Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man ser tydligt skillnad på en hästs utstrålning om den med så lite som möjligt tvång - konflikter kommit dit den är ......dvs mallig och tror sig vara vackrast
Jag håller med och motsätter mig lite tänket tidigare ang hästars ansiktsuttryck jämfört med elitidrottare. Det stämmer ju att i den stora ansträngningen är ju inte en elitidrottare som snyggast/mest avslappnad eller ens ser nöjd ut, men jag tycker inte det blir riktigt rättvist mot hästarna som elitidrottare. Eftersom vi på ett eller annat sätt tvingar el. övertalar dem att utföra de saker vi vill att de ska göra.
men jag tycker som jag antar de flesta härinne att vi inte skall försöka tvinga hästen, utan försöka övertala eller helst komma överens om hur roligt det är med dressyr .
Oavsett om det skadar hästen fysiskt eller inte när AvG håller på med rollkur så tycker jag inte att det ser ut som ett samarbete. Även om hästen är övertaggad eller inte, så tycker jag som tidigare talare att strävan efter ett samspel mellan häst och ryttare verkar ha försvunnit. Det är mer en fråga om att AvG bestämmer över hästen i alla lägen. Jag kan inte med min erfarenhet säga om rollkur är skadligt eller inte, men kommunikationen verkar vara alldeles för mycket monolog för att jag ska tycka om den träningsmetoden.
Jag tycker också hon är enormt skicklig på att rida program och rollkuren i träningen verkar också få hästarna "elektriskt" känsliga för hennes signaler inne på banan. Jag skulle också vilja hamna där med en häst som svarar så omedelbart på hjälperna och det ser fortfarande mjukt ut, men jag vill inte komma dit på bekostnad av hästens integritet. :smirk: in my dreams att jag kommer dit - men ni fattar tanken...
Fast Matiné är ju en på miljarden.
Tar i så att åsneöronen fladdrar.
Tror att den hästen kanske har fått den där jätteuppmuntran o vi vet vad just ston kan göra för sin ryttare när man har dem med sig Jag vill, vill.....
Om jag inte är helt ute och cyklar är det väl också en del av den kritik som många diskuterat runt just AvG och hennes ridning - att den i och försig är fläckfri rent poängmässigt, men att den för många, inklusive i mina egna amatör ögon, ofta förefaller "mekanisk" på ett sätt som är svårt att sätta fingret på annat än just att den förefaller så - kliniskt ren, men - ja.....
Jag jämför med tex AH och Matine', som på ngt sätt genom sin uppvisning lyckades trollbinda en genom sin utstrålning och sitt samspel. Det var ju MÅNGA som såg just detta - magin de skapade tillsammans. Även om AvG sen kom in och slog dem i programmet, så fick jag inte alls den känslan när man tittade på henne och hennes häst. som sagt, jag vet inte hur jag bättre ska beskriva det än att det är just det - ngt med KÄNSLAN - som jag saknar.....
Lite OT, har Anky några ston, eller haft? Slog mej bara att det kan vara svårare att tvinga ett sto med humör till bra arbete med metoder hon inte gillar. I alla fall skulle jag föreställa mej det.
Då kunde man se hur det upplevs av hästen kanske.....
AvG och hennes ridning - att den i och försig är fläckfri rent poängmässigt, men att den för många, inklusive i mina egna amatör ögon, ofta förefaller "mekanisk" på ett sätt som är svårt att sätta fingret på annat än just att den förefaller så - kliniskt ren, men - ja.....
Jag jämför med tex AH och Matine', som på ngt sätt genom sin uppvisning lyckades trollbinda en genom sin utstrålning och sitt samspel. Det var ju MÅNGA som såg just detta - magin de skapade tillsammans. Även om AvG sen kom in och slog dem i programmet, så fick jag inte alls den känslan när man tittade på henne och hennes häst. som sagt, jag vet inte hur jag bättre ska beskriva det än att det är just det - ngt med KÄNSLAN - som jag saknar.....
Fast Matiné är ju en på miljarden.
Tar i så att åsneöronen fladdrar.
Tror att den hästen kanske har fått den där jätteuppmuntran o vi vet vad just ston kan göra för sin ryttare när man har dem med sig Jag vill, vill.....