Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Penny om du läser HELA tråden kommer du nog att känna dig ganska löjlig efter ditt inlägg :smirk:

Kanske skulle starta en ny tråd, men efter allt diskuterande om rollkur skulle det var intressant att veta vilken/vilka ni tycker rider bra i dressyreliten och även varför ni tycker det - motivera

Starta ny tråd! Denna har inget m att göra om de e duktiga eller inte. Träningsmetoden hyperflex avhandlas här :)

KL

Frågan har ställts här varför och i vilka situationer tekniken används och jag har skrivit ner en del ur en artikel från senaste "Dressage Today". Artikeln handlar om "The 6th Global Dressage Forum", och SJ berättar om sin metod:

Jansen uses LDR (low, deep, round) as one of many tools for horses with any of the following:
• Horses with connections problems
• Horses that are dominant
• Horses with concentration problems
• Horses that need to develop suppleness and looseness

However, he qualifies it, saying that LDR is not for young horses, and he would never use it in some siturations. It is never used with a pulling aid but with a resisting aid and then only gradually built up. When it is used, it’s for short periods of time, and varying the frame with quick transitions and powerful hind legs is the key to success.

The disadvantages of the system are that they can be copied by people who don’t have the sensitivity and experience to use it, and since most people are unfamiliar with it, it has caused somewhat of an uproar. Jansen says there is no blueprint to tell people how to use it. He concludes that there are many systems for training horses, and that he is not trying to convert riders to his. “Only one system is good,” he says, “and that is the one the horse is happy with. Only one thing conuts – the welfare of the horse.”

Artikeln avslutas med att härleda till någon sorts "tumult" som uppstod vid konferensens slut. To be continued som det heter i TV-serier...

The forum ends with some crude and accusatory questions. A German journalist accuses Anky and Sjef of havig horses with “learned helplessness.” And another accuses them of fulling on the horses’ mouths. An IDTC (vet ej vad det betyder) member responds with, “How dare you, a German journalist, make such comments!” And then he suggests that all is not always well behind closed doors in Germany either. Olympian Kyrklund politely says she doesn’t use LDR and still doesn’t really understand it. A few others smooth tings over, but the forum ends with electricity in the air!

dum fråga antagligen, men om hon inte rider särskilt mycket med handen, som Flash - och jag tror du - båda kommenterar - hur kan man då skapa sån extrem böjning som du säger, med handen primärt? sorry om det är en korkad fråga. :o

Det finns inga korkade frågor, och denna tycker jag är begåvad.

Handen skapar ju den främre ramen. Ramen är ju extremt kort i HF.

Det man ofta ser "vanliga ryttare" göra är tex att börja på en tygellängd. Göra en förhållning - som inte går igenom - annat än i halsen :angel: - varpå ryttaren kortar upp tygeln i ett slags försök att få igenom sina förhållningar bättre.
Resultatet blir ju att tygen blir kortare och kortare, även om det sällan blir så extremt som i HF.
Ryttaren får ju på detta sättet kontroll på hsäten - men orsaken till att den första fröhållningen inte gick igenom - kvarstår ju...

Det är ju inte fråga om något sågande med handen, men handen kan ju var stark ändå.

Titta på filmen med den extrema slutan , där går ju inner handen rakt upp i luften - med normal fattning på bridong och stång så får du en extrem inverkan med stången då.:devil:

Hon böjer ju halsen med handen /stången då.

Även om A säger det hon säger om handen - så är bettet något som både häst och ryttare skall förhålla sig korrekt till.

Om hästen rids fram till handen, så blirkontakten med hästens mun mjuk och lätt, så kan man använda tygeln kramande eller bara passivt - icke medgående

Men om man håller i tygeln som man "håller i pinnen" när man tolkar eller åker vattenskidor så skapar förändringar i händer eller armar endast skillnader i den egna position i förhållning till pinnen.:idea:

Om kontakten redan från början är i ett gemensamt dragande åt varsitt håll - så återstår bara att luta sig bakåt och ta spjärn i fötterna :o

Titta på avsaktningar och samling, och jämför mellan olika ekipage

I den tyska stilen - de som behärskar den - så sitter rytatren fortfarande lodrät och hästen blir lättare och lättare i handen ju mer hästen samlar sig och det måste den ju i en avsaktning.

Sätt dig och jämför piruetter tex.
När det blri sådär riktigt bra så ser det nästan ut som en karusellhäst där ryttaren mjukt lyfts upp och ned med på hästen med nästan glappande tygel. Ryttaren drar inte runt hästen utan hästen lyfter runt dem båda

Eftersom handridna hästar inte är på hjälperna så måste dessa ryttare lutar sig bakåt för att "rå på" hästen.
Samma sak i alla övergångar nedåt.
Det är helt olika teknik - och det är mer tekniken jag är kritisk mot

Även om man säger att man inte använder handen:angel: - så skvallrar ju tygelns sträckning om hur kontkaten är egentligen :o

På de riktigt bra ekipaget - eller snarare de lyckade ritterna - kan man oftast se lite slack i tygeln när hästen samlar sig

Måste mocka....

Senast ändrad:

Snabbis

Om man skall rida hästen bakifrån med spänd pilbåge och farm till ett rätt kontakt med handen så måset man ha kontroll över hir vikten fördelas inom hästen benpar

Jag fortsätter från min anatomikurs - även om det tolkas som föreläsning :angel:
den enskidla rörligheten mellan varje kotkropp är endast någon grad - därför går det inte att böja hästens särskilt mycket om man enbart skall böja i sidled.

Däremot ökar röligeheten om ryggkotpelaren börjar rotera MEN böjer man så mycket /fel att hästen börjar rotera så tippar man hästen. Man förskjuter vikten för mycket till det yttre frambenet.

Därför sysslar man inte med sånt inom den klassiska drysseren.
Man tar aldrig _igenom_ hästen_

Hästen skall inte följa tygeln - den ska följa possitionen :D

Det syns på böjda spår och i skolorna om ryttaren har kontroll på det därmed viktfördelningen i respektiva benpar.
Det syns också på renheten i den diagonala takten

Tappar man kontrollen på viktfördelningen - så tappar man pilbågen bakifrån och därmed rätt kontakt med bettet.

(allt detta då utifrån det tyska perspektivet)

PS självklart har Anky ett syfte

Senast ändrad:

Tack för det citatet:)

Jag tror tex den här meningen är väldigt viktig:

The disadvantages of the system are that they can be copied by people who don’t have the sensitivity and experience to use it, and since most people are unfamiliar with it, it has caused somewhat of an uproar

Tidigare har jag inte brytt mej om att närmare försöka förstå men tack vare den här tråden tror jag att jag har kommit lite närmare att förstå en del av grundidén i alla fall.

Det jag tycker mej ha förstått kan vara fel. Det är ett helt koncept där det finns många delar jag inte alls har förstått och inte har en aning om ifall det är bra eller inte.

MEn av det jag har förstått så inser jag att Anky är en oerhört skicklig ryttare och att jag verkligen förstår deras varningar. Använt på fel sätt utan känsla är det katastrof, det är vi nog överens om här.

Det är långt ifrån att brotta ner hästen som man kan tro, men den blir sårbar där den går, och för att kunna rida där utan att hålla den med våld krävs väldigt väldigt mycket av ryttaren.
Men som axel skrev, det finns andra varianter som inte ser lika illa ut kanske men som kan skada hästen kanske många gånger värre.:crazy:
Det är ett på många sätt nytt tänk fast kanske inte helt, ändå. Att övriga eliten uttalar sig försiktigt visar att det dels inte är enkelt att förstå men även att de kan se sånt vi inte ser, samt att det handlar nog lite om politik där också. Vem vill hamna i skottgluggen som Anky är? Vem vill förknippas med RK?:crazy:

Den grundidé som hanldar om lösgörande bla tror jag faktiskt på, men jag skulle inte inbilla mej att jag kunde klara av det och då ska man låta bli.

Om man skall rida hästen bakifrån med spänd pilbåge och farm till ett rätt kontakt med handen så måset man ha kontroll över hir vikten fördelas inom hästen benpar

[/QUOTE]

Men som jag förstår Rk så förutsätter det att man redan är där, och har rätt kontakt med handen. Annars går det inte. Då blir det dragande vilket det INTE ska vara som jag ser det.
Hela böjningen i nacken sker med den kontakten mellan hästens mun och handen, det är en förutsättning.

Så jag säger inte emot dej.

Därför sysslar man inte med sånt inom den klassiska drysseren.
Man tar aldrig _igenom_ hästen_

Hästen skall inte följa tygeln - den ska följa possitionen :D

Ja, men ryttarens position är också med. Att följa handen vet jag inte om det är rätt uttryck, men det är handen som lägger hästen där, genom att visa vägen för rundningen, eller hur jag nu ska förklara det. Det är viktigt hur hästen välver nacken, tror jag, den ska inte hamna där genom att dra nosen inåt utan genom att stretcha nacken (och överlinjen därmed) i en rund rörelse som egentligen har en del gemensamt med lång och lång men mycket mer "extremt". Kan inte förklara bättre. OCh precis som lång och låg kan misstförstås och t o m skada hästen så kan detta göra det.

Det är som jag uppfattar just den delen vilket gör att jag ser lite annorlunda på en del av detta med rk. Jag kan ha fel.
Sen finns delar jag inte förstår alls ännu i alla fall, men jag är öppen för att även det går att förstå bättre, som inte enbart illvilja och ondska i alla fall. :crazy:

Men jag är fortfarande, som säkert många andra, fundersam på följder och effekter över tid och vad i koncetpetet som i så fall ger det ena eller andra.

Ang detta:

Även om A säger det hon säger om handen - så är bettet något som både häst och ryttare skall förhålla sig korrekt till.

Om hästen rids fram till handen, så blirkontakten med hästens mun mjuk och lätt, så kan man använda tygeln kramande eller bara passivt - icke medgående

Men om man håller i tygeln som man "håller i pinnen" när man tolkar eller åker vattenskidor så skapar förändringar i händer eller armar endast skillnader i den egna position i förhållning till pinnen.

Om kontakten redan från början är i ett gemensamt dragande åt varsitt håll - så återstår bara att luta sig bakåt och ta spjärn i fötterna

Jag tror du har missförstått det hon gör. Precis så har jag tänkt, men det handlar nog inte alls om det. Hon drar inte och en förutsättning ÄR att kontakten med hästens mun är mjuk och lätt. Det behövs inget spjärn. Men hästens manke rygg behöver plats. Så som jag tänker det. Men det behövs en väldigt känslig och begåvad ryttare:bow:

Ok då har jag föreläst lite också:o

Senast ändrad av en moderator:

Kunde inte skrivit bättre själv:bow: ;) Man får inte vara låst i sin tro att man redan vet vad som händer.
Jag tycker mig ha tittat noga på vad hon gör-med rena glasögon:angel:
Att komma till den formen med kort tygel är omöjligt.

vad händer med halskotorna på en häst med kort/ ihopdragen hals?
Hur ser de ut i den nedre delen av halsen?

Sen att hon böjer till den i halsen en snabbis med hög innerhand. Det är bara att titta på en hel del andra ej-RK ryttare de gör likadant. För att komma åt den i inre sidan o forma sig där- en form av understödjande tygeltag.

Sen om man tycker att det är illa att hon kickar till den "mellan revbenen"
En häst som aldrig gnags med sporren är superkänslig o ska så förbli.
Så hellre en kick, än spöt eller ett starkt tryck i sidan.

Tänker inte sitta o skriva att jag inte tycker om RK hela tiden, utan försöker att förstå det hela.
De flesta klarar inte av att använda metoden på rätt sätt o där är det allt annat än kul att se.

Såg att det stod i den där VET. länken att bröstryggen kom upp i HF Har man inte sagt att det förhåller sig tvärtemot, tidigare i denna tråd :confused:

Handen skapar ju den främre ramen. Ramen är ju extremt kort i HF.

Det man ofta ser "vanliga ryttare" göra är tex att börja på en tygellängd. Göra en förhållning - som inte går igenom - annat än i halsen :angel: - varpå ryttaren kortar upp tygeln i ett slags försök att få igenom sina förhållningar bättre.
Resultatet blir ju att tygen blir kortare och kortare, även om det sällan blir så extremt som i HF.
Ryttaren får ju på detta sättet kontroll på hsäten - men orsaken till att den första fröhållningen inte gick igenom - kvarstår ju...

Titta på filmen med den extrema slutan , där går ju inner handen rakt upp i luften - med normal fattning på bridong och stång så får du en extrem inverkan med stången då.:devil:

Om kontakten redan från början är i ett gemensamt dragande åt varsitt håll - så återstår bara att luta sig bakåt och ta spjärn i fötterna :o

Eftersom handridna hästar inte är på hjälperna så måste dessa ryttare lutar sig bakåt för att "rå på" hästen.

Även om man säger att man inte använder handen:angel: - så skvallrar ju tygelns sträckning om hur kontkaten är egentligen :o

På de riktigt bra ekipaget - eller snarare de lyckade ritterna - kan man oftast se lite slack i tygeln när hästen samlar sig

OK, då jag är med på det du skriver - generellt, och visst - tittar man på ngt sånt här så är det ju "en hel del" handridning...

http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE&mode=related&search=

även som du säger - höja innerhanden. det blir ju en kombo av ngt slags trängande tygeltag, i kombination med hävstångs effekt. så visst, även där är jag med. men inte sitter hon och varken tar spjärn, drar eller lutar sig bakåt.... även om som du säger - det finns många många klipp även på det.

dock är det ju inte någon kamp som utförs - hästen rättar sig efter vad hon säger... och lika f-n, i rinken, så dömer domare per FEI - och klassar hennes ritter som suveräna....

http://www.youtube.com/watch?v=Ng-k8Ftk7LA&mode=related&search=

att hon här i rinken varken rider RK eller sitter och drar - visar ju att hon KAN rida på "bägge sätt". jag gör en skillnad där mellan det du skriver om "vanliga" ryttare - för gemene man är det ju snarare så att sitter man och drar, så är det för att man inte behärskar ngt annat, medan A verkar variera sig mellan två olika tekniker - medvetet - om du förstår hur jag menar.

dock ser jag vad du pratar om med innerhanden - även i Sydney här ovan, nu när jag är uppmärksammad på den. Är det ett understödjande tygeltag även här?

Men vill bara säga något om den upphöjda innerhanden och nyansera susans tal om att den skulle vara understödjande......

Iom att man ställer- böjer nacke-hals i en tex sluta så väljer många att höja inner.h istället för att ta den bakåt då den då blir ett förhållande tygeltag.
När halsen är böjd så kommer jö innertygeln bli längra av automatik så istället för att korta den....man hinner inte det på denna nivå där alla rörelser och övergångar till olika bedömningsmoment kommer så snabbt....så höjer man handen istället som inte enligt mig är ett understödjande tygeltag !

jämnför allas innerhand istället då kommer det knappast att vara någon skillnad...nästan alla höjer inner och eller sänker ytterhand beroende på vad man skriver om

Senast ändrad:

Tack!
det var inte Sus som skrev om understödjande faktiskt, hon skrev om dragande och att få en hävstångskraft genom att höja. Axel talade om understödjande, så jag drog ihop det i en sammanfattning i mitt svarsresonemang - blev kanske otydligt ser jag nu, med läsglasögonen från någon annans vinkel på mig :angel:

Tack för påminnelsen och skillnaden du påpekar!

Såg att det stod i den där VET. länken att bröstryggen kom upp i HF Har man inte sagt att det förhåller sig tvärtemot, tidigare i denna tråd :confused:

Nej det tror jag inte, eller i rund och djup så kom bröstryggen upp och länden sänktes var det iallafall.

KL

En annan sak, inte helt OT:

Det är ju en metod med mycket "dålig klang" hos många, vilket bla kom fram i artikeln som keramin var så snäll och skrev av (tumultet).

Det gör nog att många andra kända ryttare är mycket försiktiga i sina uttalanden som Kyra:

Olympian Kyrklund politely says she doesn’t use LDR and still doesn’t really understand it

Jag tror man kan tolka det på olika sätt. Det behöver inte betyda att hon tar avstånd från hela konceptet, vilket lite antyds i formuleringen,. Kanske gör hon det. Men faktiskt skulle det förvåna mej, ärligt. Hon ser och förstår naturligtvis mer än de flesta.

Men samtidigt kan man ju tänka sej om någon så känd ryttare skulle uttala sej positivt att den ryttarens sponsorer skulle få skrämselhicka och snegla på opinionssiffror. :crazy: Förutom att den ryttaren förmodligen skulle få nästan lika många smygfotografer inpå knutarna som Anky.

Det är inte enkelt alltid i stora världen. Bara en hemsnickrad fundering till, ang fenomenet.

Objektiva undersökningar ang effekter på hästarna med fakta, inte gissningar, skulle vara väldigt intressant.

.

Jo, jag håller med dej i princip. Jag kan se, på vissa filmer, vad du är ute efter.
Men enbart tygelns sträckning säger inte att man rider mycket med handen. Tycker jag.

Samtidigt ser man också hur hon laddar hästarna och verkar vilja få dem väldigt kvicka för hjälper o väldigt laddade och det gör att det inte alltid är helt jämförbart med hästar som har energi men inte den laddningen. Hon måste, tror jag, med de hästarna och det ridsättet ha dem ännu mera inom en ram för att de lätt kan "pysa ut" vilket man ibland ser att de tenderar till också. Men beundransvärt lite. Det blir en balansgång, kan jag tänka mej.

En del andra ekipage är ju väldigt "tama" i jämförelse.

Jo, jag håller med dej i princip. Jag kan se, på vissa filmer, vad du är ute efter.
Men enbart tygelns sträckning säger inte att man rider mycket med handen. Tycker jag.

Samtidigt ser man också hur hon laddar hästarna och verkar vilja få dem väldigt kvicka för hjälper o väldigt laddade och det gör att det inte alltid är helt jämförbart med hästar som har energi men inte den laddningen. Hon måste, tror jag, med de hästarna och det ridsättet ha dem ännu mera inom en ram för att de lätt kan "pysa ut" vilket man ibland ser att de tenderar till också. Men beundransvärt lite. Det blir en balansgång, kan jag tänka mej.

En del andra ekipage är ju väldigt "tama" i jämförelse.

Ja, jag förutsätter (med tanke på vem hon är ang. meriter dessutom) att hon är oerhört avvägd och precis i sina hjälper, och att det måste innebära en mycket snabb, kvick och kanske ibland osynlig eftergift i handen, i samband med övriga hjälper. annars tycker man att det skulle synas på ett mycket mer avgörande sätt, att hon får problem med både bjudning och harmoni i rörelser.....?

Jag känner att vi börjar - Ja, faktiskt- närma oss en trovärdig förklaring på mysteriet HF.
Också att det krävs en enorm känsla, precision o kunskap- därav alla varningar"-do NOT try this at home".

Sen kan man diskutera det etiska tills man dör.:crazy:

Jag känner att vi börjar - Ja, faktiskt- närma oss en trovärdig förklaring på mysteriet HF.
Också att det krävs en enorm känsla, precision o kunskap- därav alla varningar"-do NOT try this at home".

Sen kan man diskutera det etiska tills man dör.:crazy:

Ja åtminstone har jag lärt mej en hel del av de här diskussionerna. :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand