Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Att dra ihop hästen fram och samtidigt driva in bak blir för mig *sparka och håll i*...men du kanske inte har den uppfattningen
Jag menar att det inte går att rida så o ändå behålla energin- hästen självdör-knyter sig.

Jag tror att hon tar igenom ibland men att hon ger eftergiften direkt.
tycker inte att det ser ut som om hon håller i den, men det kanske är skillnad på att se det på riktigt.

Så jag förstår inte, och det vet du hur?

Det märks ju rätt väl i vad du tror rollkur är för det första. Såvida du inte tränar för Sjef varje vecka så kan jag nog garantera att du inte förstår dig på systemet. Du har ju inte ens förstått att det är ett av Sjef utarbetat system utan tycker ju tom Saigons häst ser ut att vara på väg att rollas, och mig veterligen använder hon sig definitivt inte av det systemet.

Nu när vi fått se framridningen så vore det på sin plats att kunna se fortsättningen.....var det ändamålsenlig ridning här ???
Kan du trolla fram uppvisningen för domarna oxå....snälla susan....det vore jätteintressant !!!

Det är mer intressant att se filmen när hon värmer någon timme tidigare på framridningen iförd sina vanliga ridkläder då ser det ännu mer bedrövligt ut, den snutt vi ser här är hästen redan värmd en gång.

Jag menar att det inte går att rida så o ändå behålla energin- hästen självdör-knyter sig.

Jag tror att hon tar igenom ibland men att hon ger eftergiften direkt.
tycker inte att det ser ut som om hon håller i den, men det kanske är skillnad på att se det på riktigt.

Enligt Anky själv vad hon sa på Flyinge så håller hon inte i den när den är "därnere" men hon har säkert gjort tills den kommit dit, något motstånd måste den ju ha gjort eftersom det bla är en stretchingmetod och syftet med att stretcha är ju att länga muskelen eller i det här fallet överlinjen så att den blir mer eftergiven och personligen tycker jag att Ankys hästar alltid ser mer genomarbetade och rörligare ut än dom flesta andra hästar och något beror det ju på :confused:

Jag vet inte... det ser ju jäkligt bra ut när hon rider program och hon är ju helt klart värd sina guldmedaljer

Jag tror att hon lirkar dit den, för det mest naturliga för hästen om man bara drar i den är att slå upp huvudet.
Tror oxå att det krävs en ganska lång tygel för annars blir den bara ihopdragen o det torde vara svårare.

Däremot när den är där, kan man nog stretcha till den- om man har känslan o lättar direkt.

*Spånar vidare*

jo jag menar bara att när hon lirkar dit den att den inte är helt djup från början utan att den succesivt kommer djupare och djupare ju mer utstretchad den blir, det går väl i etapper att stretcha ut överlinjen på det viset kan jag tänka så något slags motstånd finns där väl men jag tror inte hon tar så mkt i taget att det blir en stor fight av det hela.

Jag tror att hon lirkar dit den, för det mest naturliga för hästen om man bara drar i den är att slå upp huvudet.
Tror oxå att det krävs en ganska lång tygel för annars blir den bara ihopdragen o det torde vara svårare.

Däremot när den är där, kan man nog stretcha till den- om man har känslan o lättar direkt.

*Spånar vidare*

vad trevligt ni har härinne då! :D

fråga: Om hon lirkar - vad är det hon gör i filmsekvensen när hon tar upp bakdelen in i handen, (när hästen får små utbrott och hon jagar in bakdelen). Det går väl inte att bara lirka?

utöver just dessa moment som ju sker hela tiden i sekvens 1, så kan jag också köpa att det är "lirkande" i den övriga ridningen a la rollande. har också som Axel experimenterat bara för att se hur det funkade, i skogen i skritt.... en följsam häst var lätt att lägga ner, utan vidare mankemang - iallafall imitation a' la roll, dvs det som "förefaller" vara metoden för oss vanliga dödliga.

Fotnot: Ingen häst eller människa kom till skada under sekvensen. :D

skämt åsido var han precis lika glad fördet - som han vanligtvis är vad man än hittar på...

ja, det mesta är ok så länge hästen är glad och trivs och gillar metoden!

Men när det protesteras eller hästarna blir underdåniga eller det blir på oschyssta villkor så är det en tråkig utveckling tycker jag...

Jag tror att det är väldigt lätt att missbruka metoden
Kyras jmf med hundvalp som ligger på rygg

ja, det mesta är ok så länge hästen är glad och trivs och gillar metoden!

Men när det protesteras eller hästarna blir underdåniga eller det blir på oschyssta villkor så är det en tråkig utveckling tycker jag...

Jamen hästar kan gilla läget och ändå ta fysisk skada. det ser vi ju exempel på varenda dag - skador som är relaterade till fel ridning, fel sadling, fel av diverse - hästen är positiv och vill vara till lags i grunden , och kan då tränga undan andra känslor för den som väger tyngst - vilja att vara till lags tex. så att bara säga att ok den var glad så därmed är det bra - det funkar ju inte heller :confused:

Jag tror att det är väldigt lätt att missbruka metoden
Kyras jmf med hundvalp som ligger på rygg

ja - lite det jag menar i svaret ovan - precis! det är väl det vi gör väldigt generellt med hästarna faktiskt, man behöver nog inte ens dra det till sin spets med extrem metoder.

men - ang. min fråga i inlägget om hur hon korrigerar utflippningen? där är det ju inget lirkande, i rollande tekniken som jag ser iallafall?

ja - lite det jag menar i svaret ovan - precis! det är väl det vi gör väldigt generellt med hästarna faktiskt, man behöver nog inte ens dra det till sin spets med extrem metoder.

men - ang. min fråga i inlägget om hur hon korrigerar utflippningen? där är det ju inget lirkande, i rollande tekniken som jag ser iallafall?

Jag vet alltså inte, det kan ju faktiskt vara så att hästen flippar ut pga den är i den formen den är i, att den är stängd och känner sig trängd. Hästen är ju redan värmd en gång innan vi ser denna videofrekvens så att hästen skulle vara laddad till tusen har jag lite svårt att tro.

Jag vet alltså inte, det kan ju faktiskt vara så att hästen flippar ut pga den är i den formen den är i, att den är stängd och känner sig trängd. Hästen är ju redan värmd en gång innan vi ser denna videofrekvens så att hästen skulle vara laddad till tusen har jag lite svårt att tro.

hmm, ja så kan det vara , eller inte vara, det är ju omöjligt att veta. jag ser bara korrigeringen/ridsättet, vad som är cause -and-effekt är omöjligt för mig att veta, jag kan inte se det, - precis som du säger och är inne på.

men KORRIGERINGEN - i sig. Jag ser inget LIRKANDE där. Utan en komprimering av hästen i fråga om att jaga in baken, och inte lätta ur fram? eller är jag blind? Må vara att A är lätt i kroppen och har en ultimat dressyr figur med utsökt koordinerade och väl timade hjälper. ridningen i just dessa skeden ser STARK ut för mig - men det innebär ju absolut inte att man ser att hon drar med handen eller ngt sånt "generellt" visuellt "bevis" på sånt. Det är väl mer den statiska handen, i kombo med den agressiva baken-injagningen - som gör det skarpt? :crazy:

Senast ändrad:

Nej jag tycker det också är väldigt svårt att se vad som blir skarpt, det ser inte kul ut där, men vad hon gör för att det blir så är svårt att säga, tycker jag, utifrån det man ser.

Det kan lika gärna faktiskt vara en häst som är väldigt framme och på och där det väldigt lätt blir missförstånd, och överreaktioner, innan de hittar rätt. Men jag vet inte. Första sekvensen ser inte kul ut men å andra sidan har nog alla ridpass som inte ser kul ut, bitvis.

Jag förstår inte heller vad exakt ni provar när ni provar, för jag vet inte riktigt hur hon gör, få in nosen är en sak, men hur tänker hon runt det och hur gör hon mer exakt? :confused:

Jag tror inte att det är statiskt eller hålla ramen där. För annars verkar det konstigt att den kan gå i rätt form, utan att försöka att slå sig fri.
av det lilla som jag provade (utan tryck) var hästen kvar där utan ngn direkt påverkan

Sen är den så på hjälperna o kan överdriva ryttarens signal, vet att det kan hända för mig.
Får nog kolla igen:confused:

Jag förstår inte heller vad exakt ni provar när ni provar, för jag vet inte riktigt hur hon gör, få in nosen är en sak, men hur tänker hon runt det och hur gör hon mer exakt? :confused:

Nja, det var ju därför jag kallade det det jag gjorde dvs lägga ner, utan vidare mankemang - iallafall imitation a' la roll, dvs det som "förefaller" vara metoden för oss vanliga dödliga.

dvs jag tror inte vi gör det AG gör - utan bara mimikar som det "ser ut" - just gällande huvudet.

som Axel skrev nu - har gjort samma sak - bara lirkat NER - utan särskilt starkt tryck bakifrån - ingen krav på samling i den graden - bara bett hästen följa handen..... då borde det ju bara bli en extrem stretch... utan press..... jag tror inte det är samma sak att som vi prova genom att sitta i skogen och lulla i skritt och göra så - och det vi egentligen diskuterar.....:crazy:

Senast ändrad:

Jag tror inte att det är statiskt eller hålla ramen där. För annars verkar det konstigt att den kan gå i rätt form, utan att försöka att slå sig fri.
av det lilla som jag provade (utan tryck) var hästen kvar där utan ngn direkt påverkan

Sen är den så på hjälperna o kan överdriva ryttarens signal, vet att det kan hända för mig.
Får nog kolla igen:confused:

Nu ska jag vara extra flummig här, men frågar ändå:

Vore det inte tekniskt sett möjligt - att OM en ryttare är så väl avvägd i sina hjälper i fråga om tryck och eftergift - och lyckas hålla tryck och eftergift inom en särskild ram - att hästen då kan svara positivt INOM den ramen - hur extrem den än må vara?

det jag menar är att ponera ATT jag var så tydlig och koordinerad i mina hjälper att jag i en extrem metod med extrema positioner av huvud och hals a hästens vägnar - visade den eftergift inom en viss rad ang. huvudets position - så att hästen lärde sig den ramen och fick belöning i fråga om eftergift från tryck, - inom vissa lägen?

skulle man då kunna undvika att en häst försökte slå sig fri i respons? är det det som menas med den omtalade "inlärd hjälplöshet"?

för att nu vara tydlig så har jag INTE åsikten att AG GÖR detta - jag ställer frågan rent fiktivt - för jag har inte en susning, utan pratar bara RENT teoretiskt - nu när diskussionen burit därhän att frågan väcks i mig.

Nu ska jag vara extra flummig här, men frågar ändå:

Vore det inte tekniskt sett möjligt - att OM en ryttare är så väl avvägd i sina hjälper i fråga om tryck och eftergift - och lyckas hålla tryck och eftergift inom en särskild ram - att hästen då kan svara positivt INOM den ramen - hur extrem den än må vara?

det jag menar är att ponera ATT jag var så tydlig och koordinerad i mina hjälper att jag i en extrem metod med extrema positioner av huvud och hals a hästens vägnar - visade den eftergift inom en viss rad ang. huvudets position - så att hästen lärde sig den ramen och fick belöning i fråga om eftergift från tryck, - inom vissa lägen?

skulle man då kunna undvika att en häst försökte slå sig fri i respons? är det det som menas med den omtalade "inlärd hjälplöshet"?

för att nu vara tydlig så har jag INTE åsikten att AG GÖR detta - jag ställer frågan rent fiktivt - för jag har inte en susning, utan pratar bara RENT teoretiskt - nu när diskussionen burit därhän att frågan väcks i mig.

Det var en intressant vinkling........men ska börja med att tala om ang. skador kontra vilja vara till lags...att när min pålle hade blivit sprutad i b.knä flera gånger red jag en tid efter för en mkt bra tränare för att få lite inpott om fortsatt uppbyggande träning...........fick då oxå bla visa vad han kan med lite piff o puff....
Tränaren sumerade att vi skulle kunna hävda oss i george minst med den form mm han hade för dagen.....men och ett stort M E N

Jag var inte nöjd pga att han verkade lite stressad men gladeligen piff o puff för att matte blir så glad....åkte till klinik o artoskopi..........prognosen var ej bra....kom knappt in för att se ens in i b.knät pga mkt svår gonit plus att den hade ätit på ledbrosk så pass att prognos bara till en 30% chans till att bli ridhäst igen....

Den fiktiva frågan så beror det nog på pass duktig ryttaren är för att avväga hästens gräns till att slå sig fri men med mina erfarenheter (läs ovan) så har man en ambitös häst så är det nog omöjligt för den hästen att slå sig fri utan den blir apatisk eller som du skrev i ett hjälplöst tillstånd där man oxå tar bort arbetsglädjen och blir en arbetsmaskin......glömde skriva att hjälplösheten oxå tar bort stolthet och självkänsla

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 475
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar