Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Men hur ser du att denna häst jobbar rätt med ryggen:confused:

Orkar den ens det man kräver?:confused:

Jag förstår inte din jämförelse riktigt.

KL

Jag tycker heller inte om det man ser på videosarna överlag.

Den där hon inte bytt om än är inte rolig heller. Men man kan inte komma ifrån att det kan finnas ett tänk hos henne som är intressant att sätta sej in i. Det betyder inte att all RK man ser är ok.

Jag är med på många av invändningarna, men faktum är att hon har hästar som fungerar på tävlingsbanorna, och på tex VM så tittade jag verkligen för att se hur hennes häst gick och den arbetade bättre än många andra, som såg betydligt stelare och mindre genomarbetade ut.

Har också hört att hon hade mycket vettigt tänk då hon var på Flyinge som sagt, tvärtemot vad kanske många väntat sej.

Det gör ju att man vill veta lite mer även om hur hon har tänkt ang rk
och hur det fungerar för hästarna.

Den rids ju dock på kandar, så ung kan den inte vara.
varför så väldigt hög hand?
De duktiga som jag har sett gör inte så:confused:

Det ser ut som en barockryttare, tycker jag. På händerna bla. OCh det förklarar bettet med.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett "döda hästars" blick o även kroppsspråk på många andra håll.

Skänkeldöda o hästar som ej vågar ta stöd på bettet mm.

För att inte talat om hästar som är desperata när man svingar långpisken efter dem i försök att få den att trampa. en del försöker att hoppa över sargen.
Det har inte varit vanligt med bakknäsinfl. förr som nu, när man vill överbelasta bakdelen- för tidigt.

Senast ändrad:

Jo hon har förklarat varför hon rider så och det är att eftersom hon inte kan rida på styrka så hjälper denna tekniken henne att rida på så powerfulla hästar som hon gör, det hade hon inte kunnat annars och det är ju just den typen av häst hon vill ha.

Vet du om hon har mer offentligt kommenterat det vi pratar om här, dvs hur det fungerar för hästen, ang ev skador som förslitningar, mm?

Det var en intressant vinkling........men ska börja med att tala om ang. skador kontra vilja vara till lags...att när min pålle hade blivit sprutad i b.knä flera gånger red jag en tid efter för en mkt bra tränare för att få lite inpott om fortsatt uppbyggande träning...........fick då oxå bla visa vad han kan med lite piff o puff....
Tränaren sumerade att vi skulle kunna hävda oss i george minst med den form mm han hade för dagen.....men och ett stort M E N

Jag var inte nöjd pga att han verkade lite stressad men gladeligen piff o puff för att matte blir så glad....åkte till klinik o artoskopi..........prognosen var ej bra....kom knappt in för att se ens in i b.knät pga mkt svår gonit plus att den hade ätit på ledbrosk så pass att prognos bara till en 30% chans till att bli ridhäst igen....

Den fiktiva frågan så beror det nog på pass duktig ryttaren är för att avväga hästens gräns till att slå sig fri men med mina erfarenheter (läs ovan) så har man en ambitös häst så är det nog omöjligt för den hästen att slå sig fri utan den blir apatisk eller som du skrev i ett hjälplöst tillstånd där man oxå tar bort arbetsglädjen och blir en arbetsmaskin......glömde skriva att hjälplösheten oxå tar bort stolthet och självkänsla

Eftersom tråden nu återigen halkat in på det "moraliska", inte bara det fysiska, så är vi tillbaks lite på det jag frågade om, som du svarade på här.
Jag håller med i det du säger, och att man faktiskt aldrig får glömma hästens psyke och natur - hur benägen den är att göra saker för oss och utföra arbete under oss - till extrema mått, även när den inte mår riktigt bra.

men som nyans till det hela så tycker jag samtidigt Axels kontring till detta, om vi nu pratar RK och AvG är både tänkvärd och viktig i att illustera det komplexa och alla frågeställningar. Dvs det Axel kommenterar att ang. lidande och att utsätta hästen för skador osv, så kan man nog göra det minst lika mycket genom "vanlig" dålig ridning.

skrämmande tanke för oss vanliga dödliga kanske - men jag tror faktiskt det. Bakknäns skador i svår dressyr i all dess ära som nämndes nu i senare delen av tråden - men se på den VANLIGA skadestatistiken hos våra vanliga dressyr hästar (och andra med för den delen). och det är bara fortfarande de fysiska skadorna. Mental stress pratas det aldrig om som resultat av "vanlig" brutalt dålig ridning....
vill bara nämna det som bidrag till att nyansera diskussionen och dess komplexitet - vilket tråden varit väldigt matnyttigt full av de senaste sidorna, från alla användare från olika håll.

Senast ändrad:

Men hur ser du att denna häst jobbar rätt med ryggen:confused:

Orkar den ens det man kräver?:confused:

Jag förstår inte din jämförelse riktigt.

QUOTE]

Den här hästen är i början av en process - en ombalansering till att jobba korrekt och sätta under sig bakbenen i piaff. Jämför hur den sätter under sig med andra piaffbilder...Nej den är inte färdig. Det har jag skrivit hela tiden.

Den rids ju dock på kandar, så ung kan den inte vara.
varför så väldigt hög hand?
De duktiga som jag har sett gör inte så:confused:

och till Flashlight också :

Nej - ingen barockryttare - snarare tvärtom.... en som inte är van att jobba med så mycket eftergift - men som ändå provar. Modigt. Och hästen vågar börja komma under med bakbenen och prova en annan balans. En balans som den inte behärskar ännu. Det är mycket lättare med piaff i horisontell balans - dvs utan att flytta över vikt bakåt.

Delvis KL o till Saigon.

Jag får nog be om ursäkt lite för tidigare sammandrabbningar.

Vad jag vet så är det inte elithästarna som ligger högst i statistiken( finns den?) just bakknäinfl. utan de som inte har ryttare med lika stor erfarenhet eller sådan ledning.

S. skrev att det piffades bakom många buskar runt om i landet o det har hon nog rätt i.
hästens normala sätt att belasta sin kropp är i framvikt o därför bör man bygga upp hästen noga innan man sakta försöker att överföra mkt vikt till bakbenen

Hon har bemött kritiken otaliga gånger, i intervjuer, i filmer osv.

vad har hon sagt då ang skador på hästarna mm som vi diskuterar här?

Jag har tyvärr inte sett hur hon tänker ang detta, men jag har missat mycket så det kan hon naturligtvis ha gjort. Vad har hon sagt ang just den frågan då?

Nej - ingen barockryttare - snarare tvärtom.... en som inte är van att jobba med så mycket eftergift - men som ändå provar. Modigt
Den här hästen är i början av en process - en ombalansering till att jobba korrekt och sätta under sig bakbenen i piaff. Jämför hur den sätter under sig med andra piaffbilder...Nej den är inte färdig. Det har jag skrivit hela tiden.
Modigt:confused:
Så hette det inte när jag skrev om min fiskpassage som inte heller hade med samling att göra.

eller bytena i varje.

jag vet inte vad hon sagt personligen om detta när frågan ställts, men självaste FEI har ju inte lyckats koppla skador eller skade framkallning till metoden efter den utredning de gjort, (även om den tydligen ska fortgå - göras utförligare?) så det kanske inte direkt finns ngt för henne att säga ang. det?

Man har ju inte kunnat påvisa skador. Hennes första stora tävlingshäst lever än (nu minns jag inte hur gammal hon sa han var under sin clinic i Lkpng) som ett exempel.

jag är väl naiv, men jag tror inte att en ryttare vill åsamka sina hästar skador.

S. skrev att det piffades bakom många buskar runt om i landet o det har hon nog rätt i.
hästens normala sätt att belasta sin kropp är i framvikt o därför bör man bygga upp hästen noga innan man sakta försöker att överföra mkt vikt till bakbenen

Ja ang det och även det mackan skrev så görs nog både det ena och andra bakom buskarna i landet, och de hästarna mår kanske inte så bra heller. Hur nöjda ser de hästar ut som vi alla sitter och rider omkring på.:confused: :crazy:

KL

Sen ang ansiktet på en häst som jobbar hårt så ser det kanske inte så lungt och avslappnat ut, precis som en mänsklig elitidrottare som tar i inte heller ser så rofylld ut precis, se på Karolina Klüft mfl när de presterar.

Det är viktigt att försöka se lite objektivt på det man vill veta mer om, och verkligen hålla fokus på det man diskuterar. Det betyder återigen inte att man nödvändigt accepterar det man ser.

Jo, men man borde ha hört talas om att hästarna har varit skadade o då mer än de traditionellt tränade.
Det är ju en del som har vigt sitt liv åt att hitta ngt som tyder på att det är jätteskadligt fysiskt, förutom det psykiska lidandet.

Det torde utlysas högt o brett om jag känner dem rätt.

Hästar som inte går på lösdrift lider ju oxå- enligt andra

Nej det tror jag inte heller men sen kommer pengar in och det komplicerar ju alltid livet för de flesta, även elitryttare. Så det kan handla om sånt också i o f s . Sponsorer, krav mm.

Men vi diskuterar skador här, fast det inte påvisats, då. Det blir också knepigt. För Susan skrev om misstänkta skador, bla.

Jag undrade mest om Anky själv eller hennes man seriöst diskuterat det eftersom hon samtidigt varnar för att folk inte bara ska "ta efter". Jag är lite nyfiken på vilka de främsta skälen för det är.

Kan ju söka på nätet också förstås.

*KL* o OT Vad kul det är att diskutera sakligt.
Den ena hästen blir inte riden idag pga av detta:devil:

Seriöst:angel:

Jag funderar också på det, jag har hört sägas många gånger att de säger "ta inte efter detta", men aldrig varför man inte ska ta efter det? (mer än "det är lätt att göra fel" vilket inte jag tycker är nog svar :p ) Vad anser de är farorna med metoden?

Tycker att när folk missbrukar stången så som på de flesta av dem bilderna så spelar det ingen roll om man använder graman istället. Lika illa vilket som. :crazy:

Inte bara till dig, men jag rider inte dressyr och det handlar ju om att hästen ska vara så lydig som möjligt och jag förstår inte VARFÖR alla dressyrryttare då rider med kandar eller pelham ?! :confused: :confused: :confused:

Ska inte dem om några kunna rida sina hästar på vanligt tränsbett ?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 476
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar