
Du skriver om att ha ont även när man inte har ont och att inte kunna göra ngt öht
Hur drar du parallellen till Ankys hästar
Jag fattar faktiskt inte, men är kanske trög
Och Susan, ser du något positivt i hennes ridning alls?
jag kan svara på dina frågor
Om en häst eller en människa är halt länge - så ändras rörelsemönstret, och detta förändrade rörelsemönster kommer att finnas kvar även efter att smärtan försvunnit.
Det är ju det all rehabilitering går ut på - att hitta tillbaka till ett naturligt rörelsemönster I texten ovan menar man då att en individ har anpassat sitt beteende efter något som inte längre akut pågår
Någonstans i denna tråd har jag tom. skrivit att hon inte skulle vara där hon är om hon inte hade en hel del kvaliteter som ryttare. Så självklart finns det possitiva saker med hennes ridning. Det kan nog alla se - även om man inte nämner det i varje inlägg.
Men sedan får du hålla reda på vad jag som person skriver - och vad som står i citatet från Wikipedia (vilket jag inte författat )
också vilka paralleller jag drar och vilka paralleller andra har dragit.
Det jag har menat är att individer som straffas när de protesterar - drar sig för att protestera.
Det är inget konstigt - vanlig simpel psykologi.
Så här _tror_ jag - man tänker om inlärd hjälplöshet och hästens rörelsemönster
Om en häst eller en människa är halt länge - så ändras rörelsemönstret, och detta förändrade rörelsemönster kommer att finnas kvar även efter att smärtan försvunnit.
fler paralleller
Om du tänker dig en travare som går med uppkäk mycket och att den är kort, så kan den till slut inte ens "skritta normalt i en grimma".
Den börjar nästa röra sig som en kråka med framdelen - den gungar sig fram med kroppen - kan du se det framför dig? Har diu sett mycket travare och tänkt på hur de rör sig?
Ett annat exempel är ju den felaktigt gramanridna hästen som med gramanen hindras att använd halsen som en balansstav. En häst som gått kort i nacken länge är det ju svårt att få ut halsen på - den tror ju att det inte går.
Verkningen av gramanen kvarstår länge efter att den är bortplockad. Är du med?
Nästa exempel friserselen - där hästens ena ben lyfts när det andra sätts i backen - helt enkelt för att de är ihopknutna.
I en friesesele så måste hästen pga tvång lyfta frambenen högt oavsett om de fysiologiska förutsättningarna medger det eller inte.
Denna häst ändrar ju sitt naturliga rörelsemönster och får ett rörelse mönster anpassat till situationen (selen) på samma sätt som den halta hästen eller den som gått med käk eller graman.
frågan är då här om rollkuren passar in i detta.
Är det så att rollkuren när den placerar hästen i en onaturlig form - permanent påverkar hästens sätt att röra sig - även när den inte går i rollen?
Om du bortser från att huvudet vid tävling är så att nacken är högsta punkt - är någon annan del av hållningen - framförandet en konstlad produkt av rollen?
Det vet inte jag - och orkar inte heller tycka något om.
Nu har jag varit borta ur diskussionen länge eftersom jag vart och provat ut ny dressyrsadel bland annat!
så jag sammanfattar lite.
Hallonsoda - ditt citat per ovan:
men nu är du ute och cyklar tycker jag om jag läser dig rätt och du drar ett likhetstecken mellan RK och modern dressyr i fråga om "flash", bensprattel, sänkt ryggaktivitet osv?! Var är det påvisat att detta är tydliga tecken på RK eller varför skulle dessa symptom vara tecken på att de är rollkurade? det finns HUNDRA andra sätt att rida på för att få dessa uttryck, helt plötsligt har det blandats ihop med att det är Rollkur som orsakat det?! När du säger RollkuraDE hästAR - vilka fler syftar du på då?
Men det är precis den typen av frågor vi diskuterar Är det så?
Det är här det vore intressant med syn punkter. Vad tyder på att det är så? Hur ser det i så fall ut. Du har beskrivit uppkäk och graman
tex, hur ser då en sån här häst ut ? Det är där det blev intressant.
På vilket sätt syns det på hennes hästar, som på dem du nämner? Det kan jag inte se. Men jag undrar vad andra ser.
Den skillnaden jag tycker mig se mellan dessa två hästar är att jag tycker att Matines rörelser är mer naturligare, dom är mjukare medan Salinero är mer ryckig, jag tycker dock Salinero ser mjukare ut i Ankys video men där har hon inte haft honom så länge. Bonfire rörde sig oxå ganska ryckigt.
Kan det vara en gemensam nämnare
Jo jag vet att du skrev det, men hittade inte. Men vad tycker/tror du då ÄR det positiva? Vad kan man se?
Men jag tror jag frågade förrut: tycker du inte de ser ut att kunna protestera? Särskilt Krack C gör ju det i en video. (den från gräsbanan)
Jag är med i hur du tänker och har sett travare o gramanridna hästar bla, och håller helt med om det. Jag ser absolut faran ang rollkuren - definitivt.
Men det är precis den typen av frågor vi diskuterar Är det så?
Det är här det vore intressant med syn punkter. Vad tyder på att det är så? Hur ser det i så fall ut. Du har beskrivit uppkäk och graman
tex, hur ser då en sån här häst ut ? Det är där det blev intressant.
På vilket sätt syns det på hennes hästar, som på dem du nämner? Det kan jag inte se. Men jag undrar vad andra ser.
Man kan också se att detta sätt att hålla balansen saknas
Man kan också se hur häst och ryttare går i och ur tillståndet.
Hur de ibland kommer så långt från läget att rörelsen blir helt misslyckad.
Denna ännu oäkta vet. medicinare avvaktar mer forskning i alla fall. Den som presenterats hittills är inte helt entydig åt något håll.
Däremot kan jag tycka att det SER väldigt ofysiologiskt ut, men så ser även mänskliga gymnasters övningar ut stundtals...