Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Jag hittar det inte.
Hur kan man se ligament på röntgen- menar du magnetröntgen?

hur många hästar har man undersökt?
Har man även kollat -ej HF-ridna hästar?

kl

Vet inte riktigt, men iom att jag "bara har läst" så ser jag utvecklingen som så:

Susan kanske vill diskutera utifrån FEI, andra vill diskutera det de ser och fnula fram och tillbaka på VARFÖR folk (AvG exempelvis) rider och tränar som de gör

Olika def av diskussion kanske? Vi kanske vill ha ut olika ur diskussionen?

Låt alla diskutera på det vis de önskar, så får vi väl alla mötas där ngnstans. Ännu en gång har en JÄTTEBRA tråd spårat ur på dressyr pga vi vill alla ha ut olika saker ur diskussionerna. *suck*

tillägg: sorry, ser att fler har uttryckt detta bra mkt bättre än jag.

Senast ändrad:

KL*

Allmän reflektion av Fazer som bemästrat sitt hemska hetsiga humör....;)

Det finns olika sätt att säga samma sak på...:idea:

Vissa sätt är provocerande och vissa är det inte....:idea:

Denna tråd har varit full av olika åsikter men ändå har stämningen varit god...:idea: tills det ballade ur genom inlägg som inte var speciellt genomtänkta när det gäller hur andra uppfattar tonen i inläggen...:idea:

Kanske skulle det gå bättre om attityden till andra Bukare ändrades lite?

Eller i alla fall att attityden inte lös igenom så tydligt i inläggen?

Bara några allmänna tankar kring det dilemma denna tråd hamnat i sorgligt nog...:( :(

Har absolut inga speciella personer i åtanke (som man brukar skriva)

herregud va det skrivs om allt, vissa tränare vill ha hästarna som anky andra vill att dom promt ska gå på tygen bakom lodplanet (och spänna sig i den högre formen då)

alla har olika förhållanden till hästens form. fast alla strävar efter samma form (oftats). jag håller med hästarna skall gå i en låg rund form, tills dom orkar bära upp sig i en rund högre form... men hur som helts så handlar det i min åsikt om balans,

jag rider alltid min häst i lägre form när jag travar av den bla. att den kan ta för sig och bära sig, i balans...på så sätt kommer den automatiskt i en avslappnad form, det är inte förrens då man kan stretcha eller samla! hur som helts ja är verkligen för rollkur men tyvärr så ser man yngre personer på tävlingar i största hugg att få hästarna i en så kallad rollkur, det förstör mer än hjälper.

om man inte kan få sin häst stretchad/mjuk/rörlig på annat sätt innan man börjar med det bör man ge f**n i det" min åsikt/ amanda

Tack för länkarna:bow: :idea:

Jag ska spara dem innan de raderas:p och läsa när jag sitter i lugn och ro.:bow:

och håller med om detta::bow:

där man inte utesluter att man kan inta flera ståndpunkter för att se vilka polariteter som finns i frågan.

Precis!

* kl *
Men oj.......:o :eek:

Flera sidor till som bara blir tjafs på.......:cry:

Men än är tråden inte låst än :idea: så något är annurlunda ändå :banana: bra kämpat :love:

Jg tycker det du beskriver med din häst låter mycket trevligare för mej, inte tal om annat. Men jag kan å andra sidan föreställa mej att på den typ av häst som hon har i den kondition hon har, så skulle det vara svårt att få till samma laddning och explosivitet och samtidigt ha kontroll över det, vilket faktiskt ger en del av känslan i hennes ridning som jag ser det, på det sättet. Men jag kan självklart ha fel och hoppas kanske det också.:confused:

Det var just det jag menade...hon rider en explosiv häst i superkondition, uppfodrad och dessutom genomarb o rörlig med stora taktfulla g.arter........

Det kanske blir förlängningen av just detta som gör att hon är *tvungen* till RK o HF i träningen för att ha kontroll men som hon upphör med sen framför domarna som för mig bara gör henne till en ännu bättre uppvisningsryttare....låt de bära eller brista kanske.

Det var just det jag menade...hon rider en explosiv häst i superkondition, uppfodrad och dessutom genomarb o rörlig med stora taktfulla g.arter........

Det kanske blir förlängningen av just detta som gör att hon är *tvungen* till RK o HF i träningen för att ha kontroll men som hon upphör med sen framför domarna som för mig bara gör henne till en ännu bättre uppvisningsryttare....låt de bära eller brista kanske.

Just det! :idea:

Är det så det ligger till? Och finns det något i det hon gör som är ok för att det faktiskt får hästarna såna när hon visar upp dem? ÄR det hästar som normalt sett utanför tävlingsbanan är försatta i hjälplöst tillstånd? Eller är det vi tycker förefaller förfärligt ur hästsynpunkt inte fullt så förfärligt?:confused:
Är hästarna negativa till arbete, vilket de borde vara utifrån allt negativt som man kan läsa om i länkarna här tex. Borde de inte visa större ovilja och protest? Hästar är inte så dumma, och hon ser inte ut att rida dumma hästar precis.

De SER i mina ögon nertvingade ut, det ser obekvämt och förfärligt ut. Men när hon släpper upp dem gör de inte stor affär eller försöker komma undan:confused: Inte heller protesterar de när hon tar ner dem.

Rider hon så långa stunder, så som det sägs, eller som hon själv säger :confused: korta?

Hypotetiskt:
Skulle det kunna vara något positivt med den stretchningen korta stunder?
Måste det vara negativt även korta stunder? Eller pratar om långa stunder dvs halvtimmevis, när man fördömer?
Är det skadligt för hästen att ALLS stretchas ner dit? För vi stretchar ju på många andra sätt, tex bogar, nacke, ben, mm.:confused:

När någon gör något annorlunda tror jag det kan vara klokt som sagt att sätta sig in i tänket och se om något av det kan vara bra och fungera - eller inte. Vad gör hennes hästar såna som du beskriver dem? Vem vill inte ha en sån häst om man är elitryttare?:confused:

Men är det ett för högt pris i så fall och var går gränsen som sagt för att hästen plågas? Om det INTE är plågsamt korta stunder, men skulle kunna ge effekt, i större spänst tex, är det då ok? Eller aldrig?

SÄger absolut inte nu att man ska prova utan det är ett teoretiskt resonemang, lite för att reda ut vad vi egentligen är emot:confused:
Eller för.

Senast ändrad av en moderator:

De SER i mina ögon nertvingade ut, det ser obekvämt och förfärligt ut. Men när hon släpper upp dem gör de inte stor affär eller försöker komma undan:confused: Inte heller protesterar de när hon tar ner dem.

Just i denna del som jag citerar är tror jag om jag inte läser dig fel totalt, att du inne på det jag frågade om tidigare runt sidan 31 - huruvida det är så att en skicklig ryttare kan sätta "ramen" för vart det är bekvämt/ok för hästen att gå - och därmed "prägla" hästen att det är ok inom det området. Vare sig det är nyttigt eller ej.

Djur fungerar ju så dessvärre - att man kan styra dem till det mesta genom sk. positiv förstärkning. Det innebär ju iatt du talar om för djuret vilka beteenden som "lönar sig" i träningssituationen. Du kan ta två i sig för djuret negativa (dvs ej helt bekväma) saker, men presentera dem i ett sånt ljus när du ställer dem mot varandra, att en av de negativa sakerna förefaller positiv för djuret - dvs blir en belöning i motpol mot den andra. därför ställde jag frågan om man skulle kunna tänka sig att man kan om man är mycket skicklig och avstämd i sina hjälper, sätta en "stramare" ram som hästen ska hålla sig i - och därmed få den att avstå från att flippa ur mot en negativ metod eller behandling, om vi pratar ridmässigt. jag frågade vidare om det kunde översättas till sk. inlärd hjälplöshet.

det är ju faktiskt det vi gör till viss mån i annan hantering av dem - tryck och eftergift - där vi själva sätter parametrarna för vad som ÄR eftergift.... I AvG's fall kanske det handlar om en extremare form av tryck och eftergift - för eftergiften sker fortfarande i en mycket stram ram.... Om någon inte förstår vad jag nu svamlar om - gå tillbaks till min fråga i inlägg # 604 och Dressyr majens respons där jag kanske uttryckte mig bättre än när jag summerar och försöker tjata vidare här...

Du svamlar inte alls men om jag svamlar fritt :) så tror jag på att en del av att hästen nu accepterar och fortfarande kan tänka framåt är för det första att den alltid förstärks positivt genom att den rundar sin rygg med följd av eftergift ifrån tryck fråm med säte och sk. - alltså någonstans att ta vägen när formen säger annorlunda och för det andra så tror jag att det är just för halsens -rollens utförande som gör att energin fortfarande vandrar framåt och att hästen inte självdör.

Alltså...det här blir trådens bästa svammel :D i.o.m att hästen stretchar hals i en båge neråt med nosen i bringa så blir manken högsta punkt......som hästen nu kan acceptera d.v.s det blir inte dubbla budskap eftersom den blir inom ramen och rundar rygg + samlas = eftergift och tror att detta inte utförs speciellt långa frekvenser utan när den behövs som vilken som helst förstärkande hjälp...... blir jag lynchad nu :D

Sen vet vi inget om vad som händer när denna ridning presenteras för hästen och vilka hjälpmedel som då behövs....eller om hästen protesterar i början för nog måste detta tid o införas gradvis som axel sa.

Skönt att ni svamlar vidare!!!:bump: :bump: ;)

Skall ta mig tid att läsa vad ni skrivit ordentligt i morgon, skummade bara lite snabbt nu, men det jag snappade upp lät väldigt intressant!!

Jo vi är inne på samma tankar:idea:

Och jag tänker ett steg ytterligare om det är alldeles säkert att det uppfattas så obekvämt av hästen som det ser ut:confused:

Är inne även på detta som Dressyr majen skrev:

tror att detta inte utförs speciellt långa frekvenser utan när den behövs som vilken som helst förstärkande hjälp...... blir jag lynchad nu

Sen vet vi inget om vad som händer när denna ridning presenteras för hästen och vilka hjälpmedel som då behövs....eller om hästen protesterar i början för nog måste detta tid o införas gradvis som axel sa.

Inte bara axel utan även jag nämnde detta :p med hur man börjar (nånstans där för ett par dagar sen:angel: ) och det var också en fråga, ang om någon vet hur/när hon börjar träna en häst så, men det kanske är hemligt:confused:

*Spånar på*
Iom att det är lättare att lösgöra hästen i en lägre form, där hästen inte alls behöver vara samlad utan bara inte i framvikt. så tänker jag så här:-
de kanske inte är ute efter direkt samling där-tänker på när hon trampar- det är inte den piaffen som hon visar inne på banan, utan en där hon låter honom gå framåt mkt mer o inte kräver att han ska sätta sig.

*Spånar på*
Iom att det är lättare att lösgöra hästen i en lägre form, där hästen inte alls behöver vara samlad utan bara inte i framvikt. så tänker jag så här:-
de kanske inte är ute efter direkt samling där-tänker på när hon trampar- det är inte den piaffen som hon visar inne på banan, utan en där hon låter honom gå framåt mkt mer o inte kräver att han ska sätta sig.

Ja, precis, jag tänkte så också att det är inte piaffen utan en del i att få igång honom i kroppen, allt hon gör där i början. Hon klappar och talar om när hon är nöjd.

Funderade också om det är där hon triggar igång den där laddningen o energin samtidigt, och lösgör. :confused: Jag tror det kan leda till det så som hon rider där, men bara spånar nu med.

Vad mkt enklare (men ack så tråkigt - vad ska vi göra annars?) det vore om AvG kan berätta hur och varför :angel:

Hur kan de veta att det är hästen som inte känner deras hjälper - och inte att de bara inte har samma system :angel:

.

Därför att dom har samma system helt enkelt, det tar en vecka ungefär för att få dom att gå för lättare hjälper.

Angående hennes metod - så självklart har hon ett syfte med det hon gör.

Hon har ju en tanke bakom - hon vet vad hon vill ha - och hon ser till att hon får det.

Jag vill nog bara flika in att - hoho vad hände med utbildningsskalan?

Är detta förenligt med utbidlningskalan som ändå ligger till grund för hela tävlingssystemet?

Nej det är inte förenligt med utbildningsskalan enligt mitt sätt att se på det, men nu försöker vi här och nu lista ut lite mer hur Anky och dom ser på det.

Om man då skall diskutera korrektheten i en rörelse, så kan man ju göra det subjektivt utifrån vad man själv rent personligen tycker

eller så kan man diskutera korrektheten utifrån ett regelverk

Tex brukar hänvisas till FEI. Men om inte alla är överens om att FEI är facit så blir ju diskussionen mer privat tyckande än ngt annat.

Men saken är ju den att tyckandet enligt FEI´s facit gör att Anky vinner OS guld på OS guld. Det är ju det vi försöker diskutera här hur det kommer sig. Det är ju trots allt FEI som utbildar domarna till att döma som dom gör idag och det är bara FEI som kan gå in och ändra på hur det skall bedömas.

Sen kan ju inte FEI göra så särskilt mycket än åt träningsmetoden mer än isåfall döma ner det dom ser inne på tävlingsbanan men eftersom det är så mkt bättre än dom flesta andra så vad göra liksom??

Man ska nog vara lite försiktig med att påpeka hur de absolut stjärnryttarna rider... Jag är varken för eller emot rollkür (eller övertänjning som det "heter" numera), vet för lite om det och dess effekter för att kunna avgöra. Dock tror jag att Anky vet mkt väl vad hon gör, man är väl inte en av världens bästa dressyrryttare för intet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar