Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Ååå vad det den :idea: kommer ihåg att ni diskuterade den i Globentråden.........har du hört nånstans om denna friesersele ?

Det är nog pessoasele som menas. Har aldrig hört uttrycker frisersele om den annat än på buke.

Kan man ha den filmen som exempel på hennes ridning och hästar egentligen? :confused: Hur många dressyrhästar hade under de omständigheterna klarat en bättre uppvisning, eller hur många ryttare på en sån häst? :confused:

Du har så rätt....med en sån rörlighet o g.arter skulle det vara en omöjlighet att överhuvudtaget sitta om den inte arbetade med rygg och släppte ner ryttaren i sadeln.

Det är nog pessoasele som menas. Har aldrig hört uttrycker frisersele om den annat än på buke.
Nej, jag har läst artikar om den på andra ställen. Det är dock mycket mygel runtomkring dem. Kommer dock inte ihåg hur de fu´ngerar :crazy:. Så duktig är jag på att minnas..

Inte P.sele....jag är osäker men f.sele ska ha en påverkan på de diagonala benen i trav så passagen ska hjälpas....tror dom ja :angel:

Hmmm låter förfärligt. I en annan tråd pratades det om som samma sak:confused:

Kanske linor runt benen också då? :crazy:

Hur skall man kunna vara objektiv om man inte känner till en del av det debatten handlar om?

Scrolla ned så ser du alla varianter, hur man får huvud och framben lite varstans.

Den debatt som varit - har ju gällt alla skumma träningsmetoder.
Inte bara rollkur. Utan mer hur långt det får gå?

Det lär även finnas en piaffmaskin - den har jag dock inte bild på

Tycker alls inte det är of topic - för det är mycket hyss som folk har för sig.

Jag vet inte vem som yttrade - när konsten tar slut så tar våldet vid.

Men sant är det ju

de flesta udda träningsmetoderna innehar redskap för att får till
det- där det räcker med att följa manualen.

Det krävs bra mk mer för att rida HF.
Jag har knappt sett en hopphäst som inte går mkt över tygeln, så fort gramanen har tagits av, de som behöver den dvs.

Ankys takt är som ett urverk i tiden, men hon tappar diagonalerna, så takten är inte ren.

I det tyska begreppet takt så ingår även balansen i saigons video så svajjar det betänkligt
Belasik kallar detta rörelsemänster rocking and rolling.(kan inte skilja på vilket som är vilket. :angel: )

Hästen svajjar - rullar som en båt när benen går på samma linje

Hur som hellst är det ett allvarligt fel

skall kolla igen angående galoppen

Men snälla du:crazy: Klart det svajar. Ser du hur den ruskar på halsen också? Så gör spralliga hingstar, det är väldigt typiskt och att sitta och få den att jobba är inte lätt, jag lovar :idea:

Säga vad man vill om Anky,men den hade nog svajat betydligt mer med dej eller mej på ryggen i alla fall:crazy:

Sorry, inläggsbombning från mej, ska hålla mej lugn sen.:p

Ja såg den. :crazy: Och debatten, som även den påminde om denna på sätt och vis faktiskt. :cool:

Jag tror inte att det är lätt.

Det har jag aldrig påstått.

Problemet är väl bara om människor tror att en felaktig passage eller trav är korrekt - bara för att den är spektakulär

Ock det är väl det som det glunkas om

för mycket spektakulär - för lite korrekt

Jag tror inte att det är lätt.

Det har jag aldrig påstått.

Problemet är väl bara om människor tror att en felaktig passage eller trav är korrekt - bara för att den är spektakulär

Ock det är väl det som det glunkas om

för mycket spektakulär - för lite korrekt

Kan så vara, men den här filmen var väl inget rättvist exempel:confused: Då är det väl bättre att ta VM-filmen eller nån annan. Om man vill visa det.:confused:

:bump: :bump: :bump:
Sökt på yuotube men inte hittat:crazy:
Ngn här som har Nicole Upphofs' segerritt på Rembrant VM 1990?
Jag har videon men kan inte koppla ihop med datorn.

Känns som den videon skulle kunna ge lite nyans till debatten.

Eller Kyra när hon rider enhandssaxen på Eddie i Göteborg?:bow:

Jodå, jag har den. Och Edingburgh i Göteborg. Vad vill du veta? :)

Gissar att de var för att lägga ut i tråden, så gör gärna det:)

Men om vi nu inte riktigt vet hur man bär sig åt, hur kan vi då vara så säkra på att vår kritik är sanningsenlig?

Det finns fler bevis för att det ger ett positivt resultat än negativt.

Om det nu är så fel, hur kommer det sig att Ankys hästar trots allt håller och lever lika länge som andra hästar?

Hon har till och med kvar sin första ponny som är JÄTTEGAMMAL nu.

Vet du hur många hästar som passerar hennes stall? Hon behåller dem som klarar hennes metod. De andra säljs vidare. De tjänar stora pengar på hästhandel. (Finns också ett rättsfall från USA där Sjef sålt en häst åt en amerikan och tagit en väldigt stor del av kakan själv. )
Metoden går ut på hand utan skänkel och skänkel utan hand. MEN - hästen ska vara så HET att den i princip springer om inte bromsen ligger i. Vanliga halvhalter finns inte. Istället får hästen stå och meditera med åtdragen broms. Rösten skall användas. Detta enligt winning formula.
Sen är det inte särskilt svårt att hyperflexa, särskilt inte om man börjar med en ung häst som inte byggt upp motstånd. Det som är svårt är att få hästen bärig utifrån att den går med så mycket framvikt. Men det är en lång historia.
Kolla på Tanja Dausends hemsida - finns jättebra teckningar.

Senast ändrad:

Gäller många saker - även utanför hästvärlden. Dadde har också använt uttrycket om graman.

Det vet jag. Dadde kanske läste på samma ställe som jag, vem vet.
Jag använde det i gramantråden. Om det är samma för rollkur kan jag inte avgöra.
Graman har jag provat så där vet jag att jag tycker det stämmer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 475
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar