Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Då blev det ingen diskussion här heller- färgad uppfattning.

Trams här med. Nu är du ingen häst. Den kan inte tänka som du.Om den är kuvad så släpper det inte bara man genom att man trycker på en knapp / tar upp den.

Du kan aldrig lära en hund att vilja arbeta genom din fördom. Det man gör idag är att genom positiv förstärkning-leker fram-det man vill att den ska göra.
Titta på alla sök-, skydds- knarkhundar.
Axel som är gammal Schäferuppfödare o vet att just de alltid vill vara med t o m på toa. Det är en känslig ras o går inte heller att tukta till att utföra saker- då syns det.

I det här fallet så finns det ingen anledning till objektivitet. Vissa saker i livet tar man avstånd ifrån rent instinktivt. Detta är för mig en sådan sak.

Och nog har väl du okså märkt att hästar kan föredra en sak framför andra? Du om ngn brukar ju tala om arbetsglädje.

Att det går att bestraffa ett djur till lydnad är konstaterat. Det du tar upp är ju precis den metoden som man ska/bör använda sig utav när det gäller dressyr. Tycker du på allvar att du hittar de kriterierna i rollkur?

Om vi vänder på det så här: -Tycker du metoden är försvarbar, och är beredd att anv den den dagen du uppnår tillräcklig "skicklighet", om det visar sig efter tester att metoden ger en lösgjordhet utöver det vanliga, den ger inga fysiska skador och leder till högre procent på tävlingsbanan?

I det här fallet så finns det ingen anledning till objektivitet. Vissa saker i livet tar man avstånd ifrån rent instinktivt. Detta är för mig en sådan sak.

Och nog har väl du okså märkt att hästar kan föredra en sak framför andra? Du om ngn brukar ju tala om arbetsglädje.

Att det går att bestraffa ett djur till lydnad är konstaterat. Det du tar upp är ju precis den metoden som man ska/bör använda sig utav när det gäller dressyr. Tycker du på allvar att du hittar de kriterierna i rollkur?

Om vi vänder på det så här: -Tycker du metoden är försvarbar, och är beredd att anv den den dagen du uppnår tillräcklig "skicklighet", om det visar sig efter tester att metoden ger en lösgjordhet utöver det vanliga, den ger inga fysiska skador och leder till högre procent på tävlingsbanan?

Jag svarar lite fast det var till axel:o

Det där "instinktiva" kan man ibland behöva analysera. Vad är det?

Jag trro inte längre på att de behöver vara "bestraffade till lydnad" DEN delen av kritiken köper jag inte längre inte helt i alla fall.

Jag kommer aldrig inärheten av hennes ridning därför ska jag inte hålla på med det:crazy: . Men det finns delar jag ser skulle kunna vara bra, under de förutsättningar du nämner. JA: Och om jag kunde klara av det, vilket jag knappast tror skulle kunna inträffa öht:crazy: .

FL. är mkt bättre än jag på att förklara komplexiteten i detta oerhört laddade ämne.
Jag kommer aldrig att komma upp till den nivån o har heller inte tillgång till att få den backup från marken som krävs.
Med andra ord är det inget för mig, men jag har varit tillräcklig öppen i mitt sinne för att försöka förstå mer vad som egentligen händer.

En häst som visar med sdn energi o lätthet skulle nog antagligen se annorlunda ut med en annan ryttare, som för att mästra den, behöver hålla tillbaka den mkt mer på styrka- Är en sdn häst glad?

Ser många andra ekipage som behöver betydligt större övertalning för att ge sitt yttersta.
Tycker att det lyser harmoni med varandra över detta ekipage.

En sak har jag lärt mig härifrån, som jag även tidigare har märkt i min egen ridning- men har glömt bort- att lösgöra hästen mer i lägre form. Då blir heller inte rörelserna lika svåra att utföra sen.

Senast ändrad:

Självklart tror jag inte att man ser allt i filmer från en (eller flera) framridning (/ar). Men det jag har sett räcker.

Och nej, jag tror inte heller att hästen till största del är nedtvingad dit. (Att det sedan går att diskutera vad man lägger i begreppet tvingad må så vara.)
Men för min del så behöver den inte vara tvingad dit för att jag ska ta avstånd i från metoden. Omständigheter gör situationen. Även för djur.
Jag tycker inte sexhandel är ok bara för att det finns flickor som frivilligt ger sig in i det.

Är lösgjordheten, och graden utav vad man kan uppnå, det viktigaste i dressyren för dig?
Och är du beredd att ta till vilken metod som helst/denna metoden för att uppnå en högre grad utav lösgjordet?

Och ofta i denna diskussionen, och andra, så lyfter man fram andra onda ting för att på så vis försöka legitimisera det utvalda. Så fungerar det inte för mig. Jag kommer aldrig tycka den här metoden är ok bara för att det finns andra sätt som heller inte är bra/optimala/ok.

Att hästarna inte slår sig fria är inte för mig alls likhetstecken med att metoden är ngt som de föredrar! Hästarna rids så få timmar om dygnet och metoden leder inte (skulle jag tro) till några enorma fysiska smärtor så att det skulle leda till några större protester är inget jag förväntar mig. Hästars samarbetsvilja är oftast enorm.
Men återigen, är avsaknaden av protester tillräckligt för att metoden skall anses ok?
Det finns mga misshandlade fruar som inte vill lämna sina män och det finns påpucklade hundar som älskar sina ägare. Det gör inte att jag tycker det är ok att misshandla och det gör inte heller att jag inte tar avstånd i från tillvägagångssättet.

För att lära mig behöver jag, som tur är, inte använda mig utav denna metoden. Det finns en beprövad metod till dressyr som duger alldeles utmärkt för mig. Jag har sett massor av fantastiska ritter där hästarna har skolats på traditionellt vis. Det använder jag mig av.
Jag behöver heller inte lära mig om tortyr för att få till en bra intervju-teknik. Det finns andra vägar till kunskap.

För mig är det absurbt att försöka hitta positiva saker i en metod som denna. Det finns saker som man ska hålla sig öppen inför men det finns också, i mitt tycke, saker som man bör instinktivt ställa sig negativ till. "Att se nyanser i livet och våga vara öppen för nytt" innefattar för mig även att inte bli förblindad utav ett resultat utan att se till metoden.

En häst som visar med sdn energi o lätthet skulle nog antagligen se annorlunda ut med en annan ryttare, som för att mästra den, behöver hålla tillbaka den mkt mer på styrka- Är en sdn häst glad?

Ser många andra ekipage som behöver betydligt större övertalning för att ge sitt yttersta.
Tycker att det lyser harmoni med varandra över detta ekipage.

En sak har jag lärt mig härifrån, som jag även tidigare har märkt i min egen ridning- men har glömt bort- att lösgöra hästen mer i lägre form. Då blir heller inte rörelserna lika svåra att utföra sen.

Men det är ju det som är saken, man behöver inte använda styrka i motsats till denna metoden, för att uppnå ett bra resultat! Det finns ju massor av fantastiska ritter på härligt, energifyllda hästar som fullkommligt sprätter av arbetsglädje som har tagits fram med traditionella metoder där man inte anv styrka el RK. Att försvara metoden med att den inte finns alternativ håller inte. För det har vi ju så mga bevis på.

Och att lösgjordhet är ngt att eftersträva håller jag så klart med om, men jag frågar återigen, är det värt vilken väg som helst för att uppnå den?

Du är lite rolig du:idea:
Först skriver du såhär:
-Och ofta i denna diskussionen, och andra, så lyfter man fram andra onda ting för att på så vis försöka legitimisera det utvalda.
Sen använder du dessa jämförelser för ditt argument
:-Misshandlade fruar, tortyr, sexhandel o hårt disciplinerade hundar
Dubbelmoral.

Tidigare nämndes oxå apatiska barn.
Det behöver inte dras ifrån hästvärlden. Ser elände i hantering o ridning varje dag. Den allmänna uppfattningen redan är klar.
Förstår av ditt resonemang ang. andra bitar att du generaliserar, bara för att du tycker dig kunna en hel del.
när man tror sig veta allt, ja då ......

Senast ändrad:

Men det är ju det som är saken, man behöver inte använda styrka i motsats till denna metoden, för att uppnå ett bra resultat! Det finns ju massor av fantastiska ritter på härligt, energifyllda hästar som fullkommligt sprätter av arbetsglädje som har tagits fram med traditionella metoder där man inte anv styrka el RK. Att försvara metoden med att den inte finns alternativ håller inte. För det har vi ju så mga bevis på.

Och att lösgjordhet är ngt att eftersträva håller jag så klart med om, men jag frågar återigen, är det värt vilken väg som helst för att uppnå den?
Har du koll på hur dessa tränar?
Jag har hört att både Nicole o Isabelle tränade på likvärdigt sätt redan innan A.
Den enda ritt med sprättande arbetsglägje, har väl Matine bjudit på.
En traditonellt tränad häst sprätter inte, utan går så där lagom bra.

Det är vansinnigt svårt att kunna hålla balansen mellan mkt energi o att hästen väntar på sin ryttare- utan att hålla i den eller att tidigare på träning sagt åt den- ajabaja.

Varför har man tidigare varit så rädd för att öka på max?
Man tappar kontrollen-hästen tar sig ur "ramen"
Vad visar den då? Återhållsamhet. Det finns nog där, men visas ej.

kl

är det någon som uttryckligen sagt här att HF e okej? 'syftar på saigons inlägg'. oavsett tajming å icke dragande i munnen så är väl den etiska diskussionen 'avsiktligt' utelämnad? Det etiska har avhandlats i alla andra trådar?

Jag tycker inte sexhandel är ok bara för att det finns flickor som frivilligt ger sig in i det.

Och ofta i denna diskussionen, och andra, så lyfter man fram andra onda ting för att på så vis försöka legitimisera det utvalda. Så fungerar det inte för mig.

Det finns mga misshandlade fruar som inte vill lämna sina män och det finns påpucklade hundar som älskar sina ägare. Det gör inte att jag tycker det är ok att misshandla och det gör inte heller att jag inte tar avstånd i från tillvägagångssättet.

Jag behöver heller inte lära mig om tortyr för att få till en bra intervju-teknik. Det finns andra vägar till kunskap.

OK:confused: :confused: :confused:

Var du så uppprörd att du inte riktigt såg vad du skrev? Varför:confused:

För mig är det absurbt att försöka hitta positiva saker i en metod som denna.

Nu har du skrivit långa inlägg OM metoden. Du är helt och hållet övertygat emot, och tänker inte ens se den minsta lilla positiva smula, inte ens se något positivt i den härliga ritten på Krack C. :crazy: :confused:

OK. Kan du då som har tagit ställlning så hundrarprocentigt emot beskriva metoden för mej? VAD är det du har tagit ställning emot? Gärna lika långt inlägg om det, tack. Beskriv metoden.

Håller f ö med axel.:bow: :bow:

kl

är det någon som uttryckligen sagt här att HF e okej? 'syftar på saigons inlägg'. oavsett tajming å icke dragande i munnen så är väl den etiska diskussionen 'avsiktligt' utelämnad? Det etiska har avhandlats i alla andra trådar?

Jo precis, det är därför jag blir lite trött:crazy:

Och ser fram emot Saigons beskrivning av metoden, för det är ju bla det vi har diskuterat:idea:

Håller med dig i detta!
Min första instinkt var att ta avstånd från detta, i andra läget sökte jag mer information på internet och har nu läst många sidor om rollkur både positiva och negativa och min slutsats blir att metoden är, om inte skadlig, i alla fall inte särskilt trevlig. Jag tycker att jämförelsen med kinesiska barn som tänjts i alla muskler från småbarnsåren är bra. Visst de presterade klanderfritt med sina uttänjda muskler men är det etiskt försvarbart?
Tack för ett bra inlägg! :)

KL

Jag måste säga att jag har stor respekt för Saigons inlägg och motivering i det att jag är övertygad om att hon har sett betydligt mer än jag själv har, och det spelar givetvis in när det gäller ens uppfattning om det hela.

sen vill jag fortfarande framhäva för den som missat att debatten de senaste 30 sidorna eller så, varit mycket tydlig i det att den inte tagit ställning varken för eller emot, utan snarare gjort sig stort besvär att vända och vrida på allt - för att nyansera och förhoppningsvis få en bättre insikt med mååånga olika perspektiv, genom allas tankar som deltagit i tråden. (oj lång mening).

Saigon - jag har aldrig försvarat metoden. däremot har jag ansträngt mig i debatten att inte lägga in för mycket egna värderingar, utan tagit på mig lite dubbelglasade glasögon och försökt vända och vrida på det hela. Jag TROR att många övriga också gjort det till väldigt stor del här i tråden. Just därför har den varit givande i mina ögon, då alltför många trådar bara går ut på att folk redan har sin uppfattning come hell or high water, och "debatten" går ut på att tugga och tugga om denna förvissning och uppfattning till död-dagar, och försöka överbevisa och slå ner alla som tycker avvikande, punkt slut. Därför ser jag som sagt att just denna debatt i denna tråd - varit givande i mångt och mycket i det att den inte kört fast eller lett till svart eller vitt. i sådana diskussioner finns det fortsatt utvidgade perspektiv - och nya tankar att hämta, - oavsett vad man tycker rent spontant eller instinktivt. Att ta till sig och begrunda andra perspektiv - oavsett sin egen åsikt - är alltid givande för ens egen förståelse och tankeverksamhet runt olika frågor - i min bok.

Hoppas du förstår vad jag menar, detta är ett försök att trots privata känslor och åsikter vad de än må vara som sagt - nyansera det hela.

mvh/mackan

Senast ändrad:

Japp jag håller oxå med , när en och samma person vunnit 2 raka OS guld , VM - guld och en massa WorldCup segrar kan det ju vara värt att iallafall försöka vrida och vända på konceptet för att försöka förstå vad det är som händer även om man tar helt avstånd ifrån RK.

KL

Det är aldrig farligt att tänka, snarare att inte göra det. :crazy:

Även om man är emot en företeelse är det aldrig fel att försöka förstå för att veta VAD man är emot egentligen. :confused: Annars riskerar man att dras med i masshysterier av olika slag och DET är farligt.

Jag inser att när det gäller Krack C-ritten i filmen jag la in så ser vi uppenbarligen olika saker. Det är naturligt och helt ok. Vi är ju olika människor med olika erfarenheter och tankar.

Jag ska försöka förklara hur jag tänker genom ett enkelt exempel, enbart för att försöka förklara hur jag tänker. Eftersom jag tycks ha hamnat i motsatsställning till moståndare som inte ens vet om jag är för eller emot.:crazy:

Jag ser en ryttare med förmåga att anpassa sej till hingstens "dagsform" och situationen i lokalen och fortfarande kunna rida med små hjälper och i samarbete med en förmodligen både hormonstinn och yster häst. Det blir utstrålning där det hade kunnat bli bara kamp.:crazy:

Kom på en motsats då:

Jag såg en gång för många år sen en svensk dressyrryttare i ungefär samma situation på en för dagen rätt uppspelt hingst. De hamnade i ideliga konflikter, DÄR var det händer vill jag lova, sporrar, ryck, och speakern fick förklara att hingsten var uppspelt för dagen osv. Hästen var löddrig, hoptryckt, hölls så kort att den knappt kunde röra huvudet och rörelserna blev extremt knyckiga och spända.

Därmed inget sagt om varken den ryttaren eller att det skulle vara typiskt för svenska dressyrryttare - innan nån drar den slutsatsen:crazy:

Jag tar det bara som exempel, eftersom för mej blir det en tankeställare när det gäller inställning till hästen som jag inte kan bortse ifrån, utan måste ta med när jag funderar. Jag kan inte bara säga att "det skiter jag i för hon är ändå dum :mad: ".

Det blir en pusselbit, som inte gör att jag tycker det ser ett dugg vackrare eller trevligare ut med Rk i extrem form. Men man måste våga tänka!!

För min del har det här inneburit aha-upplevelser ang lösgörande arbete. Och det har varit försök att vara objektiva och se vad som händer, vad är tanken osv. Det andra - bara för eller emot - kan man läsa sida upp och sida ner om på andra håll.

Om du titta mer nogrannt o känner igen känslan
Men vad gör du nu Axel? Hon skrev hur hon upplevde det efter sina erfarenheter. Måste du komma och trycka ner henne och påstå att hon inte vet hur det ska kännas?
Hur vet du hur väll hon har tittat? Kanske det är du som inte tittat nogrant?

Varför måste alla som säger något annat än du veta mindre eller inte ha samma insikt ännu som du?

Är sånt här som gör att man inte vågar öppna käften ju, för att man inte får ha den åsikten eller upplevt det man har... Är trist.

Nu har du skrivit långa inlägg OM metoden. Du är helt och hållet övertygat emot, och tänker inte ens se den minsta lilla positiva smula, inte ens se något positivt i den härliga ritten på Krack C.
Jag tittade på videon med Krack C och gillade mycket. Ändå köper jag inte det hela med tanke på hur ofta hästen är ojämn med bakbenen. Om det är slutresultatet av en genomtänkt träning så är det något som har klickat. Skulle kunna tänka att man får offra lite korrekthet för att få lite mer uttryck, men här har vågen slagit över för mycket.

Sen vill jag bestämt säga ifrån att det inte är så att jag sågar alla tävlingsryttare. Tvärtom - jag vet hur mycket jobb det är och hur svårt det är, bara att hålla hästen frisk och glad. Sen träna och tävla på olika ställen med spänning och nervositet...
Det jag vill säga är mer att inte bara klappa i händerna och säga "duktig flicka", utan peka på sånt som går att göra bättre. Oftast är det lättare att göra bättre, även om det kan ta längre tid i träning innan man ger sig ut på tävlingsbanan.

mvh/T_B

Jag tittade på videon med Krack C och gillade mycket. Ändå köper jag inte det hela med tanke på hur ofta hästen är ojämn med bakbenen. Om det är slutresultatet av en genomtänkt träning så är det något som har klickat. Skulle kunna tänka att man får offra lite korrekthet för att få lite mer uttryck, men här har vågen slagit över för mycket.

Sen vill jag bestämt säga ifrån att det inte är så att jag sågar alla tävlingsryttare. Tvärtom - jag vet hur mycket jobb det är och hur svårt det är, bara att hålla hästen frisk och glad. Sen träna och tävla på olika ställen med spänning och nervositet...
Det jag vill säga är mer att inte bara klappa i händerna och säga "duktig flicka", utan peka på sånt som går att göra bättre. Oftast är det lättare att göra bättre, även om det kan ta längre tid i träning innan man ger sig ut på tävlingsbanan.

mvh/T_B

Men du... Jag skrev ju när jag la in den att mycket är inte korrekt:p

Men jag skrev i inlägget ovan att jag ser andra saker. Vet inte om du läste det också, för där försökte jag förklara VAD jag ser.

Jag tror knappast hon var nöjd med ritten utifrån korrekt-perspektiv
men utifrån omständigheterna! OM du tittar noga ser du hur hingsten triggar igång sej själv i ökade traven främst, se början till krumbukter med att slå m frambenen på hingstmanér och hur hon hanterar det, det händer upp mot kortsidorna ett par gånger (kanske pga publiken bla som extra krydda) tex.
Hon håller på att åka med framåt en gång kan man se, men ändå sitter hon där med lätt hand och de samspelar.
Det är mer det jag ser i ritten. Det är snyggt på flera olika sätt. Samt hästens härliga uppsyn. Visst kanske andra hade klarat det bättre men JAg är inte lika säker på det. Här tror jag inte hon har behövt ladda honom utan det handlar om hästens personlighet samt att den triggar sej själv. kanske förklarar luddigt jag vet inte.

Jag tror vi kanske tittar på olika saker här. Därmed inte sagt att jag tycker RK ser trevlgit ut.

Och Scissorhands: där talar även jag mer (ovan) om en känsla!

Senast ändrad av en moderator:

OM du tittar noga ser du hur hingsten triggar igång sej själv i ökade traven främst, se början till krumbukter med att slå m frambenen på hingstmanér och hur hon hanterar det, det händer upp mot kortsidorna ett par gånger (kanske pga publiken bla som extra krydda) tex.
Fast hade hästen inte blivit riden på sättet den blivit riden hade den kanske inte blivit så upptrissad? Hon rider ju inte precis hästarna särskilt lugnt på framridningarna tycker jag det ser ut som, vilket kanske inte heller ger så lugna hästar på banan? Tycker alltså det är hennes eget fel/hennes val av sätt att rida att hon får en övertrissad häst. Så jag tycker nej, hon hanterar det inte bra som övht kommer med övertrissad häst som hoppa lite jämnfota i traven flertal gånger... Om det nu hade varit en tävling istället för uppvisning.

Och Scissorhands: där talar även jag mer (ovan) om en känsla!
Va? Hänger inte med nu... Om Novlette (tror hon hette så) uppfattad en känsla och Axel en annan, vem kan säga vad för känsla som är rätt..? Och vad jag framförallt reagerade på var inte så mkt sakdisskutionen, utan hur Axel skrev...

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju så spännande med ridning, att det tar så många år att lära. Man kan alltid förbättra. Man fokuserar på en sak och sen när det känns bra - är det något annat som visar sig - en annan känsla som man har lagt en grund för.
Ja, jag kan tänka mig att vi ser olika saker. Jag ser att hon skickligt hanterar hästen i en del lägen där han blir "uppspelt" - det jag skulle önska, om det var en perfekt värld, är att hästen var så lydig och väldresserad att den gick korrekt men lätt hela uppvisningen. Konstigare än så är det inte från min sida. mvh/T_B

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar