Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Jag funderar också på det, jag har hört sägas många gånger att de säger "ta inte efter detta", men aldrig varför man inte ska ta efter det? (mer än "det är lätt att göra fel" vilket inte jag tycker är nog svar :p ) Vad anser de är farorna med metoden?

det är ju inte säkert att det är Faror i det vi diskuterat här mestadels - dvs ren åsamkan på hästarna, de är rädda för som gör att de avråder.

Kanske en stor del "fara" kommer av att om ngn gör fel, så blir det dålig publicitet ytterligare, och ett liv och hallå.
Bara en tanke.

Jag funderar också på det, jag har hört sägas många gånger att de säger "ta inte efter detta", men aldrig varför man inte ska ta efter det? (mer än "det är lätt att göra fel" vilket inte jag tycker är nog svar :p ) Vad anser de är farorna med metoden?

Fast hur många ute i stugorna har Ankys timing och precision i hjälpgivningen? Hyperflexion med en oskicklig ryttare... :eek: Och de flesta amatör- och buskryttare man ser är trots allt extremt oskickliga (jag själv också så att ingen tror att jag menar något annat).

* kl *

Hmmmm...nu blev jag lite bedrövad :cry:

Jag vet inte riktigt om detta är ett buke-fenomen men har själv inte berättat så mkt om mig eller min häst och när jag väl gör det ( b.knä-atros ) och berättar något som ni kanske själva förstår är mkt ledsamt för mig och inte minst för min ambitiösa vän så kommer bara tal om hur viktigt det är att inte lägga för mkt vikt bak om inte styrkan finns ...........och om buskryttare ????

Jag vet att man inte ska ta åt sig men var är *peppningen* och eller *vad tråkigt för er* eller något !!
Är det jantlagen som spökar här eller har jag haft någon sorts attityd mot andra så jag har mig själv att skylla :confused:

Det är sånt här som jag upplever *kvinnlig mobbing = en tystnad som gör en illa * och det gör att man tar ett steg tillbaka.....

Om någon av er andra som nu finns på denna tråd hade berättat om en dålig prognos va det inte i första hand att jag skulle prata om en negativt ridning ger skador mm utan att försöka peppa och kanske råda om entt uppbyggande arbete för att hjälpa till men som man vill bli behandlad behandlar man andra ....det kanske inte funkar här:cry:

Nejmen fy! :o Inte hade jag en tanke på det, jag läste ditt inlägg som svar på mitt, och den sympati jag kände var "självklar" för mig i det du berättade, att jag helt glömde att ö.h.t uttrycka den.

förlåt, det var INTE min mening att vara ignorant alls! :eek: :o :o :o

du har helt rätt - jag skulle också bli jätteledsen om jag skrev om ngt tråkigt runt min häst med skador/olycka osv, och ingen sa ett jävla pip tillbaks.....! förlåt!

OT
Jag har hoppat lite ut och in pga annat att göra och läste nog slarvigt. Jag minns att din häst hade varit skadad då du la in en bild i en presentationstråd, eller hur? Den bruna hästen?

Nu tänkte jag när jag läste att det var då du berättade om, men jag läste nog slarvigt. Jag kopplade i alla fall till det, i hösts, nån gång?

Förstod inte att den var skadad igen :crazy: Så det var nu i höstas du red för tränaren? Efter du la in bilden? Det fattade jag aldrig. Eftersom jag vet att du satte igång då fattade jag att det trots allt hade blivit bättre än väntat. :o

Man ska inte skumma inlägg:crazy:

Ber jättemycket om ursäkt men jag missförstod nog helt. Vad förfärligt trist :crazy:

Men jag tänkte inte alls på ditt inlägg när det här med bakknän kom upp:o Har också hört att det är vanligt inte bara bland dressyrhästar utan även hopphästar, och senast häromdagen ang westernhästar:crazy:
Många är jätterädda för kotledsinflammationer av att gå på bogarna och kanske lägger för snabbt och för tidigt press bak.

Det jag tänkte när jag läste det var :eek: "hur gör jag?"

:confused:
Den enda som tagit ordet buskryttare i sin mun här är jag och det var inte på något sätt relaterat till dina inlägg utan ett svar (till och med med citat) till ScissorHands. Trist om du blev ledsen av det, och helt onödigt.

Jag förstår inte ditt inlägg?
*KL* o OT Vad kul det är att diskutera sakligt.
Är detta ironiskt?
Den ena hästen blir inte riden idag pga av detta:devil: Vilken ena häst? Min? Ankys? Din? Flashlights? På grund av vilket? Rollkur?

Seriöst:angel:

Jag förstår inte ditt inlägg?
Nu lägger jag mig i och testar en tolkning

Tror att Axel inte har hunnit rida sin häst pga att diskussionen var så intressant (och saklig)

tycker hon seriöst alltså!

Så, då har jag lagt mig i nog för idag, får se i morgon om jag hade rätt :rofl:

Natti alla, i morgon är det första arbetsdagen på 2 v :mad:

och till Flashlight också :

Och hästen vågar börja komma under med bakbenen och prova en annan balans. En balans som den inte behärskar ännu. Det är mycket lättare med piaff i horisontell balans - dvs utan att flytta över vikt bakåt.

Det vad jag menade. "I min värld" så kräver man inte den rörelsen av en omusklad häst som inte klarar balansen. Då tränar man den på andra sätt tills den ser annorlunda ut i ryggen och klarar det man tänker begära.

Men även det kan man säkert se olika på. Det var ju inte vad din fråga gällde, ursäkta att det blev lite vid sidan av. Men låter som sagt lite märkligt för mej, bara därför.

Ang frågan tycker jag att det är svårt att verkligen se hur en rygg arbetar från stillbilder där hästen dessutom är spänd förmodligen pga inte klarar det den gör riktigt.

Nu lägger jag mig i och testar en tolkning

Tror att Axel inte har hunnit rida sin häst pga att diskussionen var så intressant (och saklig)

tycker hon seriöst alltså!

Så, då har jag lagt mig i nog för idag, får se i morgon om jag hade rätt :rofl:

Natti alla, i morgon är det första arbetsdagen på 2 v :mad:

Alldeles korrekt tolkning:banana: .
du är inte den enda som har behövt hjälpa mig med det idag:angel:

Mackan står ständigt standby o gör förtydlingar(finns det i ordlistan?) så att folk fattar vad jag svamlar om:crazy:

Det hade varit roligt om jag hade haft de fina bilder som du efterlyser på ett "vanligt ekipage". Nu tyckte jag ändå de jag har är spännande - just därför att man ser hur bakbenen kommer under. Skillnaden är ju slående mot de flesta moderna ekipage.

TEX

Modernbild5.jpg

ett lite äldre att jämföra med:

Piaffe

Det hade varit roligt om jag hade haft de fina bilder som du efterlyser på ett "vanligt ekipage". Nu tyckte jag ändå de jag har är spännande - just därför att man ser hur bakbenen kommer under. Skillnaden är ju slående mot de flesta moderna ekipage.

TEX

Modernbild5.jpg

ett lite äldre att jämföra med:

Piaffe

Du har klart en poäng där ;) för mig blir rörelsen mer korrekt där hästen *sätter* sig med bak och då oxå en mera *ärlig* form då det verkligen blir baks samling och bärighet som avgör huvudets position eller då mer korrekt form.

Men detta kräver en mera lång tid för att bygga de muskler som krävs så det är kanske inte så pass korrekt att fort ta upp hästarna i klasserna till denna typ av rörelser men det är väll mänskligt kan jag tro om man nu är så pass duktig att kunna utbilda och utföra piaff och passage att man nu oxå vill visa det tävlingsmässigt.

Får jag svara på det?

Det är så ohyggligt svårt att få det helt korrekt o ännu svårare på tävling.
Bilder säger inte allt.
När man har sett filmklipp från OS-52 var det ingen rolig syn. en del gick o slog med både huvud o svans, gick framåt o sen lite bakåt.

hästarna var heller inte så rörliga som idag.

Har sett andra bilder där ryttarna verkligen sitter i stolsits o hästen är knappt på tygeln.
Dressyren har gått framåt avsevärt i antal utövare o därmed tvingat fram en enorm konkurrens.
Om vi tar 90-talet
B´s häst var knappt samlad o lyfte dåligt på fossingarna i piaffen, men gjorde mkt annat som var bra-helheten.

Dressyren som sport måste idag ha en stor publik för att få sponsorer o för det krävdes förändringar, där küren gjorde stor skillnad.
Kommer ni inte ihåg vad man sa om dr. förr?
-Det är som att stå o se på när gräset växer:crazy:

Men här var väll ändå tanken på hur hästen utför piaffen och inte vad som var *bättre förr* annars är du klok som vanligt men motsätter mig fortfarande en del av träningsmetoderna till att komma dit och som du, tycker jag att det är helt fel med hård spöinlärning till piaffen....där tycker jag att Kyras inlärning är en mkt mer skonsam (psykiskt) början till tramp-piaff där hästen får en chans till förståelse till rörelsen i sig.

Jag behöver bara vända mig om o min tror att jag ska gå baklänges(t.o.m i hagen) som i hans värld betyder att han ska börja trampa........utan spö....

* kl *
Sen tycker jag inte att avgörande för *rätt* träningsmetod är att få fram någon statistik på skador utan mer att främja hästens arbetsklimat och bygga på en häst som med stolthet och självaktning utför det den har styrka till dvs att inte kräva mer än den känner sig redo för likväl ha ett utbildningsystem med en *röd tråd* även till hästen för ökad förståelse och samarbete....känslan att lyckas och känna sig duktig finns även hos våra fyrbenta vänner....

Man ser tydligt skillnad på en hästs utstrålning om den med så lite som möjligt tvång - konflikter kommit dit den är ......dvs mallig och tror sig vara vackrast :D

Ja hästen är muskelfattig - jag skrev att den håller på med första försöken att jobba rätt. Och nej, den lyfts inte. Tygeln är inte ens sträckt om du tittar igen.

Tygeln kanske inte är sträckt exakt när bilden togs, men vad gjorde den strax innan?
Som jag tycker att det ser ut och enligt hur hög handen är så lyfter den.

* kl *
Sen tycker jag inte att avgörande för *rätt* träningsmetod är att få fram någon statistik på skador utan mer att främja hästens arbetsklimat och bygga på en häst som med stolthet och självaktning utför det den har styrka till dvs att inte kräva mer än den känner sig redo för likväl ha ett utbildningsystem med en *röd tråd* även till hästen för ökad förståelse och samarbete....känslan att lyckas och känna sig duktig finns även hos våra fyrbenta vänner....

Man ser tydligt skillnad på en hästs utstrålning om den med så lite som möjligt tvång - konflikter kommit dit den är ......dvs mallig och tror sig vara vackrast :D

Jag håller med dej. Hästen ska verka trivas med vad den gör.
OCh ska ha styrkan till det, så att det blir lätt för den att utföra det man begär.

Alldeles korrekt tolkning:banana: .
du är inte den enda som har behövt hjälpa mig med det idag:angel:

Mackan står ständigt standby o gör förtydlingar(finns det i ordlistan?) så att folk fattar vad jag svamlar om:crazy:

Hmm.. fler saker :confused:

Mackan och jag är ibland samma person!

*tillägg: internt skämt så ingen tror jag är allvarlig*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 476
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar