Jag säger inte att de behöver, jag säger att de (om de är självmedvetna) kan. Kan är inte samma sak som måste.Varför behöver en robot ha kön och könsidentiteten, då, menar du? I dagens samhälle är det väl närmast ett hinder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag säger inte att de behöver, jag säger att de (om de är självmedvetna) kan. Kan är inte samma sak som måste.Varför behöver en robot ha kön och könsidentiteten, då, menar du? I dagens samhälle är det väl närmast ett hinder?
Ok. Men som robotar måste de ju isåfall ha programmerats att ha ett kön och en könsidentitet. Så det är upp till programmeraren.Jag säger inte att de behöver, jag säger att de (om de är självmedvetna) kan. Kan är inte samma sak som måste.
Mjae, låt oss tänka en robot som programmerats att t.ex. vara tröst och sällskap till en ensam människa. Den behöver ju inte tekniskt sett ha en könsidentitet, men den kanske ser det som fördelaktigt/en del i uppfyllandet av sin uppgift. Eller så märker den att den könas och förhåller sig till det genom att acceptera den identiteten och bygga på den. Det är ju lite det som är grejen med självmedvetande, att det skapar möjlighet att också definiera sin egen identitet. Är roboten inte självmedveten blir det ju svårt att säga att den har någon identitet alls.Ok. Men som robotar måste de ju isåfall ha programmerats att ha ett kön och en könsidentitet. Så det är upp till programmeraren.