Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
dum fråga antagligen, men om hon inte rider särskilt mycket med handen, som Flash - och jag tror du - båda kommenterar - hur kan man då skapa sån extrem böjning som du säger, med handen primärt? sorry om det är en korkad fråga.
The disadvantages of the system are that they can be copied by people who don’t have the sensitivity and experience to use it, and since most people are unfamiliar with it, it has caused somewhat of an uproar
Om man skall rida hästen bakifrån med spänd pilbåge och farm till ett rätt kontakt med handen så måset man ha kontroll över hir vikten fördelas inom hästen benpar
Därför sysslar man inte med sånt inom den klassiska drysseren.
Man tar aldrig _igenom_ hästen_
Hästen skall inte följa tygeln - den ska följa possitionen
Hon böjer ju halsen med handen /stången då.
Även om A säger det hon säger om handen - så är bettet något som både häst och ryttare skall förhålla sig korrekt till.
Om hästen rids fram till handen, så blirkontakten med hästens mun mjuk och lätt, så kan man använda tygeln kramande eller bara passivt - icke medgående
Men om man håller i tygeln som man "håller i pinnen" när man tolkar eller åker vattenskidor så skapar förändringar i händer eller armar endast skillnader i den egna position i förhållning till pinnen.
Om kontakten redan från början är i ett gemensamt dragande åt varsitt håll - så återstår bara att luta sig bakåt och ta spjärn i fötterna
Handen skapar ju den främre ramen. Ramen är ju extremt kort i HF.
Det man ofta ser "vanliga ryttare" göra är tex att börja på en tygellängd. Göra en förhållning - som inte går igenom - annat än i halsen - varpå ryttaren kortar upp tygeln i ett slags försök att få igenom sina förhållningar bättre.
Resultatet blir ju att tygen blir kortare och kortare, även om det sällan blir så extremt som i HF.
Ryttaren får ju på detta sättet kontroll på hsäten - men orsaken till att den första fröhållningen inte gick igenom - kvarstår ju...
Titta på filmen med den extrema slutan , där går ju inner handen rakt upp i luften - med normal fattning på bridong och stång så får du en extrem inverkan med stången då.
Hon böjer ju halsen med handen /stången då.
Om kontakten redan från början är i ett gemensamt dragande åt varsitt håll - så återstår bara att luta sig bakåt och ta spjärn i fötterna
Eftersom handridna hästar inte är på hjälperna så måste dessa ryttare lutar sig bakåt för att "rå på" hästen.
Samma sak i alla övergångar nedåt.
Det är helt olika teknik - och det är mer tekniken jag är kritisk mot
Även om man säger att man inte använder handen - så skvallrar ju tygelns sträckning om hur kontkaten är egentligen
På de riktigt bra ekipaget - eller snarare de lyckade ritterna - kan man oftast se lite slack i tygeln när hästen samlar sig
Såg att det stod i den där VET. länken att bröstryggen kom upp i HF Har man inte sagt att det förhåller sig tvärtemot, tidigare i denna tråd
Olympian Kyrklund politely says she doesn’t use LDR and still doesn’t really understand it
Objektiva undersökningar ang effekter på hästarna med fakta, inte gissningar, skulle vara väldigt intressant.
Eftersom handridna hästar inte är på hjälperna så måste dessa ryttare lutar sig bakåt för att "rå på" hästen.
Samma sak i alla övergångar nedåt.
Det är helt olika teknik - och det är mer tekniken jag är kritisk mot
Även om man säger att man inte använder handen - så skvallrar ju tygelns sträckning om hur kontkaten är egentligen
På de riktigt bra ekipaget - eller snarare de lyckade ritterna - kan man oftast se lite slack i tygeln när hästen samlar sig
.
Jo, jag håller med dej i princip. Jag kan se, på vissa filmer, vad du är ute efter.
Men enbart tygelns sträckning säger inte att man rider mycket med handen. Tycker jag.
Samtidigt ser man också hur hon laddar hästarna och verkar vilja få dem väldigt kvicka för hjälper o väldigt laddade och det gör att det inte alltid är helt jämförbart med hästar som har energi men inte den laddningen. Hon måste, tror jag, med de hästarna och det ridsättet ha dem ännu mera inom en ram för att de lätt kan "pysa ut" vilket man ibland ser att de tenderar till också. Men beundransvärt lite. Det blir en balansgång, kan jag tänka mej.
En del andra ekipage är ju väldigt "tama" i jämförelse.
Återigen - FEI har ju gjort en sådan - och kunde inte komma fram till att hästarna skadades på ngt sätt.
dock fortsätter ju utredningen.
Jag känner att vi börjar - Ja, faktiskt- närma oss en trovärdig förklaring på mysteriet HF.
Också att det krävs en enorm känsla, precision o kunskap- därav alla varningar"-do NOT try this at home".
Sen kan man diskutera det etiska tills man dör.