Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Men jag uppfattar henne inte mer så än andra dressyrryttare.

Kanske kan man göra det just för att man är "färgad" av annat man sett?:confused: Jag jämför med de flesta andra ryttare och vad de utstrålar. Eller inte. Som du säger, för vem av dem är det inte ett jobb i världseliten:confused: Hur många små entusiastiska hästtjejer och killar ser man där, ärligt talat, i någon gren?

Jag har hört lite ang vad hon pratade om i Flyinge tex, och fick en nyanserad bild.

Hennes hästar är smidiga och genomarbetade. De tycks lydiga för små signaler.

*fösöker bara vara objektiv här, om det går att vara det öht vilket jag inte tror*

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag menar absolut inte heller att jag försöker "läsa" in ngt för att jag redan har en färdig åsikt runt vad hon gör och hur hon rider. Jag kan aldeles för lite om det för att ha en klar ståndpunkt i frågan, tycker det är intressant att vända och vrida och reflektera, som vi nu gjort i denna tråden i många produktiva sidor nu mot slutet! Men mer berörd av andra ekipage än just det - ja det blir jag likaväl. Matine kanske var ett dåligt exempel då hon är så oerhört extrem "magisk" - så om jag säger flera andra ekipage så kanske det nyanserar lite. Men fortfarande är det bara en känsla jag har, och ingen sanning!

* absolut kl -så ingen missförstår *

Men flickor......vilken underbar stämning det är här :love: :love:

Vem var det som talade om hur dålig stämning det var på dressyr och att inga kände sig välkomna :angel:

* PEPPAR * ( och ler )

Jag håller med dej helt och hållet, och betänk vilken tråd det är :)
:bow: :bow: för oss alla!

Egentligen handlar det inte så mycket om kunskap, den känslan man får av ett ekipage, det kan man nog få även om man knappt ser fram och bak på en häst, tror jag, :idea: Sen ser man inte vad som är bra däremot, och jag ser inte alls samma som en mer dressyrkunnig människa.

Men vi kan se olika och få olika känsla utom kanske av såna som matiné då, kanske. Människor har ju jätteolika utstrålning, även när de rider. En del ser tristare ut fast de kanske är väldigt fina med hästarna och rider med fin känsla. :crazy:

Sitter man med ett gäng kompisar ser man ju ofta också väldigt olika saker. Det är det som är spännande. Ska titta ännu mer på A nästa gång.:idea: Nån som har länk till tävlingsvideo?:confused:

Men jag uppfattar henne inte mer så än andra dressyrryttare.

Kanske kan man göra det just för att man är "färgad" av annat man sett?:confused: Jag jämför med de flesta andra ryttare och vad de utstrålar. Eller inte. Som du säger, för vem av dem är det inte ett jobb i världseliten:confused: Hur många små entusiastiska hästtjejer och killar ser man där, ärligt talat, i någon gren?

nä, du har helt rätt, de flesta tävlingsryttare på den nivån utstrålar väl inte direkt en smittande entusiasm, oavsett hur duktiga de är med sina hästar eller inte.

Jag försöker mest formulera varför jag får lite olust/inte enbart njutbart (eller hur f*sen* jag ska beskriva det) av att titta på henne, med rollkuren i bakhuvudet. Sedan kan man ju självklart få det även av andra ryttare, men nu är det ju ändå rollkuren/AvG som diskuteras och hon är ju ändå en av världens främsta inom sitt område. Fast olust är väl ett starkt ord kanske, hoppas ni fattar vad jag menar.

Får ett par år sedan såg jag en amerikan, tror det var i globen, kommer varken ihåg hans namn eller namnet på hästen, men jag blev så glad av att titta på dem. Hon, det var ett sto :D , var svart eller mörkbrun, hade samma flaxande åsneöron som matiné. Inte alls samma register eller spektakulära gångarter, men hon var så lydig och genomriden och mjuk att ordet övergång förlorade sin betydelse. Och han såg sådär fånigt lycklig ut över hur duktig hans häst var och hur väl hon presterade. Det blev jag varm i magen över att se. Sedan kanske de inte var ett vinnarekipage, men mycket trevligt att titta på i mina ögon :love:

i senaste dressage today finns artikel från 6e globala dressyrforumet där anky presetnterade sin ridning och varför.

Tusen tack!!

Har kollat på den första och nu ska jag gå ut och rida!!

Blev jätteinspirerad!! :banana: :banana: Vi får väl se hur inspirerad jag är när jag är färdig...:angel: :angel:

när hon slår världsrekord... inte direkt tråkigt att titta på :-)

http://video.google.com/videoplay?docid=2125393982577295176&q=anky+van+grunsven

Det finns ingen som kan slå henne i nuläget, inte för att det är perfekt tekniskt sett för det är det faktiskt inte, Salinero kanske inte alltid arbetar optimalt men han är ju spänstig och elektrisk som sjutton. Nu har jag sett det här programmet så många gånger under många år och han kastar alltid upp bakdelen i det första galoppombytet hon gör , när hon byter om i slutan och alltid i första språnget i serierna. Men vad hon vinner på är ju den otroliga precisionen , den är ingen annan i närheten av och hur hon får till det med musiken det är helt outstanding :eek: För att inte tala om takten och övergångarna :love: Hon är ett superproffs ut i fingertopparna när hon rider program, inget snack om den saken.

Får ett par år sedan såg jag en amerikan, tror det var i globen, kommer varken ihåg hans namn eller namnet på hästen, men jag blev så glad av att titta på dem. Hon, det var ett sto :D , var svart eller mörkbrun, hade samma flaxande åsneöron som matiné. Inte alls samma register eller spektakulära gångarter, men hon var så lydig och genomriden och mjuk att ordet övergång förlorade sin betydelse. Och han såg sådär fånigt lycklig ut över hur duktig hans häst var och hur väl hon presterade. Det blev jag varm i magen över att se. Sedan kanske de inte var ett vinnarekipage, men mycket trevligt att titta på i mina ögon :love:

Åh, ja. det är vad jag faller för också, utan tvekan.

Tack för att du la in videon:)

Kl och hänger på svar till flera.

Flashlight: visst är det så - och som Eddas är inne på också - vi ser nog olika för att vi har olika smak dessutom. vad man attraheras av eller tar till sig och faller för är ju olika - i även andra katergorier i livet :D
Några karaktärer är så karismatiska att nästan ALLA faller - och där individuell smak kanske betyder mindre, på ngt konstigt sätt (som Matine' som har ngt så magiskt att nästan alla får känslan). Utöver det så ser man olika som sagt, på många sätt. Men pratar vi ridning så är det ju samtidigt inte bara looks utan även teknik och en bedömnings sport, så att ta till sig av vad andra ser är ju ett utbyte av lärdom dessutom - man får påkallad uppmärksamhet till ngt någon annan ser - av att utbyta tankar runt det hela.

flummigt värre nu märker jag.

Lyrazel - kul att fler hakar på i diskussionen!

*kl*

måste bara flika in att jag känner mig så himla kluven... att å ena sidan sitta och ha åsikter om ett ekipage som rör sig i en annan galax än jag själv, å andra sidan tycker jag att man visst ska få tycka och tänka öppet även om ryttare som uppenbarligen är så mycket bättre än en själv.

Det är ju så oändligt mycket lättare att ha åsikter än att förverkliga dem IRL. Förhoppningsvis lär man sig något av att lufta sina åsikter med likasinnade :p

*sitter framför datorn och rannsakar mig själv lite*

...nu måste jag nog gå och mata bäbis, människobäbis that is :D
Hej så länge! Det var trevligt att diskutera med er, bra stämning som sagt

Får jag svara på det?

Det är så ohyggligt svårt att få det helt korrekt o ännu svårare på tävling.
Bilder säger inte allt.
När man har sett filmklipp från OS-52 var det ingen rolig syn. en del gick o slog med både huvud o svans, gick framåt o sen lite bakåt.

hästarna var heller inte så rörliga som idag.

Har sett andra bilder där ryttarna verkligen sitter i stolsits o hästen är knappt på tygeln.
Dressyren har gått framåt avsevärt i antal utövare o därmed tvingat fram en enorm konkurrens.
Om vi tar 90-talet
B´s häst var knappt samlad o lyfte dåligt på fossingarna i piaffen, men gjorde mkt annat som var bra-helheten.

Dressyren som sport måste idag ha en stor publik för att få sponsorer o för det krävdes förändringar, där küren gjorde stor skillnad.
Kommer ni inte ihåg vad man sa om dr. förr?
-Det är som att stå o se på när gräset växer:crazy:

Håller med om att det är svårt och att bilder inte säger allt. Men vad är bäst för hästen? Tävlandet blir ett självändamål för många - publik och tv-tittande och sponsorer. Dressyren skall ut i världen... det är viktigt att det inte sker på hästens bekostnad. Då är det bättre om folk spelar golf eller åker mc.

Men när man avvecklade kavalleriet, vad skulle hända då med dressyren o hela hästaveln för den delen.

det är klart att det blir skillnad när det blir privatiserat- titta bara på resten av dagens samhälle- vinstintresse i allt.
Något gott måste du väl ändå hitta hos tävlingsdressyren?
Jag har förstått att detta är ett ämne som ligger dig varmt om hjärtat, men skymmer det hela din utsikt.
Jag letar hellre efter fina upplevelser o de har jag haft många av:love:

jag är ytterst tacksam för att jag fick finna vägen till häst via ridskolan o jag tror att de flesta hästägarna är väldigt måna om sina-

Håller med om att det är svårt och att bilder inte säger allt. Men vad är bäst för hästen? Tävlandet blir ett självändamål för många - publik och tv-tittande och sponsorer. Dressyren skall ut i världen... det är viktigt att det inte sker på hästens bekostnad. Då är det bättre om folk spelar golf eller åker mc.

Fast den frågeställningen och strävan är ju en total utopi. Ska du sträva efter det får du titta betydligt bredare, och även ta in trav och galopp sporten, hoppsporten och alla andra grenar. Samt användandet av djur i sporter och tävlingar över huvud taget.

Tävling blir ett självändamål för MÅNGA? Det är ett självändamål för ALLA! Ingen tävlar väl för att hästen har sagt och bett om att få tävla?!

Om det är emot tävlande och användandet av djuret för sina egna behov man opponerar sig mot, så blir diskussionen här i stort sett helt omöjlig. Eftersom vi använder djuret efter våra egna önskemål hur vi än vänder och vrider på det. Sen att de kan tycka det är mer eller mindre roligt - en annan sak. men i egensyfte från människans sida är det fortfarande, oavsett.

Tävling blir ett självändamål för MÅNGA? Det är ett självändamål för ALLA! Ingen tävlar väl för att hästen har sagt och bett om att få tävla?!

Nej, skulle inte tro det jag heller.:angel:

Sen finns det hästar som faktiskt gillar den delen v'äldigt mycket, som det verkar men inte heller de kan ju ha bett om det från start precis.

Flashlight: visst är det så - och som Eddas är inne på också - vi ser nog olika för att vi har olika smak dessutom. vad man attraheras av eller tar till sig och faller för är ju olika - i även andra katergorier i livet :D
Några karaktärer är så karismatiska att nästan ALLA faller - och där individuell smak kanske betyder mindre, på ngt konstigt sätt (som Matine' som har ngt så magiskt att nästan alla får känslan). Utöver det så ser man olika som sagt, på många sätt. Men pratar vi ridning så är det ju samtidigt inte bara looks utan även teknik och en bedömnings sport, så att ta till sig av vad andra ser är ju ett utbyte av lärdom dessutom - man får påkallad uppmärksamhet till ngt någon annan ser - av att utbyta tankar runt det hela.

Ja precis! Jag tittade på filmerna igen som Eddas la in och jag kan då ev förstå vad du menar tex, men samtidigt när jag försöker se vad det handlar om så kommer jag bara fram till bla att hon sitter så jäkla stilla och gör så mycket precist ändå. Hon har ju verkligen mjukhet och harmoni och flyt som man saknar hos många andra.

Och det ska man ju ha:bow:

Hon har inte lättridna hästar, Krack C (som hon rider även på hyper f videon) ser inte helt enkel ut tex och hon sitter lika bra ändå, mestadels. Det är en bedrift bara det, tycker jag.

Man ser ju kraften de har och tanken slog mej att kan den ena vara så explosiv och en annan skena ut från vm utan att hon fick stopp (vilket jag ju tycker är mindre hedrande:crazy: ) så borde de kunna skicka av henne eller gå ut från banan även när hon Rk:ar dem tycker man, innan hon får ner dem i hjälpslöst tillstånd, om de befinner sej i ett sånt. Bara en fundering till som dök upp när jag tittade. Jag tycker om den typen av hästar och hon rider verkligen otroligt inne på banan. Hur många av de andra ryttarna hade ens fått dem att samarbeta i ett program? (om man hårddrar lite) Det ser inte ut att vara knäckta hästar, heller...
En fråga är hur de musklar sig jämfört med hästar som rids annorlunda. Jag vet inte? Men de verkar ju klara det de ska göra väl.

Jag gillar fortfarande inte hur det ser ut (rk), måste jag påpeka, jag är inte förespråkare här, bara funderare. Har inga planer att prova heller.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 476
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar