Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Nu ska jag vara extra flummig här, men frågar ändå:

Vore det inte tekniskt sett möjligt - att OM en ryttare är så väl avvägd i sina hjälper i fråga om tryck och eftergift - och lyckas hålla tryck och eftergift inom en särskild ram - att hästen då kan svara positivt INOM den ramen - hur extrem den än må vara?

det jag menar är att ponera ATT jag var så tydlig och koordinerad i mina hjälper att jag i en extrem metod med extrema positioner av huvud och hals a hästens vägnar - visade den eftergift inom en viss rad ang. huvudets position - så att hästen lärde sig den ramen och fick belöning i fråga om eftergift från tryck, - inom vissa lägen?

skulle man då kunna undvika att en häst försökte slå sig fri i respons? är det det som menas med den omtalade "inlärd hjälplöshet"?

för att nu vara tydlig så har jag INTE åsikten att AG GÖR detta - jag ställer frågan rent fiktivt - för jag har inte en susning, utan pratar bara RENT teoretiskt - nu när diskussionen burit därhän att frågan väcks i mig.
Tror att det kan vara så.

Nej jag tycker det också är väldigt svårt att se vad som blir skarpt, det ser inte kul ut där, men vad hon gör för att det blir så är svårt att säga, tycker jag, utifrån det man ser.

Det kan lika gärna faktiskt vara en häst som är väldigt framme och på och där det väldigt lätt blir missförstånd, och överreaktioner, innan de hittar rätt. Men jag vet inte. Första sekvensen ser inte kul ut men å andra sidan har nog alla ridpass som inte ser kul ut, bitvis.

Jag förstår inte heller vad exakt ni provar när ni provar, för jag vet inte riktigt hur hon gör, få in nosen är en sak, men hur tänker hon runt det och hur gör hon mer exakt? :confused:

Vad hon gör, ja hon lösgör hästen i alla dess lägen, dvs först i väldigt djup form, sedan kanske lite halvdjup form och till slut med nacken högst vilket jag helt är med på varför. (nu tänker jag på en häst som är riden så ett tag och inte hur hon gör från början för det vet jag inte) En häst som är lösgjord i lägre form är det inte per automatik i hög form alltså hästen behöver lösgöras i alla dess former beroende på att samlingen blir högre ju högre hästen blir i formen. Men det behöver man inte bända in huvudet så mkt för att göra heller. Sedan har vi ju hyperflexion åt båda hållen med halsen som bänds än hit och än dit och där förstod jag att det handlar om att lösgöra halsmusklerna och munnen tillika ganascherna , detta gör många hoppryttare vet jag för att hästens huvud skall följa handen mer i svängar osv

Sen är det just det här med reaktionerna framåt och att hon håller i som gör att hästen börjar studsa, Dom och då menar jag Sjef och Anky menar ju på att hästen kommer mer igenom ryggen :cool: och att hästen skall bända sig själv mer uppåt mellan hand och skänkel och komma in mer med bakbenen och på så sätt bli mer gymnastiserad. Jag och många med mig kan ju kalla det statiskt, men hon menar på att när hästen väl är där så släpper hon i handen.

När hästen inte vill "runda upp" sas kommer dessa dubbelstudsiga steg och då säger hon att hon sitter kvar i positionen med tyglarna alltså hon ger inte efter på handen någonting men drar inte heller tyglarna eller hästens mun åt sig tills hästen har "rundat upp. Hon sätter pressen i sätet och inte med skänkeln , skänkeln betyder framåt och inte "runda upp" dvs hon använder aldrig hand och skänkel samtidigt utan antingen hand eller skänkel. När hästen har gett efter och slutat studsa så ger hon i handen och rider på framåt.

Det här är min helt objektiva uppfattning av vad jag har sett dels på video och dels live på Flyinge.

Senast ändrad:

TACK !:) Jättebra förklaring, har aldrig fått det förklarat ang tänket tidigare.

Då förstår jag mer, eftersom man fattar att nåt tänk finns, eftersom hon är den ryttare hon är.

Man ser ju andra som ser ut att i alla fall försöka rida så (på bla videofilmerna då), är det så att de lär ut till tex elever eller handlar det helt och hållet om att folk tar efter? Vet du?

Sen förstår jag inte hur de tänker hela vägen heller med ryggen tex,(A o S) men det vore intressant att se mer och verkligen kunna studera tex i slow motion vad som händer.

Senast ändrad av en moderator:

Vad hon menar rent anatomiskt med att "runda upp ryggen" är att sträcka långa ryggmuskeln som löper från höftbenet och korsbenet, delar sig i en övre som löper över ryggens ovansida och fäster i sista halskotornas tornutskott, i den undre som löper längs ryggens sidoyta för att sen fästa på de sista halskotornas tvärutskott.

Ju mer öppen och hög hästen är i formen destomer "slakar" denna muskel.

Sedan raka bukmuskeln som fäster i främre delen av bäckenet. När den dras ihop påverkas främst böjning i lårleden vilket i sin tur leder till att hästen trampar under sig. muskeln förhindrar även i sammandraget läge att ryggen sänks.

Sedan är det ju självklart massa muskler som inverkar i varje steg. Men just dessa två är de längsta, och hästen måste vara stark i båda.

Vad hon menar rent anatomiskt med att "runda upp ryggen" är att sträcka långa ryggmuskeln som löper från höftbenet och korsbenet, delar sig i en övre som löper över ryggens ovansida och fäster i sista halskotornas tornutskott, i den undre som löper längs ryggens sidoyta för att sen fästa på de sista halskotornas tvärutskott.

Ju mer öppen och hög hästen är i formen destomer "slakar" denna muskel.

Sedan raka bukmuskeln som fäster i främre delen av bäckenet. När den dras ihop påverkas främst böjning i lårleden vilket i sin tur leder till att hästen trampar under sig. muskeln förhindrar även i sammandraget läge att ryggen sänks.

Sedan är det ju självklart massa muskler som inverkar i varje steg. Men just dessa två är de längsta, och hästen måste vara stark i båda.

Tack, men det var inte det som jag inte förstod ang deras tanke. Utan hur hästen skulle bända ryggen uppåt mellan hand och skänkel så som fio skriver och det som man ser på videon. Det låter inte helt som jag tänker :confused: men jag är som sagt öppen för att försöka förstå. Och med förklaringen så blir det mer begripligt i alla fall.

F ö med det resonemang som har varit nu så tycker jag den här tråden blev väldigt intressant.

Senast ändrad av en moderator:

tröck bara på din svarsknapp, kan bli lite fel ibland:o

TACK !:) Jättebra förklaring, har aldrig fått det förklarat ang tänket tidigare.

Då förstår jag mer, eftersom man fattar att nåt tänk finns, eftersom hon är den ryttare hon är.

Man ser ju andra som ser ut att i alla fall försöka rida så (på bla videofilmerna då), är det så att de lär ut till tex elever eller handlar det helt och hållet om att folk tar efter? Vet du?

Sen förstår jag inte hur de tänker hela vägen heller med ryggen tex,(A o S) men det vore intressant att se mer och verkligen kunna studera tex i slow motion vad som händer.

Jag vet inte exakt hur dom tänker heller angående ryggen men vad jag spånar om är det jag har förstått att dom gör och lite varför dom gör det , sedan finns det säkerligen en drös till saker som jag inte förstått.

Dom andra folken som försöker lära ut , alltså ärligt talat så tror jag inte dom har förstått så himla mkt mer av det hela och det kan nog bli rätt fel om man inte har hela konceptet och systemet klart för sig tex när saker går fel, och varför det går fel och vad man då skall göra. Tex PM då som gärna rider lite likadant men hade ändå rätt mkt fel i det han gjorde som Anky rättade till och MJ som ändå har varit där och arbetat länge har ju inte heller sakerna klart för sig och dom tillhör ju ändå eliten i det här landet så man skall nog passa sig om man kommer till en tränare som försöker lära ut något liknande det här.
Anky själv sa ju i Flyinge klart och tydligt att "dont try this at home" det måste ju självklart finnas en anledning till att hon säger det.

Jag vet inte exakt hur dom tänker heller angående ryggen men vad jag spånar om är det jag har förstått att dom gör och lite varför dom gör det , sedan finns det säkerligen en drös till saker som jag inte förstått.

Dom andra folken som försöker lära ut , alltså ärligt talat så tror jag inte dom har förstått så himla mkt mer av det hela och det kan nog bli rätt fel om man inte har hela konceptet och systemet klart för sig tex när saker går fel, och varför det går fel och vad man då skall göra. Tex PM då som gärna rider lite likadant men hade ändå rätt mkt fel i det han gjorde som Anky rättade till och MJ som ändå har varit där och arbetat länge har ju inte heller sakerna klart för sig och dom tillhör ju ändå eliten i det här landet så man skall nog passa sig om man kommer till en tränare som försöker lära ut något liknande det här.
Anky själv sa ju i Flyinge klart och tydligt att "dont try this at home" det måste ju självklart finnas en anledning till att hon säger det.

Nej, jag blev mest nyfiken hur pass de själva lär ut hela systemet och tänket till eleverna, eller om de håller den här delen till hennes egen ridning främst.
Jag har hört att hon hade väldigt kloka tankar om ridning och utbildning av hästar,mm på Flyinge,vilket man kanske inte hade trott när man annars hört talas om henne. Det beror väl på att detta med Rk kommit att vara i fokus när det gäller henne. Vilket inte är konstigt.

Som du beskrev och som man ser på videon sen, med den förklaringen, så tycker jag man ser vad hon gör men att det borde bli det där sprättiga spända av det vilket det ju inte blir, sen. Det ser väldigt mycket ut som att arbeta med reflexer nästan och inte alls avspänt eller harmoniskt när hon sätter igång.

Däremot hennes ridning inne på banan som jag har sett ser väldigt harmonisk ut och hästen ser ut att vara igenom och rörlig och inte alls spänd, vilket faktiskt gjorde mej förvirrad när man såg henne tex på VM.
Men att det finns stor risk att istället skada hästen är ju tydligt bla med hennes varning. Jag antar att det i systemet också ligger när och hur man börjar, med en häst, och att man inte bara rätt som det är sätter igång att stretcha ner den.

Ja det är inte enkelt, man bli kluven, verkligen.

Tack för förklaring!
Det låter inte som djurplågeri, utan elitgympa för hästar!

Intressant med någon som kan förklara vad som egentligen diskuteras! :bow:

Reagerade på att hästen hade lika dålig skritt som alla andra GP-hästar som ofta diskuteras.

Tack!:)

Hann bara titta hastigt nu, men ska titta mer sen!

Tack, snälla!- blev rena tacktråden det här;)

Nej, han satt inte som sin elev, utan var mjuk för att vara militär o gubbe:angel:

Mkt missar hade även han- bevisar hur svårt det är.

Galoppen var jag lite brydd över. Den var väl kort o snabb o hann inte bli lätt i framdelen. Hästen kanske var trött, men den har inga stora gångarter heller.

Reagerade på att hästen hade lika dålig skritt som alla andra GP-hästar som ofta diskuteras.
Tyckte att han kunde ha gett den mer tygel. Det är många som inte vågar/vill lätta ur.
Men visst finns det hästar med stor fri skritt- Lussans hästar brukar skritta bra.
Har sett en Dahlberg-häst som fick 10 på ökade skritten- den du:)

Tyckte att han kunde ha gett den mer tygel. Det är många som inte vågar/vill lätta ur.
Men visst finns det hästar med stor fri skritt- Lussans hästar brukar skritta bra.
Har sett en Dahlberg-häst som fick 10 på ökade skritten- den du:)

Jag har oxå funderat lite på varför dom flesta GP hästar inte har så stor skritt och om det har med förmågan till samling att göra. Visst Lussans hästar har ofta stor skritt men dom är ju inte så kända för att kunna samla sig särskilt bra heller. Kyra sa ju att hon absolut inte vill ha en häst med 10 mässig skritt för att dom i stort sett är helt omöjliga att samla och att den inte bör vara mer än 8-mässig vilket ju är bra nog.

När man tittar på en del hästar som har en väldigt stor skritt ser man oxå att dom är ganska opåverkbara i sina gångarter (inte alla givetvis men många).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 476
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar