Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Det är ju det som är så synd att jag inte hittar filmen på Karin Rehbein från ökad galopp till halt utan att vare sig dra i tygeln eller luta sig bakåt.

Poängen är ju att det finns alternativ - som både är snällare mot hästen och mera förenliga med riktlinjerna för Dressyr

och de används av elitryttare varav en del är framgångsrika

Om man då skall diskutera korrektheten i en rörelse, så kan man ju göra det subjektivt utifrån vad man själv rent personligen tycker

eller så kan man diskutera korrektheten utifrån ett regelverk

Tex brukar hänvisas till FEI. Men om inte alla är överens om att FEI är facit så blir ju diskussionen mer privat tyckande än ngt annat.

Det ser ju så lätt ut när hon gör det, vilket det knappast är.
Det ligger oxå massor av arbete bakom det- för att komma dit.

Visst kommer folk att försöka, men jag tror inte att det går att komma dit- via tvång o utan timing o ödmjukhet- att hästen vågar lita på en.- men jag är väl naiv o tror mer på hästens självbevarelsedrift- att kunna säga ifrån.

Nej självklart är det inte svart eller vitt angående någon.

Hon skulle ju inte vara på den nivån om hon vore helt igenom usel, självklart har hon en mängd talanger - och hennes främsta är väl att hon är konsekvent och har timing.
Jag kan se det och uppskatta det, men jag som hästvän blir upprörd över det onödigt brutala i metoden.

Senast ändrad:

Fast vi utgår väl alla från att FEI:s definitioner är mallen som gäller. Det som diskuteras är ju alternativ metoder och huruvida dessa över huvud taget är värda att vända och vridas på. Även AvG tävlar under FEI - och är världsmästare. Att frågeställningen då dykt upp huruvida självaste FEI verkligen bedömer det de ska bedöma, eller ej, är ju det som skapar diskussionen och väcker debatten. Det är ju DÄR frågan är som centralast, inte att folk sitter här på Buke med sina egna facit och tycker att de har sina egna utarbetade teorier fixa och klara framför sig - eller att de strider mot FEI. du påpekade ju det själv också - att man måste kunna ställa sig själv frågor och inte bara köpa sanningar eller facit rakt av.

Susan;7199582 [QUOTE skrev:
Karin Rehbein från ökad galopp till halt utan att vare sig dra i tygeln eller luta sig bakåt.
Äh Baggis:p Det klarar jag oxå, utan att knipa med knäna:D

men jag är väl naiv o tror mer på hästens självbevarelsedrift- att kunna säga ifrån.

Det är ju det som är kruxet med metoden.
I den possitionen hindras hästen att säga ifrån att säga ifrån.

Det är det som hela det psykologiska begreppet inlärd hjälplöshet handlar om.

Om en individ gång på gång hindras från att följa sina instinkter (tex att protestera) så slutar den försöka.

Det är det som är hela kärnpunkten i begreppet.

Detta begrepp är inte en av och på knapp - utan ett kontinoum.
Dvs det är nåt som skapas i olika hög grad - beroende på val av metod

Nu måste jag göra annat....

Varför inte titta på hur hästen ser ut när den i frihet utför alla de lite "svårare" dressyrrörelserna! Kan det månne vara en form som hästen trivs i och är anpassad för... :idea:

Ja med inflikningen att den också måste kompensera för ryttaren = arbeta ergonomiskt för att hålla

Tack Fio för ett sakligt svar- igen:bow:

dominera:confused: :confused:

ordvalet:crazy:
Klara av att bruka dens energi skulle jag säga.
Om jag skulle ha en sån häst, tror jag att jag skulle vara tvungen att sätta den på "plats" 10 ggr hårdare o ska därför inte ha en sån.

Öhh, ja.. jag är inne lite på S&M sajter på kvällstid, ber om ursäkt för förvirringen :rofl: *skojar* Men det var kontroll jag menar, och att vara den som "bestämmer" på ett lite utstuderat sätt jag menade

Fast vi utgår väl alla från att FEI:s definitioner är mallen som gäller. Det som diskuteras är ju alternativ metoder och huruvida dessa över huvud taget är värda att vända och vridas på. Även AvG tävlar under FEI - och är världsmästare. Att frågeställningen då dykt upp huruvida självaste FEI verkligen bedömer det de ska bedöma, eller ej, är ju det som skapar diskussionen och väcker debatten. Det är ju DÄR frågan är som centralast, inte att folk sitter här på Buke med sina egna facit och tycker att de har sina egna utarbetade teorier fixa och klara framför sig - eller att de strider mot FEI. du påpekade ju det själv också - att man måste kunna ställa sig själv frågor och inte bara köpa sanningar eller facit rakt av.

jag förstår inte vad du vill ha sagt.

Det jag syftar på är tex renheten i gångartena vilket varit på tapeten många gånger i diskussionerna - och det inte hjälper att kopiera in texten här på buke - det är i alla fall fel.......
För någon tycker något annat....

Nja en totalt inlärd hjälplös person är ju som de apatiska flyktingbarnen.

Men som jag skrev så är det inte en AV och PÅ knapp - utan något som finns i olika grad hos de flesta

KL*
Men att överhuvudtaget rida och umgås med hästarna som vi gör är ju också ett tvång.

Att rida in en häst är ett tvång att bära runt på oss och göra en massa konstiga saker.

Att samla en häst är ett sätt att tvinga dem att ta mer vikt på bakbenen vilket inte är något naturligt sätt för en häst att springa i en timme eller hur länge vi nu rider åt gången.

Frågan är väl när tvingandet övergår i plågeri?

För det vi gör är från första början tvång för en häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 386
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar