Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Och om du och Axel inte snart lugnar er så blir vi snart beskyllda för att ha en pakt och sammasvärjning och en klubb för inbördes beundran.

:angel:

Man ser tydligt skillnad på en hästs utstrålning om den med så lite som möjligt tvång - konflikter kommit dit den är ......dvs mallig och tror sig vara vackrast :D

Jag håller med och motsätter mig lite tänket tidigare ang hästars ansiktsuttryck jämfört med elitidrottare. Det stämmer ju att i den stora ansträngningen är ju inte en elitidrottare som snyggast/mest avslappnad eller ens ser nöjd ut, men jag tycker inte det blir riktigt rättvist mot hästarna som elitidrottare. Eftersom vi på ett eller annat sätt tvingar el. övertalar dem att utföra de saker vi vill att de ska göra. I bästa fall är det ju en ömsesidigt relation där allt görs i harmoni, det är ju det vi alla strävar efter antar jag. Men då hästarna inte kan verbalt uttrycka sig med oss måste vi ju gå på deras kroppsspråk och ansiktsuttryck om de är nöjda med att utföra uppgiften de är ålagda eller om de ser allmänt besvärade/undergivna/irriterade ut.

Hästarna är ju som dressyrmajen så smärtsamt fått erfara oftast snälla och villiga att vara till lags, även då de har ont. Därför tycker jag att det är upp till oss som ryttare att vara så observanta vi kan på hästens signaler och försöka göra ALLT i samförstånd med detta djur som vi ändå bestämmer över. Nu är jag ingen förespråkare av barfota, bettlöst, tränslöst, bomlöst etc. men jag tycker som jag antar de flesta härinne att vi inte skall försöka tvinga hästen, utan försöka övertala eller helst komma överens om hur roligt det är med dressyr :D .

Oavsett om det skadar hästen fysiskt eller inte när AvG håller på med rollkur så tycker jag inte att det ser ut som ett samarbete. Även om hästen är övertaggad eller inte, så tycker jag som tidigare talare att strävan efter ett samspel mellan häst och ryttare verkar ha försvunnit. Det är mer en fråga om att AvG bestämmer över hästen i alla lägen. Jag kan inte med min erfarenhet säga om rollkur är skadligt eller inte, men kommunikationen verkar vara alldeles för mycket monolog för att jag ska tycka om den träningsmetoden.

Jag tycker också hon är enormt skicklig på att rida program och rollkuren i träningen verkar också få hästarna "elektriskt" känsliga för hennes signaler inne på banan. Jag skulle också vilja hamna där med en häst som svarar så omedelbart på hjälperna och det ser fortfarande mjukt ut, men jag vill inte komma dit på bekostnad av hästens integritet. :smirk: in my dreams att jag kommer dit - men ni fattar tanken...

flummigt??

Vad har ni för hästar? eller lyssnar ni inte på dem?
Jag känner iallafall mina så pass att jag känner om ngt är fel o ganska direkt.
En häst som t o m ruskar på huvudet säger definitivt att ngt är fel.

Nu var ju mitt inlägg en kommentar till AvG´s träningsmetoder och NEJ jag tycker inte hon lyssnar på dem. Hon pratar och de lyssnar, det är vad jag tycker mig se i videosnuttarna. Sen tror jag säkert att hon är både skicklig och lyhörd så hon kan avgöra om hästen kanske är skadad, men det var inte det jag försökte få fram.

Nej du flummar inte, jag ser vad du säger och jag tycker du har många viktiga poänger.

Om jag inte är helt ute och cyklar är det väl också en del av den kritik som många diskuterat runt just AvG och hennes ridning - att den i och försig är fläckfri rent poängmässigt, men att den för många, inklusive i mina egna amatör ögon, ofta förefaller "mekanisk" på ett sätt som är svårt att sätta fingret på annat än just att den förefaller så - kliniskt ren, men - ja.....

Jag jämför med tex AH och Matine', som på ngt sätt genom sin uppvisning lyckades trollbinda en genom sin utstrålning och sitt samspel. Det var ju MÅNGA som såg just detta - magin de skapade tillsammans. Även om AvG sen kom in och slog dem i programmet, så fick jag inte alls den känslan när man tittade på henne och hennes häst. som sagt, jag vet inte hur jag bättre ska beskriva det än att det är just det - ngt med KÄNSLAN - som jag saknar..... :crazy:

Jag tror att hästar har så pass mkt självbevarelsedrift, att när den kommer in på banan o läggs i "rätt" form, skulle den slå sig fri eller åtminstone höja huvudet om den har ont i nacken.
hästar är inte dumma.

om vi tittade på den yngre hästen i Interm. så ville den gärna själv dyka ibland.

Fast Matiné är ju en på miljarden.
Tar i så att åsneöronen fladdrar.

Tror att den hästen kanske har fått den där jätteuppmuntran o vi vet vad just ston kan göra för sin ryttare när man har dem med sig:love: Jag vill, vill.....

Jag håller med och motsätter mig lite tänket tidigare ang hästars ansiktsuttryck jämfört med elitidrottare. Det stämmer ju att i den stora ansträngningen är ju inte en elitidrottare som snyggast/mest avslappnad eller ens ser nöjd ut, men jag tycker inte det blir riktigt rättvist mot hästarna som elitidrottare. Eftersom vi på ett eller annat sätt tvingar el. övertalar dem att utföra de saker vi vill att de ska göra.

Ja men en individ som tar i och koncentrerar sig och arbetar hårt fysiskt syns det även i ansiktet på. Häst eller människa. OCh det behöver inte betyda ett lidande. Näsborrarna är öppna och nosen är inte slät, den har ett koncentrerat uttryck, svettas även i ansiktet delvis, ja kort sagt titta på era egna hästar när de verkligen ARBETAR. Sen ska de inte se lidande ut, jag vill bara nyansera debatten. Dressyrhästar på GP nivå är elitidrottare.

Men självklart ska det ändå se ut som om hästen gillar vad den gör, men det kanske man delsvi ser på andra sätt, minspel, öron, mm. Var bara det.:idea:

För mej är det otroligt viktigt att hästen trivs med sitt arbete, så ingen tror nåt annat.

men jag tycker som jag antar de flesta härinne att vi inte skall försöka tvinga hästen, utan försöka övertala eller helst komma överens om hur roligt det är med dressyr :D .

Jag med. Och det gäller även hoppning och annat vi gör. Sen innebär det inte alltid att hästen känns som den jublar över allt jag hittar på...:angel:

Oavsett om det skadar hästen fysiskt eller inte när AvG håller på med rollkur så tycker jag inte att det ser ut som ett samarbete. Även om hästen är övertaggad eller inte, så tycker jag som tidigare talare att strävan efter ett samspel mellan häst och ryttare verkar ha försvunnit. Det är mer en fråga om att AvG bestämmer över hästen i alla lägen. Jag kan inte med min erfarenhet säga om rollkur är skadligt eller inte, men kommunikationen verkar vara alldeles för mycket monolog för att jag ska tycka om den träningsmetoden.

Jag tycker också hon är enormt skicklig på att rida program och rollkuren i träningen verkar också få hästarna "elektriskt" känsliga för hennes signaler inne på banan. Jag skulle också vilja hamna där med en häst som svarar så omedelbart på hjälperna och det ser fortfarande mjukt ut, men jag vill inte komma dit på bekostnad av hästens integritet. :smirk: in my dreams att jag kommer dit - men ni fattar tanken...

Ja jag förstår tanken och håller med dej. :) Där ligger en del av kluvenheten.

Jag funderade också på det nån annan nämnde att vi stretchar ju hästarna från backen efter ridning tex. (moroten mellan frambenen och annat) Vi stretchar också när vi rider, men inte så extremt kanske.

I "vanlig" stretching håller man inte det läget så länge, man släpper en stund och stretchar igen några gånger.

Om det utförs så, hennes form av stretchning, vilket sägs av henne, tydligen, så kan jag se att det inte behöver vara så förfärligt för hästen. Faktiskt. Men sen om den tvingas gå så mycket längre stunder, som det sägs av andra att hon gör, (samt från videos), så är det en annan sak. Stretchandet i sig behöver inte vara negativt.

Jag har som många andra bara tyckt det ser avskyvärt ut. Men man måste våga tänka i olika banor.

Senast ändrad av en moderator:

Tror att den hästen kanske har fått den där jätteuppmuntran o vi vet vad just ston kan göra för sin ryttare när man har dem med sig:love: Jag vill, vill.....

Ja precis. Det är ju det man vill ha, självklart!

Lite OT, har Anky några ston, eller haft? Slog mej bara att det kan vara svårare att tvinga ett sto med humör till bra arbete med metoder hon inte gillar. I alla fall skulle jag föreställa mej det.

Då kunde man se hur det upplevs av hästen kanske.....

Mackan: Jag tycker inte så om hennes ridning på banan, det är ju det som är problemet.....

Om jag inte är helt ute och cyklar är det väl också en del av den kritik som många diskuterat runt just AvG och hennes ridning - att den i och försig är fläckfri rent poängmässigt, men att den för många, inklusive i mina egna amatör ögon, ofta förefaller "mekanisk" på ett sätt som är svårt att sätta fingret på annat än just att den förefaller så - kliniskt ren, men - ja.....

Jag jämför med tex AH och Matine', som på ngt sätt genom sin uppvisning lyckades trollbinda en genom sin utstrålning och sitt samspel. Det var ju MÅNGA som såg just detta - magin de skapade tillsammans. Även om AvG sen kom in och slog dem i programmet, så fick jag inte alls den känslan när man tittade på henne och hennes häst. som sagt, jag vet inte hur jag bättre ska beskriva det än att det är just det - ngt med KÄNSLAN - som jag saknar..... :crazy:

Det kanske är det som man instinktivt ogillar, det kliniska, de har kommit på en vinnande formel hur man ska få fram det flashiga, spektakulära på banan. Och vi -läs jag - som kanske ser till hästen mer som en individ än ett medel att nå ett visst mål. I vissa fall kanske för mycket, men det blir ju rätt opersonligt till skillnad från som sagt AH och Matiné där det så tydligt är ett samspel. Man blir glad av att se en häst som så uppenbart försöker med allt hon kan, oavsett om hon är riktigt färdig för det eller inte.

Men om jag jämför mitt eget synsätt med hur AvG verkar vara mot sina hästar så känner jag mig extremt amatörmässig. Och till en viss del måste man väl vara lite mer klinisk och osentimental för att hamna i världseliten, det är väl bara i min naivitet jag önskar att det kunde se lite annorlunda ut. Vilket det ju gör för vissa, och i mina ögon ser det så mycket härligare ut, även om det inte tekniskt sett är lika bra alla gånger.

ujuj vad jag har svårt för att formulera mig.

Till axel: jag har inte påstått att hennes hästar har ont i nacken, eller att de ens har ont någonstans. Det är ju svårt att tro att man kan hålla sig kvar i eliten så länge på samma hästar om de konstant skulle vara skadade...

Jag vet inte om det bara handlar om det "flashiga" o spektakulära:confused:
en häst som kan ridas fri från handen- som inte hålls i- kan ridas med optimalt tryck, utan att falla isär o blir då rörelsefri o kan röra sig på max.

Lite OT, har Anky några ston, eller haft? Slog mej bara att det kan vara svårare att tvinga ett sto med humör till bra arbete med metoder hon inte gillar. I alla fall skulle jag föreställa mej det.

Då kunde man se hur det upplevs av hästen kanske.....

:smirk: jag tror att du kan ha slagit huvudet på den berömda...

jag verkar inte kunna formulera mig så att jag blir förstådd ;)

det kan mycket väl vara så att hon har kommit på en vinnande formula för att få fram det som premieras, det jag motsätter mig är som sagt vad som verkar hennes kliniska förhållningssätt till hästen, som mackan formulerade det.

vad som i mina amatörmässiga och föga erfarna ögon verkar vara en envägskommunikation... inget annat

AvG och hennes ridning - att den i och försig är fläckfri rent poängmässigt, men att den för många, inklusive i mina egna amatör ögon, ofta förefaller "mekanisk" på ett sätt som är svårt att sätta fingret på annat än just att den förefaller så - kliniskt ren, men - ja.....

Men Matiné är ett sto och sån utstrålning som hon har, är inte så vanlig om man ska vara ärlig.

Nej, jag tycker inte Ankys ritter är "mekaniska" faktiskt, det jag sett från tävlingar, hur gärna jag kanske än hade velat se det....

Man får en föreställning om henne genom RK-diskussionen och det som syns på främst den ena vidoen här o andra liknande,sen stämmer den inte rakt igenom och då blir det ju svårt.:crazy:

Oj du hade redan skrivit det, hänger inte med när jag måste jobba emellanåt:crazy:

Det är nästan t o m Jag vill:bump:

...men med kliniskt behöver man ju inte mena "mekaniskt" som i stelbent och tråkigt. Jag uppfattar det som om mackan menar att det är mer brist på känslor i hennes uppvisningar, extremt perfektionistiskt och vackert att titta på. Men som sagt inte det magiska som t.ex. AH och Matiné.

Det kanske mer bottnar i hur vi är som personer vad vi uppskattar att se. Jag uppskattar Anky´s precision och ibland närmast perfekta uppvisningar, men det jag saknar är kanske charmen. Hon ser ju glad ut efter en väl utförd ritt men jag vidhåller fortfarande att hennes inställning verkar vara mer "affärsmässig" till det hon håller på med. Det är verkligen hennes jobb och hon verkar vilja göra ett bra arbete, självklart är det ett jobb för alla i världseliten, men man närmar sig ju det med olika synsätt. Jag ser ingen liten hästtjej i Anky som hade detta som sin dröm att få hålla på med hästar, det kanske hon visst var, men jag ser det inte...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 388
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 476
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar