Ridtravare!

verrdogan

Trådstartare
vet inte om ja skriver på rätt ställe, men de får ja väl snart höra isf :crazy:
Ja undrar va ni gör med era gammla fd travisar. Hur lång ni har kommit å så. Å lite tips på träningsmetoder å så.

har en travis själv som inte startat på 4år. men är tok mycke travare fortfarande iaf, jätte het.
Försöker å skola om han lite nu.
sen är de roligt att höra va de är för stam på era kusar :)
 
Sv: Ridtravare!

den här kommer flyttas snart, fel forum... här är det tävlande travare och deras träning...
kan ju svara om min lille busunge. 9-åring efter Piper Cub ue Snack Bar. liten råtta (ca 154 cm) som är känslig med ett hjärta av guld (dock med lurvigt överdrag för tillfället... :love: ). Har haft han som ridhäst i 2 år nu (kännt honom i 6 år) och jobbar lugnt på med grundutbildningen. tar det mest mys och steg för steg. har hittat rätt nu med kroppsmedveten ridning, vilket har utvecklat oss jättemycket.
det bästa tipset jag har mot hetsigheten är skritt! skritt, skritt skritt... gärna ut i skogen, klättra på långa tyglar osv. själv red jag endast skritt i drygt ett halvår innan jag började trava typ 3 steg på en ridtur... det tar tid, men det är en rolig resa! tänk på att du alltid ska bestämma tempot, det är ALDRIG ok att tjuvöka! sagt tempo är det enda rätta.
sen har mycket markarbete hjälpt min häst att hitta sig själv, mycket horsemanshiptänkande och kommunikationsövningar. Syna dig själv, ditt kroppsspråk och ditt tänkande. Kolla även över så att hästen är frisk och all utrustning passar. det finns alltid minst en anledning till att hästen är het, oftast flera i en ond cirkel. stressa aldrig med en sådan häst, allt går i slowmotion (ja, jag har lärt mig att borsta superlångsamt... :D ), nästan som om man går och halvsover. Vet att det är svårt med en häst som är helstirrig, men det funkar! lycka till!
 
Sv: Ridtravare!

jag har skolat om min travare till hopphäst :D
Han e riktigt duktig han har haft med sig rosett efter varje tävling :smirk:
 
Sv: Ridtravare!

hejsan, jag tävlar min travare i hoppning inte så högt men med plasering varje gång. vi har tävlat upp till 110 cm och vunnit några gånger över halvbloden;) en gång vann jag på 1m och vi var 100-110 startande, de ni:) stamtavlan kan jag tyvärr inte så bra:P
 
Sv: Ridtravare!

Jag ska rida akademiskt med mina pållar:) . Två stycken, ridtravare.
 
Sv: Ridtravare!

Syrran har ägt sin valack i 5 år och honom har jag ridigt de senaste tre åren. Det är sedan hösten -04 vi tränar för instruktör.
Jag har tävlat lite LC:1 dressyr och 0,90 hoppning för skojs skull vilken han har klarat av alldeles fin fint. Hoppas kunna komma igång med hoppningen igen i vinter.
Annars så är han våran älskade hobbyhäst, allroundkuse på hög nivå. Kör och rider. Han kan fortfarande inte galoppera på raka spår inne i ridhus/mindre paddock eftersom han har så mycket kropp emot sig. Utomhus kan han galoppera alldeles utmärkt. Han är överbyggd och har korta framben så det är mycket häst att rida men han börjar bli stark i kroppen. Men han hänger med på det mesta dressyrövningar, han kämpar alltid på. Just nu vilar han, just igångsatt efter stor såskada i slutet av september

Stoet som jag köpte för en månad sedan ska bli samma som valacken, hobby och allroundhäst, rider och kör. Hon är också under igångsättning. Hon är en dam på ca 170 med bra exteriör för ridning och väldigt lätt för galoppen. Henne hoppas jag kunna komma lite längre i dressyren med än valacken, kanske starta några lättare klasser med henne också. Men först och främst ska hon sättas igång tillsammans med valacken och lära sig att ta det lugnt och stressa ner lite.

Johan Briljant
f.1991
e.Callit ue.Pershing (US)


You'll See
f.1996
e.J.R.Broline (US) ue.Vibrante
 
Sv: Ridtravare!

Jag tränar också lite akademiskt-inspirerat med min ridtravare. Han har gått på banan till och med som nioåring och jag köpte honom som 11-åring för två år sedan. Första året försökte jag mest själv att lugna ner pållen några hekton och förra hösten började vi rida för tränare en gång i veckan. Tjejen jag tränar för har själv en ridtravare på 20 år som hon har utbildat till MSV dressyr och gick över till akademiskt för något år sedan. Hennes son tränar westernridning, så min och Lidos träning blir lite influerad från alla möjliga ridstilar. Vi har inte låst oss vid nån speciell träningsstil utan mixar lite övningar och kör på det som känns bäst. Funkar inte det ena så funkar det andra. :D Vi håller fortfarande på med skritt och trav, har inte kommit till galoppen än. (Fast vi smygtränar på den ute i skogen i alla fall. :p ) Tanken är att Lidos ska bli en allroundhäst. Jag har inga tävlingsambitioner och vill kunna pyssla med lite av varje.

Smyger in ett par (klickbara) bilder också. :angel:

Lidos Gallant, f- 93
E. Meadow Gallant, U: Lady Lido, UE: Pershing

 
Sv: Ridtravare!

jag ahr ett lätt kallblod sedan i maj 06. (född 99)Hon var inte riden utan bara sutten på en gång innan, men har tagit allt jättebra:) Vi kan nu skritta, trava o galloppera ute , samt jobbar på ridbanan i skritt och trav. Har tränat lite cavallettiarbete, och fokuserar nu på att få ner tempot i trav och övar mkt böjning-ställning för att få lydnad, smidighet och balans.

Nu rider syrran för tränare ca varannan vecka, westerninriktat.

I framtiden hoppas jag kunna använda tösen till hoppning, dressyr och uteridning.
 
Sv: Ridtravare!

Min skrutt är född 1997 en svart pärla på 163+ i mankhöjd
och är efter Buck Newton.

Han kom till mig i februari i år och jag har väl som mål att rida LA dressyr i framtiden med honom i allafall.Kanske inte på tävling men Utbildningsmässigt så ska vi ta oss dit i allafall.Han har gått som travhäst till strax innan han kom till mig bara lite riden då och då för att få göra nått annat än gå med vagn.

Just nu har det varit stopp i tränandet för han drog på sig en rejäl sträckning för ca en månad sen och jag håller på och sätta igång honom igen nu.

Han är ingen lätt häst så saker och ting tar tid med den här herrn.Han har mycket mellan öronen om man säger så.Jag har arbetat honom mycket från marken och lagt ner mycket jobb på att får honom att varva ner i olika dagliga sammanhang.För att få honom lugnare över lag.Jag har gjort med honom som med vilken grön unghäst som helst när det kommer till ridningen och det har inte varit några problem.

Några bilder.
PICT2930.jpg

PICT2916.jpg
 
Sv: Ridtravare!

Jaså, här är fler Meadow Gallant-avkommor än min valack och squarepants sto här på buke. :) Trist att du inte har din häst kvar. Berätta gärna mer om honom/henne.
 
Sv: Ridtravare!

Jag har en krut tant på 10 år:love:
Lita Liss -96
Mr. Drew- Golden Treasure-Anvil


Hon är aldrig startad men var i träning t.o.m fyraårs säsongen
Förra ägaren gjorde ett enormt jobb med henne och vi kämpar på så gott vi kan.
Åker och tränar med andra ridtravare, vilket har gett otroligt mycket.
Man kan väl säga att hon går LB dressyr och hoppningen har vi tagit det ganska lugnt med... mest för att matte är en fegis :p
varit på två mindre tävlingar
och hemma tränar vi 70-90 uppsuttet och 100-110 i löshoppningen.
 
Sv: Ridtravare!

Jag har skolat om min lilla travare till hopphäst. O han är som en klocka. Har hoppat 1,40 som högst på honom. O han älskar verkligen hinder.. Även om han får lite "kortslutning" ibland så han inte vet vart han ska ta vägen :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridtravare!

Jag är en f.d ridtravarägare som har hamnat i ett stall med bara halvblod (äger själv en sådan nu) och de har skakat på huvudet när jag har sagt en travhäst kan vara det vackraste som finns. Men jag ska banne mig be dem att gå in här och kolla bilderna på din häst för det var det vackraste jag sett i hästväg!
 
Sv: Ridtravare!

Vilken snygg häst!!!

Har själv en gammal travare som jag tränat hoppning och dressyr på + att han gått distansritt. Mycket positiv och lättlärd som alltid ger 100%.

26 år idag, vet inte hur länge jag har kvar honom... haft honom i 17 år!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag skriva lite om tre saker som är skola och ridning och hvb. Men allt hör ihop också egentligen. Men nu är det ju snart...
Svar
8
· Visningar
1 233
Senast: Shaggy
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp