Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Du står så nära att du kan se om den skummar mellan bakbenen?

Vältränade hästar o människor svettas ymnigt, men oxå de otränade feta.

Om jag skall ta det makligt lär jag ju inte komma ikapp - eftrsom jag ligger efter.

Jamen Susan - det behöver väl inte betyda att varteviga inlägg måste svaras? det gör att diskussionen kommer på avvägar och ingen annan får plats i tråden? kan du inte som det funkat nu i flera sidor helt enkelt välja några punkter och inte hoppa vidare till nästa innan en är diskuterad och andra får chans att yttra sig?

sista sidan nu är diskussionen precis som den brukar förfalla till i alltför många dressyrtrådar - bits and pieces och folk hakar bara på små fragment av vad den andra säger. dödfött och meningslöst - blir ingen diskussion - alls. :(

Men nu måste jag få påpeka att utrymmet inte är begränsat så alla får plats.

tex att svara på saigons inlägg - vilket ingen gjort

Jag liksom alla andra bukare svarar på det jag vill - och svarar inte på det jag inte vill. Och tro mig jag har hoppat över mycket.

Jag tror nog saigon skulle uppskatta ett svar - men jag kanske skall ta det privat då?

Det är INTE så att jag tycker att man INTE ska tävla. Tycker bara det är tråkigt när man ser så många i tävling som tex inte sitter rakt över hästen - och sen blir tvungna att använda skarpa sporr- och tygelhjälper för att kompensera. Eller som inte har grundinlärningen av "på tygeln" och placerar och blockerar så mycket med handen att de gnager hästen hårlös med sporren.

Det är alldeles för många som bara vill rida för tränare som berömmer - inte för den som korrigerar. - Handen på hjärtat - hur många ser du med en oberoende hand? Och igen handen på hjärtat -ni som har sett "Winning Formula" - hur stilla är handen på AvG när hon rider lätt...?

Kavalleriet hade ett antal hästar - hur många har vi nu? Det är fantastiskt att vanliga människor som jag själv - kan ha häst. Det betyder inte att alla automatiskt har en bra hästhållning.
Tex att injicera hästar inför tävling är att gå över en gräns - och det finns folk som gör det för att vinna de där fina rosetterna...
Dressyren är en bedömningssport - det gör det svårare att se. Hoppning etc har tagit tag i många svåra frågor. Jag kan bara hoppas att dressyren också kan göra det.

osv osv....

Men jag förstår inte varför detta är specifikt för tävling? Problemet är väl precis lika utbrett bland de "som inte tävlingsrider?
skriver jag att det är MINST lika utbrett så får jag väl skäll, men ska jag vara krass så tycker jag knappast att eliten är ngt att bekymra sig om i fråga om dålig ridning och oberoende händer, jämfört med gemene man.

SKA de, eller BÖR de?

Ta A som exempel, ska hon tänka på

1) Hur hon når bäst resultat - (hon lever väl på detta)
2) Vilken förebild hon är (tänka på vad andra tycker, eller vad hon själv kommer fram till är bäst.. för vem tävlar hon, sig själv - nå resultat eller ändra ridstil för att få andras "godkännade"?)
3) Hur hästen mår

Bara en tanke..

Tror att ska man nå resultat kan man inte hela tiden tänka på vad andra tycker och vilken förebild man ev är.. man gör nog som man själv (och tränare?) tycker blir bäst, annars är det rätt lätt för att drabbas av personlighetsklyvning.

Är hyperflex lika omdiskuterat överallt?

Är man en stor dressyrstjärna som tex AvG så är det ju givet att folk beundrar henne och vill vara likadana, lika lyckade och duktiga osv. Min tränare säger "titta på mig och gör likadant" Anky säger "don't try this at home". Det känns lite konstigt, vad har hon för anledning till att säga så? Det kan vara för rollkur är farligt i fel händer och hon vill inte att folk ska dra dåligt rykte över metoden. Men vad hon än säger kommer ju folk vilja prova hennes winning formula och sitta i buskarna och rolla sina hästar. En simpel lösning på det från hennes och hennes gubbes sida vore kanske att sprida denna underbara metod så mkt som de bara kan, så alla kan rida sina hästar lika bra, skonsamt och harmoniskt som hon gör. Right? Vill hon ha framgången för sig själv? Är rollkuren "ankys formula - do not touch"? Är metoden faktiskt skadlig för hästarna vem den än används av, men såpass effektiv att hon bortser från det? Jag vet inte riktigt om jag får fram min poäng här men känslan hos mig är att det är minst en liten pusselbit som fattas.

Du har en poäng...

*KL*

En tanke slog mig efter Fazers uttalande om att hon tyckte att A:s förklaring till rollkur lät som elitgymnastik för hästar: -Kinesiska gymnastikflickor.

Kommer ni ihåg dokumenterärerna (ni som var födda) på 80-talet om träningsmetoderna av kinsesiska gymnastikflickor? De visade bilder på gråtandes små kinesiskor som pressades utav tränare och där tränaren ofta satt med hela sin tyngd på de stackars små flickorna i spagat och liknande. Träningsmetoderna var väldigt hårdhänta.
Dessa tränarna hävdade också att deras metoder inte var skadliga fysiskt, utan hänvisade istället till det oerhört oslagbara resultat som det gav i tävlingssammanhang. De kinesiska flickorna var ju oslagbara och röjde stora framgångar.

Men den allmäna opinionen tycket ändå att de må ge hur mkt framgångar som helst, men detta är inte den väg vi ska gå... Om det sedan faktiskt visade sig ngn gång att man kunde visa på faktiska fysiska skador kommer jag inte ihåg utan det var bara ett moraliskt avstånd som togs från de hårda metoderna.

För mig är det nog inte konstigare än att man som nybörjare eller oerfaren ryttare inte ska sitta och mecka och knyppla med annat innan man befäst en grund. Även för den mest vanliga ryttare tycker jag den förståelsen borde vara ganska uppenbar och förståerlig, även om man så klart vill rida bra. Nån sorts självmedvetenhet har man förhoppningsvis i det att man förstår sina egna brister och begränsningar, så att om ngt avancerad duktig ryttare säger ngt sånt så förstår man att det är komplicerade saker, som man behöver vara på en viss nivå för att ö.h.t förstå vad det är man sysslar med? Lite självinsikt och ödmjukhet med andra ord... :crazy:

jag läser inte in ngt "skumt" med det utalandet a' la AvG. snarare borde man väl, om man hade skumhets affärer i sinnet akta sig jäkligt noga för ett sånt uttalande av rädsla för att det skulle förefalla just så - dvs skumt.

Men vem ska hon berätta den för? Jan Brink? mig?

Håller med dig, men inte ska man som mulle försöka sig på att göra samma saker som eliten? det gäller väl alla sporter?

Det är därför jag undrar hur hon ska/bör ställa siktet.. ska hon fokusera på att satsa på att bli bäst i världen, eller ska hon tänka på hur saker kan framställas och träna efter hur andra tycker är okej.

Vet inte.. expertisen får bevisa om det är skadligt eller inte.. Hur än det är med saken så ser det onormalt ut.

Man kan ju bara hoppas att de som inte vet exakt vad hon håller på med och är lika duktig inte försöker sig på detta. Det gäller ju inte bara AvG, och inte bara ridning.. utan vad som än kan ställa till skada då okunniga ska "minsann också göra"

Fast även om man är nybörjare ska man ju lära sig nån gång? Om systemet är så himla bra kanske det är ännu bättre i händerna på nån som inte behövt skola om sig efter det utan skolats in i det från början?

Malinsky:
Rätta mig om jag har fel, men hon är väl runt i världen och håller kurser och clinics för ryttare som vill bli lika bra som henne? Det finns skrämmande många mullar som försöker sig på samma sak som eliten. Ett enkelt sätt att ordna det är att lära mullarna göra det på rätt sätt...

Senast ändrad:

Malinsky:
Rätta mig om jag har fel, men hon är väl runt i världen och håller kurser och clinics för ryttare som vill bli lika bra som henne? Det finns skrämmande många mullar som försöker sig på samma sak som eliten. Ett enkelt sätt att ordna det är att lära mullarna göra det på rätt sätt...

Framförallt kan man ju tycka det när man ser bilder från framridningsbanor i Tyskland och Holland med som visar på vidriga bilder med ryttare som försöker leka Anky.

Och alla vet väl att man som framgångsrik person blir en förebild för mga andra och därför också blir kopierad.

Exakt. Kalla det framgångens pris för hennes del. Om nu rollkur är så himla bra och hästarna trivs med det, jättebra, men varför kan då inte alla som vill få en del i kakan? Man rider ju förhoppningsvis inte för tävlandets skull, utan snarare tävlar för att visa upp sin väg till det ultimata samspelet mellan häst och ryttare. Eller?

Måste få tillägga att detta varit den mest intressanta tråd jag läst på Bukefalos någon gång. :bow:

Har inte tillfört speciellt mycket i diskussionerna själv, men har läst och reflektrerat desto mer :) :)

Det känns som att diskussionen gått framåt hela tiden och alla har hållit sig till saken, och verkligen kunnat diskutera utan tjafs!! :bow:

Sktikul att surfa på Buke nu!! :banana: :banana: :banana:

Malinsky:

Men på clinics visar hon väl inte upp HF? Eller har jag förstått det hela fel? Jag läste ngt om att någon översättare hela tiden ville få det till "djup och rund" fast det inte var det hon menade.. någon som minns vad jag far efter?

Kl

jag förstår vad ni säger (Saigon också) men nånstans tycker jag ändå att man har ett egen ansvar till att ifrågasätta och evaluera och som jag sa tidigare, lite allmän självinsikt runt sin egen kapacitet och förmåga. Jag tycker det går lite långt ibland i fråga om att hjälplöshet och offer förklara "gemene man" som om alla vore helt blanka papper som suger åt sig av elit nissarna helt utan att ens reflektera. visst händer sånt också - men jag tycker ändå inte att man bara kan säga att eliten är förebilden punkt slut och att alla andra som då försöker utvecklas blir offer. Det är som debatten om att folk har blivit mördare för att de tittat på för mycket våld på teve, eller att man blivit kriminell för att man hade taskig barndom. Jag köper inte sånt som förklaring, ursäkt eller anledning rakt av, utan jag tycker det finns många och viktiga nyanser i den debatten om påverkan, idolintryck och som sagt - självansvar.

vad är det du frågar om
jö - är det dialektalt?QUOTE]

:devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:

Ska du nu komma med att jag ej har högskolestudier :rofl:

Tror nog att jag backar ifrån detta dagis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Neeeej!! :mad:

Stanna kvar och fortsätt diskussionen, du har fört den framåt och har intressanta synpunkter som behövs!!

Strunt i sandlådan, ignorera är bästa medicinen tycker jag det verkar som mot sandlådesyndromet. ;)

Och det håller jag fullständigt med om MEN samtidigt så ser hon ju med egna ögon vad det har utvecklats till. För jag har bara sett den här videon som SUS först la upp med just A som jag har tyckt varit så tråkig, men jag har sett massor av vidriga bilder på ryttare som har visat upp (i mina ögon) nästintill plågeri. Och om det då inte är det som är ändamålet med hennes metod, har hon då inte ett ansvar att gå ut och säga -stopp och nej, det är inte så här det ska vara...?! Don't try this at home är i mina ögon lite klent. För det är ju helt uppenbart att utvecklingen finns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 476
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar