Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

isabbell werth menade på ett möte just angående detta, att hon inte kunde rida helt utan spänning. Hon sa samtigt att det fanns två oliak sorters spänning

I svenskan kan vi lätt skilja på det genom att skilja på spänning och spänst.

En spänd häst svettas ymmigt - det gör inte en spänstig häst.

En spänstig häst svarar på hjälperna för att den är i balans - på hjälperna.
En spänd häst reagerar väldigt hastigt för att den är - spänd

Men vad har detta med A-s ridning att göra....vad jag såg på de vidios vi diskuterat så svettades ej A-s häst ymnigt ?

salinero.jpg

Varförskulle denna teckning vara signifikativt för rollad häst?
Den har ju tidigare visats i samband med häst som är ihopdragen -utan ryggverks.

Därför att jag sett originalbilden - det går att googla fram massor av liknande siluetter på samma ekipage

Det här är nämligent typsikt för en häst somman bänder upp ryggen på. När halsen släpps upp saggar ryggen väldigt lätt - eftersom den aldrig är tränad att lyfta rygegn med sina muskelr.

Jag hänvisar fortfarande till de försök osm gjorts hur hästens halspossition påverkar ryggens arbete - hästen kan iten höja länden i hyperfelxion - även om man säger att raka bukmusklen jobbar så kan den inte det

Och var de andras hästar då inte svettiga i jämnförelse ?

Ett tillägg....vi är väll alla överens om att A-s fantastiska förmåga att rida programmen med en helt annan form ... nu menar du alltså att hästen är sjöblöt pga att A rider som hon gör på framridning o träning....kan hästen ta med det negativa uppläggningen till uppvisningen då eller ?

Jag vet inte om det bara handlar om det "flashiga" o spektakulära:confused:
en häst som kan ridas fri från handen- som inte hålls i- kan ridas med optimalt tryck, utan att falla isär o blir då rörelsefri o kan röra sig på max.

jag hålelr absolut med om vad du skriver - det är bara det att alla lägger olikainenbörd i vad som menas med fri från handen

Om man tittar på skillnaderna i upptagningarna - hur mycket händ som behövs på en rollad hsät och en som är klassiskt tränad.

KL Knappeti - knapplån

Jag kan inte förstå tal om lätta hjälper om ryttaren måste häva sig bakåt för att bromsa - det tyder på fel teknik.

Här hade jag tänkt att lägga in en video på Karin rehbein och Donnerhall när detgör halt från ökad galopp - utan tygel och då självklart utan att luta sig bakåt

men den är inte kvar på siten

jag säger sonm true Blue - det finns alternativ

Ett tillägg....vi är väll alla överens om att A-s fantastiska förmåga att rida programmen med en helt annan form ... nu menar du alltså att hästen är sjöblöt pga att A rider som hon gör på framridning o träning....kan hästen ta med det negativa uppläggningen till uppvisningen då eller ?

nej vi är inte alla överens

Jag hänvisar fortfarande till de försök osm gjorts hur hästens halspossition påverkar ryggens arbete - hästen kan iten höja länden i hyperfelxion - även om man säger att raka bukmusklen jobbar så kan den inte det

Om det är den studien som jag tänker på så visade den ju att ryggen faktiskt kom upp, på ridning med graman. (i kombination med tygel).

undantaget var när ryttarna red på ENBART gramanen. Utan ens en vanlig tygel med i bilden.....

jag verkar inte kunna formulera mig så att jag blir förstådd ;)

det kan mycket väl vara så att hon har kommit på en vinnande formula för att få fram det som premieras, det jag motsätter mig är som sagt vad som verkar hennes kliniska förhållningssätt till hästen, som mackan formulerade det.

vad som i mina amatörmässiga och föga erfarna ögon verkar vara en envägskommunikation... inget annat

jag förstår precis vad du säger.

Det är inte bara i amatörmässiga och föga erfarna hjärnor det uppfattas så...

Ja hon har kommit på en "vinnande formula" - som funkar ett tag.
Men hon vann vare sig Grand Prix'n eller Specialen.

En Dressyrtävling handlar inte om vem som är skickligast ryttare - utan snarare "lydigast häst" och som spelar lite extra på det som dommarna fokuserar på
- men det växlar.

och det är flera dommare på Grand Prix- nivå som inte är eniga

Nej det är inte den studien
Det är Marie Rodhins studier.

Och det som gramanstudierna handlade om var ju belastninga av fram och bakben.
:confused:

Dessa bedömdes ju "optiskt"

i de allra senaste studierna kan de ju faktiskt mäta - och i DJUP OCH RUND)
Höjs bröstryggen men länden SÄNKS
och vikten flyttas FRAMÅT

(Även jag måste göra annat)

Senast ändrad:

Men alla domarna som dömer i dessa klasser då....hur kan hon komma så långt utan stöd av domarna ?

Och varför svarar du ej på vad jag frågar om....diskussionen faller jö bort !!!!

jag håller med, med så långa inlägg till 20 personer på raken så blir det bara inläggs-bombning, kan vi inte försöka hålla den lugna makliga takt som vi gjort nu i flera sidor, där alla får komma till tals och man svarar ordentligt på personers inlägg och inte bara gasar på med sitt eget? det blir så rörigt och trist annars!

Och varför svarar du ej på vad jag frågar om....diskussionen faller jö bort !!!!

vad är det du frågar om
jö - är det dialektalt?

om du refererar till svettningen - så hade jag ju aldrig skrivt det om jag tyckte alla svettades likadant :confused:

Senast ändrad:

Om jag skall ta det makligt lär jag ju inte komma ikapp - eftrsom jag ligger efter.

Senast ändrad:

En del är orubbliga i sin tro/vetskap o är inte mottagliga för att ens försöka att diskutera.
Var är alla källhänvisningar gjorda av vetenskapsmän?
DE litar jag på.

Tycker inte alls att de var mer avspända förr. de använde starkare o större hjälper. Glöm inte bort att det var mest män då, som av naturen är mkt starkare än kvinnorna.
Man införde oxå en förändring i piaffen o tiillåter numera en liten rörelse framåt, eftersom det hände att hästarna t o m backade- av den för hårda handen!

Att tävlingshästarna inte kan gå helt avslappnade, begriper nog vem som helst.
O vilken häst kan gå avspänd i en ny spektakulär miljö?
Bara de gamla ringrävarna, som blir MER laddade o därmed även få andra spänningar.

En spänstig häst kan svettas ymnigt, men inte bara på stress-svettar -ställena/ hals o bog mest).
det är givetvis beroende av temperaturan.

Det spekulerades mkt. i hur hästar från vårt klimat skulle klara hettan som i Atlanta.
Det visade sig att de klarade värmen över förväntan, men svettades förstås mkt- naturlig avkylning.
Man byggde även upp hallar med enorma kylfläktar, som hästarna lärde sig att älska.

ja visst beror det på temperaturen - och hull osv.

Men just som du skriver så finns det ju stress svettarställen.
Om hästen svettas just på hals och bog så reagerar jag på det

Faktum var att det var en incident under en clinic - där ryttaren hade svårt att få till det - och ville lite för mycket.

Tränaren nämnde just detta med svetten och sa att när vi nu förstår varnadra bättre så kommer hästen snabbt att torka - vilket den gjorde

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 476
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar