Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

svar på inlägg #923
Nu har det ju varit tyst ett tag från true blue, vilket jag tycker är synd.

Vi är inte alls eniga i allt, men däremot respketerar jag henne för hon har en mycket gedigen kunskapsbas.

Liksom flera andra här, men det har blivit så tyst
Det är faktiskt just ett sånt här inlägg som gör att man inte vill skriva någonting här. DU har just utnämnt någon till "expert". Betyder det att vi andra är dumma och inte kunniga. Vem är du som vet om någon har en gedigen kunskapsbas (jag säger inte att "true blue" inte är kunnig) eller inte?

Vi är många som faktiskt FÖRSÖKER att diskutera, medans andra bara vill mästra.
Om man tycker att den är helt ointressant, varför korvstoppa den med inlägg?
Man kan stillatigande bara se på när de okunniga svamlar.

Jag eftertlyser ett öppnare klimat
Den var fin:angel: :mad:
Vem står för klimatförändringen:confused: :angel:
*KL*

Var var vi innan det gick över till djurplågerimetoden?

Jag måste säga att jag har haft nytta av den här tråden:bow: o tänkt mer-Lägg ner, lägg ner ....då min ena gärna vill bli hög i formen.

Senast ändrad:

Det är faktiskt just ett sånt här inlägg som gör att man inte vill skriva någonting här. DU har just utnämnt någon till "expert". Betyder det att vi andra är dumma och inte kunniga. Vem är du som vet om någon har en gedigen kunskapsbas (jag säger inte att "true blue" inte är kunnig) eller inte?

Det är alls inte min avsikt.

Och jag tror du läser in något som jag alls inte har menat.

Det jag menar är att eftersom alla påståenden och tyckanden så starkt ifrågasätts "av den grupp som för tillfället är i majoritet" så blir det ett väldigt stängt klimat här.

Det är många diskussioner som människor lämnar.

Jag tycker faktiskt inte att man skall var tvungen att ha allt man kan på fötterna för att våga yttra sig här.

Jag efterlyser att man lyssnar mer på varandra - på alla - och att diskussionen håller sig mer till saken än vad den gör.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå att - om jag ger en person cred - att nån annan skall känna sig misscrediterad:confused:

Jag tycker att det börjar bli patetiskt nu.

Du måste verkligen lära dig hur man diskuterar.

Drar mig ur detta provocerande nu innan jag ställer till det riktigt!

Bye bye så länge!!

Men du!
Vi kan väl fortsätta- snälla:)
Ignorera!:idea:
Din häst var väl oxå väl hög tidigare:confused:
Hur är det nu?
Vad gjorde du åt det?

Varför är det en fråga om att vinna? Tror man att det handlar om det så förstår jag verkligen varför diskussionen hamnar i dödläge, men det kanske är svaret på frågan att en del har den uppfattningen.

Är det bara jag som ser diskussionen för just en diskussion - vilket jag nämnt typ femtielva gånger i tråden, dvs utbytandet av reflektioner om ämnets komplexitet, utan ett givet svar eller ultimat sanning? Återigen - kanske är det där det går snett - att vi ser det olika redan på den nivån, och att andra ser det som att det går ut på att förmedla en sanning eller ett svar, som skall gälla som slutsats i frågan?
Jag tror faktiskt att du satt huvudet på spiken i din sista mening. Det finns alltid personer som inte kan diskutera utan menar att deras svar är det enda rätta.

:bow: :bow:
Måste också säga att jag är avundsjuk på ditt sätt att uttrycka dig - perfekt svenska - det är riktigt härligt att läsa (obs. så att det inte missuppfattas - detta är en komplimang!!)

Men du!
Vi kan väl fortsätta- snälla:)
Ignorera!:idea:
Din häst var väl oxå väl hög tidigare:confused:
Hur är det nu?
Vad gjorde du åt det?

Jag återkommer när jag känner mig mer civiliserad, är GANSKA irriterad nu....:mad:

KL (Inte till Fazer)
Så fort vissa personer debatterar, så blir det ett förbannat liv här, och vem är det som är påhoppad?!
Läs de senaste tio inläggen - vem är det som attackeras av vem?
Låt tråden bli den intressanta diskussion och debatt som den ibland är, och lämna omklädningsrummet, det luktar stressvett där...
Tillbaks till de brännande frågeställningarna!
Om nu det är så att vissa forskningsresultat pekar mot att RK är skadligt för bla nackligament, kan man inte diskutera det i stället?
Pust...

Senast ändrad:

Om nu det är så att vissa forskningsresultat pekar mot att RK är skadligt för bla nackligament, kan man inte diskutera det i stället?
Var hittar man då detta forskningsresultatet?

Liksom flera andra här, men det har blivit så tyst

Om du nu menar mej :idea: är jag tyst för att jag jobbar tyvärr.
Hinner inte hänga med i diskussionerna.

Jag anser att det ÄR diskussioner, även du inte tycker det, ser jag.

Återigen, diskussion är INTE att alla håller med varandra. Diskussion när den är bäst, tycker jag, är när ALLA kommer med infallsvinklar, frågor, reflektioner. Och respekteras.

Att analysera vad en korrekt utförd rörelse är, är en infallsvinkel. Hur hästen mår totalt sett, hur den musklar sig i jämförelse med andra elithästar, osv är andra.

Jag tycker inte A:s hästar ser hjälplösa och uppgivna ut som apatiska flyktingbarn, även om jag aldrig sett såna heller, live.

Tycker du att de ser ut att vara försatta i hjälplöst tillstånd? Eller kan vi enas om att det ev blir ett problem i bedömningen av metoden att de faktiskt inte gör det genomgående?

Det vore ju enklare om man inte såg några krumbukter mm nånsin utan en mekanisk häst som verkligen inte vågar annat än göra det hon ber om. :crazy: Eller om de slängde sej iväg så fort hon gav dem eftergift.

Och jag är forfarande INTE för RK.

Kan det finnas delar som är ok och som kanske skulle kunna utveckla hästar? Eller är hela konceptet totalt fel?

Dressyr majen:

Jg tycker det du beskriver med din häst låter mycket trevligare för mej, inte tal om annat. Men jag kan å andra sidan föreställa mej att på den typ av häst som hon har i den kondition hon har, så skulle det vara svårt att få till samma laddning och explosivitet och samtidigt ha kontroll över det, vilket faktiskt ger en del av känslan i hennes ridning som jag ser det, på det sättet. Men jag kan självklart ha fel och hoppas kanske det också.:confused:

KL

till alla:

Kan vi hitta nån minsta gemensamma nämnare i diskussionen där vi är överens, tex att hon faktiskt är skicklig på det hon gör?

Jag efterlyser att man lyssnar mer på varandra - på alla - och att diskussionen håller sig mer till saken än vad den gör.

Jamen Susan, har DU reflekterat över något som någon annan sagt som inte är helt i linje med vad du tycker?

Många andra har sagt " vi är kluvna", "vi undrar" osv. Det är väl att lyssna på andra och vilja ta in synpunkter?

Har du gjort det?:confused: Är du det minsta osäker eller kluven på någon punkt i diskussionen?

Härligt inlägg!
Svar t Axel; det var en länk, en av alla dessa, som ofta har varit i princip lika intressanta som diskussionen. Det var röntgenbilder långt ned på en sida, en av de sista som länkades till.
Och Flash, Sus reflekterar väl, även om hon utgår från andra positioner? Om man försöker se överbyggnaden i olika system, så kan det ju verka som att man är fast i en typ av opposition.
Jag uppfattar ditt förra inlägg som ett mer öppet sätt att verka här. Om man ska dra någon parallell är det väl till ett holistiskt eller hermeneutiskt förhållningssätt, där man inte utesluter att man kan inta flera ståndpunkter för att se vilka polariteter som finns i frågan.
Jfr också med tredje ståndpunkten under kalla kriget. Det är många som talar om att det inte ska vara svart eller vitt bara. Men då tycker jag att det ibland är bra att måla i svart, för att se vad det betyder.
Jag är minst sagt "kluven", jag tycker inte om det jag ser, men som du, så undrar jag om det kan komma ut kunskap ur metoden som är applicerbar på hästeriet, men under milda former?

Senast ändrad:

Kan det finnas delar som är ok och som kanske skulle kunna utveckla hästar? Eller är hela konceptet totalt fel?

Jag läser denna tråden med intresse, och detta är väl den springade punkten.

Svaret på denna fråga beror på huruvida man ser FEI:s normer som bedömningskriterier och något man eftersträvar på olika vägar, något utvecklingsbart och föränderligt, samt något som helt vanliga dödliga (men naturligtvis kunniga) snubbar disskuterat sig fram till, eller om man ser dem som ett rent facit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar