Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Hur vad det nu med fuxen på Globen du nämnde ? Va det verkligen så att den s.k frieserselen andvänds ?

Men så fungerar det väl hos alla dressyrstjärnor som handlar med hästar, att de säljer dem som inte passar eller har nog med kapacitet.

Det är inget unikt för just Anky och Sjef.

Hon har kvar många av sina gamla hästar i alla fall och det säger väl en del om hennes inställning till de som hon haft till sin egen ridning tycker jag.

KL* Läste en fråga högre upp i tråden angående om Ankys hästar är annorlunda musklade osv, vore intressant om någon hade några uppgifter om det!

Vet du hur många hästar som passerar hennes stall? Hon behåller dem som klarar hennes metod. De andra säljs vidare. De tjänar stora pengar på hästhandel. (Finns också ett rättsfall från USA där Sjef sålt en häst åt en amerikan och tagit en väldigt stor del av kakan själv. )
Metoden går ut på hand utan skänkel och skänkel utan hand. MEN - hästen ska vara så HET att den i princip springer om inte bromsen ligger i. Vanliga halvhalter finns inte. Istället får hästen stå och meditera med åtdragen broms. Rösten skall användas. Detta enligt winning formula.
Sen är det inte särskilt svårt att hyperflexa, särskilt inte om man börjar med en ung häst som inte byggt upp motstånd. Det som är svårt är att få hästen bärig utifrån att den går med så mycket framvikt. Men det är en lång historia.
Kolla på Tanja Dausends hemsida - finns jättebra teckningar.

Men hur vet du detta....finns det dokumenterat någonstans så vi alla kan se dessa *fakta * :confused:

Vet du hur många hästar som passerar hennes stall? Hon behåller dem som klarar hennes metod. De andra säljs vidare. De tjänar stora pengar på hästhandel. (Finns också ett rättsfall från USA där Sjef sålt en häst åt en amerikan och tagit en väldigt stor del av kakan själv. )

Det skulle du kunna skriva om många elitryttare i olika grenar, faktiskt.
Ang att Sjef ev gör oärliga affärer, om det är vad du menar, så vad har det med tråden dvs Rk att göra:confused:

Metoden går ut på hand utan skänkel och skänkel utan hand. MEN - hästen ska vara så HET att den i princip springer om inte bromsen ligger i. Vanliga halvhalter finns inte. Istället får hästen stå och meditera med åtdragen broms. Rösten skall användas. Detta enligt winning formula.

Att stanna och stå still på en het häst är ingen dålig metod.:confused:
Tror knappast heller hennes hästar är så "heta" att de springer om
"inte bromsen ligger i". Hon är skicklig nog att inte ha dem så är jag rätt övertygad om faktiskt. Det där låter som en okunnigs syn på en het häst, i mina öron, därmed inte sagt att DU är det.
Att särskilja hjälperna talar fler om har jag för mej:angel:

Sen är det inte särskilt svårt att hyperflexa, särskilt inte om man börjar med en ung häst som inte byggt upp motstånd. Det som är svårt är att få hästen bärig utifrån att den går med så mycket framvikt. Men det är en lång historia.

Hur vet du att det inte är svårt? Som axel skrev, folk behöver graman för att få hästen att inte gå med nosen i vädret.

Återigen man kan se olika på allt. Inget av det du skriver här låter upprörande, ang vad hon gör:confused:

Men vet du att hästarna sätter fel muskler och går i framvikt och är hjälplösa? Varifrån? Det skulle jag vilja ha svar på. Oj såg nu att Dressyr majen frågat samma sak!

Senast ändrad av en moderator:

Tekniken är lite si o så med.....

*kl*
true_blue skrev

Och vill verkligen få svar på hur du = true_blue vet detta

Men så fungerar det väl hos alla dressyrstjärnor som handlar med hästar, att de säljer dem som inte passar eller har nog med kapacitet.

Det är inget unikt för just Anky och Sjef.

Hon har kvar många av sina gamla hästar i alla fall och det säger väl en del om hennes inställning till de som hon haft till sin egen ridning tycker jag.

KL* Läste en fråga högre upp i tråden angående om Ankys hästar är annorlunda musklade osv, vore intressant om någon hade några uppgifter om det!

Och du med:bow: Frågar samma som jag.

Tycker att hela resonemanget o jämförelsen med redskapsmetoder är lite skevt.
Om man tycker att det är finfint med en ryttare som sitter med händerna upp i brösthöjd-för att hindra den från att vara i en bra form- o sen påstå att den trampar under sig o höjer ryggen när den tappar balansen,då måste man vara ganska jävig.

Allt VAR INTE bättre förr.

Har missat din fråga om fuxen. - Vilket inlägg?

tillägg
Ang "Och jag undrar om det är din slutsats av vad du sett på filmerna eller kommer jag få höra A och S säga i filmerna exakta ordföljd som du skrivit ?" Så pratar de ju engelska på filmerna. Säger dessa saker flera gånger - med lite olika vändningar.

Senast ändrad:

Tycker att hela resonemanget o jämförelsen med redskapsmetoder är lite skevt.
Om man tycker att det är finfint med en ryttare som sitter med händerna upp i brösthöjd-för att hindra den från att vara i en bra form- o sen påstå att den trampar under sig o höjer ryggen när den tappar balansen,då måste man vara ganska jävig.

Allt VAR INTE bättre förr.

Om man gör det så kanske man är jävlig tom? Hurdå jävig? Tror du är det är min brorson eller kusin? Eller att det är ett ideal att göra en pudel? Titta på hur bakbenen förhåller sig till bäckenet och höftleden på några olika ekipage. Jämför sen med vad som krävs enl tr.

Tror inte att du ser skogen för alla träd.
Du vill aldrig diskutera, utan bara upplysa folk hur dålig dressyren är idag.
Ska man leta fel så ska man vara konsekvent o söka överallt.

*kl*

Jag tror såhär:

Anky är ute på PR turne för att visa sin metod som är väldigt mkt nertonad dvs det såg ju inte ut som det gör på diverse framridningar och inte heller som på hennes video JUST för att hon vet att folk tar ju efter så visst tror jag hon bryr sig.

Att hon säger att man inte själv skall prova metoden har nog inget att göra med att hon tror att andra skall bli mer framgångsrika med den utan nog mer att det krävs en särskild typ av häst dvs en överenergisk tidsinställd bomb för det är ju bara sådana hon vill ha eftersom det krävs den energin för att vinna idag. Metoden skulle inte funka med en sävlig häst direkt. Sedan har hon ju berättat om sina 45% ritter i St George och så pga detta men det är saker man får ta, tex Bonfire som gick i piaff och passage i hela programmet men som inte kom till sin rätt förrän i GP.

Hon tittar ju efter helt andra hästar än den vanliga människan om man då jämför med tex Corrado som var en av Sveriges bästa hästar men som Anky inte ens tänker tävla på eftersom den inte är tillräckligt bra utan används bara för show.

*kl*
Från forumreglerna:
För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.

Det har varit väldigt mycket länkande i tråden nu och fortsätter detta kommer jag att radera. Alltså, fortsätt gärna diskussionen men använd era egna ord och tankar i första hand.

/B_A_L, moderator

*kl*

Jag tror såhär:

Anky är ute på PR turne för att visa sin metod som är väldigt mkt nertonad dvs det såg ju inte ut som det gör på diverse framridningar och inte heller som på hennes video JUST för att hon vet att folk tar ju efter så visst tror jag hon bryr sig.

Att hon säger att man inte själv skall prova metoden har nog inget att göra med att hon tror att andra skall bli mer framgångsrika med den utan nog mer att det krävs en särskild typ av häst dvs en överenergisk tidsinställd bomb för det är ju bara sådana hon vill ha eftersom det krävs den energin för att vinna idag. Metoden skulle inte funka med en sävlig häst direkt. Sedan har hon ju berättat om sina 45% ritter i St George och så pga detta men det är saker man får ta, tex Bonfire som gick i piaff och passage i hela programmet men som inte kom till sin rätt förrän i GP.

Hon tittar ju efter helt andra hästar än den vanliga människan om man då jämför med tex Corrado som var en av Sveriges bästa hästar men som Anky inte ens tänker tävla på eftersom den inte är tillräckligt bra utan används bara för show.

Ja, precis hästarna är speciella och just därför så har jag lite svårt att köpa tanken att hon lyckas tvinga in dem i något de inte accepterar, och samtidigt få dem att fungera som de gör på tävlingsbanan.
Att använda så mycket våld mot den typen av häst borde få dem att bli rätt oridbara.

Det är bla där jag inte riktigt hänger med ang kritiken. :confused: :crazy:

Angående tidsinställd bomb: Är det för att "dominera" som hon rider så.. att inte lämna en millimeter till hästen, för då flyger den i luften? Kontroll i vartenda steg och då är den "rollade - djupa" formen ett steg i att ha kontroll?

Eller ÄR det "bara" stretch som fungerar på hästar med exremt mkt nerv.. som du ser det?

*kl*

Jag tror såhär:

Att hon säger att man inte själv skall prova metoden har nog inget att göra med att hon tror att andra skall bli mer framgångsrika med den

ja det var ju det jag var inne på med min grisen på linan historia, och den moralisk/etiska debatten vi halkade in på där.
vad tror du? är hon moraliskt och etiskt ansvarig och borde hängas för att folk trots hennes uttalande (dont try this at home) går ut och RK:ar på bakgårdarna med sin egen tolkning av vad det innebär?

Tack Fio för ett sakligt svar- igen:bow:

dominera:confused: :confused:

ordvalet:crazy:
Klara av att bruka dens energi skulle jag säga.
Om jag skulle ha en sån häst, tror jag att jag skulle vara tvungen att sätta den på "plats" 10 ggr hårdare o ska därför inte ha en sån.

Senast ändrad:

Ursprungligen postat av Dressyr majen
Hur vad det nu med fuxen på Globen du nämnde ? Va det verkligen så att den s.k frieserselen andvänds ?
Här kommer påståendena in igen o utelämnadet av att den hade tuppspatt.
Hur många såg den holländska fuxen i Globen? Tror att ryttaren hette Essen? Den hästen har helt klart blivit dresserad med Friesersele - marionett-tömkörning. Men "för mycket" så att det syns. Där var domarna hårda. 66% tror jag det blev.
Man tror- utan att ha bevis o berättar bara det som man vill.

Jag vet att ni inte gillar länkar.

Tycker dock att det är svårt att bilda sig en uppfattning - om man inte har tillgång till all information.

Den kunskapen som finns på länkarna är inte heller helt lätt att sammanfatta.

mer till för den som vill lära mera kanske?

Bara mina tankar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 475
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar