Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Men nu är du ute efter en känsla, eller hur?

Jag är mer praktiskt/teoretiskt intresserad. Vad händer fysiskt i hästkroppen? Vad gagnas? Vilka strukturer och muskler påverkas i positiv mening?

Rent teoretiskt kan man väl förklara vad som händer när man kopplar ur även för någon som aldrig kört? Med bilder och beskrivningar?

Ja, men all ridning handlar ju om känsla. o ska man rida RK krävs otroligt mkt. "Valpen" ligger ju på rygg där o visst missbrukas det -som så mkt annat- .

det är lite som konsten att få hästen att lägga sig ner, utan våld.
Jag skulle inte klara av det heller, utan att behöva att ringa brandkåren.

Men nu är du ute efter en känsla, eller hur?

Jag är mer praktiskt/teoretiskt intresserad. Vad händer fysiskt i hästkroppen? Vad gagnas? Vilka strukturer och muskler påverkas i positiv mening?

Rent teoretiskt kan man väl förklara vad som händer när man kopplar ur även för någon som aldrig kört? Med bilder och beskrivningar?

Men jag tycker allt det teoretiska vad som händer i hästkroppen har diskuterats i 500 andra trådar redan som resulterar i att tråden låses eller ballar ur på ett eller annat vis och jag har säkert varit en av orsakerna till det :angel:

Därför är det väl roligt för en gång skull att kunna diskutera RK ur en annan vinkel utan att fokusera på korrekt och inte korrekt och vilka skador det kan medföra.
Hästar tar ju skador av all dålig ridning i kotor , knän och rygg.

Nu tex så diskuteras egentligen bara VAD vi skall diskutera , det här tycker inte jag är en diskussion dock utan bara en maktkamp om för och emot men det kanske var det som en del saknade när dom inte kallar det en diskussion ???

Vi som diskuterar själva ridningen är ju inte heller FÖR rollkur i den bemärkelsen att vi kan eller vill stå upp och försvara metoden.... Det känns lite som att vill man diskutera själva ridningen så är man automatiskt helt plötsligt FÖR rollkur och måste ställa till svars för det :confused:

Senast ändrad:

Det känns lite som att vill man diskutera själva ridningen så är man automatiskt helt plötsligt FÖR rollkur och måste ställa till svars för det
Visst känns det så.
Därför har det nu varit roligt att försöka titta på det med olika linser o försöka förstå vad som händer.

Vi som diskuterar själva ridningen är ju inte heller FÖR rollkur i den bemärkelsen att vi kan eller vill stå upp och försvara metoden.... Det känns lite som att vill man diskutera själva ridningen så är man automatiskt helt plötsligt FÖR rollkur och måste ställa till svars för det :confused:

:bow: :bow:
Har också försökt säga det:crazy:

Jag märker att jag tycker mej hamna i en motsatsställning till de som är emot istället för en diskussion.:crazy:

F ö återigen :bow: för axel också :p . Det är ju precis känsla som ridning handlar om. Och det allra svåraste också. Det sätt man rider EN häst på kan faktiskt vara fel för en annan och t o m direkt skadligt om inte ryttaren har känslan och förmågan att anpassa sin ridning till varje häst. OCh det är väl en del av det man kallar ryttarkänsla som några få har naturligt men vi alla andra får kämpa för att nån gång försöka uppnå.
Har man det kan man förmodligen också klara att variera metoder på ett sätt den vanliga ryttaren inte kan - utan att skada hästen.

Har följt tråden med stort intresse! Jag tycker att frågorna är oerhört intressant, men alldeles tabubelagda eftersom det jämställs med att liera sig med den ondaste av ondskor att ens andas undran och fundering kring RK.

Ibland påminner debatten om att sila mygg och svälja kameler - för nog borde det finnas mycket annat hemskt och fel som förmodligen är mer utbrett än RK. Är RK verkligen ett större hot mot den allmänna hästhälsan än undermåliga underlag, felaktig utrustning, felaktig verkning etc? Och varför av allt som förekommer inom hästsporten är det just RK som är det värsta av det värsta, det som måste bekämpas till varje pris? Är det för att fenomenet RK gör sig så ”bra” (talande) på bild som gör att det är måltavla för så mycket kritik och får utgöra sinnebilden för den stora ondskan inom ridkonsten? :confused:

Några saker har jag särskilt hängt upp mig på i diskussionen:

För det första detta med inlärd hjälplöshet. Inlärd hjälplösheten är generaliserad, och kan därför kan inte läras in för specifika situationer utan omfattar hela individens tillvaro. Det är alltså hjälplösheten som sådan som lärs in, inte ett beteende i en speciell situation (t ex en RK-rörelse). Det går alltså inte att välja.

Vidare, eftersom alla individer - både djur och människor – ovillkorligen i någon mån är med om händelser som är utom deras kontroll som de ändå måste stå ut med, blir de immuniserade mot hjälplöshet i viss grad. De är vaccinerade mot sådana situationer som en följd av livets motgångar.

Och dessutom:inlärd hjälplöshet sänker inlärningsförmågan och gör att individen har svårt att lära sig om en respons har varit framgångsrik, även om den faktiskt har varit det. Hur är det möjligt att träna en häst till AgV:s nivåer mot den bakgrunden?

Så givet ovanstående, om AvG:s hästar alltså är inlärt hjälplösa måste hennes tänk och system (och de därpå följande framgångar enligt FEI:s bedömningskriterier) vara extraordinära, av alldeles andra orsaker än dem som diskuterats hittills. För vad hon om och om igen lyckas med är att bemästra och begränsa den inlärda hjälplösheten och hålla den på en för henne gynnsam nivå. Hon är med andra ett psykologiskt ess eftersom hon lyckas med något som står helt i strid med fenomenet inlärd hjälplöshet.

(Och om nu inlärd hjälplöshet leder till total apati och initiativlöshet kan i vi i alla fall trösta oss med att Ankys hästar inte är där ännu, med tanke på incidenten vid prisutdelningen i Aaachen. :smirk: :D )

Och för den delen: Bygger inte all ridning på att hästen i någon mån har gett upp? Inridningen i sig är ju en slags inlärd hjälplöshet för hästen. – ingen häst hade väl frivilligt valt att ha något på sin rygg, Det är kanske inte undra på att det på engelska benämns som ”break a horse”. Antagligen var de inte särskilt villiga de första vildhästarna som togs i människans tjänst... Alltså fick de till att börja med ”brytas ner” för att herraväldet skulle befästas. :crazy:

Men jag har svårt att tro att det går att komma någon vart med dressyren av något som helst djur – vare sig man heter AvG eller Lisa Lusis på Skogsmulle - utan att främja samarbete och viljan hos individen att göra det rätta. Framgångsrik ridning är förnöjt samarbete. Och en duktig ryttare är den som kan få hästen att tro att hon har ett val, och sedan få henne att göra det önskade. Alltså be om något för att på så vis kamouflera att man egentligen kräver, och därmed undvika att hästen blir inlärt hjälplös. Vi låter hästen tro att den väljer den bästa lösningen på situationen, medan den allra bästa lösningen givetvis vore att inte alls ha någon på ryggen. Så därför undrar jag vad som i denna bemärkelsen skiljer RK från annan ridfilosofi?

Det andra jag har hakat upp mig på är argumentet att RK-hästarnas ansikten ser missnöjda ut (?). Den som har möjlighet kan ju bege sig till närmaste träningsställe och studera ansiktsuttrycken och mimiken hos motionärerna. Hur ser de ut när de gör femtio situps eller hundra armhävningar? Nöjda och belåtna? Totalt avslappnade och harmoniska? Själv gör jag det i alla fall inte, men sådant vet en bra instruktör – och hän vet därför exakt var gränsen går för när det blir för mycket och exakt hur mycket de stackars motionärerna ska pressas för att må bra efteråt.

Inom ridningen, gäller det ju också att veta exakt var gränsen går för hur mycket hästen orkar just då och där - ryttaren (instruktören) måste veta exakt när träningsmomentet ska avbrytas för att hästen fortfarande ska tycka att det är roligt och givande.

(Ett undantag vore möjligtvis yoga men Ankys hästar tränar inte yoga, och jag känner inte till någon elitidrottare som enbart förlitar sig på yoga för att nå framgång.)

Oj vad långt det blev! :eek:

Edit: Är väl bäst att tillägga att jag inte är någon förespråkare av RK, men däremot diskussion och förståelse.

Senast ändrad av en moderator:

Jag svarar i dressyrmajens svar med fet stil igen.

Det du ser är att arbeta med ryggen ser jag något annat.........

Även fast det nu inte är en piaff AvG visar upp är det som skiljer deras piaffer åt det faktum att fuxen sätter sig och titta på hans kors.....i.o.m att han niger och lätt kan balansera en stegring ( heter det levad) är en mer gammal traditionell metod att piafferaoch har dessutom en högre med samlingen en korrekt form enligt TR o FEI.
Detta har jag tagit upp innan men AvG sätter ej sina hästar men därimot så blir det en annan kadens i piaffen då den arbetar genom rygg, kropp men uppåt med en helt annan takt och prescition som är en mer modern piaff där kadensen och takten prioteras. Se bara vårat nya stjärnskott de danska stoet (glömt vad hon heter)

Jag tycker varken att ankys eller danskans piaff är korrekt. Själv syftet piaffen anser jag ska vara att bakbenen vinklas och rygg och framdel kommer upp och lyfts. Den svartas piaff erhåller inte de kvaliteerna. Nog är den nya formen av piaffer mycket luftiga och precisa, men själva grundprincipen för hästens utbilning tycks vara borta i dem för att ryggarna inte är med :(. Jag har dock sett film på AvGs gamla häst B, och för dem gick det ju bättre enligt mitt sätt att se. Så hästarnas förutsättningar och personligheter spelar väl en stor roll de med.

Det är mkt svårare att behålla takten i piaffen som fuxen har i övergång till passage och eftersom det i tävl har en hög koff i dessa kan man väll ej hindra de tävlande att utveckla bättre poäng. Prova dessa olika typer av piaff i övergång till passage så får du själv avgöra vad du vill visa upp på tävling ;) :D

Hahaha, jag kommer nog aldrig komma upp den nivån. Just nu är jag nöjd om jag gör bra volter och skänkelvikningar.

Jag tror på dig angående övergångarna piaff-passage, och jag tycker den utvecklingen är tråkig. När power premieras högt tycks ryttarna rida med mer laddade hästar, och spända hästar lyfter gärna mycket på benen. Det är fullt möjligt för dem att lyfta väldigt högt utan engagemang genom kroppen.

FEI utbildar sina domare till att bedömma piaff och passage så. Jag tycker det är lite ledsamt att de inte följer sitt eget reglemente, och jag hoppas vi kan få se en återgång till klassiska ideal.

I detta som så mkt som blir modernt och utvecklas så beror detta endast på vad domarna poängsätter och dömer men visst ska man få ha en åsikt och själv är jag gammal som gatan :D

Hihihi jaa. Jag är en ungtupp (eller höna då :D). Min åsikt kommer sig av att jag tror att den gamla typen av bedömning genererade mer hästvänliga metoder, för att de som red med för mycket spänning sorterades bort, men jag kan ha fel, och allt var inte bättre förr.

Senast ändrad:

Den redigeringen var väl lite onödig.:crazy:
Han kände att han fick taktfel i slutan o försökte att titta om han såg ngt.
Han gjorde även en extra volt o klappade henne. Sen gick hon inte orent efter det. Och att se från ryggen om skummet i munnen är rosa- är inte lätt.

Han tittade direkt efter avslutningshalten på hennes mun o tog bara in henne på prisudelningen i skritt på bara tränsbett o utgick när de andra red ärevarvet

Nja jag skrev den redigeringen för att försöka motivera varför han inte utgick direkt. Jag tror inte att M bara fick ett taktfel. Jag tyckte inte det såg ut så, och jag fick medhåll av en vet som satt där med lång erfarenhet av dylika skador/taktfel/sträkningar. Efter sträkningen tyckte jag att hon gick orent. Det såg inte helt rent ut i resten av travprogrammet, och hon krumbuktade lite och det såg ut som hon var riktigt störd på något. Men jag är ju en lekman som både kan ha sett och mints fel.

Det har varit en lång diskussion om Matiné i Globentråden och jag tror inte avsikten med bilden här var var att starta en ny:crazy:

Om hennes rygg mm ska diskuteras är det väl bättre att ta upp den tråden.

Här är det ju rollkur det gäller och vad jag vet rids inte Matiné så.

(Men vad vet jag)

För att kunna diskutera rollkur måste vi ha referensmaterial, alltså andra hästar som inte är rollkurade. M är en häst som många har sett och som det finns många åsikter om. Jag tycker att hon på ett sätt "personifierar" (eller "hästifierar" :angel: ) konflikten mellan den gamla skolan i dressyren och den nya.

Rollkur kan ju sägas vara ett reslutat av den moderna dressyrbedömningen. Fokuset ligger på flash och power och vissa människor dristar sig till vad som helst för att få fram det som domarna vill ha.

Om man ska diskutera hur rollkur fungerar och hur det bedöms måste man få jämföra med andra ekipage som inte använder sig av rollkur. Ms ryttare gör antagligen inte det, men ändå kan man hitta många kännetecken som rollkurade hästar uppvisar hos henne. Jag tycker att en intressant aspekt i den här frågan är vad som kommer av rollkur och vad som inte gör det.

Matine kan uppenbarligen prestera som rollkurade hästar utan att själv vara rollkurad. Hur ska domarna veta vad som kommer av en rollkurad form och vad som kommer av en häst med antagligen medfödda exceptionella rörelser?

Jag hade den också sparad på svenska och läste den då. Ja det är mycket matnyttigt och bra på den, men det är inte en objektiv beskrivning av rollkur och jag vill gärna höra båda sidor och ta ställning sen så gott jag kan, och höra mer fakta som underlag.

Öht har jag, oavsett vad det gäller, svårt att helt köpa starkt färgade beskrivningar. Man vill gärna höra båda sidor och framförallt lära sig mer själv på köpet. Om inte annat av nyfikenhet också.

Jag håller med dig helt! :bow: :bow:

Men just i diskussionen om tycker jag ena (rollkurs)sidan är oetisk, och därför har jag tagit ställning mot den.

Ibland påminner debatten om att sila mygg och svälja kameler - för nog borde det finnas mycket annat hemskt och fel som förmodligen är mer utbrett än RK. Är RK verkligen ett större hot mot den allmänna hästhälsan än undermåliga underlag, felaktig utrustning, felaktig verkning etc? Och varför av allt som förekommer inom hästsporten är det just RK som är det värsta av det värsta, det som måste bekämpas till varje pris? Är det för att fenomenet RK gör sig så ”bra” (talande) på bild som gör att det är måltavla för så mycket kritik och får utgöra sinnebilden för den stora ondskan inom ridkonsten? :confused:

Själv tror jag att anledningen till att det är så diskuteras i så stor omfattning beror på att bland de som är aktiva och insatta blir det en sån stor motsättning till utbildningsskalan och så stor oförståelse hur RK-HF kan bli en stor framgång.
Naturligtvis finns det andra mer skadliga ämnen att ta upp men de kanske närmare till att vi kan förstå att tex en dålig verkning-skoning är skadligt.

För det första detta med inlärd hjälplöshet. Inlärd hjälplösheten är generaliserad, och kan därför kan inte läras in för specifika situationer utan omfattar hela individens tillvaro. Det är alltså hjälplösheten som sådan som lärs in, inte ett beteende i en speciell situation (t ex en RK-rörelse). Det går alltså inte att välja.

Men visst kan vi i specifika tillfällen lära in en hjälplöshet i.o.m att utesluta en annan utväg för hästen och det betyder väll inte att hela hästens tillvaro präglas av hjälplöshet ...eller

Vidare, eftersom alla individer - både djur och människor – ovillkorligen i någon mån är med om händelser som är utom deras kontroll som de ändå måste stå ut med, blir de immuniserade mot hjälplöshet i viss grad. De är vaccinerade mot sådana situationer som en följd av livets motgångar.

Du kan oxå vända på det.....*att stå ut med* som du skriver kan oxå betyda en viss trygghet genom att betona en positiv inlärning och som jag skrev förut att alltid bara ha en väg att gå och för hästen inte ska ha ett val kan låta hemskt men tror faktist att dom har en stor förmåga att acceptera och växa som individer om du kan styra hjälplösheten till något positivt och då kan *motgångarna* bli framgångar.

Och för den delen: Bygger inte all ridning på att hästen i någon mån har gett upp? Inridningen i sig är ju en slags inlärd hjälplöshet för hästen. – ingen häst hade väl frivilligt valt att ha något på sin rygg, Det är kanske inte undra på att det på engelska benämns som ”break a horse”. Antagligen var de inte särskilt villiga de första vildhästarna som togs i människans tjänst... Alltså fick de till att börja med ”brytas ner” för att herraväldet skulle befästas. :crazy:

Jag har mkt svårt att kunna förstå din inställning till hantering av hästar överhuvudtaget........har du inte följt den utvecklingen som innehåller individanpassad positiv hantering och har inget med att *bryta ner* eller att få hästen *att ge upp* och förstår inte att du ens tar upp ovanskrivna gammla sanningar när vi så länge sen övergett denna typ av hantering....retar upp mig faktist!

Oj vad långt det blev! :eek:

Edit: Är väl bäst att tillägga att jag inte är någon förespråkare av RK, men däremot diskussion och förståelse.

Ja, det vart långt och insåg efter att försöka möta dina argument att dessa var alldeles för mörka och motsägelsefulla för att jag skulle orka med.

Jag vet inte riktigt vad du vill säga egentligen mer än att läsa en hel tråd och sedan bara berätta hur fel alla haft i denna då det mesta du skrivit redan har tagits upp flera gånger.....

Om man ska diskutera hur rollkur fungerar och hur det bedöms måste man få jämföra med andra ekipage som inte använder sig av rollkur. Ms ryttare gör antagligen inte det, men ändå kan man hitta många kännetecken som rollkurade hästar uppvisar hos henne. Jag tycker att en intressant aspekt i den här frågan är vad som kommer av rollkur och vad som inte gör det.

Matine kan uppenbarligen prestera som rollkurade hästar utan att själv vara rollkurad. Hur ska domarna veta vad som kommer av en rollkurad form och vad som kommer av en häst med antagligen medfödda exceptionella rörelser?

Men HALLÅ O STOPP NU !!!!!!

Vad är det för kännetecken som M uppvisar och presterar :confused: :mad: :mad: som skulle ha likatecken till RK ??!! och vad har du på fötterna för att överhuvudtaget prata om vad Andreas *antagligen inte andvänder sig av RK.............

Jag vet inte om han använder sig av rollkur eller ej. Jag tror inte att han gör det, men jag har heller inte bevis för att han inte gör det.
Jag skulle väl ha struntat i att ha med antagligen, för klart är ju att A inte tränar för Anky och därmed inte använder sig av RK. Sedan har jag ingen aning om han använder sig av rollkursliknande metoder.
Jag tror inte det, men jag utesluter det inte heller.

Jag skrev lite luddigt, men det jag menade på var att båda M och AvGs hästar båda två enligt mig har sänka ryggar och sprättande ben.

Ja, det vart långt och insåg efter att försöka möta dina argument att dessa var alldeles för mörka och motsägelsefulla för att jag skulle orka med.

Jag vet inte riktigt vad du vill säga egentligen mer än att läsa en hel tråd och sedan bara berätta hur fel alla haft i denna då det mesta du skrivit redan har tagits upp flera gånger.....

Du måste ha missförstått mig totalt. Jag ville - precis som du själv delge mina egna tankar. Därför att jag tycker att anti-RK-diskussioner ofta låter skrämmande lik ren och skär propaganda, där inget får ifrågasättas och det omöjligtvis kan finnas något att diskutera.

När har jag skrivit att jag anser att en häst ska brytas ner. :eek: :mad: Vad jag skrev var att själva fundamentet som dagens ridning vilar på förmodligen inte har varit ett frivilligt val från hästens sidan - om vi nu ska hårddra saker och ting.

Och hur får du det att gå ihop - att jag skriver att alla har haft fel men ändå skriver vad alla redan har skrivit? :confused:

Jag vet inte om han använder sig av rollkur eller ej. Jag tror inte att han gör det, men jag har heller inte bevis för att han inte gör det.
Jag skulle väl ha struntat i att ha med antagligen, för klart är ju att A inte tränar för Anky och därmed inte använder sig av RK. Sedan har jag ingen aning om han använder sig av rollkursliknande metoder.
Jag tror inte det, men jag utesluter det inte heller.

Jag skrev lite luddigt, men det jag menade på var att båda M och AvGs hästar båda två enligt mig har sänka ryggar och sprättande ben.

Du skriver inte bara luddigt utan att du kommer med och slänger ur dig saker som du inte har en aning om :devil:

Friesersele på fuxen med tuppspattsgång och nu finns det en chans att Andreas rider RK :devil:

Kan du inte tänka lite först innan du kastar ur dig saker du anser vara sanning när du inte har någon som helst fakta eller bevis till att det skulle vara så ??????

Jag har inte sagt någonting om friesersele på fuxen. Jag sa att jag läst en artikel om frieserselar. Sedan tror jag inte att A rider rollkur, och jag har definivit inte sagt att det skulle kunna vara sanning. Jag skrev att jag inte tror att A använder sig av rollkur, men att jag inte utesluter att han använder sig av rollkursliknande metoder. Med detta menar jag att jag inte vet hur hon tränas, och därför bildar jag mig inte någon uppfattning om honom innan jag sett honom i verkligheten. Jag har inte dragit några som helst slutsatser om Ms träning utefter det hon presterar när jag sett henne på tävling.

När jag skriver inlägg försöker jag kontrollera sanningshalten alt. säga att jag inte har tillräcklig kunskap. Naturligtvis brister jag i min strävan, och det är vänligt om det då påpekas, för jag vill inte kasta ur mig något som saknar grund.

Du måste ha missförstått mig totalt. Jag ville - precis som du själv delge mina egna tankar. Därför att jag tycker att anti-RK-diskussioner ofta låter skrämmande lik ren och skär propaganda, där inget får ifrågasättas och det omöjligtvis kan finnas något att diskutera.

När har jag skrivit att jag anser att en häst ska brytas ner. :eek: :mad: Vad jag skrev var att själva fundamentet som dagens ridning vilar på förmodligen inte har varit ett frivilligt val från hästens sidan - om vi nu ska hårddra saker och ting.

Och hur får du det att gå ihop - att jag skriver att alla har haft fel men ändå skriver vad alla redan har skrivit? :confused:

Men har dom som skrivit i denna tråd (inte mig inräknad e.s jag bara varit medverkande en liten tid) andvändt sig av ren propaganda, det tycker faktist inte jag.

Nyanserna på denna tråd har varit stora och mkt utav det du skrev har redan tagits upp och vänds på med stora skillnader av åsikter och tankar...det menade jag utan att tycka det är fel eller rätt.

Jag tycker i alla fall att dina tankar är intressanta.. ingen har ju, och påstår sig inte heller, ha något svar.

Jag har inte sagt någonting om friesersele på fuxen. Jag sa att jag läst en artikel om frieserselar. Sedan tror jag inte att A rider rollkur, och jag har definivit inte sagt att det skulle kunna vara sanning. Jag skrev att jag inte tror att A använder sig av rollkur, men att jag inte utesluter att han använder sig av rollkursliknande metoder. Med detta menar jag att jag inte vet hur hon tränas, och därför bildar jag mig inte någon uppfattning om honom innan jag sett honom i verkligheten. Jag har inte dragit några som helst slutsatser om Ms träning utefter det hon presterar när jag sett henne på tävling.

När jag skriver inlägg försöker jag kontrollera sanningshalten alt. säga att jag inte har tillräcklig kunskap. Naturligtvis brister jag i min strävan, och det är vänligt om det då påpekas, för jag vill inte kasta ur mig något som saknar grund.

Nu får jag be om ursäkt.....det var true_blue som tog upp frieserselen :bow: :bow: FÖRLÅT !

Att diskutera med en saklig och sanningsenlig grund är viktigt !
Kan t.o.m handla om att göra sig skyldig till rena olagligheter om man tar upp personer IRL och anklagar dom till något de inte gör så vi kan väll *tagga ner* lite....sen kanske jag blir lite brysk....förlåt !

Delvis kl

och hur många här har sanningen, varken du, jag eller just så många andra... Brink har ju också sagt på clinics att hästen rids "deep and round" och var går gränsen för rollkur? Vad är djup och rund, vad är bakom lod.. när blir det oetiskt!? När jag som betraktare tycker det ser "för mycket ut" är det DÅ det blir djurplågeri, eller när de som bär på fakta och kunskap anser det?

Är det inte så att när vi människor har hittat ngt sätt att nå framgång, gör vi det i absurdum.. kanske rollkuren är just det sättet.. att det blir för mycket.. för medlet helgar ändamålet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar