Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Tyckte att han kunde ha gett den mer tygel. Det är många som inte vågar/vill lätta ur.
Men visst finns det hästar med stor fri skritt- Lussans hästar brukar skritta bra.
Har sett en Dahlberg-häst som fick 10 på ökade skritten- den du:)

Nu skrev jag nog något annat än jag tänkte.

Jag menar att många av GP-hästarana visserligen har lite sämre skritt men inte alla!!

Men att det var ett hett ämne för ett tag sedan och det då påpekades att det berodde på dålig ridning.

Det var bara det.

Nu blev det fel :D

ang de biomekaniska förklaringarna

vad man säger är en sak - vad man gör en annan....

Den första longissimus = långa ryggmuskeln.
Lngryggen.jpg

Här är longissimus - se hur långt upp på halsen den går

Om man skall länga den så måste hästen vinkla om bäckenet och halsen tänka framåt.

http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/Spnnanpilbgenienhalvhalt.jpg

Så här ser halskotpelaren ut i den rollade hästen
adjuorund.jpg

Det går inte att länga Longissimus om inte den nedre delan av halsen tänker framåt - man får inte tag i den...
Man stretchar ngt annat

Sedan så har de senaste försöken i Zürich visat hästen i den djupa runda formen - blockerar länden = hindrar länden att välvas uppåt
Den djupa formen placerar också mer vikt framåt.

Något som är helt förenligt med Vet Heuschmans påstånde att spänningarna i nackligamanetet drar hästen fram på bogarna och bålen ner mellan frambenen.

Skall lada upp bilder...

Här är raka bukmuskeln.

amage.jpg

En muskel påverkar alla leder den löper över.
Rectus abdominis ovan välver länden uppåt ochpåverkar framförallt den "berömda" SI leden.

Men i den djupa formen tillåts den inte arbeta. Jämför bäckenets placering....

Jag har bilder i "fel format" skall se om de går att ladda upp

Senast ändrad:

Det där med att alla helst vill ha en 8-mässig skritt stämmer- efter vad jag har hört.
Skillnaden på varför L. alltid slog T. hårfint, var enligt T. att hennes häst skrittade sämre, men sen hade hon oxå alltid problem med piafferna. Men sen J. Mickey har hon lyckats bättre med den på båda hästarna.

Ja men vi har ju pratat om att det för oss dödliga är svårt att rida samlat o ändå i en en låg form- hästen trillar ner mellen frambenen.

Jag tror som fio att man inte drar ner hästen i denna form på en dag, utan sakta stretchar dit den- över en tidsperiod som varierar.

Vad händer när man stretchar den o ger en morot långt in mellan frambenen? den höjer väl ryggen även om den trillar ner dit fram?

Kan detta inte vara en metod för att just ta en bit i taget?

Här har vi ligamentsystemet - hur hästens sitter ihop från bakhov till nacke.
Atthllaupp.jpg

Det gröna 'framtill' är nackligamentet och des lammeller till respektiva halskota.
nackligamenetets uppgift är att stbilisera huvudet = hjälpa hästen att hålla upp det egentligen. Alla ligamnet har en viss töjbarhet - men samtidigt är det till för att stabilisera och kan därför endast ge efter mycket lite.

Samma sak är det med böjsenorna i andra änden.

På mitten kallas det gröna ryggligamentet i många muskler har sin ena "ände" i detta ligament fler än de som sysn på bilden - så "hästens kropp fungarar som en enhet.

Detta ligamnetsystem är altså fast.

Börjar man rulla in huvudet farmifrån - kan man inten begära att bakdelen skall komma in bakifrån - också - det går inte.

salinero.jpg

Rollad häst i passage

Av samma anledning - så - en häst som rids bakifrån och är avspänd kommer - ju mer den sätter sig - näsan lyftas - eftersom huvudet "hänger" i nackligamentet

Kopia2av6.jpg

Häst riden bakifrån i passage

jag tycker att det verkar som om rollen gör att man har kontroll på halsen - men kanske inte bakdel - bakben...

skall se om jag kan fixa fotona också...

Senast ändrad:

Okey det som det "blir dragning i" är alltså ligamnetsystemet

Här har vi normalhäst med konturen av bogbladet ritat med tuschpenna :angel:

Mankeupp.jpg

Här har vi skapat spänning i nackligamnetet framifrån
MankeNer.jpg

Det man kan jämföra är ju

Ja med spänning framifrån lyfts bröstryggen - men det händer två grejjor till...

Dels så kan hästen inte "växa upp ur" manken - utan trycks snarare ner. jämför mängd hals ovanför bogbladet .

Men vad värre är - titta pålutningen av bogbladet - jag tror det skall synas trots dåliga foton och utan jämförande streck :angel:

I och med att hela kroppsmasssan förskjuts framåt av ligamnetsystemet - så dras den övre delen av bogbladet framåt nedåt - hästen börjar fjädra framtill istället för baktill :o

:angel: :angel: :angel:

Senast ändrad:

Det som händer när man övertöjjer ett ligamanet är att det blir små små bristningar - kroppen försöker då förstärka och förbenar - särskilt infästet på ligamnetet vid bakhuvudet.

Jag minns inte vad veterinären heter men denna har undersökt en stor mängd hästar och funnit stora förbeningar.

Pålagriingar på detta vis har jämförts med soldater med granatsplitter i kroppen. Ofta känns det inte - men en ofördelaktig rörelse skapar en smärta som exploderar...

Nu är ju vetenskapen inte sådan att det går att exakt relateras till rollkur - men kroppen skulle inte förstärka ngt som iten utsätts för påfrestning.

Ligamnetet och dess fäste är tillräckligt starkt för att stabilisera en hästs huvud - men inte tillräckligt starkt för att med huvudet lyfta hela hästens kropp

salinero.jpg

Rollad häst i passage
Varförskulle denna teckning vara signifikativt för rollad häst?
Den har ju tidigare visats i samband med häst som är ihopdragen -utan ryggverks.
jag tycker att det verkar som om rollen gör att man har kontroll på halsen - men kanske inte bakdel - bakben...
Jag tror tvärtom- att de rider så för att lättare kontrollera bakbenen o ryggen.
De som använder det rätt alltså.

Allt går att använda fel, även om man har de bästa intentionerna.

Bett, sporrar, graman, NH, AR o t o m en grimma plus allting annat.

KL

Jag ligger efter som attan i tråden nu så jag ska läsa och kolla filmsnuttarna.
I övrigt tack Fio för en väldigt utförlig redogörelse av tekniken. Det är det matnyttigaste jag sett på ett tag, runt ett i övrigt ganska uttjatat ämne.

Här är raka bukmuskeln.

amage.jpg

En muskel påverkar alla leder den löper över.
Rectus abdominis ovan välver länden uppåt ochpåverkar framförallt den "berömda" SI leden.

Men i den djupa formen tillåts den inte arbeta. Jämför bäckenets placering....

ursäkta men här är vi nog inte riktigt överens;)
när raka bukmuskeln kontraheras kommer bäckenet genom böjning i ff lårlederna dras närmare bröstbenet.
Kruxet med denna muskel är att många är omedveten om dess betydelse och dessutom spänner sadelgjorden så hårt att blödtillförseln till muskeln minskar.

Nu vet jag inte om jag kommer ihåg fel, men på den massageutbildning jag har gått (orkar inte springa och leta bland dokumentation just nu) så sa damen (sjukgymnast - människa / massör o jobbar mkt med rahab - häst) att den långa ryggmuskeln "man brukar prata om" egentligen består av 3 st muskler!?

Om någon undrar så har hon ett företag som heter Delsbo hästrehab... ngt *minnet sviker redan, och det var inte ens ett år sedan..

Minns jag fel?

Fast det är ju Hur man får upp ryggen...
Om du stoppar in huvudet i bröstet så kommer ju din rygg upp lite. Men om du hela tiden springer runt med huvudet i bröstet för att "få upp" ryggen så är den ju inte uppe för att du/hästen samlar/vinklar om dig och använder bakbenen/baken, vilket du väll ändå vill?
Det som Fio pratade om (eller iallafall så som jag uppfattade det) var ju att ryggen statiskt kommer upp (vilket den ju gör om du hivar upp ryggen genom att stoppa in huvudet i bröstet och hålla kvar det där när du springer omkring)... Jmf med första filmen på Balkehol, jag tycker det iallafall syns i piaffen, att ryggen rör och kommer upp när hästen rör sig bakifrån genom kroppen...
haha, jag är inte rätt person att svara på det här :p

Ja det borde bli statiskt precis, men tycker du att det ser så ut? Det är där ,mitt problem blir.

Ja Balkenh. ser bra ut, lite svårt att jämföra eftersom det är en helt annan typ av häst, samt han rider en tävlingsritt, på hennes tävl.ritter ser ju hästen också väldigt genomarbetad och fin ut det kan man inte komma ifrån.

Jag försöker se det lite objektivt och förstå, helt enkelt. Tidigare har den här diskussionen när jag kollat lite i tråden varit rätt trist och svart/vit, men plötsligt blev det lite intressanta diskussioner här igår, trots laddat ämne. Jag är inte för eller emot utan försöker se det jag kan se och förstå. Då menar jag av ankys egen ridning.

Jag kan heller ingenting men klurar...:idea:
I dagens tävlingar är det stor konkurrens o det går inte att bara rida på säkerhet, inte i hoppningen heller.
man måste då spänna bågen på max o det har man även gjort tidigare- vinna eller försvinna.

Tror att detta är ett sätt för att kunna behärska hästen när den är överladdad o även att kunna sätta tryck i den utan att den far iväg okontrollerat.
Tror då ändå att OM DET UTFÖRS RÄTT- är snällare än om man drar ihop den o då får mkt drag i munnen o en sänkt rygg med ryttaren drivandes hårt med säte o ev. oxå skänkel.

Såg en snutt där hon börjar sin ridning med (som jag trodde) skritt med lång tygel o lång o låg-sen djup o rund- till rk-form o under lättridning. Hästen hade då inga betänkligheter.

en annan skulle aldrig få till det så snabbt som hon- men hon vet ju vad hon gör. Jag lovar att jag inte ska prova ngt mer:cool:

Har hon aldrig förklarat VARFÖR hon rider så?
Det måste hon väl ändå ha gjort.:confused:

sen ang. skadorna- hennes gamla häst lever väl fortfarande o är hon skadedrabbad? Har hon missat många tävlingar pga skador- Jag kan inte påminna mig om det- rätta mig gärna:)

våra svenska ekipage är väl betydligt mer drabbade av detta:confused:

*knapplån*
Lägger in tre bilder. Det är en häst som håller på att lära sig att balansera korrekt i piaff. Den har fortfarande inte riktigt styrkan, så frambenen hjälper till en del. På tredje bilden kommer framdelen upp.
Piaffe

Piaffe

Piaffe

Det här är ett helt annorlunda sätt att jobba mot rk/hyperflexion. /T_B

Det skulle gå att rita in mkt på de där bilderna oxå:crazy:

På bild 3 ser det mest ut som en balansstörning- att den har hamnat för långt in med vä.bak.

Jobbar den med ryggen annars?
Den är muskelfattig i hela överlinjen

Senast ändrad:

Jag ser en ryttare som försöker lyfta upp sin häst i piaff...

Ska inte höjden på hästens form och lättheten i framdelen komma av att bakdelen bär mer vikt och inte av att handen lyfter?

Inte säkert att jag ser rätt!!

Bara mina tankar kring bilderna.

Ja hästen är muskelfattig - jag skrev att den håller på med första försöken att jobba rätt. Och nej, den lyfts inte. Tygeln är inte ens sträckt om du tittar igen.

Jo hon har förklarat varför hon rider så och det är att eftersom hon inte kan rida på styrka så hjälper denna tekniken henne att rida på så powerfulla hästar som hon gör, det hade hon inte kunnat annars och det är ju just den typen av häst hon vill ha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 476
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar