Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Men du :idea:
Är det ett hjälplöst tillstånd?
Tänker på våra diskussioner om annorlunda träning, där hästarna blev lugna i det läget, av endorfiner- eller hur det var:confused:

Tänkte oxå på Hannibal Lecter:angel: Ja , men det var FBI´s betéendevetare med där:idea:
De sa ngt i stil med -"Det man ser varje dag- åtrår man"

Kan det vara så att det man har nära sig o där man kan fråga o få förklaringar hela tiden, har man lättare att förstå/ tycka om?

Man kan lära känna en ful karl o sen tycka att han är vacker inombords. Nu är jag den typen som inte har den erfarenheten, utan har lärt mig -"Ful utsida=ful insida"- Krasst, men det är MINA erfarenheter. Har därför en snygg karl:cool: :p

Senast ändrad:

Det är också en tanke som har slagit mig, att den "djupa formen" = endorfiner likväl som det jag fick göra med min häst för han BLIR lugn i knoppen, även om det inte "hyperflexas" något, men kanske är det så att en låg form är en låg form är en låg form..!?

Sedan att hon lägger in en "högre nivå" av stretch när hon rider..

Men du :idea:
Är det ett hjälplöst tillstånd?
Tänker på våra diskussioner om annorlunda träning, där hästarna blev lugna i det läget, av endorfiner- eller hur det var:confused:

Jag borde satt frågetecken på hjälplöst, jag vet inte, men det förekom det ordet i diskusionen, det var därför jag skrev så.

Har svårt att tänka mej att den inte kan säga ifrån även därifrån men kan för lite..

Ang karln får du väl lägga ut en bild så får vi se vad vi tycker:devil: :p

Jag borde satt frågetecken på hjälplöst, jag vet inte, men det förekom det ordet i diskusionen, det var därför jag skrev så.

Har svårt att tänka mej att den inte kan säga ifrån även därifrån men kan för lite..

Ang karln får du väl lägga ut en bild så får vi se vad vi tycker:devil: :p
Nog kan en häst göra vad som helst om den flippar ut- Dra ut från banan t.ex.:D
La ut en bild på gubben förrut, men du orkade inte logga in där.
Han kallas för Beckham här, men har inte den där fåniga rösten:)

Hi hi kallas han det i trakten eller av dej o katterna?:p

Jo ang Ankys hästar, så nog borde de kunna sätta henne på plats, tycker man. om de inte gillar läget:confused: :mad: De är inga skogsmullar som lever på en dl havre om dagen, skulle jag tro.

Jag kallar honom för Plutten, som min första Dansmus:p

Undrar hur mkt kraftfoder såna där hästar får?
Hur mkt får Briar? Säkert ngn här som har insideinfo :idea:

Men när man avvecklade kavalleriet, vad skulle hända då med dressyren o hela hästaveln för den delen.

det är klart att det blir skillnad när det blir privatiserat- titta bara på resten av dagens samhälle- vinstintresse i allt.
Något gott måste du väl ändå hitta hos tävlingsdressyren?
Jag har förstått att detta är ett ämne som ligger dig varmt om hjärtat, men skymmer det hela din utsikt.
Jag letar hellre efter fina upplevelser o de har jag haft många av:love:

jag är ytterst tacksam för att jag fick finna vägen till häst via ridskolan o jag tror att de flesta hästägarna är väldigt måna om sina-

Jodå, visst finns det fina upplevelser. Försökte tex visa några bilder som visar en förändring - ett gp-ekipage som provar en annan balans.
Det var några år sedan jag gick till Globen och förväntade mig magi... nu ser jag tyvärr - verkligen TYVÄRR - alldeles för mycket som inte är bra. En del pga av att det är spänning i luften och tävling går att bortse ifrån. Annat är sånt som inte borde finnas om ryttarna gjort ett korrekt grundarbete.
Jag tyckte jättemycket om Matine i somras - du som tydligen håller koll borde komma ihåg det :angel: men jag blev inte så glad nu. AH red tufft på den öppna framridningen och den korta halsen och vispande svansen och ryggen ofta sänkt - för att inte tala om orenhet/hälta var tråkigt att se.

Det är INTE så att jag tycker att man INTE ska tävla. Tycker bara det är tråkigt när man ser så många i tävling som tex inte sitter rakt över hästen - och sen blir tvungna att använda skarpa sporr- och tygelhjälper för att kompensera. Eller som inte har grundinlärningen av "på tygeln" och placerar och blockerar så mycket med handen att de gnager hästen hårlös med sporren.

Det är alldeles för många som bara vill rida för tränare som berömmer - inte för den som korrigerar. - Handen på hjärtat - hur många ser du med en oberoende hand? Och igen handen på hjärtat -ni som har sett "Winning Formula" - hur stilla är handen på AvG när hon rider lätt...?

Kavalleriet hade ett antal hästar - hur många har vi nu? Det är fantastiskt att vanliga människor som jag själv - kan ha häst. Det betyder inte att alla automatiskt har en bra hästhållning.
Tex att injicera hästar inför tävling är att gå över en gräns - och det finns folk som gör det för att vinna de där fina rosetterna...
Dressyren är en bedömningssport - det gör det svårare att se. Hoppning etc har tagit tag i många svåra frågor. Jag kan bara hoppas att dressyren också kan göra det.

osv osv....

Nu vet jag inte om jag kommer ihåg fel, men på den massageutbildning jag har gått (orkar inte springa och leta bland dokumentation just nu) så sa damen (sjukgymnast - människa / massör o jobbar mkt med rahab - häst) att den långa ryggmuskeln "man brukar prata om" egentligen består av 3 st muskler!?

Om någon undrar så har hon ett företag som heter Delsbo hästrehab... ngt *minnet sviker redan, och det var inte ens ett år sedan..

Minns jag fel?

Nej

Tibblin referar till longissimus

det man borde prata om är erector spinae paketet som ju består av tre muskler varav longissimus är en

:)

Jag kallar honom för Plutten, som min första Dansmus:p

Undrar hur mkt kraftfoder såna där hästar får?
Hur mkt får Briar? Säkert ngn här som har insideinfo :idea:

Vill jag veta också:idea: Om det inte är hemligt:p framgångsrecept:p

ursäkta men här är vi nog inte riktigt överens;)
när raka bukmuskeln kontraheras kommer bäckenet genom böjning i ff lårlederna dras närmare bröstbenet.
Kruxet med denna muskel är att många är omedveten om dess betydelse och dessutom spänner sadelgjorden så hårt att blödtillförseln till muskeln minskar.

Jag undrar vad du har för källa.:confused: :confused: :confused:

Raka bukmuskeln är en av få muskler som påverkar ursrprung och fäste lika mycket. Den är dessutom segmenterad och består därför av flera delar.

Den utgår från bröstbenet och fäster i på bäckenet . Den flyttar hela underdelen på bäckenet framåt, och då hänger ju höftleden med framåt eftersom den sitter i bäckenet - men muskeln passerar inte höftleden.

Och om hästen bara kontraherar denna muskel så kommer höftleden öppnas eftersom bäckenet flyttas och bakbenet står kvar

Fast det är ju Hur man får upp ryggen...
Om du stoppar in huvudet i bröstet så kommer ju din rygg upp lite. Men om du hela tiden springer runt med huvudet i bröstet för att "få upp" ryggen så är den ju inte uppe för att du/hästen samlar/vinklar om dig och använder bakbenen/baken, vilket du väll ändå vill?
Det som Fio pratade om (eller iallafall så som jag uppfattade det) var ju att ryggen statiskt kommer upp (vilket den ju gör om du hivar upp ryggen genom att stoppa in huvudet i bröstet och hålla kvar det där när du springer omkring)... Jmf med första filmen på Balkehol, jag tycker det iallafall syns i piaffen, att ryggen rör och kommer upp när hästen rör sig bakifrån genom kroppen...
haha, jag är inte rätt person att svara på det här :p

Tycker jag visst att du är.

Jag upplever det precis som du - det ser ut som en marionett - benen rör sig oberoende av kroppen

jag ser vad du försöker visa på dina foton och det visar ju också det som jag skrev om vad som händer med huvudets hållning - när hästen arbetar avspänt.

Senast ändrad:

jag har inte sett senaste filmen - jag ligger ju på sid 32 :D

Däremot kollade jag küren nu senast på VM här om dagen.

Jag ser en konstlad hållning. När hästen skall se sig omkring på lång tygel lyfter den inte huvudet - den lyfter halsen - stelt som om den hade nackspärr.

Det är vad jag ser.

Dressyren är en bedömningssport - det gör det svårare att se. Hoppning etc har tagit tag i många svåra frågor. Jag kan bara hoppas att dressyren också kan göra det.

Nu blir jag nyfiken ;)
Vad är det för frågor hoppningen har löst ?

Ja ang det och även det mackan skrev så görs nog både det ena och andra bakom buskarna i landet, och de hästarna mår kanske inte så bra heller. Hur nöjda ser de hästar ut som vi alla sitter och rider omkring på.:confused: :crazy:

KL

Sen ang ansiktet på en häst som jobbar hårt så ser det kanske inte så lungt och avslappnat ut, precis som en mänsklig elitidrottare som tar i inte heller ser så rofylld ut precis, se på Karolina Klüft mfl när de presterar.

Det är viktigt att försöka se lite objektivt på det man vill veta mer om, och verkligen hålla fokus på det man diskuterar. Det betyder återigen inte att man nödvändigt accepterar det man ser.

jag vet inte vad uttrycket heter på svenska.
Men ett "BAD" tar ju inte ut ett annat "BAD".

Att hästar ser plågade ut - innebär inte att det är ofrånkomligt

Visst skallman se objektivt på det man diskuterar, men faktum är att i både FEI'S regler och i de riktlinjer man har satt upp finns föreskrivet hur det skall se ut. - och hur det iten skall se ut.

Nu har jag oroginaltexten på tyska och med mina tyskakunskaper så kommer jag ännu mer efter om jag skall hitta det.

men i riktlinjerna så står det om att det skall vara byggt på träningskalan - och därför skall hästen se bekväm ut.

riktig bra ridning på bådas villkor ställer ju oerhört stora krav på rytatren och är ett mål - men inte helt ouppnåeligt.

jag ser vad du försöker visa på dina foton och det visar ju också det som jag skrev om vad som händer med huvudets hållning - när hästen arbetar avspänt.

Bilderna har jag redan sagt mitt om men när du andvänder avspänt....vad menar du då egentligen ?

Du inser väll att på denna nivån är det tvungen att bygga upp ett oerhört tryck och explosivetet hos hästen....jämnför K.B tävlingsritter med A.V.G så hoppas jag att du kan se att A-s häst nu ser mer genomarbetad ut o som jag skulle andvända avspänd men explosiv och det oberoende teknik att komma dit.

Jag funderar också på det, jag har hört sägas många gånger att de säger "ta inte efter detta", men aldrig varför man inte ska ta efter det? (mer än "det är lätt att göra fel" vilket inte jag tycker är nog svar :p ) Vad anser de är farorna med metoden?

metoden är ju som en rakkniv i en apas händer som uttrycket heter.

Det är ju ett tvingande in en exterm och egentligen "omöjlig" form - dey är ju därför det måste ske successivt.

Om de inte lättar ur - direkt "hästen gör som du vill" tränger du den för mycket och den får frispel.

Vilket en del får ändå - vet inte om det har visats här

Man måste nog ha timing för att en så stark metod skall funka på en del hästar. Men det funkar ju långt ifrån på alla.

isabbell werth menade på ett möte just angående detta, att hon inte kunde rida helt utan spänning. Hon sa samtigt att det fanns två oliak sorters spänning

I svenskan kan vi lätt skilja på det genom att skilja på spänning och spänst.

En spänd häst svettas ymmigt - det gör inte en spänstig häst.

En spänstig häst svarar på hjälperna för att den är i balans - på hjälperna.
En spänd häst reagerar väldigt hastigt för att den är - spänd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 476
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar