Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Och det håller jag fullständigt med om MEN samtidigt så ser hon ju med egna ögon vad det har utvecklats till. För jag har bara sett den här videon som SUS först la upp med just A som jag har tyckt varit så tråkig, men jag har sett massor av vidriga bilder på ryttare som har visat upp (i mina ögon) nästintill plågeri. Och om det då inte är det som är ändamålet med hennes metod, har hon då inte ett ansvar att gå ut och säga -stopp och nej, det är inte så här det ska vara...?! Don't try this at home är i mina ögon lite klent. För det är ju helt uppenbart att utvecklingen finns.

Funderar lite i samma banor....en del försök blir katasrofer verkar det som. :crazy:

Men hur ska hon få ut det korrekta tekniken tillräckligt snabbt utan att folk börjar prova på egen hand?

Strunt i sandlådan, ignorera är bästa medicinen tycker jag det verkar som mot sandlådesyndromet. ;)

Men det är ju ingen medveten sandlåda!! Det handlar om att det läses in för mkt i texterna! Been there, done that!

Vi är för det mesta för känsliga och tar åt oss för mkt samt framförallt så läser vi inläggen med förinställda ögon.

Läs om just dessa två inläggen (mellan SUS och majen) med obejektiva ögon så är det väldigt lätt att se att det var ett komunikativt missförstånd!
Sus menade inte ens i närheten utav det sätt som majen tolkade det på! Tvärtom så var frågeställningen sådan att det var lätt att missförstå.

Om vi tror gott om alla som är här så är vi inte så snabba på att missförstå och då kan vi fortsätta att ha en trevlig debatt!

har sett massor av vidriga bilder på ryttare som har visat upp (i mina ögon) nästintill plågeri. Och om det då inte är det som är ändamålet med hennes metod, har hon då inte ett ansvar att gå ut och säga -stopp och nej, det är inte så här det ska vara...?! Don't try this at home är i mina ögon lite klent. För det är ju helt uppenbart att utvecklingen finns.

Kanske. Eller så faller det tillbaka på återigen - egenansvar.
Om jag är ganska ensam om att verkligen behärska en metod som tex. att balansera på lina med en gris i famnen, och det funkar oklanderligt - grisen och jag är glada och kommer över på andra sidan oskadda och nöjda varje gång. Om sen andra tar sina grisar och balanserar på lina och ramlar i backen och bryter benen på både sig själv och grisen - är det mitt fel då och jag själv borde aldrig ha balanserat på lina med en gris i famnen? Trots att jag sagt till folk rent av att inte bara hoppa upp och gå på lina sådär rakt av?

nu överdriver jag och är dum :D , men förstå mig rätt!

I alla andra fall av hästvård och hästhantering pratas det ju om vitt och brett varje gång det debatteras - att oavsett vad det finns för knickedicker i branschen ï fråga om hästrelaterade tjänster och behandlingar så är det HÄSTÄGARENS ansvar i slutänden. vad är skillnaden egentligen?

Kanske. Eller så faller det tillbaka på återigen - egenansvar.
Om jag är ganska ensam om att verkligen behärska en metod som tex. att balansera på lina med en gris i famnen, och det funkar oklanderligt - grisen och jag är glada och kommer över på andra sidan oskadda och nöjda varje gång. Om sen andra tar sina grisar och balanserar på lina och ramlar i backen och bryter benen på både sig själv och grisen - är det mitt fel då och jag själv borde aldrig ha balanserat på lina med en gris i famnen? Trots att jag sagt till folk rent av att inte bara hoppa upp och gå på lina sådär rakt av?

Egenansvar i all ära men om det blir till ett lidande för djuren, på ett sätt som du inte avsett, så tycker jag att ens känsla för djur borde
väga så tungt att man inte bara kan stå från sidan och titta på och tycka -skyll er själva...

Egenansvar i all ära men om det blir till ett lidande för djuren, på ett sätt som du inte avsett, så tycker jag att ens känsla för djur borde
väga så tungt att man inte bara kan stå från sidan och titta på och tycka -skyll er själva...

ja visst vore det idealiskt - i en moralisk värld.
dock ser jag tyvärr inte avsaknaden av den moralen som ngt unikt för denna sporten, - Tycker det går att hitta hur många situationer/frågor i dagliga livet som helst, som har samma problem....vilket i och för sig inte ursäktar eller berättigar att det är OK.

Eftersom det är en av världens finaste konstarter att balansera på lina med en gris vill många vara bra på det och tycker det är roligt. Du har din egen metod som tex går ut på att bära grisen snett uppochner för att balansen ska ligga rätt och det funkar super. Alla andra vill balansera grisen som dig, men gör fel och grisen mår inte bra. Eftersom din gris mår aldeles utmärkt och tycker balanserandet är det bästa som finns så fortsätt du med balanserandet, men det borde väl vara etiskt och moraliskt okorrekt att inte sprida lyckan till alla dessa andra stackars satar som är rent Dåliga på grisbalansering så alla grisar och balanserare kan vara lyckliga? ;) :angel:

Men på clinics visar hon väl inte upp HF? Eller har jag förstått det hela fel? Jag läste ngt om att någon översättare hela tiden ville få det till "djup och rund" fast det inte var det hon menade.. någon som minns vad jag far efter?

Jomen det är ju det jag menar, Varför visar hon inte upp det? Har man någonsin fått en förklaring på VARFÖR hyperflexion inte är för gemene man från S och A? Jag vill veta i alla fall :) Det här ämnet ligger rätt nära hem för mig eftersom jag ofta ser folk som använder hyperflexion flitigt och hästarna mår synbart dåligt av det :(

Eftersom det är en av världens finaste konstarter att balansera på lina med en gris vill många vara bra på det och tycker det är roligt. Du har din egen metod som tex går ut på att bära grisen snett uppochner för att balansen ska ligga rätt och det funkar super. Alla andra vill balansera grisen som dig, men gör fel och grisen mår inte bra. Eftersom din gris mår aldeles utmärkt och tycker balanserandet är det bästa som finns så fortsätt du med balanserandet, men det borde väl vara etiskt och moraliskt okorrekt att inte sprida lyckan till alla dessa andra stackars satar som är rent Dåliga på grisbalansering så alla grisar och balanserare kan vara lyckliga? ;) :angel:

Japp - - du har slagit huvudet på spiken och du har helt rätt! :D I en moralisk och etisk värld så ja visst...

det var det jag avsåg att reflektera per ovan.....

samtidigt kanske man kan vända på det och tänka så elitistiskt att metoden med mig och min på snedden balanserande gris är så pass komplex att den kräver x y och z skicklighet eller kunskap innan det är möjligt att lära ut hela saken.
Är det då mitt fulla ansvar att se till att även detta sker? eller kan det räknas som ett ärligt och godtyckligt försök från min sida att sätta gränserna via rådet "dont try this at home"?

fantastisk förmåga du har att illustrera vidare förresten! :rofl: :bow:

Senast ändrad:

Oj, tackar:o :D Jag tyckte grisexemplet var högst illustrativt. Samt underhållande... ;) Jag tycker nog faktiskt inte att det räcker med ett don't try this at home när man är såpass framgångsrik som A är. Folk kommer oundvikligen imitera i alla fall. Det är väl inte direkt ett ansvar hon har, utan snarare en samvetesfråga. Kan man acceptera att ens egna hästar/grisar mår bra och är lyckliga när en hel bunt wannabes bryter nacken på sina hästar/grisar? Jag skulle må hemskt dåligt i alla fall :crazy:

Senast ändrad:

Ja man får ju försöka roa sig så gott man kan såhär på eftermiddagskvisten de sista minutrarna innan jobbet är slut :angel:

SKA de, eller BÖR de?

Ta A som exempel, ska hon tänka på

1) Hur hon når bäst resultat - (hon lever väl på detta)
2) Vilken förebild hon är (tänka på vad andra tycker, eller vad hon själv kommer fram till är bäst.. för vem tävlar hon, sig själv - nå resultat eller ändra ridstil för att få andras "godkännade"?)
3) Hur hästen mår

Bara en tanke..

Tror att ska man nå resultat kan man inte hela tiden tänka på vad andra tycker och vilken förebild man ev är.. man gör nog som man själv (och tränare?) tycker blir bäst, annars är det rätt lätt för att drabbas av personlighetsklyvning.

Är hyperflex lika omdiskuterat överallt?

Hyperflex är mer diskuterat utomlands. Särskilt i Holland.

Media i Sverige och i England är dåliga på att delge den debatt som förekommer utomlands. Utan vi serveras en starkt friserad version.

Oavsett vilken ryttaren är - så får den ta ansvar för sig och vad den gör.

Vad jag menade med mitt inlägg är, att om någon haussas på detta sätt... - För marknadsföringen är stor, så kan det ju vara på sin plats att stanna upp och titta - är det där verkligen så bra som det sägs.

det gäller väl allt från tvättmedel till....
ett påstående som upprepas tillräckligt många gånger blir lätt en "allmän sanning" om ingen ifrågasätter påståendet

Det blir som ett mantra - hur bra ....är.

Många tar debatten som för eller emot A, eller B versus A.
Det blir persondiskussion istället för sakdiskussion.

Nån måste ju ställa ned foten och fråga om det verkligen handlar om "lätta hjälper" när man allt som ofta lutar sig bakåt och drar för att göra övergångar och bromsa.

Det är en sakfråga.

Det största anvsaret ligger också på dommarna - att inte låta sig dras med i den allmänna haussen.

Vilket många tycker att de gör - det är en debatt som förs utomlands.. som vi inte hör ett ljud av här hemma

Knappknap
Jag sitter och funderar på om det går att definiera en gräns för vad som är acceptabelt. I så fall en som naturligtvis tar hänsyn till individen.
Alltså; hur gör man för att stretcha en häst, om jag fattat rätt, i främre regionerna? När passerar man en gräns?
Svårt att formulera, men går det att konkretisera mer vad som går an?

* kl *
Men om vi än en gång tar upp den berömda *utbildningsstegen* ...vart skulle vi kunna sätta in huberflex och kommer hästens förståelse för detta ingå i utbildningen när som i framridningsvideon och för den delen oxå saigons nya video visar en häst som med huvudposition klart *hålls* ibland i bringan och inte får komma upp i den naturliga samlingens form.

Att jämföra med hur en häst sätter sig med bakbenen under sig och med ett tänk att hästen vilken sekund som helst kan resa framdelen rakt upp och nu piaffen som visas av A och de flesta moderna ekipage

Jomen det är ju det jag menar, Varför visar hon inte upp det? Har man någonsin fått en förklaring på VARFÖR hyperflexion inte är för gemene man från S och A? Jag vill veta i alla fall :) Det här ämnet ligger rätt nära hem för mig eftersom jag ofta ser folk som använder hyperflexion flitigt och hästarna mår synbart dåligt av det :(

Håller med. Och på frågan om hon bör el. ska vara ett föredöme så kan man ju konstatera att hon verkar sk*ta fullständigt i om hon är det eller ej eftersom hon kör på i sina fotspår, förståeligt då det funkar för henne, men lite nonchalant med en så knapphändig allmän förklaring som "don´t try this at home".

...såg att jag var lite sen, du hade visst sagt ungefär samma sak medans jag knåpade och försökte göra andra saker samtidigt, simultankapacitet...

Senast ändrad av en moderator:

AL = Allmänna tankar

Men ärligt....

rent allmänt
Varför och när stretchar man?

Vad är normal rörlighet - varför vill man till överrörlighet?
Överrörlighet är inte hällsosamt

Ytterlägen är ajabaja - strecha i ytterlägen är ajabaja.

Vi vet idag att brutalstrech skadar gymnasterna

Vi vet att den stretchmetod som används inte rekomenderas längre öht.

En elitidrottare med mycket muskler måste stretcha EFTER träning för att inte bli stela, men det är ju något helt annat

hyperflex strider mot "den berömda skalan" - det är därför man oponerar sig mot metoden - den är helt enkelt inte förenlig med utbidlningsskalan

Det sätt som det rids i den första videon jag la in - hindrar hästen att vara både ren i takten - vara losgelassen och ha korrekt kontakt med bettet.

Om man skulle som du skriver ta hänsyn till individen så tycker jag att man skickar dubbla budskap när man flexar eller låter hästen bita sig i bringan och samtidigt be den samla sig fullt.

Jag är fullkomligt enig

- det är det som är det grymma i denna metod eftersom det inte går utifrån de fysiologiska förutstättningarna hästen har.

Därför opponerar sig hästen - men tvingas att försöka ändå

Det sätt som det rids i den första videon jag la in - hindrar hästen att vara både ren i takten - vara losgelassen och ha korrekt kontakt med bettet.

Men det värsta med det hela tycker jag mig faktist se A visa upp en outstanding TAKT och i saigons andra video en häst som i galoppen visar en mkt rund taktmässig galopp men som i övrigt ej har styrkan.

Men om vi kallar det för töjning/längning av muskler, det gör väl alla idrottare innan man anstränger sig max? Håller fullständigt med om det du säger om stretching...
Men har A uttalat att syftet med RK är att länga/stretcha musklerna eller är det fråga om att få en lydig häst?
Det är ju många skolor som förespråkar böjning av halsen just för att få en koll på hästens lydighet (endorfinerna?), både i Islandsvärlden och inom NH.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 475
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset