Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Men jag förstår inte varför detta är specifikt för tävling? Problemet är väl precis lika utbrett bland de "som inte tävlingsrider?
skriver jag att det är MINST lika utbrett så får jag väl skäll, men ska jag vara krass så tycker jag knappast att eliten är ngt att bekymra sig om i fråga om dålig ridning och oberoende händer, jämfört med gemene man.

Tja, när det här är forumet "tävla dressyr" så är det väl ingen mening med att klanka ner på "icke tävlingsinriktad barockridning" eller dylikt. Jag har sett några såna också - dubbelankor som paddlar hej vilt utam samband i ryggen - medan åskådarna suckar hänfört över den fantastiska ridkonsten.

Här ska väl ändå TR och FEIs bestämmelser vara vägledande? Och måttstock för prestationer på tävlingsbanan... obs - det är en prestation att hålla både sig själv och sin häst pigg, frisk och glad i tävlingsmässigt skick, tycker jag - som lyckats få både influensa och lunginflammationer och stukningar under hösten.....:cry:

Ankys takt är som ett urverk i tiden, men hon tappar diagonalerna, så takten är inte ren.

I det tyska begreppet takt så ingår även balansen i saigons video så svajjar det betänkligt
Belasik kallar detta rörelsemänster rocking and rolling.(kan inte skilja på vilket som är vilket. :angel: )

Hästen svajjar - rullar som en båt när benen går på samma linje

Hur som hellst är det ett allvarligt fel

skall kolla igen angående galoppen

Funderar lite i samma banor....en del försök blir katasrofer verkar det som. :crazy:

Men hur ska hon få ut det korrekta tekniken tillräckligt snabbt utan att folk börjar prova på egen hand?

- Kommer ni ihåg Boklöv? Backhopparen som hoppade längre än alla andra med sin V-teknik? Först blev han bortdömd pga fel teknik, sen ändrades bedömningen och alla började hoppa likadant - och Boklöv försvann.... Klart att inte A. vill lära ut all sin teknik.

- Hur många såg den holländska fuxen i Globen? Tror att ryttaren hette Essen? Den hästen har helt klart blivit dresserad med Friesersele - marionett-tömkörning. Men "för mycket" så att det syns. Där var domarna hårda. 66% tror jag det blev.

Ankys takt är som ett urverk i tiden, men hon tappar diagonalerna, så takten är inte ren.

I det tyska begreppet takt så ingår även balansen i saigons video så svajjar det betänkligt
Belasik kallar detta rörelsemänster rocking and rolling.(kan inte skilja på vilket som är vilket. :angel: )

Hästen svajjar - rullar som en båt när benen går på samma linje

Hur som hellst är det ett allvarligt fel

skall kolla igen angående galoppen

Du kanske pratar om linjegångare nu, det låter så i alla fall...

Tvivlar på att Anky skulle köpa en häst med det rörelsemönstret.

Menar du på fullaste allvar att inte Ankys hästar har ren takt?

Vad säger du om takten i videon med B??

Är den renare?

- Kommer ni ihåg Boklöv? Backhopparen som hoppade längre än alla andra med sin V-teknik? Först blev han bortdömd pga fel teknik, sen ändrades bedömningen och alla började hoppa likadant - och Boklöv försvann.... Klart att inte A. vill lära ut all sin teknik.

Men om vi nu inte riktigt vet hur man bär sig åt, hur kan vi då vara så säkra på att vår kritik är sanningsenlig?

Det finns fler bevis för att det ger ett positivt resultat än negativt.

Om det nu är så fel, hur kommer det sig att Ankys hästar trots allt håller och lever lika länge som andra hästar?

Hon har till och med kvar sin första ponny som är JÄTTEGAMMAL nu.

:bump: :bump: :bump:
Sökt på yuotube men inte hittat:crazy:
Ngn här som har Nicole Upphofs' segerritt på Rembrant VM 1990?
Jag har videon men kan inte koppla ihop med datorn.

Känns som den videon skulle kunna ge lite nyans till debatten.

Eller Kyra när hon rider enhandssaxen på Eddie i Göteborg?:bow:

Jamen Susan - det behöver väl inte betyda att varteviga inlägg måste svaras? det gör att diskussionen kommer på avvägar och ingen annan får plats i tråden? kan du inte som det funkat nu i flera sidor helt enkelt välja några punkter och inte hoppa vidare till nästa innan en är diskuterad och andra får chans att yttra sig?

sista sidan nu är diskussionen precis som den brukar förfalla till i alltför många dressyrtrådar - bits and pieces och folk hakar bara på små fragment av vad den andra säger. dödfött och meningslöst - blir ingen diskussion - alls. :(

Åh kunde inte ha sagt det bättre själv!!!:bow: :bow: :p Det blev plötsligt vädligt svårt att läsa ifatt när man inte har varit inne på hela dagen och fatta vad man diskuterar nu egentligen:confused:

Har massor jag vill svara på men avstår pga att just detta, alla snuttar hit o dit.:crazy:

Kanske har ni redan avhandlat det när jag kommer till slutet av detta, men annars undrar jag: Finns det studier som visar att Ankys hästar är sämre musklade eller annorlunda musklade än andra elithästar i dressyr. Eftersom vi pratar om det här.

Ang Saigons video har jag inte hunnit läsa kommentarerna men man måste säga att rida den hästen i den miljön som hon gör är en bedrift i sig. :bow:

Och Susan: "en rakkniv i en apas hand" gällde graman, inte RK. Tror det var Paalman som skrev det eller kanske de Nemethy. Minns inte.

Här ska väl ändå TR och FEIs bestämmelser vara vägledande? Och måttstock för prestationer på tävlingsbanan... obs - det är en prestation att hålla både sig själv och sin häst pigg, frisk och glad i tävlingsmässigt skick, tycker jag - som lyckats få både influensa och lunginflammationer och stukningar under hösten.....:cry:

Ja självklart ska det vara så. Men det är ändå viktigt tycker jag att verkligen, eftersom inte heller FEI kommit till ngra slutsatser i sitt utredande av den "alternativa" metoden, som nu inte klassar in bland riktlinjerna - att som Susan också nämner - SJÄLV ifrågastätta, vända och vrida på det hela - och komplexiteten av saker, i det att även det som står skrivet i pränt, inte hindrar nya infallsvinklar, upptäckter, och erfarenheter. ALLT som inte står inpräntat i TR och FEIs bestämmelser är inte av ondo.

Samtidigt så är det ju så att det helt klart finns STOR anledning att ifrågasätta och vara oerhört kritisk till RK och de "tecken" som uppvisas runt den metoden. vilket ju hela diskussionen i denna tråden faktiskt handlar om. Och som är anledningen att FEI utrett - och lovat fortsätta utreda - utan en så strikt deadline för undersökningen som den senaste hade, vad jag förstått....

OM det är så att metoden är rent ut förklastlig, oetisk och strider mot god djurhantering dessutom, så MÅSTE ju utredningen fortgå.
Och domare som dömer måste omvärdera hela sin bedömnings skala -som fortfarande sker under FEI's grundläggande värderingar och riktlinjer - även i AvG's fall - då hon inte rider RK i uppvisningarna.... Man måste då ifrågasätta på ett helt annat plan - om man ska döma per det man ser i rinken - eller det som antas ske i kulisserna.
Om RK ÄR befäst att strida HELT KLART mot FEI och TR's grundregler - ja då är sådan ridning på framridningsbanor och på offentlig plats ju HELT klart en skandal - och bör inte få förekomma. det är isåfall på dessa kriterier som regler eller en ståndpunkt emot det bör fattas.

Handlar det om folks trädgårdar/bakgårdar - ja då rör vi oss på ett betydligt trixigare plan.

då har även hoppsporten en hel del att betänka. då diverse metoder sker hemma i gemene mans privata ridhus och padock - men aldrig på en hoppbana under tävling.

Oerhört komplext ämne - och det är väl vikten av att debattera och reflektera, som här i tråden....

Senast ändrad:

Oerhört komplext ämne - och det är väl vikten av att debattera och reflektera, som här i tråden....

Håller med dej igen:bow:

KL

Och vi kanske ska försöka hålla oss till vad man vet, dvs de fakta som finns, och lyssna på varandras argument som man gör i en diskussion?

Har man tex sett att hästarna (Ankys främst) har nackspärrr som Susan skrev? Musklar de sig sämre i överlinjen?

Och är det så att hon lyckas tvinga ner dem, mot deras vilja, det är ändå rätt kraftfulla hästar, som sagt.

Hur kommer det sig att dessa kraftfulla hästar inte skickar av henne när hon börjar hålla på med detta?

Och svettas hennes hästar annorlunda än andras:confused:

Jag är mer intresserad av vilka fakta som finns än att bli bombarderad med argument som ska övertyga mej om det ena eller det andra. Ibland de mest långsökta argument dessutom.:crazy:

Jag tror vi alla är överens om hur det ser ut. Inte många köper det nog egentligen som metod. Men vad finns det för fakta om påverkan på hästarna?

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju många skolor som förespråkar böjning av halsen just för att få en koll på hästens lydighet (endorfinerna?), både i Islandsvärlden och inom NH.

Endorfiner ? Det får du utveckla....
Det är en stor skillnad att tex överböja halsen i sidled med ett tradionellt ledande tygeltag och RK och de videos vi hittils diskuterat där en drivning-samling till en häst som biter sig i bringan.
Jag vet inte riktigt om jag skulle nämna lydighet i en överböjning däremot att hästen skall följa handen och kanske har man problem i motsatt sida och vill stretcha den.

* kl*
Det som blir svårt i min värld är inte hurivida det är rätt i mänskligt, etiskt eller moraliskt perspektiv utan hur man skall motivera hästen för det hela....en avspänd och trygg häst har en lägre huvudposition och när nu A tvingar den djup måste det väll bli till en underkastad tvångsställning.....eller litar hästen till A till 100% så den tycker det är ok??

Om man kommer ihåg rusningen från prisutdelningen så tror jag inte att det handlar om den sistnämnda :crazy:

- - Hur många såg den holländska fuxen i Globen? Tror att ryttaren hette Essen? Den hästen har helt klart blivit dresserad med Friesersele - marionett-tömkörning. Men "för mycket" så att det syns. Där var domarna hårda. 66% tror jag det blev.

Detta har jag missat :crazy: hur kan du veta om *friesersele* :confused: har detta diskuterats efteråt Globen ?

Hur kommer det sig att dessa kraftfulla hästar inte skickar av henne när hon börjar hålla på med detta?

Jag vet inte om du har hunnit se den sista videon ännu men se när det blir ett missförstånd i g.slutan................man ser tydligt det strama ledande tygeltaget hon tar och hästen skulle nog ha rest sig annars :crazy: men tror nog att den inte riktigt är färdig för de rörelserna hon visar men vilken takt!!

Jag är mer intresserad av vilka fakta som finns än att bli bombarderad med argument som ska övertyga mej om det ena eller det andra. Ibland de mest långsökta argument dessutom.:crazy:

:bow:

Du kan verkligen se det från många håll o jag håller med dig.

Jag är inte särskilt orolig att många kommer att kunna rida HF, för att det är svårt.
Varför rider folk med graman om det nu är så lätt att dra ner hästarna?
Jag tror iallafall att hästrna sitter mer "fast" med en graman än i denna metod.
Ang Saigons video så tycker jag nog att han går i balanstrav, men jag har sett andra filmer med honom, där han inte går så.

Vad sa hon själv efter ritten? Någon som vet?
Eller tror vi att hon tyckte att det var bra?
Verkar att vara väl utvalda filmer här:crazy:

Det låter så vackert när man pratar om klassisk dressyr o att det inte förekommer konstiga saker även där.Att sätta fast hästen i pelarer o piffa den - hur ser hästens blick ut där?

Är det snällare att ha gjort en osynlig barriär-ramen?
Eller en knäckt NH-missbrukad häst.

Tror ni att Salinero hade varit lyckligare hos ngn annan?
Man kan säga vad man vill, men hästens vilja o geist finns kvar.
Om man tror att det påverkar hästen så illa, har jag svårt att se att den skulle prestera som den gör några min. efter att den har tagits upp i rätt form, men den kanske har blivit hjärnskadad eller lobotomerad-* skämt från annat forum:rofl:*

Det är trist när man slutar att diskutera en metods orsaker, utförande o följder, för att man tror sig veta allt genom egna spekulationer, inte erfarenheter.
Är det bara Fio som har varit på hennes clinic?
Hon upplyste oss nollställda med trovärdig info.:bow:som vi tar till oss.

Vad säger AvG´s konkurrenter?

*kl*

Har grubblat och funderat en hel del. I sakfrågan kan jag inte säga mer än att det *ser* otrevligt ut med RK. Det finns även fler "träningsmetoder" som nyttjas likväl ute i stugorna, på ridskolorna och bland de ansedda tränarna som ser illa ut i mina ögon.
Men jag väljer ofta att studera och förutsätta att det finns en plan med metoden, ett moment på vägen mot målet.
Men ibland undrar man ju om någon tänkt alls, men man hoppas ju.

Har en del kunskap om hästens fysiologi och rörelsemekanik, men jag kan inte tillräckligt mycket för att avgöra skadligheten. Mentalt, fysiskt? Det bör ju även vara individuellt. Mängden, syftet, längden påverkar ju också.

Jag vet bara att jag trots mitt lekmannaskap, i sammanhanget närmast novis, bör få ha åsikter om vad man upplever och ser - även om den man har åsikter om är bäst i världen.

Sedan funderade jag lite till och kom på VARFÖR jag anser mig ha rätt att tycka. Och kom fram till att det beror på att jag har så förbannat höga krav på mig själv. Dessutom är jag talanglös så jag kommer förmodligen aldrig att beträda en tävlingsbana.

Kommer ofta på det då jag tyvärr kritiskt betraktar bilder i tidningar och annonser. Fast jag är den skogsmulle jag är, så skulle jag ALDRIG ställa upp på den publicering av bilder man ofta ser, ty mina krav på ridning, utrustningens tillpassning etc. är högre.

Nu säger jag inte att min inställning är rätt. Tvärtom.
Det är nog min förlust. Försöker dock numer inte fördöma utan ställa mig frågan varför det ser ut som det gör. Och kanske vara mer förlåtande mot mig själv och min ridning - ty jag är ju långt ifrån något proffs och skulle aldrig hamna i någon tidning tack vare min ridning.

Tack för den intressanta diskussionen!

Ursprungligen postat av true_blue
- -
Hur många såg den holländska fuxen i Globen? Tror att ryttaren hette Essen? Den hästen har helt klart blivit dresserad med Friesersele - marionett-tömkörning. Men "för mycket" så att det syns. Där var domarna hårda. 66% tror jag det blev.
Men den hade tuppspatt oxå, vilket syntes tydligt i skritten.

Har en del kunskap om hästens fysiologi och rörelsemekanik, men jag kan inte tillräckligt mycket för att avgöra skadligheten. Mentalt, fysiskt? Det bör ju även vara individuellt. Mängden, syftet, längden påverkar ju också.

Där tror jag att du ser något viktigt......anledningen till att A o S inte vill få oss dödliga tiill att träna RK, HF kanske är att de har funnit en mängd och längd i detta så det balanserar till resterande träning.

Jag vet inte om du har hunnit se den sista videon ännu men se när det blir ett missförstånd i g.slutan................man ser tydligt det strama ledande tygeltaget hon tar och hästen skulle nog ha rest sig annars :crazy: men tror nog att den inte riktigt är färdig för de rörelserna hon visar men vilken takt!!

Jo, om du menar den på Spruce Meadows? Håller med dej, tror inte heller den är klar för det, därav också en del som inte stämmer riktigt.
Det är en maffig häst, och jag tror den är väldigt svår att rida dessutom, man ser det flera gånger hur den gärna skulle spralla till.

Den har svårt att hålla sej på mattan och att sitta så still som hon gör det gör inte vem som helst. Och att ttrots alllt klara att genomföra programmet. Jag tror faktiskt inte den protesterar mot henne just, den hade gjort så med vem som helst på ryggen.

KL

Kan man ha den filmen som exempel på hennes ridning och hästar egentligen? :confused: Hur många dressyrhästar hade under de omständigheterna klarat en bättre uppvisning, eller hur många ryttare på en sån häst? :confused:
Den är som sagt inte heller klar.

Ibland blir de teoretiska diskussionerna här väldigt "ohästmässiga".
Man skulle kunna tro att det var vi på buke som ser hästarna som maskiner som alltid gör allt likadant, i alla sammanhang:crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 475
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset