Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Angående tidsinställd bomb: Är det för att "dominera" som hon rider så.. att inte lämna en millimeter till hästen, för då flyger den i luften? Kontroll i vartenda steg och då är den "rollade - djupa" formen ett steg i att ha kontroll?

Hur tycker du att det ser ut?

Ja, precis hästarna är speciella och just därför så har jag lite svårt att köpa tanken att hon lyckas tvinga in dem i något de inte accepterar, och samtidigt få dem att fungera som de gör på tävlingsbanan.
Att använda så mycket våld mot den typen av häst borde få dem att bli rätt oridbara.

Jo men vi vet ju inte exakt hur många hästar hon har haft som det inte fungerar på, vi ser ju bara dom det fungerar på.

Angående tidsinställd bomb: Är det för att "dominera" som hon rider så.. att inte lämna en millimeter till hästen, för då flyger den i luften? Kontroll i vartenda steg och då är den "rollade - djupa" formen ett steg i att ha kontroll?

Eller ÄR det "bara" stretch som fungerar på hästar med exremt mkt nerv.. som du ser det?

För att ha kontroll tror jag, eftersom hon själv säger att hon inte kan rida på styrka. Hade det varit en man som hade haft dessa hästar hade han kunnat rida dom på styrka men å andra sidan tror jag aldrig det hade funkat.

Det stora problemet är ju att det aldrig diskuteras hur korrekt samling ser ut.

När vi inte är ense om hur "rätt" ser ut, inte ens har några kriterier för rätt, så kan vi ju inte diskutera hur något förhåller sig till "rätt"

Vi kommer ju aldrig upp i någon nivå på saklig diskussion.

Sedan verkar man ju ha väldigt olika upfattning på vad rena gångarter och arbeta genom ryggen är - så diskussionen blir helt meningslös.

Det går ner på nivån vad folk tycker rent subektivt - om man inte lutar sig på en officiell nomenklatur.

Senast ändrad:

För att ha kontroll tror jag, eftersom hon själv säger att hon inte kan rida på styrka. Hade det varit en man som hade haft dessa hästar hade han kunnat rida dom på styrka men å andra sidan tror jag aldrig det hade funkat.

Jag blir uppriktigt lite förvirrad :confused:

Det finns ju ett tredje alternativ.
Ett som du dessutom brukar stå för

Den som utbidlad Salinero - rider ju deffinitivt inte på styrka.
Nu vågar jag ju inte länka, men han betonar ju vikten att ha hästen

on your seat - not on your hands

tvärtom det system han rids i nu

ja det var ju det jag var inne på med min grisen på linan historia, och den moralisk/etiska debatten vi halkade in på där.
vad tror du? är hon moraliskt och etiskt ansvarig och borde hängas för att folk trots hennes uttalande (dont try this at home) går ut och RK:ar på bakgårdarna med sin egen tolkning av vad det innebär?

Nej det är väl klart att hon inte kan vara, men något slags anvar anser hon sig väl ha eftersom hon gör sin turne i nertonad version, annars kunde hon ju lika gärna visat hardcore versionen.

När vi inte är ense om hur "rätt" ser ut, inte ens har några kriterier för rätt, så kan vi ju inte diskutera hur något förhåller sig till "rätt"

Sedan verkar man ju ha väldigt olika upfattning på vad rena gångarter och arbeta genom ryggen är - så diskussionen blir helt meningslös.

Det går ner på nivån vad folk tycker retn subektivt - om man inte lutar sig på en officiell nomenklatur

Sandlåda? Masspersonangrepp? Idiotförklaring? Näääää...

Alltså ingen kan ju veta som inte har första hands inforrmtion - dvs sett saker med egna ögon.

Men en sak som jag blir fundersam över - är varför paret är så angelägna om att stoppa bilder på anky.

Flash undrade tidigare var man kan se film i efterskott.

Det finns en Amerikanska Kyra Beth ..........( här kan länkdrottningen skicka länkt till dig via pm samt upplysa om efternamnet)

Denna amerikanska filmar ritterna och då kan man också se dommarnas siffror samtidigt.

Jagkan inet alla turer i det fallet - men sjef ville inte att A skulel vara med. Förmodligen för att dettidigare visats att a fått en 8 på enhalt som hon inte ens utförde.

Det blev mycket snack om det - och också om att hon övat på halter och nu gör dem.

ytterligare konstigt är att det som St Georg blev fällda för är inte innehållet i texten - utan bilderna :confused:

Antingen visar man inte hela versionen för att det är en hemlis som man inte vill dela med sig av.

eller för att man vet att den väcker känslor.

Jag blir uppriktigt lite förvirrad :confused:

Det finns ju ett tredje alternativ.
Ett som du dessutom brukar stå för

Den som utbidlad Salinero - rider ju deffinitivt inte på styrka.
Nu vågar jag ju inte länka, men han betonar ju vikten att ha hästen

on your seat - not on your hands

tvärtom det system han rids i nu

Men jag har inte lagt några personliga värderingar överhuvudtaget i denna diskussionen vad JAG tycker om RK , det är ju ingen hemlighet att jag inte gillar den metoden, jag försöker bara diskutera metoden som sådan helt objektivt för en gångs skull.

Holga är ju man för det första och har en annan styrka i sätet och hjälperna än vad kvinnor har. Jag vet kvinnliga utbildare som har ridit hästar efter Hubertus Schmidt och det är inte lätt, hästarna känner inte deras hjälper. Med det inte sagt att Hubertus rider på styrka på något sätt men det är ändå skillnad på en man och kvinna som rider på samma sätt för hästen iom att styrkan i hjälperna är annorlunda.

*KL*
Jag är inte FÖR HF, om man nu tolkar det så, men jag är nyfiken o neutral o vill då veta mer om hur o varför.

Jag tycker mig ha blivit lite klokare efter våra mer givande diskussioner, innan de som VET bergsäkert hur det är-kom in.

Om det är så lätt att få hästen till en rollad form, varför uppfann man gramanen? Som används än idag?

Om man ute efter A o S som person o länkar till en rättegång som ej handlade om hästmisshandel, så har man redan sin uppfattning klar o kan inte se ngt annat. Man ser det man vill se. Färgad- ej neutral.

Jag såg eftergifter o klappande på hästen:) Den försökte då inte heller att slå sig fri..

När inte elitryttarna verkar att kommentera detta, tror jag att det kan bero på att de kan sätta sig in i den ridningen för att de känner till känslan där, men att de har arbetat in ett annat system som funkar för dem.

Hur kan de veta att det är hästen som inte känner deras hjälper - och inte att de bara inte har samma system :angel:

Det där tycker jag är intressant för jag har ju ofta både lätta och klena ryttare på min nordis.

Det är inget problem - utan det som är problemet är koordinationen.

Och att man måste var tillräckligt stark att stabilisera sin egen kroppsvikt. Men är man då klen brukar man vara lätt och behöver då mindre styrka.

Rent teknikmässigt tycker jag ofta nätta ryttare hamnar i olika varianter av handridning. Men man behöver ju egentligen inte vara stark för att rida med rätt teknik.

"stannar man med knäna" så krävs ju ingen styrka alls tex.

Senast ändrad:

Angående hennes metod - så självklart har hon ett syfte med det hon gör.

Hon har ju en tanke bakom - hon vet vad hon vill ha - och hon ser till att hon får det.

Jag vill nog bara flika in att - hoho vad hände med utbildningsskalan?

Är detta förenligt med utbidlningskalan som ändå ligger till grund för hela tävlingssystemet?

Men jag har inte lagt några personliga värderingar överhuvudtaget i denna diskussionen vad JAG tycker om RK , det är ju ingen hemlighet att jag inte gillar den metoden, jag försöker bara diskutera metoden som sådan helt objektivt för en gångs skull.

JA och det är det som är så bra att kunna göra:bow: :bow:

Att försöka förstå och se olika sidor och bättre veta vad man grundar sej på. Det blir intressant och lärorikt! :)

OCh som axel skrev, försöka hålla det till rk, inte makens ev oegentlighetre.
Hur påverkar rk hästarna, vad tycker hon om det, osv. Det är jag intresserad av att diskutera. Håller med om att man ser klappar, hästar isom inte slänger sej iväg när hon länger ut osv. Men också trista saker, kluvet, bra att få ventilera.

Senast ändrad av en moderator:

Vet ingen elitryttare som stannar hästarna med knäna:mad: bara hoppryttare, men där gör det inget att de trillar framåt pga det- De ska bara sakta av- HUR är inte så viktigt.

Nej det är väl klart att hon inte kan vara, men något slags anvar anser hon sig väl ha eftersom hon gör sin turne i nertonad version, annars kunde hon ju lika gärna visat hardcore versionen.

fast det skulle jag absolut inte nödvändigtvis anta vara pga en ansvars känsla? Det är väl minst lika troligt att det är nedtonat för att det skall kunna slätas över och väcka mer sympati - än hardcore versionen, som redan väckt debatt och kritik.

Det går ner på nivån vad folk tycker rent subektivt - om man inte lutar sig på en officiell nomenklatur.

och vad menas med detta? du får gärna förklara på vilket sätt du menar att diskussionen här är meningslös.

Varför drar du likhetstecken med en diskussion och att vara ense? snarar är det väl så att de två orden tar ut varandra. En diskussion är en balans mellan olika synvinklar och tankar.

Angående hennes metod - så självklart har hon ett syfte med det hon gör.

Hon har ju en tanke bakom - hon vet vad hon vill ha - och hon ser till att hon får det.

Jag vill nog bara flika in att - hoho vad hände med utbildningsskalan?

Är detta förenligt med utbidlningskalan som ändå ligger till grund för hela tävlingssystemet?

Ja och det är ju det som är intressant att diskutera lite objektivt, för att få mer grund. Helt enkelt. Diskussion är inte att alla tycker lika eller att en övertygar alla andra :crazy: Diskussion betyder inte att alla är för FÖR, plötsligt.

Jag kan inte se allt svart eller vitt, ang henne, men vill gärna veta mer. :D

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar