Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

har du film?

Vad får du för poäng?

Rider du lika bra som Karin Rehbein :)
vilken spydig redigering:mad:
Läs vad jag skrev.
8or har vi fått, men vi har kanske har spenderat en hel del på rakriktningens bekostnad, men det kanske kommer det med.:)

* kl *
Men eftersom nu fio kunnat förklara vilken typ av häst som detta funkar på och att jag själv har en häst med mkt motor kan jag på ett lättare sätt tänka mig in i systemet och hur det fungerar men inte helt :crazy: .

Den explosiva typen av häst har man mkt lättare att rida på gränsen till att den ger upp eller självdör...vet inte riktigt vilket uttryck som blir rätt men att ställa en jämförelse....
Hade min pålle på en helgkurs där jag skickade upp denna hollänska beridare som är verksam i tyskland...nämner inte några namn.

Han red in hästen med ett tryck och nyttjade min pålles motor mkt men med en friare form än A som min ganska obstinata vän *köpte* med hull och hår !!
Han var fenomenal på att behålla bakbenen under sig i optimal samling även med eftergiften från handen ......dvs att han kunde andvända sig av att kunna driva in i samlingen och ge en eftergift och hästen väntade där och bar sig helt själv.....

Denna häst kan man ej sitta med bromsen i överhuvudtaget oavsett hans motor ...så visst- A har utvecklat något annat oxå som vi här inte har kunnat sätta fingret på riktigt tror jag.

Så.... om man nu kan lösa detta med en friare form så blir detta så svårt att acceptera för mig oavsett om A vinner allt.

Var det en man eller kvinna?

Ja...det har väll med saken att göra förstås :angel:

Jo det var en man men.......han kunde oxå hjälpa mig att rida så !
Ett tag varjefall :rofl: men eftersom jag inte har den styrka som en man har ( vägde då ca 45kg) så anamade jag *lydnaden* att vänta i eftergiften som var ett viktigt redskap !

När sådana där duktiga har ridit till ens häst brukar det sitta i ett tag:)

Jo det har du så rätt i men eftersom jag kunnat få fram det i elevhästar och det faktum att min pålle köpte det sättet att vänta med att rida mer för säte i en eftergift får mig att inse ett mera *rätt* sätt att samla och behålla kraft och framåtbjudning.

jag förstår inte vad du vill ha sagt.

Det jag syftar på är tex renheten i gångartena vilket varit på tapeten många gånger i diskussionerna - och det inte hjälper att kopiera in texten här på buke - det är i alla fall fel.......
För någon tycker något annat....

det jag vill ha sagt är svar på ditt citat här:

Om man då skall diskutera korrektheten i en rörelse, så kan man ju göra det subjektivt utifrån vad man själv rent personligen tycker

eller så kan man diskutera korrektheten utifrån ett regelverk

Tex brukar hänvisas till FEI. Men om inte alla är överens om att FEI är facit så blir ju diskussionen mer privat tyckande än ngt annat.

det du säger är ju att "alla" inte tycker att det är så att FEI är facit. Och jag säger då att isåfall är det ju inom självaste FEI som den komplexa diskussionen ligger - för domarna dömer enligt FEI och de dömer även AvG. Så om dessa domare inte har uppfattningen att det är ngt fel på korrektheten i en rörelse hon rider - eller ngn annan för den delen, ja - då är det väl där frågan ligger, inte att diskussionen här på forumet är meningslös därför att folk har alternativa uppfattningar om rörelsers korrekthet.

Senast ändrad:

Varför är det en fråga om att vinna? Tror man att det handlar om det så förstår jag verkligen varför diskussionen hamnar i dödläge, men det kanske är svaret på frågan att en del har den uppfattningen.

Är det bara jag som ser diskussionen för just en diskussion - vilket jag nämnt typ femtielva gånger i tråden, dvs utbytandet av reflektioner om ämnets komplexitet, utan ett givet svar eller ultimat sanning? Återigen - kanske är det där det går snett - att vi ser det olika redan på den nivån, och att andra ser det som att det går ut på att förmedla en sanning eller ett svar, som skall gälla som slutsats i frågan?

Problemet är att diskussionen till slut blir ointressant för att det finns inget kvar att analysera :crazy: .

Jag tycker att det är rätt ointressant eftersom det aldrig BLIR någon diskussion

Det bloppar upp massa intressanta frågeställningar som ingen ens orkar svara på.

True blue hade en om samling.

Fazer har en mycket tänkvärd här ovan tycker jag

du måste missat typ 10 sidor isåfall, eftersom det varit en lång och uppriktig diskussion om plågeri och välmåendet av djuret.

Jag tycker att det är rätt ointressant eftersom det aldrig BLIR någon diskussion

Men det har det väl varit :confused: :confused:

Jag har i alla fall följt en väldigt intressant diskussion i flera dagar i denna tråd. :banana: :banana: Kul!!

Alla har fått en chans att medverka, det tycker jag är en väldigt positiv trend!! :bump: :bump:

svar på inlägg #923

diskussionen här blir meningslös för att vi inte ens når dit att vi diskuterar hur en korrekt rörelse ser ut.

Vare sig utifrån TR. FEI. Riktlinjerna eller något annat.

En viktig skillnad tror jag ligger i om man tar för givet att de som bestämmer tar ansvar och alltid gör rätt - eller om man lyssnar på många och försöker bilda sig en egen uppfattning.

Nu har det ju varit tyst ett tag från true blue, vilket jag tycker är synd.

Vi är inte alls eniga i allt, men däremot respketerar jag henne för hon har en mycket gedigen kunskapsbas.

Liksom flera andra här, men det har blivit så tyst

Senast ändrad:

Det bloppar upp massa intressanta frågeställningar som ingen ens orkar svara på.

True blue hade en om samling.

Fazer har en mycket tänkvärd här ovan tycker jag

Vad beror det på i sådana fall :confused:
Varför orkar ingen svara på några frågor?

Är det för att man rädd att göra bort sig eller är man bara är trött på att bli påhoppad och nedsågad av de som är "experter".
Man kanske inte orkar bry sig till slut :eek:

svar på inlägg #923

diskussionen här blir meningslös för att vi inte ens når dit att vi diskuterar hur en korrekt rörelse ser ut.

En viktig skillnad tror jag ligger i om man tar för givet att de som bestämmer tar ansvar och alltid gör rätt - eller om man lyssnar på många och försöker bilda sig en egen uppfattning.

Vi är inte alls eniga i allt, men däremot respketerar jag henne för hon har en mycket gedigen kunskapsbas.

så med andra ord ligger diskussionen under din nivå och du efterlyser specifika användare som ska uttala sig? Jag beklagar, då får du nog starta din egen tråd och staka ut kriterierna som ska gälla för den som får och bör svara i tråden.

jag är ledsen, men din inställning är Helt otrolig! avfärda en hel tråd för att det inte diskuteras som du anser att det ska diskuteras?

du måste missat typ 10 sidor isåfall, eftersom det varit en lång och uppriktig diskussion om plågeri och välmåendet av djuret.

Tja jag såg väl att allt var okey så länge hästen såg glad ut och tyckte det var roligt.

Men det säger ju ingenting - för det som upprör en del så att de mår dåligt - säger ju andra - vadå :confused: om?

svar på inlägg #923

Jag tycker att alla har rätt att diskutera och ha åsikter, synpunkter och funderingar oberoende av storleken på sin kunskapsbas! :mad:

ALLA ska respekteras oavsett!!!!!

ALLA har lika stor rätt att svara i trådarna och ska verkligen inte känna sig dumma eller okunniga på grund av elittänkande!! :mad:

Tja jag såg väl att allt var okey så länge hästen såg glad ut och tyckte det var roligt.

Men det säger ju ingenting - för det som upprör en del så att de mår dåligt - säger ju andra - vadå :confused: om?

då ber jag dig gå tillbaks till sidan 31 och fortsätta läsa nedåt. bland annat finns denna diskussion:

Den fiktiva frågan så beror det nog på pass duktig ryttaren är för att avväga hästens gräns till att slå sig fri men med mina erfarenheter (läs ovan) så har man en ambitös häst så är det nog omöjligt för den hästen att slå sig fri utan den blir apatisk eller som du skrev i ett hjälplöst tillstånd där man oxå tar bort arbetsglädjen och blir en arbetsmaskin......glömde skriva att hjälplösheten oxå tar bort stolthet och självkänsla

du kan nog inte omvända världen och få ALLA att tycka att det är värt att kritisera och granska metoden. Men alla i tråden har då uttryckt den åsikten, så jag vet inte vad du pratar om helt enkelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar