Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men jag uppfattar henne inte mer så än andra dressyrryttare.
Kanske kan man göra det just för att man är "färgad" av annat man sett? Jag jämför med de flesta andra ryttare och vad de utstrålar. Eller inte. Som du säger, för vem av dem är det inte ett jobb i världseliten Hur många små entusiastiska hästtjejer och killar ser man där, ärligt talat, i någon gren?
Nån som har länk till tävlingsvideo?
när hon slår världsrekord... inte direkt tråkigt att titta på :-)
http://video.google.com/videoplay?docid=2125393982577295176&q=anky+van+grunsven
Får ett par år sedan såg jag en amerikan, tror det var i globen, kommer varken ihåg hans namn eller namnet på hästen, men jag blev så glad av att titta på dem. Hon, det var ett sto , var svart eller mörkbrun, hade samma flaxande åsneöron som matiné. Inte alls samma register eller spektakulära gångarter, men hon var så lydig och genomriden och mjuk att ordet övergång förlorade sin betydelse. Och han såg sådär fånigt lycklig ut över hur duktig hans häst var och hur väl hon presterade. Det blev jag varm i magen över att se. Sedan kanske de inte var ett vinnarekipage, men mycket trevligt att titta på i mina ögon
när hon slår världsrekord... inte direkt tråkigt att titta på :-)
http://video.google.com/videoplay?docid=2125393982577295176&q=anky+van+grunsven
Får jag svara på det?
Det är så ohyggligt svårt att få det helt korrekt o ännu svårare på tävling.
Bilder säger inte allt.
När man har sett filmklipp från OS-52 var det ingen rolig syn. en del gick o slog med både huvud o svans, gick framåt o sen lite bakåt.
hästarna var heller inte så rörliga som idag.
Har sett andra bilder där ryttarna verkligen sitter i stolsits o hästen är knappt på tygeln.
Dressyren har gått framåt avsevärt i antal utövare o därmed tvingat fram en enorm konkurrens.
Om vi tar 90-talet
B´s häst var knappt samlad o lyfte dåligt på fossingarna i piaffen, men gjorde mkt annat som var bra-helheten.
Dressyren som sport måste idag ha en stor publik för att få sponsorer o för det krävdes förändringar, där küren gjorde stor skillnad.
Kommer ni inte ihåg vad man sa om dr. förr?
-Det är som att stå o se på när gräset växer
Håller med om att det är svårt och att bilder inte säger allt. Men vad är bäst för hästen? Tävlandet blir ett självändamål för många - publik och tv-tittande och sponsorer. Dressyren skall ut i världen... det är viktigt att det inte sker på hästens bekostnad. Då är det bättre om folk spelar golf eller åker mc.
Tävling blir ett självändamål för MÅNGA? Det är ett självändamål för ALLA! Ingen tävlar väl för att hästen har sagt och bett om att få tävla?!
Flashlight: visst är det så - och som Eddas är inne på också - vi ser nog olika för att vi har olika smak dessutom. vad man attraheras av eller tar till sig och faller för är ju olika - i även andra katergorier i livet
Några få karaktärer är så karismatiska att nästan ALLA faller - och där individuell smak kanske betyder mindre, på ngt konstigt sätt (som Matine' som har ngt så magiskt att nästan alla får känslan). Utöver det så ser man olika som sagt, på många sätt. Men pratar vi ridning så är det ju samtidigt inte bara looks utan även teknik och en bedömnings sport, så att ta till sig av vad andra ser är ju ett utbyte av lärdom dessutom - man får påkallad uppmärksamhet till ngt någon annan ser - av att utbyta tankar runt det hela.