Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Hej! Jag skriver in mina synpunkter i bred stil. Orkar inte quota.

Är det så det ligger till? Och finns det något i det hon gör som är ok för att det faktiskt får hästarna såna när hon visar upp dem? ÄR det hästar som normalt sett utanför tävlingsbanan är försatta i hjälplöst tillstånd? Eller är det vi tycker förefaller förfärligt ur hästsynpunkt inte fullt så förfärligt?:confused:
Är hästarna negativa till arbete, vilket de borde vara utifrån allt negativt som man kan läsa om i länkarna här tex. Borde de inte visa större ovilja och protest? Hästar är inte så dumma, och hon ser inte ut att rida dumma hästar precis.

De SER i mina ögon nertvingade ut, det ser obekvämt och förfärligt ut. Men när hon släpper upp dem gör de inte stor affär eller försöker komma undan:confused: Inte heller protesterar de när hon tar ner dem.

Jag är inne på Susans linje med inlärd hjälpläshet. Hästarna är inte dumma, och när de går i hyperflexion har de inget att säga till om. När de sedan får gå i en tävlingsform vet de att minsta protest möts med hyperflexion och antagligen smärta.

Rider hon så långa stunder, så som det sägs, eller som hon själv säger :confused: korta?

Jag har egentligen ingen aning. Men jag har sett youtubevideor från framridningar där hon rollat länge.

Hypotetiskt:
Skulle det kunna vara något positivt med den stretchningen korta stunder?
Måste det vara negativt även korta stunder? Eller pratar om långa stunder dvs halvtimmevis, när man fördömer?
Är det skadligt för hästen att ALLS stretchas ner dit? För vi stretchar ju på många andra sätt, tex bogar, nacke, ben, mm.:confused:

Nu är jag ute på ganska djupt vatten, men jag vet att hästar har ett nackband som går längs hela hästens nacke. När hästen hyperföexas tänjs detta ut. Hästen ser inte heller bra, för dess synfält domineras av marken pga huvudets position. Dessutom fäster väl nackbandet i manken, så när hästens hals sänks följer manke och bog med.

Det är väl det man varierar i hög resp låg form, lyftande av framdelen och bog. Och naturligtvis andra delar av hästens kropp. Men just lyftande av framdel (bog) är en stor del i det samlande arbetet.

Någon studie har väl gjorts på att skador i hästens nackbandsfäste är vanligt förekommmande bland ridhästar. Jag har tyvärr ingen länk eller bra källa att skriva ut här och nu, men jag vet att det finns andra här på forumet som har det.

Detta kan man ju tänka sig beror på att hästarna gått i en djupare form än tidigare, men det är ju bara antagelser eftersom något helt relevant jämförelsematerial inte finns.

När någon gör något annorlunda tror jag det kan vara klokt som sagt att sätta sig in i tänket och se om något av det kan vara bra och fungera - eller inte. Vad gör hennes hästar såna som du beskriver dem? Vem vill inte ha en sån häst om man är elitryttare?:confused:

Rent instintivt mår jag dåligt när jag ser rollkurade hästar. De ser så försvarslösa ut. Ryttaren dansar inte med sina hästar, utan hon kontrollerar dem i varje steg och gör illa dem i munnen när de inte lyder.

Ovanstående stycke är ju dock bara observationer som jag gjort i min empatiska del av hjärnan. Jag skulle aldrig själv kunna använda mig av en dylik metod utan att känna stora skuldkänslor för den smärta jag trott mig åsamkat hästen.

Hennes ridning premieras ju dock på tävlingsbanorna. Och nog har hon power i sina hästar. De är extremt energistinna. Men takten är inte riktigt diagonal i traven. Frambenen sprätter högt ovanför bakbenen. I piaffen och passagen åstakommer rollkurade hästar väldigt höga benlyft, men de lyfter inte ryggen och jobbar genom dem.

http://www.winecountrydressage.org/WorldCupPhotos/4-23WC-Final/anky-piaffe copy.jpg (lyfter mkt ben)

http://www.darkhorsestables.com/enya_piaffe3.jpg (lyfter även rygg)

AvG rider otroligt snyggt. Hennes hästar går med enorma rörelser och extrem precision. Men de jobbar inte genom ryggen.

Men är det ett för högt pris i så fall och var går gränsen som sagt
för att hästen plågas? Om det INTE är plågsamt korta stunder, men skulle kunna ge effekt, i större spänst tex, är det då ok? Eller aldrig?

Jag som kännande varelse tycker inte att AvGs form är okej. Å andra sidan så förekommer mycket annat i hästvärlden som antagligen är oändligt mycket grymmare, men det rättfärdigar, enligt mig, inte en sådan grymhet som hon utsätter hästarna för.

Om metoden defakto inte är plågsam så är det väl bara att använda den. Då har hela mitt kännande jag fel. Visst kan det vara så, men än så länge litar jag på mig själv.

SÄger absolut inte nu att man ska prova utan det är ett teoretiskt resonemang, lite för att reda ut vad vi egentligen är emot:confused:
Eller för.

Senast ändrad:

Du!
Länken på A. visar inte ens samma sak, utan passage eller en övergång.

Varför "sprätter frambenen"? Om du vill att den ska röra lika mkt bak som fram när den är samlad så kunde du titta på den där tuppspattfuxen på Globen:D . den studsade fram med verklig diagonal rätt takt-lika med alla ben:) . Takten var exakt.:bow:

Senast ändrad:

Jag måste tillägga att jag inte tycker om fuxens ryttarens hand och hästens mun, men jag tycker att hästens kropp jobbar på ett bättre sätt än den svartas.

Senast ändrad:

Haha, jag som sökte på amky piaffe trodde att jag fick fram det jag sökt på :angel:. Men det ändrar ändå inte faktum; de olika hästarnas arbete över ryggen. Jag kan rota fram en piaffbild på anky för att illustrera om du vill. Är du helt säker på att den visar passage? Hur ser du det? Jag är nyfiken.

Senast ändrad:

Jodå, den andra var fin, men det räcker inte med att kunna rida en korrekt piaff för att vinna OS.
S. skjuter på oxå

Senast ändrad:

Jag är inne på Susans linje med inlärd hjälpläshet. Hästarna är inte dumma, och när de går i hyperflexion har de inget att säga till om. När de sedan får gå i en tävlingsform vet de att minsta protest möts med hyperflexion och antagligen smärta.

Bara en parantes till att hästar verkligen inte är dumma, hästar lär sig fort som fan vad dom kan och inte kan göra inne på tävlingsbanan , det är därför hästar hoppar som gudar på framhoppningen men går inte över första hindret på tävlingsbanan för dom vet att dom inte behöver.

Så jag är rätt övertygad om att ville A´s hästar protestera inne på tävlingsbanan så hade dom lärt sig det för länge sedan.

För att inte tala om dressyrhästar som vet att ryttaren lägger ifrån sig spöt o lägger av.

Hennes ridning premieras ju dock på tävlingsbanorna. Och nog har hon power i sina hästar. De är extremt energistinna. Men takten är inte riktigt diagonal i traven. Frambenen sprätter högt ovanför bakbenen. I piaffen och passagen åstakommer rollkurade hästar väldigt höga benlyft, men de lyfter inte ryggen och jobbar genom dem.

Det håller jag med om men så länge dom övriga ekipagen visar nästan samma brister för det är ju inte bara Ankys hästar som går med sänkta ryggar sprätter med frambenen och har bakbenen kvar i stallet så vinner hon iallafall pga sin precision och hästarnas energi när hon utför rörelserna.

Allas vår underbara Matine´visar ju större brister med sprättande ben och sänkt rygg och kort hals men går med energi och höga benlyft så det är ju fler än Anky och så vitt jag vet så rollas inte Matine till vardags så jag tror inte alla dessa problem enbart kommer av rollandet i sig utan det är ett problem alla verkar ha oavsett träningsmetod.

Senast ändrad:

Det håller jag med om men så länge dom övriga ekipagen visar nästan samma brister för det är ju inte bara Ankys hästar som går med sänkta ryggar sprätter med frambenen och har bakbenen kvar i stallet så vinner hon iallafall pga sin precision och hästarnas energi när hon utför rörelserna.

Allas vår underbara Matine´visar ju större brister med sprättande ben och sänkt rygg och kort hals men går med energi och höga benlyft så det är ju fler än Anky och så vitt jag vet så rollas inte Matine till vardags så jag tror inte alla dessa problem enbart kommer av rollandet i sig utan det är ett problem alla verkar ha oavsett träningsmetod.

Jo, allt leder ju tillbaka till att spektakularitet premieras framför korrekhet. Håller med dig. Jag vet inte om saker var bättre för, men jag tycker inte att domarna dömmer riktigt hästvänligt. Sprättande ben och sänkta ryggar är synonyma med dressyren idag. Jag tycker det är fel, och jag bryr mig inte om det är Anky som gör det eller ej. En oflashig men korrekt häst borde bedömas högre än en flashig inkorrekt.

En parantes bara. Jag måste vara den enda som inte är hänförs av Matiné. Såg küren i globen på söndagen och herregud vilken svank den hästen har :crazy:. Och hon fick ju ont därinne. Det förstörde verkligen den magi som talats om i tråden.

Senast ändrad:

svar på inlägg #923

diskussionen här blir meningslös för att vi inte ens når dit att vi diskuterar hur en korrekt rörelse ser ut.

Vare sig utifrån TR. FEI. Riktlinjerna eller något annat.

En viktig skillnad tror jag ligger i om man tar för givet att de som bestämmer tar ansvar och alltid gör rätt - eller om man lyssnar på många och försöker bilda sig en egen uppfattning.

Nu har det ju varit tyst ett tag från true blue, vilket jag tycker är synd.

Vi är inte alls eniga i allt, men däremot respketerar jag henne för hon har en mycket gedigen kunskapsbas.

Liksom flera andra här, men det har blivit så tyst

JAg tror lite du missuppfattar vad vi egentligen diskuterar här, det är ingen som sagt emot dig angående att den här träningsmetoden inte är korrekt enligt FEI eller att Ankys sätt att träna är rätt bara för att hon vinner.

Den här diskussionen har inte ens handlat om vad som är rätt och vad som är fel. Vad som är korrekt och vad som inte är korrekt.

Den här diskussionen har handlat om att folk försöker sätta sig in i hur och varför hon tränar och vad det kan leda till och inte leda till.

Jag kan nog säga att det finns nog inte en person härinne som inte har reagerat negativt på bilderna som visar en häst i hyper rollning och tyckt det ser hemskt ut men som sagt det är inte det diskussionen handlar om för tillfället.

Jag tycker det ser fruktansvärt hemskt ut men det har jag redan sagt i femtioelva andra liknande trådar.

Nu är det din tur att komma med objektiva synpunkter varför du tror att hon tränar på det här viset. :p

Haha, jag som sökte på amky piaffe trodde att jag fick fram det jag sökt på :angel:. Men det ändrar ändå inte faktum; de olika hästarnas arbete över ryggen. Jag kan rota fram en piaffbild på anky för att illustrera om du vill. Är du helt säker på att den visar passage? Hur ser du det? Jag är nyfiken.

Det du ser är att arbeta med ryggen ser jag något annat.........

Även fast det nu inte är en piaff AvG visar upp är det som skiljer deras piaffer åt det faktum att fuxen sätter sig och titta på hans kors.....i.o.m att han niger och lätt kan balansera en stegring ( heter det levad) är en mer gammal traditionell metod att piafferaoch har dessutom en högre med samlingen en korrekt form enligt TR o FEI.
Detta har jag tagit upp innan men AvG sätter ej sina hästar men därimot så blir det en annan kadens i piaffen då den arbetar genom rygg, kropp men uppåt med en helt annan takt och prescition som är en mer modern piaff där kadensen och takten prioteras. Se bara vårat nya stjärnskott de danska stoet (glömt vad hon heter)

Det är mkt svårare att behålla takten i piaffen som fuxen har i övergång till passage och eftersom det i tävl har en hög koff i dessa kan man väll ej hindra de tävlande att utveckla bättre poäng. Prova dessa olika typer av piaff i övergång till passage så får du själv avgöra vad du vill visa upp på tävling ;) :D

I detta som så mkt som blir modernt och utvecklas så beror detta endast på vad domarna poängsätter och dömer men visst ska man få ha en åsikt och själv är jag gammal som gatan :D

*Spånar på*
Iom att det är lättare att lösgöra hästen i en lägre form, där hästen inte alls behöver vara samlad utan bara inte i framvikt. så tänker jag så här:-
de kanske inte är ute efter direkt samling där-tänker på när hon trampar- det är inte den piaffen som hon visar inne på banan, utan en där hon låter honom gå framåt mkt mer o inte kräver att han ska sätta sig.

Fortsätter...:D du menar alltså att det finns ett motiv i rollen men utan samling men med rygg och för att förtydliga takt och kadens kanske.
O om det är det läget hon nu kan kontrollera energin till max och lär så in hästarna den explosiviteten hon kan visa upp men då lägger till en samling på banan då faktist formen skapas bättre av en ärlig samling.

Är jag på rätt spår ??? Känns som snillerna spekulerar eller som susan skulle sagt...dumsmurfarna försöker härma storsmurfen:rofl: :rofl:

Du har rätt-
det skulle vara trevligt om han lättade ur där.
PS Du ska sova om nätterna, om du inte jobbar förstås DS

Med FL utveckling av min tanke så känns det ganska logiskt- att det är tanken:idea:
Vad säger Fio- den verkliga experten:p

Nja skämt* Men allvarligt. Kan det inte ligga ngt i det?

JAg tror lite du missuppfattar vad vi egentligen diskuterar här, det är ingen som sagt emot dig angående att den här träningsmetoden inte är korrekt enligt FEI eller att Ankys sätt att träna är rätt bara för att hon vinner.

Den här diskussionen har inte ens handlat om vad som är rätt och vad som är fel. Vad som är korrekt och vad som inte är korrekt.

Den här diskussionen har handlat om att folk försöker sätta sig in i hur och varför hon tränar och vad det kan leda till och inte leda till.

Jag kan nog säga att det finns nog inte en person härinne som inte har reagerat negativt på bilderna som visar en häst i hyper rollning och tyckt det ser hemskt ut men som sagt det är inte det diskussionen handlar om för tillfället.

Jag tycker det ser fruktansvärt hemskt ut men det har jag redan sagt i femtioelva andra liknande trådar.

Nu är det din tur att komma med objektiva synpunkter varför du tror att hon tränar på det här viset. :p

:bow: :bow:

Susan:
Jag kan inte säga i varje inlägg att jag tycker det ser förfärligt ut, även om jag gör det ofta nog just för att inte missförtås.

Du behöver heller inte tycka det är ok för att försöka förstå konceptet och hennes tänk, som ju tycks leda till resultat i alla fall och då kanske man måste våga titta på hur och varför?:confused:
Finns det något att lära :eek:
Du behöver inte vara orolig för att vi ska tro att du bytt fot bara för att du inte föreläser mot i varje inlägg:idea:

*kl*

Ser det här trevligare ut än Ankys rollande bara för att visa en annorlunda tränad häst :crazy:

http://www.fotokristerlindh.se/Globen061202.1/images/9C8D0244.JPG

Nej och ansiktet ser inte gladare och "slätare" ut än Ankys hästar.

Ang den diskussionen hur en häst som anstränger sej hårt, ser ut i ansiktet. Vilket var EN del av denna diskussion.

Det är just det som är viktigt, att inte enbart reagera på bilderna utan sortera lite, vad som är vad. Vad är rk-effekterna och vad är annat?

Men saken är ju den att tyckandet enligt FEI´s facit gör att Anky vinner OS guld på OS guld. Det är ju det vi försöker diskutera här hur det kommer sig. Det är ju trots allt FEI som utbildar domarna till att döma som dom gör idag och det är bara FEI som kan gå in och ändra på hur det skall bedömas.

Sen kan ju inte FEI göra så särskilt mycket än åt träningsmetoden mer än isåfall döma ner det dom ser inne på tävlingsbanan men eftersom det är så mkt bättre än dom flesta andra så vad göra liksom??

Tack. jag har försökt säga det ett antal gånger men du var mer konkret tror jag. Precis så har jag uppfattat diskussionen.

En parantes bara. Jag måste vara den enda som inte är hänförs av Matiné. Såg küren i globen på söndagen och herregud vilken svank den hästen har :crazy:. Och hon fick ju ont därinne. Det förstörde verkligen den magi som talats om i tråden.

JAG är hänförd av Matiné, som HÄST. Jag är inte mer hänförd över Andreas än andra ryttare. Man måste skilja på saker här med.

Hon har den utstrålning hon har bla lyser hon av engagemang. Det säger inte alls att hon rids 100 gånger bättre än andra, hon är nog en sån häst tror jag som skulle röra sig så och ha den utstrålningen in i döden:crazy:

Det jag i så fall ser hos Andreas är att han inte tagit ifrån henne det, men som sagt, det har mkt att göra med den hästens personlighet och rörelsemönster.

På söndagen var hon som sagt skadad och det kanske du inte heller ska gå efter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon